TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Czasem wstydzimy się zapytać, czasem udajemy, że wiemy. Dla tych, którzy nie wiedzą, a chcieliby się dowiedzieć, jak obsługiwać reduktor w Disco i Defie (do 98 r.) – text poradnikowy autorstwa @zoomy – zaczerpnięty z naszego forum.
Lewarek (mała dźwignia) porusza się w dwóch równoległych liniach - dla uproszczenia będę używał pojęcia prawej i lewej. Po prawej stronie mamy 3 położenia. W trakcie normalnej jazdy dźwignia znajduje się w tylnym położeniu po prawej stronie. Aby włączyć reduktor należy auto zatrzymać wrzucić luz i przesunąć małą dźwignię do przodu - w górne (przednie) położenie (cała operacja odbywa się po prawej linii). W ten sposób mamy włączony reduktor i możemy normalnie jeździć (skręcać) - coś jak biegi polowe w traktorze - w praktyce - przy ruszaniu pod górę, z ciężką przyczepą itp. żeby nie spalić sprzęgła.
Aby włączyć blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego ponownie należy zatrzymać auto, wrzucić luz, a małą dźwignię ustawić w położeniu neutralnym - środkowe po prawej stronie (jeżeli jeździliśmy normalnie - to jedno położenie do przodu, jeżeli z włączonym reduktorem - to jedno do tyłu), następnie przesunąć dźwignię w lewo i tu mamy dwie możliwości wyboru jazdy z włączoną blokadą:
1) z włączonym reduktorem - dźwignia w lewo i do przodu
2) bez reduktora - dźwignia w lewo i do tyłu
Po włączeniu blokady międzyosiowego mechanizmu różnicowego na tablicy zapala się H - tak, jak zdecydowanie bardziej doświadczeni koledzy pisali wcześniej - NIE MOŻNA JEŹDZIĆ Z WŁACZONĄ BLOKADĄ PO ASFALCIE!!! czyli jak paki się H na tablicy - nie można skręcać na asfalcie, a najlepiej w ogóle nie używać tego gdy nie ma takiej potrzeby, tzn. gdy samochód może jechać normalnie, lub z reduktorem.
Sprawdzałem już moje autko trochę i raz użyłem blokady - jazda pod stromą górę po mokrej trawie i błocie - udało się!!! Ale kolega twierdzi, że najważniejszą sprawą są tu odpowiednie opony.
Włączanie i wyłączanie reduktora i blokady - czasem lepiej wychodzi na włączonym biegu, na lekko popuszczonym sprzęgle - trzeba wyczuć moment.
Reduktor powoduje, że jedziesz jakby traktorem na biegach polowych, stosuje się go pod dużą górę, z ciężką przyczepą, generalnie chyba najbardziej praktycznie można to ująć - żeby nie spalić sprzęgła. Jeżeli np. w błocie na płaskim zakopiesz się tak, że mielą ci koła, to nie ma potrzeby włączać reduktora, a jedynie sama blokadę i powinieneś wyjechać. Ale jeżeli taka sytuacja będzie miała miejsce np. pod górę, albo przy wyjeździe z jakiegoś dołu, to żeby nie spalić sprzęgła przy ruszaniu, użyj reduktora. Generalnie reduktor nie ma nic wspólnego z twardym - miękkim, tu chodzi o obciążenia przy ruszaniu, inne przełożenia po prostu. Włączony reduktor - duże obroty - mała prędkość. Jak auto nie daje rady pod górę na przykład na jedynce - wtedy reduktor. A blokada, tak jak pisałem wcześniej, może być używana z reduktorem lub bez niego.
@zoomy via Karson, fot. LR (źródło: instrukcja obsługi reduktora w LR Disco i Defender - forum.terenowo.pl)
Lewarek (mała dźwignia) porusza się w dwóch równoległych liniach - dla uproszczenia będę używał pojęcia prawej i lewej. Po prawej stronie mamy 3 położenia. W trakcie normalnej jazdy dźwignia znajduje się w tylnym położeniu po prawej stronie. Aby włączyć reduktor należy auto zatrzymać wrzucić luz i przesunąć małą dźwignię do przodu - w górne (przednie) położenie (cała operacja odbywa się po prawej linii). W ten sposób mamy włączony reduktor i możemy normalnie jeździć (skręcać) - coś jak biegi polowe w traktorze - w praktyce - przy ruszaniu pod górę, z ciężką przyczepą itp. żeby nie spalić sprzęgła.
Aby włączyć blokadę międzyosiowego mechanizmu różnicowego ponownie należy zatrzymać auto, wrzucić luz, a małą dźwignię ustawić w położeniu neutralnym - środkowe po prawej stronie (jeżeli jeździliśmy normalnie - to jedno położenie do przodu, jeżeli z włączonym reduktorem - to jedno do tyłu), następnie przesunąć dźwignię w lewo i tu mamy dwie możliwości wyboru jazdy z włączoną blokadą:
1) z włączonym reduktorem - dźwignia w lewo i do przodu
2) bez reduktora - dźwignia w lewo i do tyłu
Po włączeniu blokady międzyosiowego mechanizmu różnicowego na tablicy zapala się H - tak, jak zdecydowanie bardziej doświadczeni koledzy pisali wcześniej - NIE MOŻNA JEŹDZIĆ Z WŁACZONĄ BLOKADĄ PO ASFALCIE!!! czyli jak paki się H na tablicy - nie można skręcać na asfalcie, a najlepiej w ogóle nie używać tego gdy nie ma takiej potrzeby, tzn. gdy samochód może jechać normalnie, lub z reduktorem.
Sprawdzałem już moje autko trochę i raz użyłem blokady - jazda pod stromą górę po mokrej trawie i błocie - udało się!!! Ale kolega twierdzi, że najważniejszą sprawą są tu odpowiednie opony.
Włączanie i wyłączanie reduktora i blokady - czasem lepiej wychodzi na włączonym biegu, na lekko popuszczonym sprzęgle - trzeba wyczuć moment.
Reduktor powoduje, że jedziesz jakby traktorem na biegach polowych, stosuje się go pod dużą górę, z ciężką przyczepą, generalnie chyba najbardziej praktycznie można to ująć - żeby nie spalić sprzęgła. Jeżeli np. w błocie na płaskim zakopiesz się tak, że mielą ci koła, to nie ma potrzeby włączać reduktora, a jedynie sama blokadę i powinieneś wyjechać. Ale jeżeli taka sytuacja będzie miała miejsce np. pod górę, albo przy wyjeździe z jakiegoś dołu, to żeby nie spalić sprzęgła przy ruszaniu, użyj reduktora. Generalnie reduktor nie ma nic wspólnego z twardym - miękkim, tu chodzi o obciążenia przy ruszaniu, inne przełożenia po prostu. Włączony reduktor - duże obroty - mała prędkość. Jak auto nie daje rady pod górę na przykład na jedynce - wtedy reduktor. A blokada, tak jak pisałem wcześniej, może być używana z reduktorem lub bez niego.
@zoomy via Karson, fot. LR (źródło: instrukcja obsługi reduktora w LR Disco i Defender - forum.terenowo.pl)