TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.

Pogoda zrobiła psikusa zawodnikom, bo przez cały dzień w Szczecinie świeciło słońce, a gdy rozpoczął się prolog, spadł deszcz. Krótką, zakręconą trasę wytyczoną nieopodal bazy rajdu jedni zawodnicy pokonywali z animuszem, by onieśmielić potencjalnych rywali, a inni spokojnie, rozgrzewkowo, aby nie ryzykować awarii i zachować siły na kolejne dwa dni ciężkiej walki.
Nasser Al-Attiyah nie zwykł jeździć na pół gwizdka i prowadząc efektownie swoją Toyotą, do której niedawno się przesiadł, pokonał oes najszybciej z grona wszystkich zawodników. Można by rzec, że spotkał się z polską gościnnością, bo niedługo za nim finiszowały cztery polskie (lub w połowie polskie) załogi: Krzysztof Hołowczyc z Xavierem Panserim, Martin Kaczmarski i Tomi Suominenem, Marek Dąbrowski z Jackiem Czachorem i Adam Małysz z Rafałem Martonem. Lider Pucharu Świata FIA – Vladimir Vasilyev był wolniejszy od Katarczyka o blisko pół minuty, co dało mu 6. lokatę. Znakomite 7. miejsce zajęli Piotr Beaupre i Jacek Lisicki,

Drugą dziesiątkę klasyfikacji również otwierają Polacy: Łukasz Komornicki i Ernest Górecki, Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik, Sławek Wasiak i Marcin Grydziuszko, Paweł Molgo i Janusz Jandrowicz, Paweł Oleszczak i Maciej Chełmicki oraz Maciej Stańco i Artur Kołodziej.
Najlepszą załogą startującą rajdówką grupy T2 byli Juraj i Danka Ulirichovie. O 7 sekund wolniej pojechali Robert Kufel i Dominik Samosiuk, którzy powrócili za stery swojej Navary, oddając Grata 3 w dobre ręce. Jakub „Colin” Brzeziński i Daniel Dymurski, bo o nich mowa, byli najszybszą załogą grupy Open. Nieco szybciej od nich pojechali zwycięzcy prologu grupy TH – Piotr Białkowski i Bartosz Momot w Hummerze H3 Eco.
Wśród motocyklistów najszybciej prolog pokonał oczywiście Kuba Przygoński. A najszybszym quadowcem – Kamil Wiśniewski.
AK, fot. Wojciech Rytel / Orlen Team, NN, Piotr Wyczyński, Sport4x4
Komentarze zawodników:
Nasser Al-Attiyah: Ten odcinek to świetna rozgrzewka przed jutrzejszym ściganiem. Na trasie było sporo głębokich kolein, więc starałem się być bardzo ostrożnym zwłaszcza w zakrętach. Chciałem po prostu wykonać dobrą robotę na tych 8 kilometrach. Wygraliśmy z Hołkiem o 17 sekund, więc jestem bardzo zadowolony, bo Krzysztof zna tu każdy kamień.
Łukasz Komornicki: Zaraz po starcie z tylnego dyferencjału zaczęły dochodzić niepokojące dźwięki – pewnie ułamał się ząb. Drugą część prologu przejechaliśmy wolniej, nie chcieliśmy ryzykować zablokowania układu napędowego. Mechanizm różnicowy jest już wymieniony, zobaczymy czy wszystko będzie dobrze działało

Marek Dąbrowski: Popełniłem dwa błędy, kosztowało mnie to kilka sekund, więc trochę szkoda tego rezultatu.
Mirosław Zapletal: Wszystko w porządku. Odcinek przebiegł bez żadnych problemów.
Adam Małysz: Warunki diametralnie się zmieniły tuż przed samym startem. Zaczęło padać i z jednej strony to dobrze, bo nie było kurzu, a z drugiej organizatorzy nas troszkę zaskoczyli. Startowaliśmy w odwróconej kolejności, więc jechaliśmy w sporych koleinach. Odcinek po płytach betonowych był już dość śliski. Chcieliśmy unikać błędów, bo można tu sporo stracić, a różnice czasowe są tu niewielkie. Jutro zaczyna się prawdziwy rajd. Mamy prawie 400 km jazdy i tam się wszystko rozstrzygnie.
Tadeusz Błażusiak: Odczucie przed startem było fantastyczne i niczym się nie różniło od tego, które towarzyszy zazwyczaj moim startom na motocyklu. Później również jest podobnie, ponieważ trzeba maksymalnie cisnąć, trzymać dobra linię i jechać jak najlepiej. