Wydrukuj tę stronę

Audi na mecie Dakar 2022. Celem zwycięstwo w kolejnej edycji

styczeń 14, 2022

Najbardziej niezwykły samochód rajdowy w historii Audi przeszedł swój chrzest bojowy. Wszystkie trzy egzemplarze Audi RS Q e-tron, podczas swojego debiutu w Arabii Saudyjskiej, z wynikiem pozytywnym ukończyły najtrudniejszy na świecie rajd terenowy. W sumie przejechały około 24 000 kilometrów po pustyni. Wcześniej pokonały tylko 8700 kilometrów podczas jazd testowych. Załoga czterech pierścieni Mattias Ekström/Emil Bergkvist zajęła w Jeddah dziewiąte miejsce, zostając tym samym najlepszą załogą Audi w tej wymagającej edycji pustynnego klasyka. Audi zapoczątkowało w ten sposób nową erę w rajdach terenowych, pokazując wyraźnie, że również tu nadchodzi era elektromobilności.

„Audi od samego początku sprostało swojej pionierskiej roli w Rajdzie Dakar” - mówi Oliver Hoffmann, członek zarządu AUDI AG ds. rozwoju technicznego. „Alternatywna koncepcja napędu Audi RS Q e-tron, dzięki elektrycznemu układowi napędowemu, wysokonapięciowemu akumulatorowi i wysoce wydajnemu przetwornikowi energii, spełniła wszelkie oczekiwania. Od ponad czterech dekad nasza marka imponuje swoimi innowacjami w sportach motorowych – teraz także w tym najtrudniejszym rajdzie świata.” RS Q e-tron powstało w iście ekspresowym tempie – gotowość do startów osiągnęło w nieco ponad rok. Wszystkie trzy egzemplarze Audi wystartowały w nowej klasie T1 Ultimate dla pojazdów niskoemisyjnych. Ich wysokowydajne, elektryczne układy napędowe sprawiły, że zapisały się w historii jako pierwsi przedstawiciele tej nowej klasy i odniosły kilka zwycięstw na poszczególnych etapach.

Stéphane Peterhansel, dakarowy weteran z 14 zwycięstwami na swoim koncie, podsumował entuzjazm, jaki wzbudziła u niego jazda tym samochodem: „Jeździłem po pustyni wieloma pojazdami koncepcyjnymi, ale Audi RS Q e-tron na wydmach jest po prostu rewelacyjne. Elektryczny napęd z dobrym momentem obrotowym idealnie pasuje do mojego stylu jazdy.” Francuz, zasiadający w kokpicie RS Q e-tron ze swoim rodakiem Edouardem Boulangerem, wygrał dziesiąty etap. Było to 82. etapowe zwycięstwo w Rajdzie Dakar w jego karierze. Niestety uszkodzenie pojazdu na jednym z wcześniejszych etapów – Peterhansel uderzył na drugim etapie w kamień, który zniszczył felgę i spowodował w konsekwencji uszkodzenie zawieszenia - nie dało ubiegłorocznym zwycięzcom szans na dobrą pozycję w klasyfikacji generalnej. Po naprawie otrzymał karę czasową za przekroczenie maksymalnego czasu etapu, przez co spadł na dół stawki. Od tego momentu kierowca konsekwentnie pomagał zespołowi i swoim pozostałym kolegom.

Skorzystał na tym Carlos Sainz, na przykład podczas wielokrotnych zmian amortyzatorów na etapach od czwartego do szóstego. Hiszpan, nawigowany przez swojego rodaka Lucasa Cruza, już na trzecim etapie, na wymagającej trasie z Al Artawiya do Al Qaisumah, odniósł w Audi RS Q e-tron swoje pierwsze zwycięstwo etapowe. Osiem dni później po raz kolejny wygrał etap. „Szczególnie w drugiej połowie rajdu trasy były typowo dakarowe, czyli bardzo zróżnicowane i wymagające, z mieszanką tras terenowych, małych i dużych wydm oraz trudnej nawigacji” - powiedział Sainz. „Wraz z naszymi inżynierami, w trakcie rajdu coraz bardziej poprawialiśmy ustawienia naszego samochodu. Bardzo za to dziękuję wszystkim inżynierom i technikom.” Utytułowany Hiszpan, dwukrotny Rajdowy Mistrz Świata, mający na swoim koncie trzy zwycięstwa w Dakarze, tym razem pozostał bez szans w klasyfikacji generalnej, pomimo dobrych wyników indywidualnych. Już drugiego dnia niedokładny roadbook doprowadził do wielu błędów nawigacyjnych w całej stawce. Carlos Sainz/Lucas Cruz stracili w związku z tym 2:22 godziny i ostatecznie zajęli dwunastą pozycję.

