Paweł Molgo i jego motoryzacyjne fascynacje

Miłość do motoryzacji ma w genach – jego ojciec był właścicielem wspaniałego niemieckiego roadstera marki Wanderer, wyprodukowanego jeszcze przed wojną. Szybkie i piękne auta towarzyszą mu więc od lat najmłodszych. – Odkąd pamiętam, zawsze ciągnęło mnie do samochodów. To moja wielka życiowa fascynacja – mówi Paweł Molgo, nowy mistrz Polski RMPST 2014.

Jako nastoletni młodzieniec, w latach 70., kibicował zawodnikom startującym w Rajdzie Warszawskim, podziewając rozmach imprezy i umiejętności kierowców. Z czasem stał się nałogowym kibicem motosportu i odliczał dni do ukończenia 16. roku życia, kiedy mógł wreszcie ubiegać się o prawo jazdy. W wieku 18 lat został właścicielem swego pierwszego auta, którym był... Maluch. A już miesiąc później w trakcie treningów na piasku wywrócił swoją „rajdówkę” na dach!

W latach 80. u boku swego przyjaciela, a później znakomitego kierowcy Pawła Przybylskiego, stawiał pierwsze kroki w popularnych KJS-ach. Z czasem, gdy nabrał doświadczenia, zaczął pojawiać się na starcie wyżej notowanych rajdów strefowych. Przyjaźń z Przybylskim okazała się w pewnym stopniu... przekleństwem. Nadzwyczajne umiejętności kolegi działały deprymująco i coraz częściej zadawał sobie pytanie, czy to jego właściwa droga życiowa. - Wtedy nie wiedziałem jeszcze, że obok Bublewicza i Kuliga to największy talent w historii polskiego motosportu! - mówi. - Czasem siadałem u niego na prawym fotelu i obserwowałem, jak genialnie prowadzi samochód. Gdy próbowałem go naśladować, nierzadko... kończyłem w rowie.

Po zdobyciu rajdowej licencji przyszedł czas na zamianę auta. Przybylski przesiadł się do przednionapędowego Renault 5 Alipne, a Molgo - do jego tańszego odpowiednika, czyli jugosłowiańskiej Zastawy. - Okazało się jednak, że napęd na przód zupełnie nam obu nie odpowiadał - wspomina. - Szybko pozbyliśmy się tych aut. Paweł powrócił do rajdówek z napędem na tył MAR13D03AR_0999lub na wszystkie koła, a ja... postanowiłem zająć się rodziną i rozkręcaniem biznesu.

Trudno odmówić Pawłowi Molgo konsekwencji: jako wielbiciel samochodów z napędem na tył oraz 4x4, do dziś nawet na co dzień wystrzega się przednionapędowek...

Przerwa w karierze zawodniczej Pawła Molgo trwała blisko 20 lat, przerywana sporadycznymi startami w wyścigach m.in. w Toruniu i Poznaniu. Czas nie zabił jednak jego miłości do motoryzacji, która kilka lat temu ukazała mu zupełnie nowe, równie pociągające oblicze. Przypadkowo poznany w Zakopanem fanatyk off-roadu, Wojtek Krupa, zabrał go na niewinną przejażdżkę w teren i... znowu się zaczęło! Zbudowaną przez Wojtka rajdówką na bazie Suzuki Vitara spróbował swych sił w rajdzie przeprawowym, ale powolne zmaganie się z przeszkodami nie trafiły mu jeszcze do gustu. Dużo bardziej spodobało mu się ściganie z dużą prędkością po bezdrożach, którego skosztował w rajdach Poland Trophy 2010, zajmując w klasyfikacji rocznej 2. miejsce. Vitara posłużyła jeszcze do występów w zawodach z serii Intercars, ale wiadomym się stało, że do „poważnego” rajdowania potrzeba lepszego auta.

