Mitsubishi Outlander PHEV – 3 silniki, ale zużycie paliwa tylko 1,63 l/100 km

_DLS7054Debiutujący w Paryżu nowy model Outlandera nie jest odmianą obecnego na rynku wariantu z silnikiem spalinowym, ani modelem demonstrującym potencjał technologii hybrydowej typu plug-in. Mitsubishi Outlander PHEV to pierwszy samochód hybrydowy typu plug-in firmy Mitsubishi Motors - będący jednocześnie pojazdem elektrycznym EV - który oferuje stały napęd 4WD.

Najciekawszy w Outlanderze PHEV jest system napędu, na który składa się silnik spalinowy z przodu, silnik elektryczny z przodu i silnik elektryczny z tyłu. Przyjrzyjmy mu się bliżej:

- Silnik z przodu to 2-litrowa jednostka benzynowa umieszczona po prawej stronie komory silnikowej.
- Silnik elektryczny z przodu (60 kW) połączony z inwertorem i generatorem zlokalizowany jest po lewej stronie komory silnikowej (wraz z silnikiem benzynowym).  
- Akumulator umieszczony został pod podłogą pomiędzy osiami, dzięki czemu nie ogranicza miejsca w kabinie pasażerskiej.
- Silnik elektryczny z tyłu (60kW) współpracujący z inwertorem umieszczony jest pod podłogą, aby nie ograniczać przestrzeni w bagażniku.


W zastosowanym w Outlanderze systemie Twin Motor 4WD nie ma wału napędowego, układu hydraulicznego czy tarczy sprzęgła, które łączą koła przedniej i tylnej osi w konwencjonalnym systemie 4WD. Cały system sterowany jest elektronicznie; silnik benzynowy przekazuje moc na przednie koła poprzez układ kół zębatych (w trybie Parallel Hybrid – o tym później). Silniki elektryczne napędzają niezależnie koła przedniej i tylnej osi. Takie rozwiązanie oferuje bardziej precyzyjną kontrolę pracy systemu 4WD, a także pozwala na przenoszenie mocy niemal bez żadnych opóźnień.
Główna siła napędowa Outlandera PHEV pochodzi z silników elektrycznych umieszczonych z przodu i z tyłu. Układ tego typu zapewnia wygenerowanie 100% momentu obrotowego już podczas ruszania ze startu zatrzymanego. Jak deklaruje producent, przyspieszenie pojazdu jest porównywalne z osiągami samochodu wyposażonego w 3-litrowy silnik benzynowy V6. Dwa silniki elektryczne generują też płynną siłę napędową w trudnych warunkach jazdy, np. zimą.

Outlander PHEV oferuje kierowcy wybór dwóch różnych trybów jazdy, które można przełączać ręcznie. W trybie ECO priorytetem jest wydajność paliwowa, a w trybie NORMAL - optymalny balans pomiędzy siłą napędową a wydajnością ekologiczną.

Samochód może zostać wpięty do każdego gniazdka prądu w ten sam sposób, co model i-MiEV. Czas pełnego ładowania wynosi 4 godziny (240 V – 15 A) lub 30 minut z wykorzystaniem specjalnej ładowarki, dzięki czemu istnieje możliwość szybkiego zwiększenia zasięgu elektrycznego i swobodnego wykorzystywania samochodu w codziennej eksploatacji.

Ponadto kierowca może podczas jazdy włączyć tryb ładowania akumulatora „Battery Charge Mode”, kontrolując tym samym stopień zużycia energii zgromadzonej w akumulatorze i wykorzystując silnik benzynowy jako generator ładujący akumulator. W czasie, gdy kierowca naciska pedał hamulca, silniki elektryczne umieszczone z przodu i z tyłu działają na zasadzie generatora odzyskującego energię kinetyczną i wykorzystującego ją do ładowania akumulatora. „Mózgiem” całego systemu elektrycznego PHEV-a jest opracowany przez Mitsubishi specjalny system operacyjny. Który nieustannie monitoruje stan akumulatora oraz ilość energii odzyskanej podczas hamowania, a następnie odpowiednio dostosowuje moc układu, aby zapewnić płynne i dynamiczne przyspieszenie ze startu zatrzymanego.

System operacyjny automatycznie rozpoznaje 3 tryby jazdy (elektryczny, hybrydowy szeregowy i hybrydowy równoległy) w zależności od stopnia naładowania baterii i warunków jazdy, zapewniając dobre osiągi i niskie spalanie.

