Squszewskie Komarki 2012 – coś nas gryzie, coś nas je...

Druga impreza cyklu Polska Liga Przeprawowa Prestige VT 2012 przeszła już do historii. W ciągu dwóch dni rozgrywanych na terenach Gminy Wyszków I Squszewskich Komarków rywalizowało ogółem 37 załóg podzielonych na 3 kategorie sportowe. Uczestnicy mieli do pokonania 48-kilometrową pętlę, a na niej 12 prób o różnym stopniu trudności i w ciekawym jak na mazowieckie równiny terenie.

Jak zwykle największym wyzwaniem okazały się ciągowe torfy o intrygujących nazwach: Oko, Łochowska Avenue oraz Kaczy Chód. Kilka wymagających  trawersów  można było natomiast znaleźć na próbach Obrona Bugu i Trial. Bzykające małe, kąśliwe stworzonka oraz deszczowa pogoda towarzyszyła załogom przez 2 dni, a atmosferę imprezy należy uznać za wspaniałą. Brak było wszechobecnego ciśnienia, a sporo załóg podążało sobie z pomocą. Szczególnie chcemy podziękować załodze Marcin Żukowski i Piotr Horubała oraz Dariusz Olszewski i Maciej Olszewski za wzorową i koleżeńską postawę.

W czasie trwania całej imprezy zanotowaliśmy  awarie techniczne związane z uszkodzeniem układów napędowych i przystawek PTO. Spowodowane to było bardzo trudnymi przeszkodami błotnymi oraz brakiem dogodnych drzew na torfowych próbach.

W klasie PL 3 (mechaniki) tradycyjnie już  bój o pierwsze miejsce toczyły załogi: Marcin Owczarek i Krzysztof Pawlak (Suzuki Zlomek evo2) oraz Jacek Soboń i Zbigniew Dolata (Suzuki Zjeeb evo2). Tym razem o 15 minut szybsza, zdobywając komplet pieczęci, okazała się załoga Zjeeb’ka. Trzecie miejsce przypadło częstochowianom w składzie Marcin Małolepszy i Marcin Sieradzki, a komplet zaliczyły jeszcze załogi Marcin Żukowski i Piotr Horubała w Nissanie 2.8 ADHD, Wojciech i Patryk Poręba w Suzuce Samurai evo2 oraz Dariusz Olszewski i Maciej Olszewski w Suzuce Samurai evo2 1.6 16V. 

W klasie elektryków, czyli PL 2 triumfowała doświadczona garwolińska załoga Marek Bąkowski/Przemysław Jurewicz oraz stary lis polskich przeprawówek  Piotr „Marysia” Mądry. Drugie i trzecie miejsce przypadło odpowiednio załogom: Fryderyk Głowacki/Mateusz Gąska w Suzuce Samurai oraz Roman Terlikowski i Kacper Terlikowski w Nissanie Patrolu. Sytuacja w klasie PL2 na półmetku ligowych zmagań jest ciekawa i przynajmniej cztery załogi mają szansę na triumf w końcowej klasyfikacji. 

W Klasie PLT (samochody wyprawowe oraz wyczyn) niepodzielnie rządziła warszawska załoga Michał Zieniewicz i Michał Rogalski prowadząca Suzuki Samurai 1.3 i dzielnie machająca tirforem. Na drugim miejscu imprezę ukończyli zawodnicy reprezentujący tzw. Ścianę Wschodnią, czyli Dariusz Konończuk, Jarosław Grochowski, Krzysztof Wysocki i Piotr Kolada jadący seryjnym (i bez blokad) Nissanem Patrolem 2.8, a na trzecim ex aequo Piotr i Monika Koteccy w Land Roverze Discovery oraz Piotr Wąsikowski i Dariusz Milewski w Jeepie Grand Cherokee.

Po raz pierwszy w polskim off-roadzie zastosowaliśmy system punktacji oparty wyłącznie na foto punktach. Jak każda rewolucja i ta wymaga czasu, aby wszyscy się do niej przyzwyczaili. Większość załóg jednak pochwala tę zmianę, a szczegóły techniczne będą na bieżąco usprawniane.

Przed nami jeszcze dwie ligowe rundy  Prestige VT PLP 2012. Już w lipcu spotykamy się na wspaniałej i tym razem nocnej imprezie Noc Kormorana, a wrzesień będzie kończącym ligowe zmagania miesiącem pod znakiem IV Sokółki Eco Challenge. Serdecznie zapraszamy wszystkie polskie załogi przeprawowe do udziału w pozostałych ligowych imprezach w tym roku.

Marcin „Franc” Francuz, fot. cokolwiek.art.pl