TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
CZYTAJ: Tuż przed Dakarem 2012 - rozmawiamy z Krzysztofem Hołowczycem
MINI All4 Racing zadebiutowało na Dakarze 2011 – jego budowa została zakończona niemal tuż przed startem zawodów. W kabinie zasiadł wówczas Guerlain Chicherit, który już na pierwszym etapie miał kosmiczne problemy z układem chłodzenia, ale na kolejnych plasował się już wysoko – w pierwszej dziesiątce. Treningowy wyjazd zakończył się jednak pechowym dachowaniem i Chicherit musiał się wycofać z rajdu.
Po zakończeniu Dakaru zespół Montser Energy X-Raid konsekwentnie jednak stawiał na swoją nową rajdówkę, która mimo słabszych momentów (seria awarii na OiLibya Rally of Morocco 2011) z czasem udowodniła swoją wartość (m.in. wygrana w Baja Portalegre 2011).
Prace nad samochodem trwały nieprzerwanie przez ostatnie 12 miesięcy i choć z pozoru jest to to samo MINI co przed rokiem, to jednak w rzeczywistości to już zupełnie inne auto.
CZYTAJ: Kieszonkowy mistrz - MINI All4 Racing na starcie rajdu Dakar 2011
Inżynierowie X-Raid skupili się przede wszystkim na obniżeniu środka ciężkości. Cel osiągnęli, przesuwając w dół chłodnicę oraz bak paliwa, a także poszerzając podwozie. Skrócona została maska silnika; udało się również poprawić kąt rampowy. Dużo uwagi poświęcono również zawieszeniu, opracowując m.in. nowe ustawienia amortyzatorów.
Jednocześnie dokładano starań, by samochód odchudzić – niska waga rajdówki to marzenie każdego off-roadera. Na zakończenie prac w rubryczce „waga” można było wpisać wartość o 30 kg niższą niż przed rokiem.
CZYTAJ: Ośmiu wspaniałych, czyli tęczowy X-Raid na Dakar 2012
W międzyczasie inżynierowie z BMW Motoren GmbH starali się udoskonalić silnik. Jak wiadomo, na Dakarze auta walczą na wysokości ponad 2000 m n.p.m., co ma duży wpływ na sprawowanie się jednostki napędowej. By uniknąć niespodzianek, testy silnika odbywały się w specjalnej komorze ciśnieniowej, w której odtworzono warunki panujące na wysokości aż 3500 m n.p.m. W rezultacie opracowano zupełnie nowe oprogramowanie dla silnika, mającego być dużym atutem MINI. W teamie X-Raid obawiają się bowiem „benzynowej” konkurencji, która w Dakarze 2012 może już korzystać z 6-biegowej skrzyni oraz zwiększonej, 34-milimetrowej zwężki. – Nasi rywale mogą być nawet o 10-20 km/h szybsi od nas – „martwi się” Quandt, którego auta osiągają prędkość maksymalną 181 km/h. Gnębi się chyba na zapas, bo mając w składzie „Hołka”, Peterhansela czy Romę, może raczej spać spokojnie.
AreK, fot. X-Raid
CZYTAJ: BMW X5 CC NeoRaid Team gotowe do walki
MINI All4 Racing 2012 - dane techniczne:
Silnik: wysokoprężny RS 08
Moc: 319 KM
Maks. moment obrotowy: ok. 700 Nm przy 1900 obr./min
Pojemność: 2993 ccm
Zwężka: 38 mm
Prędkość max: 181 km/h
Skrzynia biegów: 6-biegowa Sadev
Sprzęgło: AP Racing
Dyfernecjały: Xtrac
Hamulce: tarczowe AP (320mm x 32mm) - przednie chłodzone powietrzem, tylne chłodzone powietrzem i wodą
Długość: 4333 mm (4377 mm - 2011 r.)
Szerokość: 1998 mm (1994 mm - 2011 r.)
Wysokość: 1966 mm
Rozstaw osi: 2906 mm
Rozstaw kół: 1736 mm
Masa: 1900 kg
Bak paliwa: 420 l
Rama: Heggemann Autosport
Opony: BF Goodrich 245/80R 16