W tym samym miejscu Mattias Ekström i jego pilot Emil Bergkvist również stracili 1:45 godziny na szukanie właściwej trasy. Obaj Szwedzi, którzy startowali w Dakarze dopiero po raz drugi, a w kategorii samochodów po raz pierwszy, byli zadowoleni, że poczynili duże postępy w nauce. „Koledzy z zespołu udzielili mi wielu wskazówek” - powiedział Ekström, dwukrotny mistrz DTM i mistrz świata w Rallycrossie. „Znalazłem optymalny rytm jazdy, ale wydmy pozostaną i tak moim wielkim wyzwaniem. Stéphane i Carlos mają tam przewagę wielu lat doświadczenia. Ja zawsze trzymałem się po bezpiecznej stronie i nie atakowałem zbyt mocno.” Fakt, że zespół z najmniejszym ze wszystkich doświadczeniem pustynnym osiągnął najlepszy wynik, był miłą nagrodą za ich ciężką pracę. Dzień po dniu, Skandynawowie pięli się z pozycji dwudziestej trzeciej, na dziewiątą. Dzięki zwycięstwu na ósmym etapie i dwóm miejscom w pierwszej trójce udowodnili, że robią stałe postępy w dyscyplinie, w której doświadczenie liczy się bardziej niż w innych sportach motorowych.

Udane przygotowania i dobry start Team Audi Sport w Rajdzie Dakar, to również wynik świetnie układającej się współpracy z Q-Motorsport. Zespół Svena Quandta ma kilkudziesięcioletnie doświadczenie w Dakarze. „Jestem wdzięczny Audi za umożliwienie nam realizacji tego ambitnego projektu i wspólne osiąganie takich wyników od samego początku” - powiedział Sven Quandt, dyrektor zarządzający i szef zespołu Q-Motorsport.

„Nasze załogi wygrały w sumie cztery etapy, a w klasyfikacjach dziennych na podium stawały w sumie 14 razy. Takie wyniki przekroczyły nawet nasze oczekiwania wobec pierwszego udziału w Dakarze” - mówi Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny za sporty motorowe w Audi. „Wielkie podziękowania i szacunek dla wszystkich, którzy przyjechali do Arabii Saudyjskiej: kierowców, mechaników, inżynierów i całej obsługi, ale podziękowania również dla tej części teamu, która została w Niemczech. Podziękowania dla Svena Quandta i jego zespołu za cenne wsparcie. Historyczne zwycięstwo Carlosa Sainza za kierownicą Audi RS Q e-tron już trzeciego dnia, jest nagrodą za ich zespołową, ciężką pracę i podkreśla zdolność tego koncepcyjnego pojazdu do wygrywania. Audi jest pierwszym w historii Dakaru zespołem, który odniósł zwycięstwo etapowe samochodem z napędem elektrycznym. Po takim wyniku już w pierwszym roku startów, naszym celem jest zwycięstwo w następnym Dakarze. Po powrocie do Niemiec dokonamy podsumowania, dalej będziemy optymalizować nasze Audi RS Q e-tron i z pewnością wystawimy je w kilku kolejnych wyścigach.”

20211229DAK0116-Florent Gooden   DPPI.jpg 20211229DAK10028-A.S.O.  Charly Lopez.jpg 20211231DAK1081-A.S.O. Charly Lopez.jpg

20211231DAK1093-A.S.O. Charly Lopez.jpg 20220101DAK0019-A.S.O. F.Gooden DPPI.jpg 20220101DAK0020-A.S.O. F.Gooden DPPI.jpg

20220101DAK0027-A.S.O. F.Gooden DPPI.jpg 20220101DAK1094-A.S.O. C.Lopez.jpg 20220101DAK1096-A.S.O. C.Lopez.jpg

20220101DAK1098-A.S.O. C.Lopez.jpg 20220101DAK1103-A.S.O. C.Lopez.jpg 20220101DAK1104-A.S.O. C.Lopez.jpg

20220101DAK1106-A.S.O. C.Lopez.jpg 20220101DAK1107-A.S.O. C.Lopez.jpg 20220101DAK1108-A.S.O. C.Lopez.jpg

20220102DAK0004-Frédéric Le Floch   DPPI.JPG 20220102DAK0010-Florent Gooden   DPPI.JPG 20220102DAK0049-ERIC VARGIOLU   DPPI.JPG

20220102DAK1051-ASO Charly Lopez.jpg 20220102DAK1057-ASO Charly Lopez.jpg 20220102DAK4038-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg

20220103DAK0074-A.S.O.   F.Le Floch   DPPI.jpg 20220103DAK0075-A.S.O.   F.Le Floch   DPPI.jpg 20220103DAK0076-A.S.O.   F.Le Floch   DPPI.jpg

