TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Wkraczająca na rynek Yamaha Wolverine-R to dwuosobowy pojazd typu ROV (Recreational Off-Highway Vehicle – rekreacyjny pojazd do jazdy poza drogami publicznymi) adresowany do klienta nastawionego na rekreację, który za sprawą kompaktowego designu i łatwości prowadzenia Wolverine-R pozwala bez trudu poruszać się w ekstremalnie trudnym terenie oraz pokonywać ciasne i techniczne szlaki przeprawowe.
Wolverine-R został wyposażony w nowoczesne rozwiązania technologiczne, m.in. automatyczną skrzynię przekładniową CVT Yamaha Ultramatic®, napęd On-Command pracujący w trybach 2WD/4WD lub 4WD z blokadą przedniego mechanizmu różnicowego, zawieszenie o regulowanej sztywności oraz kokpit typu samochodowego z intuicyjnymi elementami sterowania.
Nowa kabina zapewnia lepszą widoczność dookoła, a podwozie – optymalizację kątów najazdu i zejścia, umożliwiając poruszanie się w ekstremalnych warunkach terenowych i przeprawowych. Nowe, kompaktowe podwozie Yamahy Wolverine-R jest krótsze i węższe w porównaniu z 3-miejscową Yamahą Viking, czego efektem jest większa koncentracja masy pojazdu, czynnik istotny dla zwrotności i zwinności prowadzenia. Liczy się także przesunięcie silnika o 148 mm do przodu (w porównaniu z Vikingiem), jak również relokacja foteli ku środkowi. Z myślą o trudnym terenie podwozie jest ukośnie „zadarte” z przodu i z tyłu.
Z przodu i z tyłu zastosowano amortyzatory KYB typu piggyback o regulowanej sztywności dla wyższych i niższych prędkości, tłumienia odbicia i naprężenia wstępnego. Przednie wahacze dolne typu „gull wing” oraz dłuższe wahacze tylne zapewniają wysoką trwałość i elastyczność zawieszenia. Skok zawieszenia przedniego i tylnego wynosi odpowiednio 246 mm oraz 269 mm, co w połączeniu z pokaźnym, 290-milimetrowym prześwitem pojazdu pozwala precyzyjnie dostrajać charakterystykę zawieszenia do ekstremalnych warunków off-roadowych.
W celu zapewnienia należytej ochrony silnika i podwozia, przy zachowaniu możliwości przejazdu ponad przeszkodami w rodzaju zwalonego drzewa czy odłamków skalnych, Yamaha Wolverine-R jest wyposażona w pełnowymiarową, stalową płytę osłonową podwozia oraz wykonane z tworzywa panele najazdu i zejścia.
Trwałość konstrukcji w warunkach terenowych zwiększają nowe nadkola tylne. Manszety przegubów równobieżnych chronione są specjalnymi osłonami na wahaczach dolnych z dodatkowym zabezpieczeniem tylnych półosi od strony ramy pojazdu.
Wolverine-R wyposażony jest w ogumienie Maxxis Bighorn, produkowane wyłącznie dla Yamahy. Opony przednie w rozmiarze 26x8x12 oraz tylne 26x10x12 zapewniają optymalny poziom trakcji, trwałości i precyzję prowadzenia. Zamontowane na felgach stalowych, które mocowane są do odkuwanych piast kół, idealnie uzupełniają charakterystykę zawieszenia Wolverine-R pod względem własności trakcyjnych i komfortu jazdy w warunkach terenowych.
Pojazd posiada zębatkowy układ kierowniczy ze sprawdzonym elektronicznym systemem wspomagania Yamaha EPS (Electronic Power Steering), umożliwiającym skorelowanie siły wspomagania z wyczuciem podłoża przez kierowcę. Odpowiedni dobór przekładni pozwala zachować lekkość i precyzję kierowania, a ograniczenie wysiłku niezbędnego do prowadzenia wpływa korzystnie na zwiększenie zdolności off-roadowych Wolverine-R.
Skuteczne zatrzymanie Wolverine-R zapewniają nawiercane tarcze hamulcowe o średnicy 270 mm na osi przedniej i tylnej oraz dwutłoczkowe zaciski hamulcowe. Celem zwiększenia trwałości i zabezpieczenia od wpływów zewnętrznych zastosowano nowego rodzaju mokry wielotarczowy hamulec postojowy (w kąpieli olejowej).