I znów o wszystkim zadecydował los... Przypadkowe spotkanie w Urzędzie Celnym z Piotrem Domownikiem, właścicielem serwisu Rally4x4.pl, który odbierał w nim terenowe Mitsubishi Pajero, dało początek zespołowi NAC Rally Team, który obecnie ma na swym koncie wywalczony przez Pawła Molgo w Pajero V68 tytuły mistrza Polski RMPST 2014 (z Januszem Jandrowiczem), mistrza Polski grupy T2 w roku 2011 i wicemistrza Europy Centralnej FIA CEZ (z Wojtkiem Krupą), wiele startów w Afryce (w tym m.in. OiLibya Rally of Morocco z Ernestem Góreckim), a także w jednym z najsilniej obsadzonych rajdów na świecie – rosyjskim Silk Way Rally (również w parze z Ernestem Góreckim).

Od roku 2013 team, któremu szefuje Paweł Molgo, sukcesywnie się zbroi, dzięki czemu może obecnie pochwalić się imponującym, a zarazem racjonalnie skomponowanym parkiem maszynowym.

Za sprawą zakupionego w 2014 roku Nissana Navary T1 Paweł Molgo stanął na podium rajdów Baja Drawsko, Baja Carpathia i Baja Poland (w którym wywalczył 2. miejsce w klasyfikacji mistrzostw krajowych) oraz wygrał rajd Inter Cars Master Race w Nowym Sączu. Tuż przed końcem sezonu zespół wzmocniła Toyota Hilux Overdrive, która w przyszłości ma zająć miejsce Nissana jako podstawowej T-jedynki. Na finałowej rundzie RMPST 2014, rajdzie Baja Inter Cars w Żaganiu, Paweł Molgo w parze z Januszem Jandrowiczem, wywalczyli 4. miejsce, przypieczętowując swoje zwycięstwo w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych 2014.

Drugą rajdówką NAC Rally Team jest zbudowana przez serwis zespołu Toyota Land Cruiser T2, która posiada potencjał, by walczyć w grupie aut produkcyjnych o czołowe lokaty na rajdach o NAC_final_Morocco_03randze światowej. Udowodniła to, zajmując znakomitą 2. lokatę na słynnym OiLibya Rally of Morocco 2013. Pod koniec grudnia 2014 stanie na starcie rajdu Africa Race, spadkobiercy „klasycznego” Dakaru. Towarzyszyć jej będzie Mercedes Unimog U400, podstawowe auto wsparcia, który w rajdach pełni rolę zabezpieczenia dla załogi terenówki, a przy okazji zajmuje wysokie miejsca w klasie aut ciężarowych. - Zapowiada się wspaniała przygoda – mówi Molgo. – Już nie możemy się doczekać wyjazdu do Afryki, którą w przyszłym roku odwiedzimy co najmniej dwukrotnie, bo jesienią 2015 planujemy ponadto występ Mercedesem 450 SLC w East African Safari Classic Rally.

Wraz z pasją off-roadową odżyło również zamiłowanie Pawła Molgo do klasycznych samochodów sportowych. Rajdowym Porsche 911 SC brał udział w wyścigach torowych np. z cyklu Classic Cup, natomiast za kierownicą Polskiego Fiata 125p stawał na starcie m.in. Historycznego Rajdu Polski i Rajdu Barbórki. Uzbrojony w opony z kolcami i łańcuchy śniegowe dwukrotnie (2013 i 2014) pokonywał również alpejskie przełęcze na Historycznym Rajdzie Monte Carlo. - Kocham sportowe auta z dawnych lat – mówi. – Mają niepowtarzalne linie i kształty. I przede wszystkim napęd na tylne koła! Ale mimo wszystko off-road jest dla mnie priorytetem. Pozwala mi ścigać się z najlepszymi i... poznawać przepiękne miejsca na świecie.
MM

NAC_Monte_Carlo_05



Janusz Jandrowicz i Paweł Molgo - mistrzowie Polski RMPST 2014