Africa Eco Race 2013 – śladami Thierry'ego Sabine'a

Kiedy większość pasjonatów maratońskich rajdów terenowych skupiała swoją uwagę na rajdzie Dakar, na klasycznych, afrykańskich trasach Dakaru, rozgrywała się kolejna już 5. edycja rajdu Africa Eco Race.

Rozpoczęła się 27 grudnia 2012 r. od badań technicznych w Saint Cyprien we Francji. Następnie pojazdy przejechały do Maroka, gdzie 29 grudnia na odprawie granicznej utknęło ponad 200 pojazdów uczestników. Co ciekawe sytuacja ta powtarza się od samego początku organizowania masowych rajdów maratońskich na terenie Afryki. Po wielogodzinnych zmaganiach zawodnicy ruszyli na trasę. Nie wszyscy jednak. Organizator zdecydował się jedynie na wypuszczenie motocykli. Ze względów bezpieczeństwa i szybko zachodzące słońce, podążyły za nimi służby techniczne i medyczne. Reszta pozostała na asfalcie, gdyż jazda w nocy jest niedopuszczalna.

Na starcie tegorocznej edycji Africa Race stanęły takich znakomitości jak Jean-Luis Schlesser, Hubert Auriol, Miroslav Zapletal (pilotowany przez Maćka Martona) oraz dwóch znanych Belgów Jacky Loomans i Joost Van Cauwenberge, którzy wraz z Jerome Pelichetem poruszali się Toyotami przygotowanymi przez Overdrive.

Programowo trasa miała wyglądać następująco:

Sobota, 29 grudnia 2012 - Etap 1: NADOR / BOUDENIB: 658 km
Dojazdówka: NADOR / AIN BENIMATHAR: 223 km
Odcinek specjalny: AIN BENIMATHAR / BOUARFA: 245 km
Dojazdówka: BOUARFA / BOUDENIB: 190 km

Niedziela, 30 grudnia 2012 - Etap 2 BOUDENIB / TAGOUNITE: 432 km
Odcinek specjalny: BOUDENIB / TAGOUNITE: 409 km
Dojazdówka: TAGOUNITE / TAGOUNITE: 22 km

Poniedziałek, 31 Niedziela 2012 - Etap 3 TAGOUNITE / OUED DRAA: 525 km
Odcinek specjalny: TAGOUNITE / ICHT: 433 km
Dojazdówka: ICHT / OUED DRAA: 92 km

Wtorek, 1 stycznia 2013 - Etap 4 OUED DRAA / GWIRAT LARJAM: 451 km

Odcinek specjalny: OUED DRAA / AS SKAN: 343 km
Dojazdówka: AS SKAN / GWIRAT LARJAM: 108 km

Środa, 2 stycznia 2013 - Etap 5: OUED HAMRA / DAKHLA: 689 kmTN_carte_AER13
TRANSFER: 5 km
Odcinek specjalny: OUED HAMRA / BOUJDOUR: 331 km
Dojazdówka: BOUJDOUR / DAKHLA: 352 km

Czwartek, 3 stycznia 2013 - Dzień odpoczynku w DAKHLA

Piątek, 4 stycznia 2013 - Etap 6: DAKHLA / CHAMI:
Dojazdówka: DAKHLA / PK 55: 372 km
Odcinek specjalny: PK 55 / CHAMI: 161 km
Dojazdówka: CHAMI / CHAMI: 41 km

Sobota, 5 stycznia 2013 - Etap 7: CHAMI / AKJOUJT: 646 km

TRANSFER: 1 km
Odcinek specjalny: CHAMI / AZOUGUI: 437 km
Dojazdówka: AZOUGUI / AKJOUJT: 209 km

Niedziela, 6 stycznia 2013 - Etap 8: AKJOUJT/ AKJOUJT: 477 km
Dojazdówka: AKJOUJT / TOURFINE EL KHADRA: 157 km
Odcinek specjalny: TOURFINE EL KHADRA / AKJOUJT: 320 km

Poniedziałek, 7 stycznia 2013 - Etap 9: AKJOUJT / TENADI: 459 km
Odcinek specjalny: AKJOUJT / AOULEIGAT: 441 km
Dojazdówka: AOULEIGAT / TENADI: 18 km

Wtorek, 8 stycznia 2013 - Etap 10: TENADI / KOBA: 648 km
Odcinek specjalny: TENADI / HASSEI EL BAGRA: 196 km
Dojazdówka: HASSEI EL BAGRA / KOBA: 452 km

Środa, 9 stycznia 2013 - Etap 11: KOBA / DAKAR: 236 km

Dojazdówka: KOBA / KAYAR: 171 km
Odcinek specjalny: KAYAR / LAC ROSE: 24 km
TRANSFER: LAC ROSE / DAKAR: 41 km

AFR13D11J_0534

W maratonie mogły wziąć udział pojazdy, które spełniały wymagania klasyfikujące je do poszczególnych grup.