Układ kabiny Wolverine-R odpowiada wszelkim wymogom komfortu oraz wygody dla kierowcy i pasażera. Za sprawą intuicyjnego „samochodowego” designu nawet nowy użytkownik ROV-a Yamahy zauważy, że wszystko jest tam, gdzie trzeba. Dźwignie zmiany biegów i hamulca postojowego znajdują się w konsoli centralnej, a tuż obok – dwie wnęki na puszki/kubki i dwa kryte pojemniki podręczne. Jako dodatkową przestrzeń składową przewidziano zamykaną skrytkę na tablicy rozdzielczej i pojemniki pod-fotelowe.
Przed kierowcą umieszczono panel wyświetlacza cyfrowego z funkcjami prędkościomierza, licznika przebiegu ogólnego i dziennego, zegara, wskaźnika poziomu paliwa, aktualnie załączonego biegu i ustawień napędu 4x4. Gniazdo prądowe 12 V umożliwia podłączenie różnych urządzeń elektrycznych.
Fotele typu kubełkowego (ze zintegrowanymi zagłówkami) to sposób na wygodne podparcie ciała i wysoki komfort jazdy. Każdy z konturowanych foteli został wyposażony w trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, przy czym fotel kierowcy można regulować w trzech pozycjach, m.in. przesuwać o 90 mm w tył lub w przód. Wszystkie punkty kontaktu z kolanami i podudziami jadących zostały wygładzone pod kątem bezpieczeństwa, a trójpozycyjny uchwyt po stronie pasażera okazuje się naprawdę przydatny na stromym lub wyboistym terenie.
Wykonana z lekkiego polipropylenu skrzynia ładunkowa Volverine-R ma pojemność 188 litrów i nośność 136 kg, i z myślą o zwiększeniu funkcjonalności zakończona jest zdejmowaną, wielopozycyjną klapą tylną. W podłodze skrzyni ładunkowej przewidziano 6 zaczepów zabezpieczających przewożony towar. Rutynową obsługę pojazdu ułatwia możliwość demontażu skrzyni, zapewniająca łatwy dostęp do jednostki napędowej.
Integralny hak holowniczy pozwala ciągnąć przyczepę o masie do 680 kg, dzięki czemu Wolverine-R zaliczyć można do pojazdów prawdziwie uniwersalnych, potrafiących zaspokoić potrzeby zarówno użytkowników „weekendowych”, jak i profesjonalnych.
Wolverine-R napędzany jest nowym, 1-cylindrowym, 4-zaworowym silnikiem benzynowym DOHC chłodzonym cieczą o optymalnej dla aktywnej rekreacji mocy i wysokim momencie obrotowym. Średnica cylindra i skok tłoka wynosi 103 x 85 mm, pojemność skokowa 708 cm3, a rozrząd sterowany jest dwoma wałkami w głowicy (DOHC) zamiast wałka pojedynczego (SOHC) jak w Vikingu. Silnik odsunięty został w przód o 148 mm pod kątem centralizacji masy i lepszej kierowalności pojazdem. Dopływ powietrza do 44-milimetrowej gardzieli Mikuni zapewnia bezpośredni chwyt przedni, a skierowany do tyłu wylot spalin chroni kabinę przed przegrzewaniem. Celem ograniczenia emisji szkodliwych spalin silnik wyposażony jest w system indukcji powietrza (AIS) oraz katalizator. W skład układu wydechowego wchodzi kolektor ze stali nierdzewnej i wielkowymiarowy tłumik. Odpowiednią wydajność silnika zapewnia powietrzna chłodnica oleju, utrzymująca stałą temperaturę roboczą 2,6-litrowego układu smarowania.
Wolverine-R w posiada pełni automatyczną skrzynię przekładniową Yamaha Ultramatic®, która zalicza się do najbardziej trwałych i efektywnych konstrukcji typu CVT (bezstopniowych) w branży. Umieszczony na konsoli centralnej selektor umożliwia wybór biegu wysokiego, niskiego, wstecznego i neutralnego. Selektor steruje przekładnią poprzez połączenie cięgnowe, które dostępne jest dla serwisu po demontażu konsoli.
