Nowa ŠKODA KODIAQ – ahoj przygodo!

ŠKODA KODIAQ jest pierwszym dużym SUV-em czeskiego producenta samochodów. Samochód pojawi się w sprzedaży na początku 2017, dając początek ofensywy SUV-ów ŠKODY.

ŠKODA KODIAQ odznacza się wyrazistym współgraniem eleganckiego prowadzenia linii, sportowymi konturami i krzepką sylwetką. Główny stylista ŠKODY, Jozef Kabaň, i jego zespół czerpał inspirację z tradycji czeskiego kunsztu produkcji kryształów, co jest widoczne w grze światła i cienia na silnie skonturowanych powierzchniach SUV-a. W widoku bocznym duży rozstaw osi i krótkie zwisy wskazują na przestronne wnętrze. Nadkola są ukształtowane lekko kanciasto, co stanowi charakterystyczny element stylistyki SUV­a ŠKODY. W lampach tylnych seryjnie zastosowano LED-y, tylne światła pozycyjne mają typowy dla ŠKODY układ „C”. Do wyboru jest 14 kolorów lakieru – cztery jednolite i dziesięć metalizowanych. Wygląd zewnętrzny ŠKODY KODIAQ zależy od wersji wyposażenia – model jest dostępny w trzech wersjach: Active, Ambition i Style.

ŠKODA KODIAQ ze swoimi wymiarami plasuje się na górnym krańcu segmentu kompaktów. Ma długość 4.697 mm, szerokość 1.882 mm i wysokość 1.676 mm (z relingiem dachowym), rozstaw osi mierzy 2.791 mm. Model bazuje na modułowej koncepcji budowy samochodu z poprzeczną zabudową silnika z przodu (MQB) koncernu Volkswagen, w której silniej rolę odgrywa lekka konstrukcja nadwozia. W nadwoziu wytrzymały kręgosłup tworzy struktura z kształtowanych na ciepło stalowych blach. Duży SUV z podstawowym silnikiem TSI i przednim napędem waży w stanie gotowym do jazdy (bez kierowcy) 1.452 kg, z 1.4 TSI i napędem 4×4 waży 1.540 kg.

KODIAQ jest tylko cztery centymetry dłuższa od ŠKODY OCTAVII, a mimo to oferuje duże wnętrze.  Długość kabiny wynosi 1.793 mm, szerokość na wysokości łokci z przodu 1.527 mm i z tyłu 1.510 mm. Wysokość przestrzeni w linii głowy z przodu wynosi 1.059 mm i z tyłu 1.015 mm. Miejsce na kolana z tyłu mierzy do 104 mm.

Duże, okrągłe przyrządy wskazówkowe są precyzyjnie i jasno oznaczone. Kierownica jest dostępna w wielu różnych konfiguracjach, także z możliwością podgrzewania. Opcjonalna trójstrefowa klimatyzacja Climatronic, która ma dodatkowy panel obsługowy z tyłu samochodu, jest elementem, który zwykle znaleźć można w wyższych klasach samochodów. Elektromechaniczny hamulec postojowy włącza się przyciskiem.

Fotele przednie mogą być ogrzewane, przewietrzane i elektrycznie ustawiane wraz z funkcją pamięci położenia. Także kanapa ŠKODY KODIAQ ma bardzo różne możliwości ustawienia: można ją złożyć w stosunku 60:40, seryjnie przesunąć wzdłużnie o 18 cm oraz indywidualnie pochylić segmenty oparcia. Na życzenie samochód może mieć kolejne dwa miejsca siedzące w trzecim rzędzie z tyłu – KODIAQ jest pierwszym siedmiomiejscowym autem ŠKODY.

Bagażnik o pojemności od 720 do 2.065 l (po złożeniu oparć kanapy) to jeden z najlepszych wyników w klasie. Gdy samochód jest wyposażony w fotel pasażera z kładzionym oparciem, do SUV-a można włożyć przedmioty o długości do 2,90 m. Opcjonalnie dostępna jest elektryczna pokrywa bagażnika, którą można – jako kolejne wyposażenie dodatkowe – otworzyć lub zamknąć ruchem stopy oraz przyciskiem w kabinie. ŠKODA KODIAQ z kombinacją napędu TDI/DSG/4×4 może ciągnąć przyczepę o masie do 2,5 tony. Do tego można zamówić elektrycznie zwalniany odchylany zaczep holowniczy.

 

Na początku sprzedaży ŠKODY KODIAQ paletę silników tworzy pięć jednostek: trzy silniki TSI i dwa TDI. Silniki te mają pojemność skokową 1,4 i 2,0 litry, rozpiętość mocy sięga od 92 kW (125 KM) do 140 kW (190 KM). Zarówno silniki benzynowe jak i wysokoprężne mają bezpośredni wtrysk paliwa, są turbodoładowane i spełniają normę czystości spalin Euro 6. We wszystkich silnikach funkcja Start-Stop, odzysk energii hamowania i wysokosprawna regulacja temperatury zapewniają małe zużycie paliwa mimo dużej mocy jednostkowej.

Silnik 2,0 TDI występuje w dwóch wersjach mocy. W podstawowej ma moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 340 Nm. W wersji o większej mocy osiąga 140 kW (190 KM) i 400 Nm. Podstawowy TDI zużywa na 100 km średnio 5,0 litrów oleju napędowego (131 g CO2/km). Mocniejszy diesel rozpędza duży SUV od zera do 100 km/h w 8,6 sekundy i pozwala osiągnąć prędkość 210 km/h.

