TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Po raz kolejny Nasser Al-Attiyah pokazał, że nie ma sobie równych na trasach Pucharu Świata FIA w rajdach cross-country. 8. rundę tegorocznego cyklu, rajd Hungarian Baja, kierowca Toyoty zwyciężył z przewagą 3 min. 38 sek. nad Mikko Hirvonenem, startującym MINI. Znakomicie po raz kolejny zaprezentowali się Polacy – w klasyfikacji generalnej Kuba Przygoński zajął 3. lokatę, a Aron Domżała pilotowany przez Maćka Martona – 5. Polacy wygrali również rywalizację w klasie TH i Buggy, a także należeli do czołówki startujących na Węgrzech quadowców.
Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel w pełni kontrolowali sytuację na węgierskich szutrach, prowadząc od startu aż do mety i wygrywając cztery z pięciu oesów. - Cieszę się, że po raz czwarty wygrałem na Węgrzech – mówił na mecie Katarczyk. - Kocham ten rajd, odkąd wystartowałem w nim po raz pierwszy w 2008 roku. Nie było łatwo, byłem tak skoncentrowany na jeździe, że zapomniałem nawet o piciu. Pogoda była doskonała, trasa również, dopingowały nas tłumy kibiców, a samochód sprawował się bez zarzutu. Bardzo nam się podobało!
Mikko Hirvonen i Kuba Przygoński jadący najmocniejszymi wersjami Mini John Cooper Works Rally mimo starań nie byli w stanie dotrzymać kroku liderowi Pucharu. Kierowca Orlen Team miał jednak powody do zadowolenia. – [To był] bardzo dobry start dla nas – mówił na mecie Przygoński. – Trzecie miejsce przy mocno obsadzonym rajdzie: na podium Nasser i Mikko, za nami Prokop, Domżała i Rautenbach. Bardzo się cieszymy z wyniku, tym bardziej że jechałem tu pierwszy raz. Fajne ściganie, dobre doświadczenie. Cały czas pracowaliśmy z Tomem nad ustawieniami samochodu i widzimy potencjał, żeby był jeszcze szybszy i lepiej się prowadził. Mam nadzieję, że wszystko uda się już skonfigurować przed Baja Poland.
Czwartą lokatę w rajdzie zajął Martin Prokop w Fordzie F150, a piątą – polski duet Aron Domżała i Maciej Marton, który dał pokaz swych umiejętności zwłaszcza na finałowym oesie. Polacy pokonali go najszybciej z grona wszystkich zawodników, pokonując Al-Attiyaha o... 1 sekundę!
– Poczułem sportową złość. Zacisnąłem zęby i dałem z siebie wszystko – mówił na mecie Aron Domżała, który w trakcie zawodów zmagał się z bólem szyi i kręgosłupa. – Nie mogę powiedzieć, że był to udany rajd. Udało nam się zakończyć go mocnym akordem, ale celowaliśmy w podium. Nie miałem też za wiele przyjemności z jazdy, bo teren był pełen dziur i mocnych dobić. Teraz muszę skoncentrować się na rehabilitacji, bo za dwa tygodnie startuje Baja Poland i muszę do tego czasu być w pełni sprawny. Teraz trudno mi się nawet obrócić…
– Ja uniknąłem urazów, choć nie dziwi mnie kontuzja Arona, bo także odczułem trudy tej trasy – dodaje Maciej Marton. – Nawigacyjnie nie było to wielkie wyzwanie, ale na pewno trzeba było być bardzo uważnym. Roadbook został dobrze przygotowany, ale na tych wszystkich dziurach trzeba było ciągle pilnować kierowcy, żeby trzymał linię jazdy i skręcił w odpowiednie rozwidlenie. A wszystkie wyglądały bardzo podobnie. Co więcej burza pozrywała taśmy, a tam gdzie pojawiały się strzałki, trzeba było zaufać swoim umiejętnościom, bo często pokazywały niewłaściwy kierunek.