Dzięki doborowi najbardziej wydajnego przełożenia w danej sytuacji, Yamaha Ultramatic® pozwala z pełnym zaufaniem mierzyć się nawet z ekstremalnymi warunkami jazdy terenowej. Z tego właśnie powodu przełożenie biegu niskiego i wstecznego Wolverine-R zostało w stosunku do Vikinga obniżone o 5%.
Przekładnia Ultramatic® posiada sprzęgło odśrodkowe oraz praktycznie bezobsługowy pas transmisyjny o stałym naciągu, który sprzyja zwiększeniu trwałości i płynności działania. W przeciwieństwie do innych „automatów” z efektem wolnego koła po zwolnieniu pedału przyspieszenia, Wolverine-R potrafi w sposób ciągły i odczuwalnie „naturalny” hamować silnikiem. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu sprzęgła jednokierunkowego, które działa w fazie zwalniania po odjęciu „gazu” umożliwiając zachowanie kontroli i pewności jazdy, szczególnie na ciasnych zakrętach, śliskim podłożu czy w trudniejszych warunkach terenowych.
Celem optymalizacji mocy silnika w różnych warunkach off-roadowych Wolverine-R wyposażony został w wysokowydajny układ dolotowy powietrza z chwytem umieszczonym wysoko z przodu pod maską – poza zasięgiem kurzu i odłamków wzbijanych przez koła jezdne. Świeże powietrze płynie do łatwo dostępnej komory filtracyjnej pod konsolą centralną, skąd trafia bezpośrednio do 44-mm układu wtryskowego paliwa Mikuni. Dla wygody użytkownika Wolverine-R posiada podwójny, piankowy filtr powietrza (wielokrotnego użytku) nie wymaga narzędzi do demontażu.
Napęd Yamaha On Command umożliwia kierowcy wybór trybów 2WD/4WD lub 4WD z blokadą mechanizmu różnicowego przy pomocy obrotowego przełącznika na tablicy rozdzielczej po lewej stronie kierownicy. Ze względu na fakt, iż działanie systemu zależy od kierowcy, a nie od elektroniki, Yamaha On Command umożliwia natychmiastowe ustawienie wybranego trybu pracy pomiędzy 2WD, 4WD lub też 4WD z blokadą dyferencjału. W połączeniu z możliwością szybkiego załączenia biegu niskiego, wysokiego czy wstecznego, ten zaawansowany system napędowy pozwala sprawnie poruszać się w ekstremalnym i ’technicznym’ terenie.
MM
Typ silnika |
Jednocylindrowy, chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, 4-zaworowy |
Pojemność |
708 cm3 |
Średnica x skok tłoka |
103,0 mm x 85,0 mm |
Stopień sprężania |
10,1 : 1 |
Układ smarowania |
Mokra miska olejowa |
Układ paliwowy |
Single Mikuni 44 mm |
Układ zapłonu |
TCI |
Układ rozrusznika |
Elektryczny |
Skrzynia biegów |
Yamaha Ultramatic® CVT automatic V-belt |
Napęd |
On-Command® 2WD, 4WD, 4WD z blokadą dyferencjału |
Napęd końcowy |
Wał |
Podwozie:
Układ przedniego zawieszenia |
Independent Double Wishbone, 246 mm wheel travel |
Układ tylnego zawieszenia |
Independent Double Wishbone with Anti-Sway Bar, 269 mm wheel travel |
Hamulec przedni |
Podwójny hydrauliczny tarczowy, chłodzony powietrzem |
Hamulec tylny |
Podwójny hydrauliczny tarczowy, chłodzony powietrzem |
Ogumienie przednie |
Maxxis Bighorn 2.0, AT26x8-12, steel rims |
Ogumienie tylne |
Maxxis Bighorn 2.0, AT26x10-12, steel rims |
Wymiary:
Długość całkowita |
2 970 mm |
Szerokość całkowita |
1 540 mm |
Wysokość całkowita |
1 885 mm |
Rozstaw osi |
2 062 mm |
Minimalny prześwit |
290 mm |
Min. promień skrętu |
4,6 m |
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) |
581 kg |
Pojemność zbiornika paliwa |
36,7 litrów |
Olej |
2,6 litrów |
Obciążenie maksymalne:
Część załadunkowa |
136 kg |
Informacje dodatkowe:
Układ kierowniczy |
Typ Ackermann z elektrycznym układem sterowania |
Uciąg |
max. 680 kg |