Nowa generacja Volvo XC90 – w stronę crossovera

Terenowe Volvo XC90 w tym roku będzie świętuje swe 10. urodziny. Szwedzki koncern doszedł więc do wniosku, że najwyższy już czas na zmiany. Nowy XC90 zadebiutuje prawdopodobnie w 2014 roku, a już od dawna Volvo pracuje nad jego koncepcją.

ZOBACZ TAKŻE: Dakar 2012: PEWANO Volvo XC60 RR celuje w podium

W ręce magazynu „Car & Driver” dostały się szkice nowego auta. Każdy z nich przedstawia nieco inny projekt, ale ze wszystkich bije wyraźna tendencja, by nowe XC90 zredukowało swój rozmiar z dużego SUVa do znacznie mniejszego crossovera. Wygląd auta, jak widać, jeszcze ewoluuje. Kierunek zmian może się jednak podobać, gdyż nie sposób nowemu XC90 odmówić sportowego „looku”.

O nowym Volvo XC90 mówi się, że będzie to pierwszy samochód koncernu wykorzystujący nową, uniwersalną płytę podłogową, tzw. skalowaną konstrukcję nośną (SPA, Scalable Platform Architecture), którą Volvo zamierza wykorzystywać również w innych modelach, m.in. S60, V70, XC60 i S80. Za jej sprawą nowe auta mają ważyć o 100-150 kilogramów mniej od swych poprzedników.

Pod maską przyszłego XC90 mają być montowane wyłącznie nowoczesne, 4-cylindrowe silniki VAE (Volvo Environmental Architecture), które będą lżejsze, mocniejsze i bardziej efektywne od aktualnych jednostek 6-cylindrowych. Prawdopodobnie doczekamy się również wersji hybrydowej. Samochód być może będzie również wyposażony w system odzyskiwania energii kinetycznej, nad którym szwedzki koncern obecnie pracuje.

Ponadto Volvo już głowi się nad jeszcze jednym modelem crossovera - XC30, który miałby być pozycjonowany poniżej XC40. "Czterdziestka" zaś, której debiutu spodziewać się możemy na salonie w Paryżu, już przechodzi ostatnie testy. Niedawno widziano ją na testach w Arizonie. Podobno ma 254 KM i system odzyskiwania energii kinetycznej. W realu będzie występować z napędem na jedną i dwie osie. 
AK