Już za 2 tygodnie rusza Puchar Świata FIA. Na starcie m.in. Marek Dąbrowski i Martin Kaczmarski

 Dakar2014_etap3_61Ledwo opadł dakarowy kurz i pył, a tu już trzeba szykować się do nowego sezonu Pucharu Świata FIA w rajdach cross-country. Za niecałe 2 tygodnie na trasach Baja Russia Northern Forest - I rundy PŚ2014 - zobaczymy Martina Kaczmarskiego i Filipe Palmeiro (MINI All4 Racing) oraz Marka Dąbrowskiego i Jacka Czachora (Toyota Hilux).

ZOBACZ TAKŻE: Kalendarz RMPST 2014 – już oficjalnie


Obie wymienione załogi zamierzają rywalizować w pełnym cyklu pucharowym. Swój udział w poszczególnych rundach zapowiadają również Adam Małysz i Rafał Marton. Wywalczonego przed rokiem trofeum nie będzie jednak bronił Krzysztof Hołowczyc. O poprawienie trzeciego miejsca w motocyklowych mistrzostwach świata powalczy Jakub Przygoński, a ponowne zwycięstwo w klasie quadów Pucharu Świata FIM planuje Rafał Sonik.  

Kierowcy Poland National Team będą mieli okazję spotkać się na jednym biwaku m.in. w Abu Zabi, Katarze, Egipcie oraz prawdopodobnie Maroku (FIA jeszcze oficjalnie nie zatwierdziła tego rajdu) - na tych zawodach rywalizować będą zarówno samochody, jak i motocykle i quady. Polskie załogi samochodowe będą walczyły na trasach w Rosji, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, na Węgrzech oraz oczywiście w Polsce, gdzie ponownie, z końcem sierpnia odbędzie się  Baja Poland. Nie zbaraknie ich również na długim i trudnym Silk Way Rally, wiodącym przez bezdroża Rosji (w tym roku syberyjska rywalizacja została przeniesiona z lipca na wrzesień). Z kolei motocykliści i quadowcy samotnie przemierzać będą Sardynię i Brazylię.

P-20140114-00181_HiRes_JPEG_24bit_RGB_NewsPrzed Markiem Dąbrowskim oraz jego pilotem - Jackiem Czachorem, którzy rewelacyjnie zadebiutowali w Dakarze - niezwykle wymagające wyzwanie. W sumie w sezonie zespół wystartuje w 10 rajdach (6 zawodów baja i 4 długodystansowe cross-country), które będą stanowiły cykl przygotowawczy do kolejnego Dakaru.

- Cieszymy się z każdego rajdowego kilometra, który będziemy mogli przejechać w sezonie. Pomimo świetnego wyniku, jaki udało nam się osiągnąć na Dakarze 2014, widzimy, że przed nami jeszcze dużo nauki. Gdy rajd wkracza w najtrudniejsze partie, korzystamy z naszego ogromnego doświadczenia - nabytego podczas startów motocyklowych - i radzimy sobie znakomicie. Ale musimy jeszcze więcej trenować na trasach bardziej typowych dla rajdów konwencjonalnych, podobnych do WRC. Stąd też w naszym kalendarzu znajduje się kilka eliminacji baja. Będziemy również pracować nad samochodem i mamy nadzieję, że kolejny rajd Dakar pojedziemy autem, którym będziemy mogli ścigać się o jeszcze wyższe pozycje – powiedział Marek Dąbrowski.

- Najbardziej rozwijające dla mnie, jako pilota, będą rajdy długodystansowe, gdzie rzeczywiście dużą rolę odgrywa nawigacja. Zawody typu baja pojedziemy bardziej pod kątem doskonalenia prędkości. Ponieważ są to krótkie formaty, nie ma w nich zbyt dużego wyzwania dla nawigatora, ale są świetne pod kątem szlifowania rajdowych umiejętności kierowcy i na pewno będą doskonałe do dopracowania jeszcze lepszej komunikacji wewnątrz załogi – powiedział Jacek Czachor.

322_dk14_viniciusbranca_109520-2_altaCel Adama Małysza i Rafała Martona, na zbliżający się sezon, jest bardzo podobny. Załoga również stawia na Puchar Świata jako główny poligon doskonalenia rajdowych umiejętności. Dzięki temu po raz kolejny kibice będą mieli okazję podziwiać dwie rajdówki ORLEN Team w akcji.  

- Mamy lekki niedosyt po zakończonym Dakarze i zarazem wewnętrzne przekonanie, że stać nas na jeszcze więcej. Dlatego też zamierzamy nadal się rozwijać i stawiamy na bardzo kompleksowy trening. Musimy wyjeździć swoje, żeby później móc nawiązywać walkę z najlepszymi. Dlatego też nasz program jest ułożony tak, abyśmy mogli sprawdzić nasze umiejętności w jak największej liczbie sytuacji i w zróżnicowanym terenie. Liczymy, że udział w Pucharze Świata będzie najlepszym przygotowaniem pod kątem przyszłorocznego Dakaru – komentował Adam Małysz.

- Chcemy jak najwięcej jeździć i mierzyć się z najlepszymi w bezpośredniej konfrontacji. Dlatego też skoncentrujemy się na serii, gdzie rywalizacja jest na naprawdę wysokim poziomie. Jesteśmy zadowoleni ze swojego tempa. Teraz skupimy się nad doskonaleniem techniki jazdy i mamy nadzieję, że po całym sezonie treningów w naszym zasięgu będą jeszcze lepsze pozycje na Dakarze. W połowie roku będziemy się przesiadali również do auta w lepszej specyfikacji, mamy nadzieję, że nowa rajdowa broń będzie naszym kolejnym atutem – dodał Rafał Marton.

MM, fot. Red Bull, X-Raid

Plan zagranicznych występów Poland National Team w sezonie 2014:
14-16.02 – Baja Russia Northern Forest (PŚ FIA)
13-16.03 - Italian Baja (PŚ FIA)
04-10.04 - Abu Dhabi Desert Challenge (PŚ FIA, MŚ FIM)
20-25.04 - Sealine Cross-Country Rally - Katar (PŚ FIA, MŚ FIM)
18-25.05 - Faraons Rally – Egipt (PŚ FIA, MŚ FIM)
07-12.06 - Sardegna Rally Race (PŚ FIA, MŚ FIM)
18-20.07 - Baja Espana Aragon – Hiszpania (PŚ FIA)
14-16.08 - Hungarian Baja (PŚ FIA)
28-30.08 - Poland Baja (PŚ FIA)
21-30.08  - Rally Dos Sertoes – Brazylia (MŚ FIM)
13-20.09 - Silk Way Rally – Rosja
03-09.10 - OiLibya Rally – Maroko (PŚ FIA, MŚ FIM)
30.10-1.11 - Baja Portalegre 500 – Portugalia (PŚ FIA)