Start Polaków pozytywnie ocenił szef Overdrive Racing Jean-Marc Fortin. – Dobry prolog, świetny ostatni oes, ale dwa kapcie odebrały chłopakom szanse na podium – komentuje były pilot „Hołka”. – Mieli fenomenalny finisz i pokazali na co ich stać. Oczywiście to frustrujące, kiedy detale nie pozwalają zrealizować celu, ale sukcesy przyjdą. Aron jest wciąż młody!
Do mety zawodów nie dotarła niestety trzecia polska załoga grupy T1 – Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik, którzy zmagania rozpoczęli od 4. miejsca na prologu i 8. na drugim odcinku specjalnym (mimo awarii tylnego napędu). Daleki skok oddany na 21. kilometrze trzeciego oesu skończył się niestety twardym lądowaniem, a w efekcie uszkodzeniem przedniego koła, co uniemożliwiło polskiemu duetowi dalszą jazdę.
Do mety rajdu nie dotarła również jedyna polska załoga walcząca w grupie T2. Tomasz Piec i Daniel Dymurski jadący Toyotą Land Cruiser nie ukończyli trzeciego oesu i nie stawili się już na starcie rywalizacji w trzecim dniu zawodów.
Powodów do narzekań nie mieli za to nasi reprezentanci startujący w grupie TH. Adam Bomba i i Michał Bomba skutecznie przetestowali w terenie świeżo odremontowanego Bowlera Nemesis, który okazał się najszybszym autem w grupie. Niecałe 6 min. dłużej spędzili na trasie Mariusz Wiatr i Łukasz Łaskawiec w SAM-ie MRT. Obie polskie załogi okazały się szybsze m.in. od znanego zawodnika węgierskiego Imre Vargi.
W ślad za polskimi załogami samochodowymi poszli zawodnicy startujący w indywidualnych konkurencjach. Paweł Samek wywalczył 2. lokatę w klasie quadów FIM, a Przemysław Pawłowski 3. w klasie FIM-E, w której na 8. pozycji uplasowała się również Agata Stefaniak. Do mety nie dotarł niestety Jarosław Kalinowski.
Sukces na Węgrzech odniosły również dwie polskie ekipy rywalizujące w klasie Buggy, w której ścigały się UTV-y. Zwycięstwo odnieśli Mirosław Stocerz w Can-Amie Maverick X3 pilotowany przez Rafał Martona, a 3. lokatę wywalczyli dobrze znani z RMPST-owego podwórka Marcin Sobiech i Inez Kieliba prowadzący Yamahę YXZ 1000 R.
Kolejna runda walki o Puchar Świata FIA rozegra się na polskich poligonach. Baja Poland, w której udział weźmie m.in. Krzysztof Hołowczyc, odbędzie się pomiędzy 31 sierpnia, a 3 września.
MM, fot. mat. prasowe
Hungarian Baja 2017 - klasyfikacja końcowa (OPEN)
Pos. | No. | Driver or Rider Co-Driver Club / Competitor |
Nat. | Vehicle Category |
SSS (Superspec.) |
SS2 | SS3 | SS4 | SS5 | Czas | Strata |
1. | #1 | AL ATTIYAH Nasser BAUMEL Mathieu Nasser Saleh Al Attiyah Team |
