Wydrukuj tę stronę

II etap Dakar 2022. Atak Loeba

styczeń 04, 2022

Biwak po drugim etapie tegorocznego Dakaru zaplanowano w miejscowości Al Artawiyah, ale pogoda sprawiła potężnego figla zarówno organizatorom, jak i uczestnikom tegorocznej edycji. W wyniku ulewy miejsce biwaku zostało dosłownie zatopione, dlatego biwak przeniesiono do miasta Al Qaisumah, które miało gościć karawanę Dakaru dzień później. Drugi odcinek specjalny liczył zgodnie z planem 338 km, zrezygnowano jednak z etapu maratońskiego.

Hiszpański motocyklista Joan Barreda jeszcze nigdy nie wygrał Dakaru, chociaż od lat należy do ścisłej czołówki. Po nieudanej niedzieli, gdy popełnił błąd nawigacyjny, w poniedziałek udanie zaatakował i osiągnął swoje 28. zwycięstwo etapowe w karierze. Po etapie jest dziesiąty i z pewnością nie należy go skreślać z listy kandydatów do czołowych pozycji na mecie rajdu. Drugi na poniedziałkowym etapie Sam Sunderland jest liderem klasyfikacji. Motocyklista Orlen Teamu Maciej Giemza zajął 20 miejsce, a Konrad Dąbrowski (Duust Rally Team) osiągnął metę etapu na 46 pozycji, czwartej wśród juniorów. W klasyfikacji generalnej nasi motocykliści zajmują odpowiednio 37 i 38 miejsce.

Sébastien Loeb wygrał swój piętnasty etap w karierze, pokonując lidera Nassera Al-Attiyah. 9-krotny mistrz świata WRC awansował w ten sposób na drugą pozycję w klasyfikacji, ze stratą 9’16” do Katarczyka. Kierowcy Audi Carlos Sainz i Stéphane Peterhansel uplasowali się tuż za czołową dwójką. Kuba Przygoński z Orlen Teamu wciąż zmaga się z tempem samochodu W poniedziałek zajął 15 miejsce, a w klasyfikacji plasuje się na dziewiątej pozycji.

Ubiegłoroczny zwycięzca Manuel Andújar był najszybszy na quadzie, ale odrabia poniesione w niedzielę straty i w klasyfikacji jest dopiero szósty. Liderem jest Litwin Laysvidas Kancius. Kamil Wiśniewski (Orlen Team), piąty w poniedziałek zajmuje taką samą pozycję po dwóch etapach.

Guillaume De Mevius był najszybszy w klasie T3. Dotychczasowy lider klasyfikacji Seth Quintero musiał czekać na ciężarówkę serwisową, by usunąć awarię dyferencjału 30 km przed metą. Na pierwsze miejsce awansował “Chaleco” López z Chile.

Trzy dni rajdu i trzy polskie zwycięstwa w klasie T4! Najlepszy czas dnia osiągnęli tym razem Michał Goczał i Szymon Gospodarczyk (Cobant Energylandia Rally Team), ale wskutek pecha dotychczasowego lidera Arona Domżały, to Austin Jones awansował na pierwsze miejsce w klasyfikacji kategorii.

Andriej Karginow wyprzedził wszystkich rywali, w tym także trzy inne Kamazy w klasyfikacji ciężarówek. W wadze ciężkiej błękitne ciężarówki z Nabiereżnych Czełn okupują cztery czołowe miejsca, a prowadzi Dmitrij Sotnikow. Grupie pościgowej przewodzi piąty w rankingu Czech Ales Loprais.

Ciekawostka dnia

Zespół OT3 Red Bull wciąż doświadcza zmiennych emocji. Gdy Seth Quintero został w poniedziałek na pustyni z uszkodzonym pojazdem, dakarowy nowicjusz, pechowiec pierwszego etapu Guillaume de Mevius sprawił niespodziankę i wygrał drugi odcinek specjalny, chociaż po stracie 7 godzin w niedzielę jechał w głębokich koleinach wyżłobionych przez ciężarówki. Na trasie odcinka specjalnego pomagał koledze z zespołu Andreasowi Mikkelsenowi w zmianie koła. Ojciec Guillaume’a, Grégoire wygrał trzy etapy Dakaru na początku bieżącej dekady.

Dramat dnia

Gwiazda Moto GP Danilo Petrucci doświadczył wyjątkowego pecha. 6 grudnia złamał nogę w kostce i wydawało się, że nie wystartuje w Dakarze. Przyjechał jednak do Arabii Saudyjskiej, by podjąć decyzję w ostatniej chwili. Gdy okazało się, że noga jest w porządku, na 2 dni przed startem otrzymał pozytywny wynik testu na Covid-19. Kolejny test był jednak negatywny i Włoch stanął na starcie. Pomimo przeciwności losu jechał w poniedziałek w czołówce, ale pokonał go defekt motocykla na 115. kilometrze. Ma szanse powrócić na trasę po otrzymaniu ogromnej kary i nie będzie już liczył się w stawce, podobnie jak Stephane Peterhansel w kategorii samochodów.

Liczba dnia: 15

Sébastien Loeb odniósł swoje 15. zwycięstwo w karierze na trasie z Ha’il do Al Qaisumah i zrównał się ze swoimi rodakami – Jean-Louis Schlesserem i Bruno Saby’m w tabeli wszechczasów. Firma Prodrive budująca samochody Hunter dla zespołu BRX, obecna w Dakarze od ubiegłego roku została 27. producentem, który może pochwalić się wygranym odcinkiem specjalnym w największym maratonie świata.

