Wydrukuj tę stronę

Finał Abu Dhabi Desert Challenge 2017 – pogrom faworytów

kwiecień 06, 2017

Nic nie zapowiadało tak dramatycznego finału rajdu Abu Dhabi Desert Challenge, którego pewnym zwycięzcą wydawał się być Nasser Al-Attiyah. Lider zespołu Toyoty, który na wcześniejszych etapach wyprawował sobie potężną przewagę nad rywalami, na finałowym odcinku dachował swym Hiluxem i mimo próby kontynuowania jazdy zmuszony był poddać się. Zawody w poszczególnych klasach zwyciężyli: Khalid Al-Qassimi (Peugeot), Sam Sunderland (KTM) oraz Kees Koolen (Barren Racer One).

Abu2017 04 02Al-Attiyah po 4 etapach rajdu miał 1 godzinę 47 minut przewagi nad Al-Qassimim, więc ruszając na ostatni, 234-kilometrowy oes, w zasadzie mógł już czuć się zwycięzcą rajdu. Książę znany jest jednego z tego, że nigdy nie odpuszcza, dlatego nie zwolnił tempa. A może poczuł się już zbyt pewny siebie? Brawurową jazdę przypłacił rolowaniem, po którym próbował się jeszcze pozbierać, ale rozbite auto niestety nie nadawało się do dalszej jazdy. Na CP1 niedoszły triumfator rajdu rzucił ręcznik, oddając fotel lidera Al-Qassimiemu. Kierowca Peugeota dowiózł wygraną do mety i został nowym liderem Pucharu Świata FIA. Drugie miejsce na podium przypadło czeskiemu rajdowcowi Martinowi Prokopowi w Fordzie, a trzecie Mahammedowi Abu Issie w MINI. Wcześniej, jak już informowaliśmy, z powodu choroby z rajdu wycofali się Aron Domżała i Szymon Gospodarczyk.

Polscy zawodnicy podejrzewali, że powodem nagłego osłabienia mogło być odwodnienie lub przegrzanie, ale ostateczna diagnoza wskazała na zapalenie zatok… - Wziąłem leki, porządnie odpocząłem i w poniedziałkowy poranek poczułem się na tyle dobrze, że postanowiliśmy kontynuować ściganie. Początkowo wszystko dobrze się układało, ale temperatura znów zwaliła mnie z nóg. Na drugim punkcie kontrolnym podjęliśmy decyzję o tym, że zjedziemy na biwak i przyjmiemy karę – relacjonował Domżała.

Wtorek okazał się decydującym dniem. Polski duet podjął jeszcze jedną próbę przedarcia się przez pustynię, ale znów musiał przerwać ściganie. – Na tankowaniu podjęliśmy trudną decyzję o wycofaniu się z rajdu. To bardzo frustrujące, ale muszę zadbać o zdrowie i myśleć już o Rajdzie Kataru. Tutaj nie mieliśmy już szans na dobry wynik, a jazda w takim upale, z zapaleniem zatok i szalejącym błędnikiem, mogłaby się źle skończyć… - podsumował kierowca Toyoty.

Aron Domżała i Szymon Gospodarczyk mają teraz 10 dni na powrót do formy i odpoczynek. Już 16 kwietnia zaplanowano odbiory administracyjne Qatar Rally. Rywalizacja rozpocznie się dzień później i złoży się na nią prolog oraz cztery dni ścigania.

Abu2017 04 04Do samego końca rajdu toczyła się rywalizacja w klasie motocyklistów. Na trasę finałowego etapu w roli lidera ruszył Paulo Goncalves, ale to nie on wygrał zawody, lecz Sam Sunderland, który w ostatnim dniu rajdu przegonił wyraźnie wszystkich rywali i rzutem na taśmę odzyskał prowadzenie. Bardzo dobrą, 9. lokatę zajął Adam Tomiczek, a 11. jego partner z Orlen Teamu Maciej Giemza. Tuż za młodszymi kolegami uplasował się Paweł Stasiaczek.

Do nieoczekiwanej zamiany miejsc na ostatnim etapie doszło również w klasie quadów. Dramat przeżył Rodolfo Guillioli Schippers, którego czterokołowiec uległ awarii. Gwatemalczyk stracił pozycję lidera i spadł na siódme miejsce. Zwycięzcą rajdu okazał się młody zawodnik z Kuwejtu Fahid Al-Musallam. Drugie miejsce wywalczył Kamil Wiśniewski, choć ostatni dzień był dla niego prawdziwą szkołą przetrwania.

- Około 30 kilometrów od startu, moja lewa, kontuzjowana ręka nie utrzymała kierownicy. Próbowałem skontrować, ale się nie udało i quad mnie nakrył. Musiałem się szybko wyczołgać, bo kapało na mnie paliwo. Rafał zawrócił i chciał mi pomóc, ale pokazałem mu tylko kciuk, postawiłem quad na koła, chwilę odczekałem i ruszyłem dalej. Przed metą miałem jeszcze jedną wywrotkę, ale jakoś się doturlałem – mówił z szerokim uśmiechem zdobywca drugiego miejsca w rajdzie.

Podczas pierwszej wywrotki Wiśniewskiemu wystrzelił kamelbak, pozbawiając go zapasów wody. Polak wypił pól litra podczas tankowania i był to jedyny płyn, jaki przyjął na dystansie 200 km ciężkiej trasy przez wydmy. – W perspektywie przygód, które spotkały Kamila oraz faktu, że jechał z kontuzją barku i nadgarstka, jego wynik naprawdę robi wrażenie. Tym większe należą mu się gratulacje i tym bardziej się cieszę. Było blisko, żebyśmy obaj stanęli na podium i byłoby kapitalnie, ale życie w sporcie pisze scenariusze, których nie da się przewidzieć. Tym razem mieliśmy mniej szczęścia, ale jestem pewien, że jeszcze nie raz staniemy obok siebie „na pudle” – komentował Rafał Sonik.