![]() ![]() |
Toyota Hilux Overdrive FIA: T1.1 |
0:07:33 (1.) | 1:39:10 (1.) | 1:34:57 (1.) | 1:01:00 (1.) | 1:02:14 (2.) | 5:24:54 | |
2. | #4 | HIRVONEN Mikko SCHULZ Andreas X-Raid Mini John Cooper Works Rally Team |
![]() ![]() |
Mini John Cooper Works Rally FIA: T1.2 |
0:07:45 (3.) | 1:40:12 (2.) | 1:35:07 (2.) | 1:02:47 (2.) | 1:02:41 (3.) | 5:28:32 | +0:03:38 |
3. | #2 | PRZYGONSKI Jakub COLSOUL Tom Orlen Team / X-Raid |
![]() ![]() |
Mini John Cooper Works Rally FIA: T1.2 |
0:07:59 (6.) | 1:41:05 (3.) | 1:36:54 (3.) | 1:04:06 (3.) | 1:02:52 (4.) | 5:32:56 | +0:08:02 |
4. | #5 | PROKOP Martin TOMÁNEK Jan MP-Sports |
![]() ![]() |
Ford F 150 EVO FIA: T1.1 |
0:07:42 (2.) | 1:46:05 (6.) | 1:37:27 (4.) | 1:04:27 (4.) | 1:03:00 (5.) | 5:38:41 | +0:13:47 |
5. | #3 | DOMZALA Aron MARTON Maciej Overdrive Racing |
![]() ![]() |
Toyota Hilux Overdrive FIA: T1.1 |
0:07:55 (5.) | 1:42:19 (4.) | 1:43:33 (7.) | 1:04:58 (6.) | 1:02:13 (1.) | 5:40:58 | +0:16:04 |
6. | #23 | RAUTENBACH Conrad PALMEIRO Filipe X-Raid |
![]() ![]() |
Mini John Cooper Works FIA: T1.2 |
0:08:06 (8.) | 1:51:44 (10.) | 1:42:27 (6.) | 1:04:58 (6.) | 1:03:08 (6.) | 5:50:23 | +0:25:29 |
7. | #6 | ZAPLETAL Miroslav SYKORA Marek |
![]() ![]() |
El Toro s.r.o. F 150 EVO FIA: T1.1 |
0:08:05 (7.) | 1:42:19 (4.) | 1:40:59 (5.) | 1:04:36 (5.) | 1:03:56 (7.) | 5:54:55 0:15:00 |
+0:30:01 |
8. | #10 | OUREDNICEK Tomas KRIPAL David South Racing CE |
![]() ![]() |
Ford Ranger FIA: T1.1 |
0:08:48 (13.) | 1:49:09 (7.) | 1:46:06 (8.) | 1:09:07 (8.) | 1:08:59 (9.) | 6:02:09 | +0:37:15 |
9. | #9 | LÓNYAI Pál HORN Albert LP Racing |
![]() ![]() |
LPR Porsche Macan FIA: T1.1 |
0:08:30 (10.) | 1:52:45 (11.) | 1:46:09 (9.) | 1:10:06 (9.) | 1:08:45 (8.) | 6:06:15 | +0:41:21 |
10. | #20 | ABDULLA Adel ALKUWARI Nasser QX Rally Team |
![]() ![]() |
Nissan Patrol Y62 FIA: T2.1 |
0:09:26 (15.) | 2:03:55 (13.) | 1:58:38 (12.) | 1:18:32 (10.) | 1:21:43 (11.) | 6:52:14 | +1:27:20 |
DNF | #21 | PIEC Tomasz DYMURSKI "Lopez" Daniel |
![]() ![]() |
Toyota Landcruiser VDJ 200L FIA: T2.2 |
0:10:25 (19.) | 2:20:20 (16.) | 2:30:00 (15.) | Not started | Not started | Retired 1:30:00 |
+2 SS |
DNF | #7 | LUKASZEWSKI Marcin DUHANIK-PERSSON Magdalena |
![]() ![]() |
BMW GRP Series 1 FIA: T1.2 |
0:07:55 (4.) | 1:51:31 (8.) | Retired | Not started | Not started | Retired 0:01:00 |
+3 SS |
Hungarian Baja 2017 - klasyfikacja końcowa (TH)
Pos. | No. | Driver or Rider Co-Driver Club / Competitor |
Nat. | Vehicle Category |
SSS (Superspec.) |
SS2 | SS3 | SS4 | SS5 | Czas | Strata |