Motocykle i quady:
- Motocykle powyżej  450cc pojemności
- Motocykle poniżej  450cc pojemności
- Quady
- Klasyczne - pojazdy wyprodukowane przed i w 1986 roku

Samochody i ciężarówki:
- Kategoria T1:
- 1.1 Benzynowe - napęd na 4 koła
- 1.2 Diesel  - napęd na 4 koła
- 1.3 Benzynowe – napęd na 2 koła
- 1.4 Diesel – napęd na 2 koła    

- Kategoria T2:
- 2.1 Benzynowe
- 2.2 Diesel

- Kategoria T4  - ciężarówki
- Kategoria SSV – pojazdy UTV
- Kategoria SCORE/Open – pojazdy spełniające wymogi amerykańskiego SCORE i inne
- Kategoria eksperymentalna – pojazdy zasilane alternatywnymi źródłami napędu
- Kategoria klasyczne - pojazdy wyprodukowane przed i w 1986 roku

Pierwszy faktycznie rozegrany dla wszystkich pojazdów odcinek wygrał w klasie samochodów Jean-Louis Schlesser, dla którego zwyciężanie w tym rajdzie - można powiedzieć – to już codzienność, choć nie zawsze przychodzi to z łatwością. Schlesser wygrał jak dotąd wszystkie dotychczasowe edycje AER! Odcinek nieco ponad 400 kilometrów pokonał w czasie 5 godzin. Nie ma się czemu dziwić, gdy na prostych jego prędkość maksymalna dochodziła do 204 km/h! Lis pustyni, bo tak o Jean-Louis mówią w środowisku, zna te tereny wyśmienicie, jak i swój nieustannie udoskonalany pojazd.

Etap II
1 SCHLESSER Jean louis / ESQUIROL Cyril - SCHLESSER 04:26:47         
2 PELICHET Jerome / PANSERI Xavier - TOYOTA +00:04:54     
3 VAN CAUWENBERGE Joost / CASTELEIN Jacques - TOYOTA + 00:17:51
4. ZAPLETAL Miroslav / MARTON Maciej - HUMMER + 00:20:27

***

Kolejny etap prowadzący przez Erg Chigaga, zwany wydmowym Everestem wymagał od zawodników nie lada zdolności, zarówno w technice jazdy,  jak i nawigowaniu. Tego dnia ponownie zwyciężył Jean-Louis Schlesser, któremu przydarzył się błąd nawigacyjny, awaria biegu wstecznego oraz szaleńczy pościg. Ten splot wydarzeń doprowadził do kolejnego rekordu prędkości – 214 km/h!!! Kiedy Francuz zorientował się, że pomylił trasę, jego główny rywal Pelichet w Toyocie pędził już w stronę mety. Dopiero po 270 km Schlesser dogonił swojego rywala i nie dał mu zwyciężyć.

Etap III
1 SCHLESSER Jean louis / ESQUIROL Cyril - SCHLESSER 04:42:13         
2 PELICHET Jerome / PANSERI Xavier - TOYOTA +00:03:07     
3 LOOMANS Jacques / DRIESMANS Frits - TOYOTA +00:34:48
...7 ZAPLETAL Miroslav / MARTON Maciej - HUMMER + 00:52:05


***


Czwarty etap, krótszy od poprzedniego, był wyjątkowy, gdyż prowadził tymi samymi trasami co za czasów Thierry'ego Sabine'a – twórcy rajdu Paryż-Dakar. Był Nowy Rok. Przez pomyłkę organizatora lider spóźnił się na start, gdzie ze zdziwieniem zobaczył tył Kamaza Shiablova. Na szczęście zawodnicy bez kary czasowej stanęli do rywalizacji. Niełatwej, bo przed nimi wiele samochodów i ogrom kurzu wzniecanego w powietrze. Utrapieniem był brak wiatru, który przenosiłby zasłonę w bok trasy; zawiesina kurzowa pozostawała niemal w miejscu. Trasa nie należała do łatwych. Mimo krótszego o 100 km dystansu, limit czasu był znacznie dłuższy. Wystąpiły miejsca o niemal typowo trialowej specyfikacji, gdzie pojazdy rozpędzały się co najwyżej do 20 km/h.