20220103DAK0080-A.S.O.   F. Gooden   DPPI.jpg 20220103DAK0315DAKAR 2022-Julien Delfosse   DPPIA.S.O J.Delfosse DPPI.JPG 20220103DAK0346Dakar-Julien Delfosse   DPPIA.S.O J.Delfosse DPPI.JPG

20220103DAK0348Dakar-Julien Delfosse   DPPIA.S.O J.Delfosse DPPI.JPG 20220103DAK1083-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK4035-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg

20220103DAK4036-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg 20220104DAK0052-A.S.O. F.Gooden DPPI.jpg 20220104DAK0075-A.S.O. F.Gooden DPPI.jpg

20220104DAK1099-A.S.O. C.Lopez.jpg 20220105DAK0085-Julien Delfosse   DPPI.JPEG 20220105DAK0086-Julien Delfosse   DPPI.JPEG

20220105DAK1072-ASO Charly Lopez.jpg 20220105DAK1073-ASO Charly Lopez.jpg 20220105DAK4005-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg

20220105DAK4007-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg 20220105DAK4012-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg 20220105DAK4013-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg

20220105DAK4015-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg 20220105DAK4016-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg 20220105DAK4017-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg

20220105DAK4020-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg 20220105DAK4021-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg 20220105DAK4026-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg

20220106DAK0127-A.S.O.  F. Le Floch   DPPI.jpg 20220106DAK0155-ASO FOTOP.JPG 20220106DAK0228-ASO FOTOP.JPG

20220106DAK0230-A.S.O.   E. Vargiolu   DPPI.JPG 20220106DAK1021-A.S.O. Charly López.jpg 20220107DAK0006-Frédéric Le Floch   DPPI.JPG

20220107DAK0024-Florent Gooden   DPPI.JPG 20220107DAK0034-Frédéric Le Floch   DPPI.JPG 20220107DAK1183-ASO Charly Lopez.jpg

20220108DAK0104-A.S.O. F.Gooden DPPI.jpg 20220109DAK0083-A.S.O.  Florent Gooden   DPPI.jpg 20220109DAK0091-A.S.O.  Florent Gooden   DPPI.jpg

20220109DAK0153-Florent Gooden   DPPI.JPG 20220109DAK0289-Gigi Soldano   DPPI.JPG 20220109DAK1178-ASO Charly Lopez.jpg

20220109DAK1180-ASO Charly Lopez.jpg 20220109DAK1181-ASO Charly Lopez.jpg 20220109DAK4044-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg

20220110DAK0023-Frédéric Le Floch   DPPI.JPG 20220110DAK0073-Julien Delfosse   DPPI.JPG 20220110DAK0080-Julien Delfosse   DPPI.JPG

20220110DAK0090-Julien Delfosse   DPPI.JPG 20220110DAK0143-Eric Vargiolu   DPPI.JPG 20220110DAK1160-ASO Charly Lopez.jpg

20220110DAK3018-A.S.O   Aurelien Vialatte.jpg 20220110DAK3021-A.S.O   Aurelien Vialatte.jpg 20220110DAK4030-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg

20220110DAK4035-A.S.O. Horacio Cabilla.jpg 20220111DAK0016-A.S.O. F.Gooden DPPI.jpg 20220111DAK0063-A.S.O. G.Soldano DPPI.jpg

20220111DAK0067-A.S.O. G.Soldano DPPI.jpg 20220111DAK1051-A.S.O. C.Lopez.jpg 20220112DAK0054-A.S.O.   Frédéric Le Floch   DPPI.jpg

20220112DAK0168-A.S.O.   Eric Vargiolu   DPPI.jpg 20220112DAK1027-A.S.O. Charly López.jpg 20220113DAK0110-Frédéric Le Floch   DPPI.JPG

20220113DAK0159-Eric Vargiolu   DPPI.JPG 20220113DAK0510-Florent Gooden   DPPI.JPG 20220113DAK1075-ASO Charly Lopez.jpg

20220113DAK1077-ASO Charly Lopez.jpg 20220113DAK1079-ASO Charly Lopez.jpg 20220113DAK1082-ASO Charly Lopez.jpg

20220114DAK0271-A.S.O. J.Delfosse DPPI.jpg 20220114DAK0276-A.S.O. J.Delfosse DPPI.jpg 2022012DAK0313-Gigi Soldano   DPPI.JPG

2022012DAK0317-Gigi Soldano   DPPI.JPG 2022012DAK0359-Frédéric Le Floch   DPPI.JPG 2022012DAK0363-Frédéric Le Floch   DPPI.JPG

2022012DAK0424-Florent Gooden   DPPI.JPG 2022012DAK0427-Florent Gooden   DPPI.JPG