Wydrukuj tę stronę

Peugeot Rifter 4x4 – wykwalifikowany turysta

luty 24, 2018

Nie każdy, kto marzy o off-roadowej wycieczce na łono natury, potrzebuje od razu wypasionej terenówki uzbrojonej w wyciągarki, reduktor i blokady. Z kolei SUV-y i crossovery, których pełno w salonach motoryzacyjnych, paradoksalnie bywają autami zbyt delikatnymi, nie dość pojemnymi, czasem wręcz nieprzystosowanymi do użycia w terenie i na dodatek nazbyt drogimi. Peugeot Rifter 4x4, który pozostaje na razie pojazdem koncepcyjnym, stanowi rozsądny kompromis godzący różne skrajności.

Przeznaczenie Peugeota Riftera 4x4 zostało jasno określone – to przestronny samochód osobowy posiadający cechy prawdziwej terenówki. Jego żywiołem są drogi szutrowe, pokryte błotem i śniegiem trasy oraz wyboiste trakty.

Układ napędowy 4x4 został zaprojektowany przez firmę Dangel, eksperta w dziedzinie napędów 4x4, który od lat współpracuje z marką Peugeot. Samochód ma prześwit powiększony o 80 mm, dzięki któremu może bez problemów pokonywać większość napotykanych na drodze przeszkód (zupełnie bezdroża mogą być dla niego zbyt wielkim wyzwaniem).

Napęd 4x4 przenoszony jest za pomocą sprzęgła wiskotycznego, które włącza się za pomocą selektora umieszczonego na desce rozdzielczej z prawej strony dźwigni zmiany biegów. Kierowca ma do dyspozycji trzy tryby jazdy: 2RM - z napędem na przednią oś, doskonały do codziennej jazdy, 4RM - z dołączanym napędem na tylną oś, zalecany w przypadku utraty przyczepności, oraz Lock - z blokadą tylnej osi, niezwykle przydatny podczas jazdy po trudnej nawierzchni.

Właściwości trakcyjne wzmacniają opony All Terrain do jazdy terenowej, wyprodukowane przez BF Goodrich, które wyróżniają się solidną budową, dużą wytrzymałością i zapewniają doskonałą przyczepność. Sercem auta jest 130-konny silnik BlueHDI połączony z sześciobiegową skrzynią manualną. W nocy jazdę ułatwia listwa ledowa umieszczona w górnej części przedniej szyby, na której w dwóch rzędach umieszczono ponad 100 diod o łącznej mocy 300W.

Przygoda pasażerów Riftera nie kończy się po zachodzie słońca, ponieważ samochód został fabrycznie wyposażony w namiot Overland zaprojektowany przez specjalistów z firmy Autohome. Namiot można łatwo i szybko przystosować do spania. Wystarczy wyjąć go z pokrowca zamocowanego do poprzeczek dachowych, rozłożyć i podeprzeć wysuwaną drabinką. W tym przypadku śledzie i szpilki nie są nikomu potrzebne! W środku znajduje się wygodny materac oraz poduszki z alkantary – wszystko zostało oczywiście gustownie dopasowane do stylistyki auta.

Po nocy spędzonej na dachu Riftera wczesnym rankiem możemy wsiąść na rower elektryczny PEUGEOT eM02 FS Powertube MTB i kontynuować naszą przygodę. Elektryczny jednoślad jest pierwszym modelem z gamy Lion eBikes najnowszej generacji. Kompaktowy akumulator został wbudowany w ramę, która zachowała opływowy kształt. Uniwersalne, podwójne zawieszenie zapewnia wysoki komfort podczas wycieczek po trudnych górskich trasach.

Peugeot Rifter 4x4, jeśli w przyszłości przemieni się z pojazdu koncepcyjnego w seryjny model, może stać się łakomym kąskiem dla osób zainteresowanych wykwalifikowaną turystyką off-roadową.
MM