Wydrukuj tę stronę

Pustynne testy elektrycznego Audi RS Q e-tron

wrzesień 20, 2021

Po zakończeniu serii sprawdzianów w Niemczech i w Hiszpanii, cały dakarowy zespół Audi wyjechał na pustynię w Maroku, gdzie przy wysokich temperaturach ćwiczył jazdę po wydmach. Za kierownicą tego niezwykle skomplikowanego prototypu zasiadali na zmianę: rekordzista Dakaru Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz oraz Mattias Ekström, którym towarzyszyli piloci: Edouard Boulanger, Lucas Cruz i Emil Bergkvist. Dobra współpraca kierowcy i pilota to w Rajdzie Dakar podstawa.

Warunki, jakie zespół testowy napotkał w Maroku, były miejscami ekstremalne. „Temperatury sięgały momentami ponad 40 stopni Celsjusza” - mówi Sven Quandt, szef zespołu Q Motorsport. „Testy utrudniały również burze piaskowe. Ponadto, jak można się było spodziewać, w wysokich temperaturach pojawiło się kilka nowych problemów, które wielokrotnie powodowały przerwy w jazdach i wymagały rozwiązania.”

„Na Rajdzie Dakar spodziewamy się mimo wszystko znacznie niższych temperatur” - mówi Andreas Roos, odpowiedzialny w Audi Sport za fabryczne projekty motorsport. „Mimo to, celowo pojechaliśmy do Maroka, aby przetestować naszą koncepcję w najbardziej ekstremalnych warunkach. Podzespoły, takie jak na przykład MGU, w zasadzie nie były zaprojektowane do pracy w tak wysokich temperaturach otoczenia, ale w tym upale układ napędowy i inne komponenty muszą siłą rzeczy pracować na granicy swych możliwości, a nawet poza nią. Spostrzeżenia, które zdobyliśmy w Maroku są bezcenne, ale pokazują nam również, że przed Rajdem Dakar wciąż mamy wiele do zrobienia, a czasu pozostało niewiele.”

Wiele uwagi należało również poświęcić akumulatorowi wysokiego napięcia, który został opracowany specjalnie na potrzeby Rajdu Dakar. „Chodzi o optymalne zarządzanie temperaturą i możliwość uzyskania maksymalnej wydajności baterii” - mówi Roos. „Każdy tego typu test to dla nas nauka. I właśnie dlatego wybraliśmy się na pustynię ze zelektryfikowanym układem napędowym: Zdobyliśmy niesamowitą ilość doświadczeń, którymi dzielimy się z naszymi kolegami z działu rozwoju.”

Audi RS Q e-tron wyposażone jest w elektryczny układ napędowy z dwoma zespołami generator-rozrusznik (MGU) rodem z Formuły E. Wysokonapięciowy akumulator opracowany przez Audi Sport, ładowany jest podczas jazdy przez konwerter energii składający się z wydajnego silnika TFSI skonstruowanego wcześniej z myślą o wyścigach serii DTM i trzeciego MGU.

Równolegle z testami, Audi Sport rozpoczęło już budowę pierwszego samochodu startowego z numerem podwozia 104. „Samochód testowy to prototyp, w którym nie wszystko było jeszcze idealnie dopasowane” - mówi Benedikt Brunninger, kierownik projektu Audi Sport na Rajd Dakar. „W przypadku właściwych samochodów startowych dążymy do absolutnej perfekcji, tak by wszystko w nich było zrobione idealnie.”

MM, fot. Audi

a216847_large.jpg a216849_large.jpg a216850_large.jpg

a216851_large.jpg a216852_large.jpg a216854_large.jpg

a216857_large.jpg a216858_large.jpg a216861_large.jpg

a216863_large.jpg a216864_large.jpg a216865_large.jpg

a216866_large.jpg a216868_large.jpg a216870_large.jpg

a216872_large.jpg a216873_large.jpg a216875_large.jpg

a216876_large.jpg a216878_large.jpg a216879_large.jpg

a216881_large.jpg a216883_large.jpg a216884_large.jpg

a216885_large.jpg a216887_large.jpg a216888_large.jpg

a216890_large.jpg a216891_large.jpg a216893_large.jpg

a216895_large.jpg a216896_large.jpg a216897_large.jpg

a216898_large.jpg a216899_large.jpg a216900_large.jpg

a216901_large.jpg a216902_large.jpg a216903_large.jpg

a216904_large.jpg a216906_large.jpg a216907_large.jpg

a216909_large.jpg a216910_large.jpg a216911_large.jpg

a216913_large.jpg a216914_large.jpg a216916_large.jpg

a216917_large.jpg a216918_large.jpg a216919_large.jpg

a216920_large.jpg a216923_large.jpg a216927_large.jpg