TRYBY JAZDY:
* Pure EV - tryb w 100% elektryczny - (Twin Motor 4WD EV):
- Zarówno silnik przedni, jak i tylny napędzają samochód, korzystając wyłącznie z energii zgromadzonej w akumulatorze.
- Prędkość maksymalna wynosi w tym przypadku 120 km/h (tam, gdzie dozwolone), a zasięg to 55 kilometrów, dzięki czemu Outlander PHEV może być eksploatowany na co dzień przy możliwie jak najmniejszym negatywnym wpływie na środowisko (emisja CO2 poniżej 49 g/km – wg standardów UE).

* Series Hybrid - hybrydowy szeregowy - (Twin Motor 4WD EV przy wsparciu generatora zasilanego silnikiem benzynowym):
- Gdy poziom naładowania akumulatora spada poniżej ustalonej granicy lub gdy zachodzi potrzeba nagłego przyspieszenia, dwa silniki elektryczne czerpią moc z akumulatora ORAZ z generatora.
- W tej konfiguracji generator pomaga 1) ładować akumulator oraz 2) wspomaga silniki elektryczne.
- Silnik benzynowy nie jest aktywny.

* Parallel Hybrid - hybrydowy równoległy - (silnik benzynowy wspierany systemem Twin Motor 4WD):
- Silnik benzynowy napędza przednie koła poprzez układ kół zębatych,
- Dwa silniki elektryczne zapewniają wsparcie, napędzając przednie i tylne koła,
- Generator wytwarzający dodatkowy moment obrotowy, dzięki któremu silnik osiąga maksymalną wydajność; pozwala to również zaoszczędzić energię zgromadzoną w akumulatorze.

W kontekście tego wszystkiego, co wyżej zostało napisane, trzeba przyznać, że Outlander PHEV to prawdziwy długodystansowiec (jego zasięg wynosi ponad 880 km), a w dodatku eco-friendly (zużycie paliwa wynosi 1,63 l/100 km, emisję CO2 na poziomie poniżej 49 g/km).

Nowy Outlander PHEV, jako najbardziej ekskluzywny członek rodziny modelu Outlander, wciąż pozostaje typowym Outlanderem, odróżniającym się od pozostałych wersji tylko kilkoma akcentami stylistycznymi na zewnątrz i wewnątrz. Na zewnątrz są to: nowy kolor „Technical Silver”, charakterystyczna osłona chłodnicy, tylne światła LED, 18-calowe obręcze kół oraz zderzaki w całości polakierowane w kolorze nadwozia. Wnętrze skrywa natomiast ciekawe panele dekoracyjne, wyświetlacze o wysokim kontraście z dodatkowym wskaźnikiem mocy, dźwignię zmiany trybów przypominającą joystick.

Na początku 2013 roku Outlander PHEV wejdzie do sprzedaży w Japonii, a następnie w Europie i w innych częściach świata.
MM

Mitsubishi Outlander PHEV – wstępna specyfikacja
NADWOZIE:
Długość: 4655 mm
Szerokość: 1800 mm
Wysokość: 1680 mm
Rozstaw osi: 2670 mm
Rozstaw kół: 1570 mm / 1570 mm
Masa własna: ± 1810 kg
Współczynnik oporu pow.: 0,33
Opony / typ: 225/55R18 / o niskich oporach toczenia
Liczba miejsc w kabinie: 5
Pojemność bagażnika: podobna, jak w Nowym Outlanderze z silnikiem spalinowym (ze schowkiem w bagażniku)

UKŁAD NAPĘDOWY:
Silnik spalinowy z przodu: 2-litrowy silnik benzynowy (ostateczna moc do potwierdzenia)
Silnik elektryczny z przodu + inwertor: 60 kW (81,6 KM) / 137 Nm
Generator: 70 kW (95,2 KM)
Akumulator: 12 kWh, 80-ogniwowy, litowo-jonowy
Silnik elektryczny z tyłu + inwertor: 60 kW (81,6 KM) / 195 Nm

PRZENIESIENIE NAPĘDU:
Stały, elektryczny napęd na wszystkie koła „Twin Motor 4WD”
Elektronicznie sterowane przeniesienie napędu z silników elektrycznych na koła – niezależnie na koła osi przedniej i tylnej
Zintegrowany moduł „Super All Wheel Drive Control”
Przednie koła również napędzane silnikiem benzynowym poprzez układ kół zębatych (wyłącznie w trybie Parallel Hybrid)

ŁADOWANIE - podczas jazdy:

- Generator
- Hamowanie z odzyskiem energii
ŁADOWANIE - na postoju:
- 4 godziny – normalne ładowanie (240V / 15A)
- 30 minut – szybkie ładowanie / do 80% (standard CHAdeMO)

OSIĄGI:
Maksymalny zasięg: ponad 880 km
Zasięg w trybie elektrycznym EV: ponad 55 km
Zużycie paliwa: ponad 61 km/l – 1,63 l./100 km
Emisja CO2: poniżej 49 g/km
Prędkość maksymalna: 170 km/h