Paletę silników benzynowych tworzą dwa 1,4 TSI i jeden 2,0 TSI. Kompaktowy czterocylindrowiec w podstawowej wersji rozwija moc 92 kW (125 KM) i moment obrotowy 200 Nm. Jego zużycie paliwa według NEFZ wynosi 6,0 litrów na 100 km, co odpowiada emisji CO2 140 g/km. W silniejszej wersji silnik 1,4 TSI osiąga 110 kW (150 KM) i 250 Nm; technika ACT (Active Cylinder Technology) przy małym obciążeniu i małej prędkości obrotowej odłącza drugi i trzeci cylinder. W największej mocy silniku benzynowym, 2,0 TSI, nowy sposób spalania mieszanki umożliwia uzyskanie dużej sprawności. Jego moc wynosi 132 kW (180 KM), moment obrotowy 320 Nm.

Zależnie od silnika do dyspozycji jest sześciostopniowa ręczna skrzynia biegów oraz sześcio- lub siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów DSG. Kierowca może korzystać z automatycznej zmiany biegów D i S albo samemu zmieniać biegi dźwignią sterującą lub manetkami przy kierownicy. Gdy w opcjonalnym wyborze trybów jazdy, Driving Mode Select, zostanie wybrany tryb Eco, włącza się funkcja jazdy wybiegiem: gdy przy prędkości jazdy ponad 20 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, rozłącza się napęd – ŠKODA KODIAQ jedzie rozpędem.

Oba silniki o największej mocy – TDI 140 kW (190 KM) i TSI 132 kW (180 KM) – występują w połączeniu z 7-stopniową skrzynią biegów DSG i napędem na cztery koła. Ta kombinacja jest nowością w ŠKODZIE. Do silnika 1,4 TSI 110 kW (150 KM) z napędem na cztery koła można zamówić ręczną 6-stopniową skrzynię biegów lub 6­stopniową DSG, wersja z przednim napędem jest połączona z 6-stopniową skrzynią biegów DSG. Podstawowy silnik wysokoprężny z napędem 4×4 jest oferowany z 6­stopniową ręczną skrzynią biegów lub z 7-stopniową DSG, wersja z przednim napędem tylko z 7-stopniową DSG. Podstawowy silnik TSI występuje w połączeniu z ręczną 6-stopniową skrzynią biegów i przednim napędem.

Do większości silników jest dostępny napęd 4×4 z elektroniczną regulacją. Zapewnia on bardzo dobre przeniesienie napędu, stabilność i bezpieczeństwo jazdy – także poza asfaltowymi drogami. Sercem napędu 4×4 jest hydraulicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe z elektroniczną regulacją. Napęd na cztery koła pracuje inteligentnie i szybko. Sterownik napędu na cztery koła na bieżąco oblicza potrzebny moment napędowy dla tylnej osi. Dzięki szybkiej regulacji zależnej od stanu jazdy niemal nie występują straty przenoszenia napędu. Podczas hamowania silnikiem lub przy małym obciążeniu napęd jest przenoszony tylko przez przednią oś dla oszczędności zużycia paliwa.

ŠKODA KODIAQ potrafi jechać dalej także tam, gdzie kończy się utwardzona nawierzchnia. Po naciśnięciu przycisku samochód przechodzi w tryb Offroad (opcja dla wersji 4×4 w połączeniu z wyborem profilu jazdy, Driving Mode Select). Wtedy zawieszenie, sterowanie pracą silnika i układ hamulcowy nastawiają sposób działania specjalnie na warunki terenowe. Chodzi przy tym przede wszystkim o ruszanie, przenoszenie napędu na nawierzchnię oraz o hamowanie. W trybie Offroad funkcja wspomagania zjazdu przez odpowiednie hamowanie ułatwia bezpieczny zjazd po zboczu.

ŠKODA wysyła na drogę swój duży SUV z bogatą paletą funkcji i układów asystenckich – wiele z nich było dotąd znanych jedynie z wyższych klas samochodów. Niektóre funkcje występują seryjnie, inne są dostępne na życzenie pojedynczo lub w pakietach. Na przykład podczas dynamicznej jazdy na zakrętach elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS+, będąca funkcją układu stabilizacji toru jazdy ESC, ułatwia prowadzenie samochodu i polepsza bezpieczeństwo zarówno w modelu z przednim napędem jak i z napędem na cztery koła. Na życzenie ŠKODA wyposaża swój duży SUV w funkcję wyboru profilu jazdy, Driving Mode Select. Funkcja ta umożliwia kierowcy zmianę sposobu sterowania pracą silnika i skrzyni biegów DSG, działania wspomagania kierownicy, układu klimatyzacji i innych podzespołów w trybach Normal, Eco, Sport i Individual. Kolejną opcją wyposażenia jest adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC (Dynamic Chassis Control) połączona z wyborem profilu jazdy, Driving Mode Select. W tym rozwiązaniu elektrozawory regulują pracę amortyzatorów zależnie od sytuacji. W połączeniu z wyborem profilu jazdy funkcja dopasowuje charakterystykę tłumienia amortyzatorów do stylu jazdy i nierówności drogi. Z DCC kierowca może wybrać tryb normalny, komfortowy lub sportowy.

Nowością w portfolio jest asystent manewrowania przyczepą czy funkcja widoku otoczenia (Area View). W KODIAQ dostępne są również systemy m.in. awaryjnego hamowania podczas jazdy miejskiej (Front Assist), aktywny tempomat (ACC), asystent pasa ruchu (Lane Assist) czy wykrywania zmęczenia (Driver Alert).
MM