Mercedes GLC - światowa premiera następcy GLK

Daimler-Benz oficjalnie zaprezentował nowy model Mercedesa GLC, który zastąpi odchodzącego do historii GLK.  Samochód jest większy i - naszym zdaniem - ładniejszy od swego poprzednika. Nasze zainteresowanie budzi ze względu na stały napęd na cztery koła 4MATIC oraz ciekawe pakiety off-roadowe.

Jak widać na zdjęciach kształty auta uległy wyraźnemu zaokrągleniu, co upodabnia go do innych, niedawno wprowadzonych modeli terenowych Mercedesów: małego GLA i dużego GLE, czyli następcy ML-a. Widać również wyraźne nawiązania do zademonstrowanego wiosną prototypu GLC Coupe. Zdaniem producenta w tym właśnie kierunku podążać będzie stylistyka jego kolejnych SUV-ów. Komu GLC wydaje się zbyt ułagodzony, może zażyczyć sobie niestandardowe pakiety AMG lub Off-road. Przykładowo zderzaki ze zintegrowanymi osłonami występują w trzech wersjach: poza bazową dostępna jest odmiana zoptymalizowana pod kątem jazdy w terenie, wyróżniająca się większym kątem natarcia i zejścia (maksymalnie 31 i 25 stopni), a także zdecydowanie sportowy wariant AMG.

Z profilu GLC nawiązuje do aut z nadwoziem coupé - posiada opadającą linię szyb i głębokie przetłoczenie drzwi, biegnące w kierunku poszerzonych tylnych błotników. Jego wydłużoną sylwetkę podkreśla powiększony o 118 mm rozstaw osi (2873 mm). Matowoczarne osłony nadkoli, koła o średnicy do 20 cali oraz opcjonalne stopnie progowe to kolejne cechy mające podkreślić terenowy charakter auta.

Porównanie stary GLK i nowy GLC:

GLK

GLC

Zmiana

Rozstaw osi

2755

2873

+118

Rozstaw kół p/t

1574/1597

1621/1617

+47/+20

Długość

4536

4656

+120

Szerokość

1840

1890

+50

Wysokość

1630

1639

+9

Miejsce na nogi z tyłu

891

948

+57

Szerokość na wysokości bioder z przodu

1442

1499

+57

Szerokość na wysokości bioder z tyłu

1440

1474

+34

Szerokość na wysokości ramion z przodu

1401

1455

+54

Szerokość na wysokości ramion z tyłu

1408

1436

+28

Maks. przestrzeń nad głową z przodu

1057

1065

+8

Maks. przestrzeń nad głową z tyłu

1012

1005

-7

GLC awansował również pod względem wystroju kabiny, podążając śladem większego brata - GLE. Nowa generacja modelu oferuje więcej miejsca dla podróżujących oraz na bagaż. We wykorzystano typowe dla Mercedesów, wysokiej jakości materiały, charakterystyczne dla ręcznie wykonywanych przedmiotów - skóra nappa, drewno o otwartych porach czy metalizowane okładziny. Poczucie przestronności zwiększa opcjonalny, panoramiczny szklany dach. Szczególną uwagę w kabinie GLC zwraca szeroka, opadająca płynnie konsola środkowa z trzema otworami wentylacyjnymi, która biegnie od wolnostojącego ekranu multimediów aż do podłokietnika.

W porównaniu z poprzednikiem GLC zapewnia  więcej przestrzeni w obu rzędach siedzeń. Dłuższe nadwozie efektywnie przekłada się na ilość miejsca we wnętrzu. Dla przykładu, ilość miejsca na kolana wzrosła tam o 57 mm. Znacząco, bo również o 57 mm, poszerzono kabinę z przodu. To zasługa nie tylko szerszego o 50 mm nadwozia, ale również odpowiedniej architektury foteli.

Równocześnie wzrosła pojemność i funkcjonalność bagażnika. Oparcie tylnej kanapy jest dzielone w stosunku 40/20/40 i można ustawić je w pozycji przewozowej, zwiększając objętość przestrzeni bagażowej o 80-110 l, aż do 580 l. Po całkowitym złożeniu GLC mieści nawet 1600 l bagażu, o 50 l więcej od poprzednika. Maksymalna długość bagażnika wynosi 1320 mm, a maksymalna szerokość - 1100 mm, o 150 mm więcej niż w GLK.

Porównanie stary GLK i nowy GLC: GLK GLC Zmiana

Min. pojemność bagażnika w l

470

550

+80

Maks. pojemność bagażnika w l

1550

1600

+50

Maks. długość przestrzeni bagażowej w mm

890

930

+40

Maks. szerokość przestrzeni bagażowej w mm

1261

1389

+128

Min. szerokość przestrzeni bagażowej w mm

950

1100

+150

Tylne oparcie dzielone w proporcjach

60/40

40/20/40

-

Załadunek lub rozładunek ułatwia funkcja obniżenia krawędzi bagażnika o 40 mm, dostępna z opcjonalnym zawieszeniem AIR BODY CONTROL, oraz dostęp bezdotykowy HANDS FREE ACCESS, który umożliwia otwarcie tylnej klapy bez konieczności wciskania jakiegokolwiek przycisku - wystarczy ruch stopy pod zderzakiem.

