Wydrukuj tę stronę

Powrót królowej. Jutta Kleinschmidt dołącza do X-Raid Team, by ścigać się Zebra Buggy

marzec 03, 2016

Po zwycięstwie Peugeota DKR2008 w rajdzie Dakar 2016 stało się jasne, że terenówki w wersji buggy znów zaczęły górować nad czteronapędówkami. Auta tego typu nie tylko świetnie radzą sobie na wydmach i bezdrożach, ale stały się również piekielnie szybkie na trasach w stylu WRC. Nawet MINI All4 Racing w rękach Nassera Al-Attiyaha nie było w stanie nawiązać rywalizacji z "Francuzami", co stało się impulsem dla kierownictwa teamu X-Raid do przyspieszenia prac nad własnym buggy.

0U8A5955Jak wszyscy doskonale wiemy, w barwach X-Raid jeździ już Zebra Buggy zbudowana przez stajnię Jefferies Racing. Do tej pory za jej kierownicą zasiadał Guerlain Chicherit, który w trakcie Dakaru 2016 wyrażał pewne niezadowolenie z opieki (a raczej jej braku), jaką zapewniał mu serwis X-Raidu. Francuz w połowie rajdu zrezygnował z dalszego ścigania, rozstając się z teamem chyba w nie najprzyjemniejszych okolicznościach.

Auto pozostało jednak własnością zespołu, który postanowił kontynuować program testów, mający doprowadzić do powstania nowej terenówki. Nową obsadę Zebra Buggy stanowić będzie załoga złożona z kobiet, które zapisały się już złotymi głoskami w historii off-roadu. Jutta Klienschmidt, która zwyciężyła Dakar 2001, wraca za stery profesjonalnej rajdówki w towarzystwie swej stałej partnerki - Szwedki Tiny Thörner. Już niebawem obie zobaczymy je w akcji podczas Abu Dhabi Desert Challenge i Sealine Cross Country Rally. Ich celem będzie raczej testowanie auta w warunkach bojowych niż walka o wysokie lokaty, zwłaszcza że obie zawodniczki przez blisko 10 lat nie ścigały się w rajdach Pucharu Świata. Po wygraniu Dakaru Jutta Kleinschmidt przez kilka lat jeździła buggy Schlessera, a w roku 2003 startowała Volkswagenem Tarekiem. W sezonach 2006-2007 próbowała swych sił za kierownicą x-raidowego BMW X3 CC.

0U8A5933X-Raid, który do tej pory był skupiony nad rozwojem konstrukcji auta czteronapędowego, projekt buggy uruchomił pod koniec 2014 roku - znacznie później niż Peugeot, którego teraz musi gonić. Postęp techniczny oraz zmiany w regulaminach rajdów cross-country doprowadziły do renesansu aut z napędem na tylną oś. - Buggy to dla nas bardzo ważny projekt, ale niestety mamy jeszcze za mało wyjeżdżonych kilometrów - mówi Sven Quandt, szef X-Raidu. - Zaangażowanie Jutty to bardzo ważny krok naprzód. Liczymy na jej ogromne doświadczenie, które zdobyła, ścigając się w buggy i pracując nad rozwojem konstrukcji innych aut rajdowych. Póki co nie wiemy jeszcze, jak będą wyglądały przyszłe regulacje techniczne, ale zamierzamy już pracować nad naszym własnym autem dwunapędowym. Co nie oznacza wcale, że porzucamy MINI - będziemy starać się, by w przyszłości było jeszcze szybsze i bardziej wytrzymałe niż dotychczas.

- Cieszę się z nowego wyzwania - dodaje Jutta Kleinschmidt. - Starty, które nas czekają, stanowią perfekcyjna kombinację: z jednej strony piasek i wydmy w Abu Dhabi, a z drugiej szybkie, szutrowe trasy w Katarze.

Obok Kleinschmidt i Thörner w obu rajdach wystąpią również inni kierowcy X-Raidu, którzy tradycyjnie walczyć będą w MINI.
MM

Zebra Buggy – podstawowe dane techniczne (wersja Jefferies Racing dla N. Al-Attiyah):
Silnik: 7 l V8 LS, moc 347 KM, maks. moment obr. 520 Nm
Napęd: 4x2
Skrzynia biegów: 6 biegów, sekwencja
Sprzęgło: podwójne, ceramiczne
Koła: 37 cali, Toyo
Zawieszenie: amortyzatory King
Hamulce (przód/tył): tarcze wentylowane, zaciski 6-tłoczkow
Zbiornik paliwa: 550 litrów
Waga: 1400 kg
Prędkość maksymalna: 195 km/h

Artykuły powiązane