smart forstars – wariacja z powtórzeniami


forstars_09Rok temu przedstawialiśmy Wam koncepcyjnego smarta for-us – dwuosobowego, elektrycznego pick-upa wymyślonego przez Daimlera, w którym widzieliśmy współczesną reinkarnację naszego Malucha w wersji pick-up (patrz niżej). Już za chwilę w Paryżu zostanie zaprezentowana nowa wersja czy raczej (nomen omen) wariacja „użytkowego” smarta – będzie to fikuśny smart forstars.

Pisać o nim, czy nie pisać? Forstars nie wyróżnia się już paką ładunkową, która kwalifikowała go do klasy pick-upów, i nie posiada napędu 4x4. Ale przez producenta został określony jako Sports Utility Coupe... Skoro więc jest „utility”, to... pozwalamy sobie o nim napomknąć, tym bardziej że autko tak dziwne, że aż ładne. I bez wahania zaliczyć go można do klasy miejskich crossoverów w rodzaju Nissana Juke.

Smart forstars konstrukcyjnie przypomina for-usa, z tą tylko różnicą, że przestrzeń bagażowa nakryta została przeszklonymi drzwiami (być może demontowalnymi, co pozwalałoby wrócić do koncepcji pick-upa), a w napędzie zastosowano mocniejszy silnik. Swą nazwę samochód zawdzięcza szklanemu dachowi, przez który... widać gwiazdy na niebie.

Fostars wyposażony jest w napęd zapożyczony ze smarta fortwo BRABUS electric drive, który dysponuje mocą 86 KM i momentem obrotowym 135 Nm. Źródłem prądu są akumulatory litowo-jonowe o pojemności 17.6 kWh. Producent szacuje jego prędkość maksymalną na 130 km/h.  

Podobnie jak w przypadku for-usa pozostaje nam westchnąć: ech, gdyby miał jeszcze napęd na wszystkie koła...;)
MM

Wiele samochodów można sobie wyobrazić w wersji pick-up, ale raczej nie Smarta. Miniaturowe autko Mercedesa ledwo mieści w sobie dwie osoby, więc jak znaleźć w nim miejsce na dodatkową pakę ładunkową? Okazuje się jednak, że dla chcącego nic trudnego – na salonie North American International Auto Show (NAIAS) zadebiutuje „ciężarowy” Smart For-Us.

ZOBACZ TAKŻE: Łotewski OSCar eO - pierwsza elektryczna terenówka w historii Dakaru


Auto – jak to Smart – jest naprawdę małe: ma 3,5 m długości, 1,5 m szerokości i mierzy 1,7 m wysokości. W porównaniu do zwykłego Smarta ma zwiększony o 610 mm rozstaw osi (w sumie 2480 mm), a także nieco większy rozstaw kół (+50 mm). Paka ładunkowa ma „aż” 900 mm długości, do których po otwarciu (elektrycznej) burty można doliczyć dodatkowe 280 mm.

Smart For-Us jest wyjątkowy nie tylko ze względu na swoją „ciężarowość”, ale również ekonomię jazdy – zamiast tradycyjnej jednostki spalinowej napędza go bowiem silnik magnetoelektryczny o mocy 74 KM i maksymalnym momencie obrotowym 130 Nm czerpiący energię z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 17.6 kWh. Całkiem duża moc silnika i niewielka waga pojazdu pozwalają rozpędzić go do 120 km/h. Brakuje tylko napędu 4x4…

Po co komu taki pick-up? Na pewno cieszyłby się powodzeniem u właścicieli firm, szukających wozu z ciężarową homologacją. Zapewne przydałby się w wyprawie do supermarketu, gdzie sprawdziłby się w roli wózka na zakupy. W zamyśle pomysłodawców paka ładunkowa Smarta For-Us ma jednak służyć do przewozu dwóch rowerów elektrycznych, których rolą jest swoiste przedłużenie „użytkowości” samochodu. Być może w tym szaleństwie jest jakaś metoda… W końcu nawet nasz poczciwy Maluch wielokrotnie występował w wersji pick-up.
KL