Wypowiedź dnia

Szymon Gospodarczyk: “Za nami bardzo udany etap. Jechało się nam świetnie, nawigacja nie była dziś trudna – starałem się bardzo tego pilnować po wczorajszym zamieszaniu. Na 260 kilometrze się zatrzymaliśmy. Tuż przed nami dachował Andreas Mikkelsen. Pobiegłem szybko na szczyt wydmy, aby ostrzec inne załogi, żeby nikt na nich nie najechał. Pożyczyliśmy im swoją linę i pojechaliśmy dalej. Mijaliśmy też Arona Domżałę, który miał awarię półosi. To był trudny, ale dobry dla nas etap, jedziemy dalej i walczymy”

fot. A.S.O.

20220102DAK0117-A.S.O. J.Delfosse DPPI.jpeg 20220102DAK0121-A.S.O. J.Delfosse DPPI.jpeg 20220102DAK0143-A.S.O. J.Delfosse DPPI.jpeg

20220102DAK0147-A.S.O. J.Delfosse DPPI.jpeg 20220102DAK0149-A.S.O. J.Delfosse DPPI.jpeg 20220102DAK0162-A.S.O. J.Delfosse DPPI.jpeg

20220102DAK0170-A.S.O. J.Delfosse DPPI.jpeg 20220102DAK0184-A.S.O. J.Delfosse DPPI.jpeg 20220102DAK0195-A.S.O. J.Delfosse DPPI.jpeg

20220102DAK0251-A.S.O. E.Vargiolu DPPI.jpg 20220102DAK0252-A.S.O. E.Vargiolu DPPI.jpg 20220102DAK0269-A.S.O. E.Vargiolu DPPI.jpg

20220103DAK0051-A.S.O.   F. Gooden   DPPI.JPG 20220103DAK0055-A.S.O.   F. Gooden   DPPI.JPG 20220103DAK0072-A.S.O.   F.Le Floch   DPPI.jpg

20220103DAK0074-A.S.O.   F.Le Floch   DPPI.jpg 20220103DAK0076-A.S.O.   F.Le Floch   DPPI.jpg 20220103DAK0080-A.S.O.   F. Gooden   DPPI.jpg

20220103DAK0088-A.S.O.   F. Gooden   DPPI.jpg 20220103DAK0089-A.S.O.   F. Gooden   DPPI.jpg 20220103DAK0204-A.S.O.   F. Gooden   DPPI.JPG

20220103DAK0206-A.S.O.   F. Gooden   DPPI.JPG 20220103DAK0207-A.S.O.   F. Gooden   DPPI.JPG 20220103DAK0209-A.S.O.   F. Gooden   DPPI.JPG

20220103DAK0210-A.S.O.   F. Gooden   DPPI.JPG 20220103DAK0212-A.S.O.   F. Gooden   DPPI.JPG 20220103DAK0213-A.S.O.   F. Gooden   DPPI.JPG

20220103DAK0218-A.S.O.   F. Gooden   DPPI.JPG 20220103DAK0219-Florent Gooden   DPPI.JPG 20220103DAK0223-Florent Gooden   DPPI.JPG

20220103DAK0225-Florent Gooden   DPPI.JPG 20220103DAK0383-A.S.O.  J.Delfosse   DPPI.JPG 20220103DAK1033-A.S.O.   C. López.jpg

20220103DAK1035-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1038-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1040-A.S.O.   C. López.jpg

20220103DAK1042-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1043-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1044-A.S.O.   C. López.jpg

20220103DAK1049-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1053-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1061-A.S.O.   C. López.jpg

20220103DAK1063-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1069-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1071-A.S.O.   C. López.jpg

20220103DAK1073-A.S.O. Charly Lopez.jpg 20220103DAK1075-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1082-A.S.O.   C. López.jpg

20220103DAK1085-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1086-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1088-A.S.O.   C. López.jpg

20220103DAK1090-A.S.O. Charly Lopez.jpg 20220103DAK1092-A.S.O. Charly Lopez.jpg 20220103DAK1093-A.S.O.   C. López.jpg

20220103DAK1096-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1099-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1100-A.S.O.   C. López.jpg

20220103DAK1108-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1110-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1111-A.S.O.   C. López.jpg

20220103DAK1112-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK1115-A.S.O.   C. López.jpg 20220103DAK4041-A.S.O.   Horacio Cabilla.jpg

20220103DAK4045-A.S.O.   Horacio Cabilla.jpg 20220103DAK4046-A.S.O.   Horacio Cabilla.jpg 20220103DAK4048-A.S.O.   Horacio Cabilla.jpg

20220103DAK4050-A.S.O.   Horacio Cabilla.jpg 20220103DAK4051-A.S.O.   Horacio Cabilla.jpg 20220103DAK4054-A.S.O.   Horacio Cabilla.jpg

20220103DAK4057-A.S.O.   Horacio Cabilla.jpg 20220103DAK4059-A.S.O.   Horacio Cabilla.jpg 20220103DAK4061-A.S.O.   Horacio Cabilla.jpg

20220103DAK4066-A.S.O.   Horacio Cabilla.jpg 20220103DAK4070-A.S.O.   Horacio Cabilla.jpg 20220103DAK4072-A.S.O.   Horacio Cabilla.jpg

20220103DAK4078-A.S.O.   Horacio Cabilla.jpg