Scania ma nosa, czyli nowe Torpedo zespołu Dakarspeed

Ciężarówki marki Scania dość rzadko goszczą na dakarowych trasach. Co nie oznacza, że w ogóle nie zaglądają w teren - ich zwolennikiem jest choćby Węgier Miklos Kovacs z zespołu Qualisport, który Scanią startował w Africa Race. Szwedzka ciężarówka pojawi się na Dakarze 2016, a jej start z pewnością nie przejdzie niezauważony.

ZOBACZ TAKŻE: Umarł król, niech żyje Car! Nowy Kamaz na rajd Dakar 2016


Dakarspeed 06Dlaczego? Bo będzie to Scania z klasyczną kabiną T, której produkcję zakończono w 2005 roku. Rajdowy wersję Torpedo przygotował do startu holenderski zespół Dakarspeed, dowodzony przez biznesmana Maurika van den Heuvela. Wcześniej stawiał na DAF-y, ale nie oparł się nowej "modzie", jaka zapanowała w dakarowej klasie T4.

Ciężarówki z "nosami" to trend, który zapoczątkowany został przez Tatrę Jamal Alesa Lopraisa w 2011 roku. W 2012 dobrym węchem wykazało się Iveco Gerarda De Rooya, który wspomagany przez polskiego mechanika Darka Rodewalda zwyciężył klasyfikację końcową. To spowodowało, że nawet Kamaz, który w ostatnich latach odzyskał pozycję dominatora w rajdzie, zaczął pracować nad własnym modelem z cofniętą kabiną i maską zapożyczoną od... Zetrosa. Rosjanie nie wyrobili się jednak na Dakar 2016, ponieważ nie mają jeszcze odpowiedniego silnika, nad którym pracują w kooperacji z Liebherrem.

Holendrom przysposobienie Scanii Torpedo do udziału w rajdzie zajęło mniej czasu i zakończyło się sukcesem. Zawodnicy chwalą obecnie lepsze rozłożenie mas, które jest efektem cofnięcia Dakarspeed 03kabiny za przednią oś napędową. Ciężarówka zachowuje się stabilniej i sprawniej ląduje po wykonaniu skoku. Kierowca dużo lepiej "czuje" pojazd, a podróż nim stała się bardziej komfortowa dla całej załogi, która nie siedzi już bezpośrednio nad osią resorowaną.

Scania Torpedo T4 Rallytruck napędzana jest 6-cylindrowym, 13-litrowym silnikiem o mocy 900 KM i maksymalnym momencie obrotowym 4000 Nm. Producentem 16-biegowej skrzyni jest niemiecka firma ZF, a reduktora - MAN. Mosty fińskiej firmy Sisu zostały zawieszone na sprężynach i amortyzatorach Reigera. Ciężarówka waży 8750 kilogramów, czyli nieco więcej (o 150 kg) niż Iveco De Rooya, ale mniej (o 250 kg) niż rosyjskie Kamazy.

Zespół Dakarspeed swoim prototypem chciałby ukończyć Dakar w gronie 15 najlepszych maszyn grupy T4, a w kolejnych latach zamierza awansować do czołowej 10. Nie będzie to łatwe zadanie, gdyż TOP10 okupują doświadczone, silne zespoły. W sumie w Dakarze 2016 wystartuje 55 ciężarówek, w tym aż 19 pod holenderską flagą.
MM, fot. Dakarspeed