1. | #32 | BOMBA Adam BOMBA Michal |
![]() ![]() |
Bowler Nemesis | 0:09:36 (2.) | 1:23:05 (1.) | 1:18:53 (2.) | 1:20:12 (3.) | 1:24:44 (3.) | 5:36:30 | |
2. | #31 | WIATR Mariusz LASKAWIEC Lukasz |
![]() ![]() |
Sam MRT | 0:09:21 (1.) | 1:23:24 (2.) | 1:16:48 (1.) | 1:18:16 (2.) | 1:19:39 (2.) | 5:42:28 0:15:00 |
+0:05:58 |
3. | #51 | VARGA Imre TOMA József Varga Racing Team |
![]() ![]() |
Nissan Navara | 0:10:11 (4.) | 1:36:58 (4.) | 1:21:11 (3.) | 1:18:03 (1.) | 1:17:44 (1.) | 5:44:07 | +0:07:37 |
Hungarian Baja 2017 - klasyfikacja końcowa (TH)
Pos. | No. | Driver or Rider Co-Driver Club / Competitor |
Nat. | Vehicle Category |
SSS (Superspec.) |
SS2 | SS3 | SS4 | SS5 | Czas | Strata. |
1. | #404 | STOCERZ Miroslav MARTON Rafal M-FOR SPORT |
![]() ![]() |
Can-Am Maverick X3 | 0:09:07 (1.) | 1:21:28 (4.) | 1:18:08 (1.) | 1:16:12 (2.) | 1:15:01 (1.) | 5:19:56 | |
2. | #410 | VERHEYEN Rudy SLEGERS Koen |
![]() ![]() |
Bombardier | 0:10:10 (7.) | 1:19:20 (1.) | 1:22:49 (4.) | 1:15:14 (1.) | 1:15:38 (2.) | 5:23:11 | +0:03:15 |
3. | #407 | SOBIECH Marcin KIELIBA Inez Olimpia |
![]() ![]() |
Yamaha YXZ 1000 R | 0:09:30 (4.) | 1:20:45 (3.) | 1:18:48 (2.) | 1:18:56 (3.) | 1:21:21 (6.) | 5:29:20 | +0:09:24 |
Hungarian Baja 2017 - klasyfikacja końcowa (FIM Quad)
Hungarian Baja 2017 - klasyfikacja końcowa (FIM E-Quad)
Pos. | No. | Driver or Rider Co-Driver Club / Competitor |
Nat. | Vehicle Category |
SSS (Superspec.) |
SS2 | SS3 | SS4 | SS5 | Czas | Strata |
1. | #307 | TOVSTYK Iaroslav Vitamin Team Ukraine |
![]() |
Yamaha YFM 700 Raptor | 0:10:00 (2.) | 2:00:51 (2.) | 1:57:20 (1.) | 1:16:27 (1.) | 1:15:37 (1.) | 6:59:15 | |
2. | #322 | PAWLOWSKI Przemyslaw KKM Kwidzyn |
![]() |
E-ATV 690 SM FIM-E: Quad |
0:09:56 (1.) | 2:02:51 (3.) | 2:02:30 (3.) | 1:23:45 (4.) | 1:19:54 (2.) | 7:00:56 | +0:01:41 |
3. | #321 | ROUCKOVÁ Olga Procamping Racing Team |
![]() |
Quaddy Raptor FIM-E: Quad |
0:10:21 (4.) | 2:09:09 (5.) | 2:07:11 (4.) | 1:22:59 (3.) | 1:22:38 (4.) | 7:12:18 | +0:13:03 |
4. | #306 | ZYRIN Bogdan Vitamin Team Ukraine |
![]() |
BRP Renegade 1000 FIM-E: Quad |
0:10:16 (3.) | 2:00:06 (1.) | 2:01:49 (2.) | 1:20:53 (2.) | 1:20:19 (3.) | 7:16:23 | +0:17:08 |
5. | #323 | STEFANIAK Agata | ![]() |
KTM XC 525 FIM-E: Quad |
0:10:32 (6.) | 2:11:59 (6.) | 2:07:51 (5.) | 1:27:35 (5.) | 1:28:40 (5.) | 7:26:37 | +0:27:22 |
Klasyfikacja Pucharu Świata FIA:
1. Nasser Al-Attiyah (QAT) 210 pkt
2. Jakub Przygoński (POL) 138
3. Khalid Al-Qassimi (ARE) 105
4. Yasir Seaidan (SAU) 93
5. Aron Domzala (POL) 86