(R)ewolucja Mini All4 Racing

201112_X-raid-MINI-All4-Racing_Krzysztof-Holowczyc_0Mini All4 Racing to tylko zmodernizowane BMW X3 CC  - taką opinię słychać często w off-roadowych kuluarach. – To duże uogólnienie – mówi Sven Quandt, szef zespołu X-Raid, w którego barwach startuje Krzysztof Hołowczyc. – Nie ma zbyt wielu podobieństw między oboma autami. W ostatnich miesiącach MINI stało się zupełnie niezależnym projektem.

CZYTAJ: Tuż przed Dakarem 2012 - rozmawiamy z Krzysztofem Hołowczycem

MINI All4 Racing zadebiutowało na Dakarze 2011 – jego budowa została zakończona niemal tuż przed startem zawodów. W kabinie zasiadł wówczas Guerlain Chicherit, który już na pierwszym etapie miał kosmiczne problemy z układem chłodzenia, ale na kolejnych plasował się już wysoko – w pierwszej dziesiątce. Treningowy wyjazd zakończył się jednak pechowym dachowaniem i Chicherit musiał się wycofać z rajdu.

2011_MINI_All4Racing_Cockpit_Dakar_13327Po zakończeniu Dakaru zespół Montser Energy X-Raid konsekwentnie jednak stawiał na swoją nową rajdówkę, która mimo słabszych momentów (seria awarii na OiLibya Rally of Morocco 2011) z czasem udowodniła swoją wartość (m.in. wygrana w Baja Portalegre 2011).

Prace nad samochodem trwały nieprzerwanie przez ostatnie 12 miesięcy i choć z pozoru jest to to samo MINI co  przed rokiem, to jednak w rzeczywistości to już zupełnie inne auto.

CZYTAJ: Kieszonkowy mistrz - MINI All4 Racing na starcie rajdu Dakar 2011

Inżynierowie X-Raid skupili się przede wszystkim na obniżeniu środka ciężkości. Cel osiągnęli, przesuwając w dół chłodnicę oraz bak paliwa, a także poszerzając podwozie. Skrócona została maska silnika; udało się również poprawić kąt rampowy. Dużo uwagi poświęcono również zawieszeniu, opracowując m.in. nowe ustawienia amortyzatorów.

201110_X-raid_MINI_All4Racing_Heck_92762Jednocześnie dokładano starań, by samochód odchudzić – niska waga rajdówki to marzenie każdego off-roadera. Na zakończenie prac w rubryczce „waga” można było wpisać wartość o 30 kg niższą niż przed rokiem. 

CZYTAJ: Ośmiu wspaniałych, czyli tęczowy X-Raid na Dakar 2012


W międzyczasie inżynierowie z BMW Motoren GmbH starali się udoskonalić silnik. Jak wiadomo, na Dakarze auta walczą na wysokości ponad 2000 m n.p.m., co ma duży wpływ na sprawowanie się jednostki napędowej. By uniknąć niespodzianek, testy silnika odbywały się w specjalnej komorze ciśnieniowej, w której odtworzono warunki panujące na wysokości aż 3500 m n.p.m. W rezultacie opracowano zupełnie nowe oprogramowanie dla silnika, mającego być dużym atutem MINI. W teamie X-Raid obawiają się bowiem „benzynowej” konkurencji, która w Dakarze 2012 może już korzystać z 6-biegowej skrzyni oraz zwiększonej, 34-milimetrowej zwężki. – Nasi rywale mogą być nawet o 10-20 km/h szybsi od nas – „martwi się” Quandt, którego auta osiągają prędkość maksymalną 181 km/h. Gnębi się chyba na zapas, bo mając w składzie „Hołka”, Peterhansela czy Romę, może raczej spać spokojnie.

AreK, fot. X-Raid

CZYTAJ: BMW X5 CC NeoRaid Team gotowe do walki


MINI All4 Racing 2012 - dane techniczne:

Silnik: wysokoprężny RS 08
Moc: 319 KM
Maks. moment obrotowy: ok. 700 Nm przy 1900 obr./min
Pojemność: 2993 ccm
Zwężka: 38 mm
Prędkość max: 181 km/h

Skrzynia biegów: 6-biegowa Sadev
Sprzęgło: AP Racing
Dyfernecjały: Xtrac
Hamulce: tarczowe AP (320mm x 32mm) - przednie chłodzone powietrzem, tylne chłodzone powietrzem i wodą

Długość: 4333 mm (4377 mm - 2011 r.)
Szerokość: 1998 mm (1994 mm - 2011 r.)
Wysokość: 1966 mm
Rozstaw osi: 2906 mm
Rozstaw kół: 1736 mm
Masa: 1900 kg
Bak paliwa: 420 l

Rama: Heggemann Autosport

Opony: BF Goodrich 245/80R 16

X-raid_MINI_All4Racing_Dakar_2012_Green_Peterhansel_39369