W chwili premiery rynkowej model będzie dostępny w czterech odmianach silnikowych do wyboru:
•    GLC 220 d 4MATIC, diesel, 170 KM
•    GLC 250 d 4MATIC, diesel, 204 KM
•    GLC 250 4MATIC, benzynowy, 211 KM
•    GLC 350 e 4MATIC, hybryda plug-in, 211+116 KM

Silniki - dane podstawowe:

GLC 220 d 4MATIC

GLC 250 d 4MATIC

GLC 250 4MATIC

GLC 350 e 4MATIC

Moc maks. KM

170

204

211

211+116

Maks. moment obr., Nm

400

500

350

560

Zużycie paliwa (l/100 km)

5,0 - 5,5

(6,1 - 6,5)

5,0 - 5,5

(6,1 - 6,6)

6,5 - 7,1

(7,5 - 7,9)

2,6

Zmiana w %

-19

-19

-12

-

Emisja CO2 g/km

129 - 143

(159 - 169)

129 - 143

(159 - 169)

152 - 166

(173 - 180)

60

Zmiana w %

-19

-19

-12

-

0-100 km/h

8,3

(8,5)

7,6

(8,0)

7,3

(7,9)

5,9

Vmax km/h

210

(205)

222

(210)

222

(215)

bd

() W nawiasach zamieszczono dane poprzednika

Wszystkie odmiany spełniają normę emisji spalin Euro 6 i są wyposażone w funkcję start/stop. Mercedes GLC będzie oferowany również z hybrydowym napędem plug-in. Zespół napędowy GLC 350 e 4MATIC osiąga moc systemową 211 + 116 KM, w razie potrzeby pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,9 s lub umożliwia pokonanie dystansu do 34 km bez użycia jednostki spalinowej. Maksymalna prędkość pojazdu w trybie elektrycznym wynosi 140 km/h.

Standardem w GLC jest oczywiście stały napęd na cztery koła 4MATIC z bazowym rozdziałem momentu obrotowego między osiami w stosunku 45:55. Wielotarczowe sprzęgło w centralnym dyferencjale jest wstępnie obciążone momentem blokującym obie osie o wartości 50 Nm, przyczyniając się do znacznej poprawy trakcji i stabilności.

W modelach GLC 220 d 4MATIC, GLC 250 d 4MATIC oraz GLC 250 4MATIC zastosowano 9-stopniową przekładnię automatyczną 9G-TRONIC. Wariant GLC 350 e 4MATIC, podobnie jak wszystkie hybrydowe Mercedesy, jest zaopatrzony w najnowszą odmianę skrzyni 7G-TRONIC PLUS.

Mimo większych wymiarów karoserii i bogatszego wyposażenia nowy model jest o 80 kg lżejszy od poprzednika. W głównym stopniu odpowiada za to zupełnie nowe nadwozie, ważące o 50 kg mniej od mniejszego GLK, dzięki wykorzystaniu aluminium oraz wysoko- i ultrawysokowytrzymałej stali. Z aluminium wykonano m.in. drzwi, pokrywę silnika, dach i przedni pas, a także elementy zawieszenia.

Mercedes-Benz GLC jest seryjnie wyposażony w stalowe zawieszenie AGILITY CONTROL o selektywnej sile tłumienia, ale występuje również z opcjonalnym, wielokomorowym zawieszeniem pneumatycznym AIR BODY CONTROL z elektronicznie sterowaną, zmienną charakterystyką tłumienia.

Auto standardowo dysponuje systemem trybów jazdy DYNAMIC SELECT z pięcioma programami do wyboru: ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+ oraz INDIVIDUAL. W trybie Sport sztywniejsze nastawy pozwalają osiągać wyższe przyspieszenia boczne, a prześwit zostaje obniżony o 15 mm (o 20 mm w Sport+). Tryb Comfort skupia się natomiast na komfortowej jeździe, z łagodnym zestrojeniem zawieszenia.

Dla nas najciekawszy jest opcjonalny pakiet Off-Road Engineering, który oferuje do 5 dodatkowych ustawień, m.in. na śliską nawierzchnię (Slippery), do jazdy terenowej po piachu lub żwirze (Off-road), do pokonywania podjazdów lub zjazdów (Incline) oraz holowania przyczepy (Trailer). W samochodach z zawieszeniem AIR BODY CONTROL kierowca ma również do dyspozycji program ostatniej szansy - Rocking Assist, służący np. do wyjeżdżania z zaspy. Po jego uruchomieniu zawieszenie podnosi się o 50 mm (wówczas prześwit zwiększa się do prawie 230 mm), podnosi się też próg działania kontroli trakcji. Dodatkowo, pakiet Off-Road Engineering obejmuje wytrzymałą osłonę podwozia Gemtex oraz system DSR (Downhill Speed Regulation) automatycznie utrzymujący zadaną prędkość na stromych zjazdach, a w przypadku zawieszenia stalowego wiąże się ze zwiększeniem prześwitu o 20 mm.

Działanie wszystkich trybów jazdy DYNAMIC SELECT obrazują wizualizacje na centralnym ekranie multimediów. Szczególnie atrakcyjny jest interfejs off-roadowy z szeregiem parametrów podawanych w czasie rzeczywistym, takich jak nachylenie drogi czy kąt skrętu kierownicy.

Mercedes-Benz GLC trafi do sprzedaży w Europie w połowie września br. W Niemczech jego ceny będą startować z poziomu poprzednika - od 44 506 euro.
MM