Silk Way Rallye 2009 - Volkswagen bierze (na razie) wszystko

MSG_3890W Kazaniu, stolicy rosyjskiej republiki Tatarstan, w sobotę rozpoczął się rajd Silk Way Rallye, organizowany przez A.S.O. – firmę, która jest właścicielem rajdu „Dakar”. Po sobotnim prologu i niedzielnym, pierwszym etapie zawodów dość jasno widać, że zawody będą stały pod znakiem wewnętrznej rywalizacji kierowców ze stajni Volkswagena. Reprezentanci fabrycznego teamu z Wolfsburga zajmują obecnie cztery czołowe miejsca. W rajdzie uczestniczą także Polacy – Aleksander Sachanbiński i Arkadiusz Rabiega walczą swoją Toyota Land Cruiser w klasie T2.

Sobotni, dwukilometrowy prolog (dokładnie 2013 m) w Kazaniu, przed tłumami widzów, zwyciężył najlepszy kierowca Dakaru 2009 – Giniel de Villiers, który dosłownie o kilka sekund wyprzedził swych kolegów: Carlosa Sainza i Nassera Al-Attiyaha. Trasa odcinka została ułożona przez nie lada specjalistę – Vladimira Chagina, pięciokrotnego zwycięzcę Dakaru w klasie ciężarówek, dlatego umożliwiała efektowną jazdę – z poślizgami i skokami. Wyniki prologu nie liczyły się jednak w klasyfikacji generalnej i nie decydowały nawet o kolejności startowej pierwszego etapu.

W niedzielę 51 samochodów i 20 ciężarówek wyruszyły na 478-kilometrową trasę z Kazania do Bougouruslanu, której fragmenty wiodły po – będącej obecnie w budowie – nowej autostradzie, mającej połączyć Wschodnią Europę i Azję. Odcinek specjalny liczył 141 kilometrów, a najszybciej pokonał go Nasser Al-Attiyah, który na mecie twierdził, że czuł się niczym na oesie WRC. Co ciekawe – jak skrupulatnie policzono w teamie Volkswagena – było to setne zwycięstwo odniesione przez Race Tuarega TDI od czasu jego debiutu w 2004 roku (w sumie uczestniczył w 26 rajdach). Koledzy Katarczyka nie byli od niego gorsi – Carlos Sainz osiągnął 2. czas, Mark Miller – 3., a Giniel de Villiers – 4. W klasie ciężarówek najszybszy był Gerard De Rooy (12 sekund stracił do niego Chagin).

- Trasa była utwardzona i szybka, miejscami szeroka nawet na 8 metrów – mówi kierowca Aleksander Sachanbiński. - Odcinek specjalny natomiast przypominał polne drogi w Polsce. Był dość kręty i z niespodziankami w postaci głazów. Nie mieliśmy problemów nawigacyjnych, które stały się bolączką części załóg. Przejechaliśmy trasę gładko i bez niespodzianek. W poniedziałek przekraczamy granicę z Kazachstanem i wjeżdżamy w stepy.

Polski team Toyota Terratrek Competition pokonała odcinek specjalny w czasie 2 godzin i 3 minut, co dało załodze TCC 43. pozycję w klasyfikacji generalnej. W klasie T2.2 zajął polski duet rajdowy Aleksander Sachanbiński – Arkadiusz Rabiega po drugim dniu Silk Way Rally zajmuje dziewiąte miejsce. W klasie T2 nasz team uplasował się na czternastej pozycji.
AK, fot. ASO, VW

Etap 1 Kazan (RUS) – Kazan (RUS) 2 km/2 km SS 01/total
1 Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D), Volkswagen Race Touareg 2, 2m 09s
2 Carlos Sainz/Lucas Cruz (E/E), Volkswagen Race Touareg 2, 2m 13s
3 Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk (Q/D), Volkswagen Race Touareg 2, 2m 14s
4 Christian Lavieille/Jean-Michel Polato (F/F), Nissan, 2m 20s
5 Ruslan Misikov/Konstantin Zhiltsov (RUS/RUS), Nissan, 2m 25s
6 Miroslav Zapletal/Tomás Ourednicek (CZ/CZ), Mitsubishi, 2m 26s
7 Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA), Volkswagen Race Touareg 2, 2m 26s
8 Alexey Berkut/Konstantin Meshcheryako (RUS/RUS), Mitsubishi, 2m 29s
9 Benediktas Vanagas/Saulius Jurgelenas (LT/LT), OSC, 2m 33s
10 Matthias Kahle/Thomas Schuenemann (D/D), Honda, 2m 36s

Klasyfikacja po Etapie 02, Kazan (RUS) – Bougouruslan (RUS) 141.24 km/478.6 km SS 02/total
1 Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk (Q/D), Volkswagen Race Touareg 2, 1h 10m 15s, 1h 10m 15s
2 Carlos Sainz/Lucas Cruz (E/E), Volkswagen Race Touareg 2, 1h 13m 08s, + 2m 53s
3 Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA), Volkswagen Race Touareg 2, 1h 14m 35s, + 4m 20s
4 Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D), Volkswagen Race Touareg 2, 1h 17m 18s, + 7m 03s
5 Christian Lavieille/Jean-Michel Polato (F/F), Nissan, 1h 19m 34s, + 9m 19s
6 Alexey Berkut/Konstantin Meshcheryakov (RUS/RUS), Mitsubishi, 1h 19m 59s, + 9m 44s
7 Bernard Errandonea/Jean-Pierre Garcin (F/F), SMG, 1h 20m 18s, + 10m 03s
8 Matthias Kahle/Thomas Schuenemann (D/D), Honda, 1h 21m 30s, + 11m 15s
9 Andrey Biryukov/Dmitri Kniga (RUS/BY), Mitsubishi, 1h 26m 54s, + 16m 39s
10 Ruslan Misikov/Konstantin Zhiltsov (RUS/RUS), Nissan, 1h 27m 20s, + 17m 05s

Etap 2:
{artsexylightbox autoGenerateThumbs="true" path="images/stories/Sport/Silk2" previewHeight="67"}{/artsexylightbox}

Etap 1:
{artsexylightbox autoGenerateThumbs="true" path="images/stories/Sport/Silk1" previewHeight="67"}{/artsexylightbox}