Abu2017 04 03Obrońca trofeum, po awarii silnika nie dotarł do mety czwartego etapu. Musiał przyjąć 20-godzinną karę, ale mógł za to stanąć na starcie ostatniego oesu, ukończyć zmagania i zdobyć cenne punkty do klasyfikacji Pucharu Świata. – To był mój 176. etap w Pucharze Świata. Wszystkie poprzednie ukończyłem, więc statystycznie taka sytuacja mogła się wydarzyć. Jest to rzadkie, ponieważ nie modyfikuję silników, dzięki czemu nie są one narażone na dodatkowe obciążenia. Awaria była więc zaskoczeniem. Frustrującym zaskoczeniem, ponieważ prawie wygrany rajd muszę uznać za przegrany. Na szczęście jestem na mecie i zdobędę punkty do klasyfikacji, jednak ich liczba sprawia, że moja sytuacja w tym roku będzie bardzo trudna. Zdaję sobie sprawę, jak niesamowitym, kolosalnym wręcz wyzwaniem będzie wygranie tegorocznego cyklu – mówił sześciokrotny zdobywca Pucharu Świata.

Głównym zmartwieniem Rafała Sonika w tym sezonie będzie prawdopodobnie Kees Koolen. Holender co prawda ukończył rajd tylko jedno „oczko” wyżej, ale dysponuje niezwykle groźną bronią… - Sam od dawna zastanawiam się nad porzuceniem Hondy i postawienia na Yamahę we wszystkich rajdach sezonu, ale i tak żaden z tych quadów nie jest najszybszy. Barren, czyli nowa, homologowana konstrukcja Keesa Koolena jest zbudowana na bazie silnika KTM690 i ma 80 koni, czyli o 20 więcej niż wszystkie pozostałe quady. Co więcej posiada sześć biegów i jest znacznie lżejszą konstrukcją. Całość została wykonana z ogromną kulturą techniczną, a awaria na pierwszym etapie wynikała z błędu w fabryce KTM i problem został już wyeliminowany. To będzie naprawdę trudny przeciwnik – podkreślił krakowianin.

Po Abu Dhabi Desert Challenge Kamil Wiśniewski ma na swoim koncie 20, a Rafał Sonik 7 punktów w klasyfikacji Pucharu Świata. Szansa na zdobycie kolejnych i awans w klasyfikacji generalnej będzie już za 10 dni, kiedy rozpocznie się Rajd Kataru – niezwykle wymagająca i trudna nawigacyjnie runda w kalendarzu.

MM, X-raid, Red Bull, Rafał Sonik Team, Radius Project Team

2017 Abu Dhabi Desert Challenge – klasyfikacja końcowa:
1. Khalid Al-Qassimi (ARE)/Khaled Al-Kendi (ARE) Peugeot 3008 DKR 19hr 16min 24.8sec
2. Martin Prokop (CZE)/Jan Tomanek (CZE) Ford F-150 Evo 19hr 57min 51.1sec
3. Mohammed Abu Issa (QAT)/Xavier Panseri (FRA) Mini All4 Racing 21hr 29min 02.7sec
4. Khalid Al-Feraihi (SAU)/Ali Hassan Obaid (ARE) Nissan Patrol 23hr 37min 58.3sec
5. Yayha Al-Helai (ARE)/Nasser Al-Kuwari (QAT) Nissan Pick-Up 23hr 47min 42.6sec

Abu2017 04 05Moto
1. Sam Sunderland (GBR) KTM 450 Rally Factory 18hr 14min 32.5sec
2. Pablo Quintanilla (CHI) Husqvarna 450 Rally 18hr 20min 46.2sec
3. Matthias Walkner (AUT) KTM 450 Rally Factory 18hr 22min 48.6sec
4. Paulo Gonçalves (PRT) Honda 450 CRF Rally 18hr 25min 42.8sec
5. Pierre Alexander Renet (FRA) Husqvarna 450 Rally 18hr 29min 23.3sec
…9. Adam Tomiczek (PL) KTM  21hr 13min 42sec
…11. Maciej Giemza (PL) KTM  22hr 00min 19sec
…12. Paweł Stasiaczek (PL) KTM  23hr 02min 14sec

Quad
1. Fahad Al-Musallam (KUW) Yamaha Raptor 700R 22hr 33min 02.2sec
2. Kamil Wisniewski (POL) Yamaha Raptor 700 R 23hr 12min 58.4sec
3. Camelia Liparoti (ITA) Yamaha Raptor 700 R 23hr 42min 23.4sec
4. Maxim Antimirov (KAZ) Honda TRX 700 23hr 54min 38.4sec
5. Alexis Hernande Ponce (PER) Yamaha Raptor 700 R 24hr 19min 14.8sec
...9. Rafał Sonik (POL) Honda 47hr 59min 55sec

FIA World Cup for Cross-Country Rallies – punktacja po 3 rundach:
1. Khalid Al-Qassimi (ARE) 81pts
2. Mohammed Abu Issa (QAT) 48pts
3. Martin Prokop (CZE) 42pts
4. Aron Domzala (POL) 41pts
5. Nasser Saleh Al-Attiyah (QAT) 30pts