Przez ponad 60 km Schlesser próbował wyprzedzić Zapletala. Udało mu się to wreszcie uczynić, gdy ze snu obudził się wiatr. To ułatwiło również wyprzedzenie pojazdu serwisowego Kamaza (na Africa Race pojazdy serwisowe poruszają się wyłącznie po trasie rajdu). Ostatecznie dzięki wysokiej formie pilota Cyrila Esquirola załoga numer 200 ponownie uplasowała się na pierwszym miejscu, ale zdobywając jedynie 3 minuty przewagi nad konkurencją.

Etap IV - wyniki:
1 SCHLESSER Jean louis / ESQUIROL Cyril - SCHLESSER 04:03:39         
2 PELICHET Jerome / PANSERI Xavier - TOYOTA +00:03:13     
3 ZAPLETAL Miroslav / MARTON Maciej - HUMMER +00:08:55


***


Piąty etap, ostatni przed dniem odpoczynku, miał 330 km odcinka specjalnego, który był bardzo szybki i niebezpieczny, ze względu na poprzeczne wyrwy w drogach. Tym razem odcinek wygrała Toyota. Mimo pomyłek nawigacyjnych załoga Schlesser była tuż za nimi. Również o 3. miejsce toczyła się zacięta między pozostałymi załogami. A byli nimi Rosjanin Anton Grigorov za sterami Oscara, Zapletal w Hummerze, Joost Van Cauwenberge  Toyocie (ofiara dwóch przebitych opon na poprzednim etapie) i Portugalczyk Paulo Ferriera w Nissanie. Gdzieś między nimi próbował się wcisnąć Vincent Thijs, który na piątym etapie uplasował się na czwartej pozycji, prowadząc... mistrzowskie Mitsubishi, którym Jean-Pierre Fontenay zdobył nim mistrzostwo w Dakarze w 1998 roku. 

Etap V - wyniki:
1 PELICHET Jerome / PANSERI Xavier - TOYOTA 03:23:35         
2 SCHLESSER Jean louis / ESQUIROL Cyril - SCHLESSER +00:01:13     
3 GRIGOROV Anton / MISHIN Sergey - OSC +00:08:54     
...5 ZAPLETAL Miroslav / MARTON Maciej - HUMMER +00:16:26


***


Po dniu odpoczynku i regeneracji, przyszedł czas na kolejną przeprawę graniczną, tym razem do Mauretanii. Zawodnicy musieli wstać o 5 rano, by zdążyć na czas. Oczywiście granica stanowiła wyzwanie czasowe i papierowe. Jednak ostatecznie zakończone powodzeniem. Na tym etapie niespodziewanie ciężarówki okazały się bardzo szybkie. To ze względu na warunki pogodowe. Tego dnia właśnie pojawiło się zachmurzenie, które dla kierowców pojazdów „przygruntowych” nie było korzystne. Zmniejszyła się widoczność ukształtowania terenu, a co za tym idzie, słabsze jego rozpoznawanie, co wymuszało na kierowcach ostrożniejszą jazdę. Kierowcy ciężarówek siedzący wyżej mieli znacznie lepszą perspektywę.

Etap VI - wyniki:
1 SCHLESSER Jean louis / ESQUIROL Cyril - SCHLESSER 01:30:58         
2 VAN CAUWENBERGE Joost / CASTELEIN Jacques - TOYOTA +00:01:04     
3 FERREIRA Paulo / MONTEIRO Jorge - NISSAN +00:01:44     
...7 ZAPLETAL Miroslav / MARTON Maciej - HUMMER +00:07:32


***


Etap siódmy to dużo piachu i wydmy. Jean-Louis Schlesser zapowiadał dzień wcześniej, że będzie musiał odpowiednio zestroić zawieszenie, by móc nawiązać walkę z czteronapędową Toyotą Pelicheta. Zawieszenie zbyt miękko zestrojone sprawiało, że samochód szybciej się zakopywał, natomiast zbyt twarde powodował braki w trakcji. Trzeba było znaleźć kompromis. Etap był trudny dla wszystkich. Dla wielu zakończył się nawet po zmroku.

