Ssangyong XAVL – ekonomia ponad wszystko

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie SsangYong prezentuje model koncepcyjny SUV-a o nazwie XAVL (eXciting Authentic Vehicle Long). Samochód czerpie inspirację z drugiej generacji klasycznego Korando, sprzedawanego w latach 1997-2006. Dzięki siedmiu niezależnym fotelom oraz dużej przestronności XAVL pełni role typowe dla SUV-ów średniej wielkości, łącząc zdolność do jazdy terenowej z uniwersalnością i praktycznością wielofunkcyjnego MPV.

XAVL1XAVL oferuje wybór spośród dwóch ekonomicznych silników: spełniającego normę Euro 6d-Temp 1,5-litrowego silnika benzynowego i 1,6-litrowego silnika Diesla, do których dopasowano opcję wyboru 6-biegowych skrzyni biegów ręcznej lub automatycznej i system 2WD. Utrata mocy zmniejszona została do minimum dzięki zastosowaniu elektrycznego wspomagania kierownicy, a dzięki systemowi stop/start osiągnięto redukcję emisji CO2. Nie wiemy jeszcze, czy samochód byłby dostępny z napędem na wszystkie koła.

Dla wygody i bezpieczeństwa podróżujących XAVL wyposażony został w szereg nowoczesnych elektronicznych systemów. Zaawansowany System Hamowania Awaryjnego (AEBS) dzięki zastosowaniu radaru i skanowania laserowego z przodu samochodu i czujników kamery umieszczonych na szczycie przedniej szyby ostrzega kierowcę przed niebezpieczeństwem kolizji, takim jak nieruchomy pojazd czy pieszy na jezdni. Jeśli kierowca zignoruje ostrzeżenie, system tymczasowo przejmie XAVL2kontrolę nad pojazdem i uruchomi hamulce, aby uniknąć zderzenia. Asystent Świateł Drogowych (HBA) wykrywa w nocy nadjeżdżające z naprzeciwka samochody i kieruje oświetlenie w dół, aby uniknąć oślepienia kierowcy z przodu. Asystent Utrzymania Pasa Ruchu (LKAS) zmniejsza niebezpieczeństwo wypadku spowodowanego powolnym zjeżdżaniem z pasa ruchu. Z kolei systemy Wykrywania Martwego Punktu (BSD) i Asystent Zmiany Pasa Ruchu (LCA) pomagają kierowcy monitorować te punkty, które nie są widoczne w lusterkach zewnętrznych. Samochód został także wyposażony w Inteligentnego Asystenta Parkowania, który wykrywa obszar parkowania korzystając z czujników ponaddźwiękowych i automatycznie kontroluje kierownicę, dzięki czemu kierowca skupić się może jedynie na korzystaniu z dźwigni zmiany biegów i pedału hamulca.

XAVL3XAVL może się pochwalić zewnętrzną poduszką powietrzną oferującą dodatkową ochronę pieszym, zaś dla podróżujących samochodem bezpieczeństwo zapewnia dodatkowo centralna poduszka powietrzna umieszczona pomiędzy kierowcą a pasażerem, jak również poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy.

Nie wiadomo jeszcze, czy nowy Ssangyong pozostanie pojazdem koncepcyjnym, czy też stanowi zapowiedź nowego SUV-a. Gdyby XAVL trafił do produkcji, wypełniłby lukę pomiędzy Korando nowej generacji a Rextonem.  
MM