Etap VII - wyniki:
1 SCHLESSER Jean louis / ESQUIROL Cyril - SCHLESSER 05:07:11         
2  SHIBALOV Anton / YAKOVLEV Evgeny / SOTNIKOV Dmitry - KAMAZ +00:01:24
3 TOMECEK Tomas / MORAVEK Vojtech - TATRA +00:16:27
...7 ZAPLETAL Miroslav / MARTON Maciej - HUMMER +00:57:19


***


Na etapie ósmym wokół Adjoujt zawodnikom dokuczały silny wiatr, kurz i trudna nawigacja. 433 km dla niektórych zakończyły się późno w nocy, a dla innych wcale – byli zmuszeni zakończyć rywalizację z powodu trudów na odcinku. Załoga nr 200 zatrzymała się na szczycie wydmy, by określić swoje położenie. Okazało się, że podobnie zachowało się około 25 motocyklistów, którzy zabłądzili. Schlesser poprowadził ich na dobry szlak. Wzniecający kurz wiatr powodował ogromne problemy z widocznością – dystans 35 kilometrów zawodnicy pokonali przez ponad godzinę! A noc zapowiadała się wyjątkowo krótka... Niestety na tym etapie nasz sąsiad Miroslav Zapletal musiał się pożegnać z dalszą rywalizacją. Jego silnik nie wytrzymał trudów rajdu.

Etap VIII - wyniki:
1 SCHLESSER Jean louis / ESQUIROL Cyril - SCHLESSER 05:28:36
2 JACINTO Elisabete / MARQUES Jose / COCHINHO Marco - MAN +00:16:22
3 TOMECEK Tomas / MORAVEK Vojtech - TATRA +00:49:23    
- ZAPLETAL Miroslav / MARTON Maciej - HUMMER +17:26:24 (taryfa)


***


Następny etap od samego początku prowadził przez bardzo sypkie podłoża, dające wiele możliwości do zakopania się. Niekoniecznie była to komfortowa sytuacja, kiedy jedzie się pierwszemu. Widząc ślady poprzednich zawodników, łatwiej jest uniknąć błędu. Tego komfortu nie miał Schlesser, który ponownie wystartował pierwszy. Dzień ukończył ostatecznie na 3 pozycji.

Etap IX - wyniki:
1  BOUYOUSSEF Abdelhamid / NOURELDIN Mahmoud - VOLKSWAGEN 05:24:46         
2  FROMONT Yves / FROMONT Jean - BUGGY +00:09:56     
3 SCHLESSER Jean louis / ESQUIROL Cyril - SCHLESSER +00:13:05     
- ZAPLETAL Miroslav / MARTON Maciej - HUMMER +15:37:14 (taryfa)


***


Dziesiąty etap złożony był ze stosunkowo krótkiego odcinka specjalnego 196 km oraz długiej dojazdówki – 471 km, która obejmowała przejście graniczne z Senegalem. Już było wiadomo, że ponownie Schlesser dowiezie zwycięstwo do mety Africa Eco Race. Stąd też nie śpiesząc się zanadto, pomógł załodze Porsche z klasy pojazdów Klasycznych. W tej edycji rajdu jechały między innymi UMM, Honda 600 XLM oraz dwa Porsche – jeden z nich zwyciężył w latach 80. afrykański Dakar w rękach Rene'go Metge'a.

Etap X - wyniki:
1 VAN CAUWENBERGE Joost / CASTELEIN Jacques - TOYOTA 02:41:04         
2 SCHLESSER Jean louis / ESQUIROL Cyril - SCHLESSER +00:06:38     
3 FROMONT Yves / FROMONT Jean - BUGGY +00:08:24     
- ZAPLETAL Miroslav / MARTON Maciej - HUMMER +12:12:56 (taryfa)


***

Ostatni, jedenasty etap to już formalna parada po plaży i wokół Lac Rose w okolicach Dakaru. Wszyscy świętowali. Mimo różnych przygód i problemów każdy cieszył się z dotarcia do celu. Mimo zawirowań i różnej sytuacji światowej, po raz kolejny udało się dotrzeć rajdowej karawanie do celu. Nowa formuła, proekologiczna – zbieranie śmieci, wykorzystanie alternatywnych źródeł energii, sadzenie drzew, itp. połączyła starych i nowych ochotników, udowadniając, że zamysł i idea Thierry'ego Sabine'a może być wciąż aktualna.

Kamil „Kamel” Jabłoński, fot. africarace.com

Africa Eco Race 2013 - wyniki końcowe:

1 SCHLESSER Jean louis / ESQUIROL Cyril - SCHLESSER 37:09:45         
2 SHIBALOV Anton / YAKOVLEV Evgeny / SOTNIKOV Dmitry - KAMAZ + 03:07:08
3 TOMECEK Tomas / MORAVEK Vojtech - TATRA +05:47:36     
...26 ZAPLETAL Miroslav / MARTON Maciej - HUMMER +51:38:22 ( w tym 36h taryfy)

Zwycięzcy klasy moto:

1. Fontyn Martin - KTM
2. Martens Guillaume – KTM
3. Arnoult Patric – HONDA

Zwycięzcy klasy klasycznej:
1. Henrard Stephane – Porsche
2. Wunderlich Franz – Porsche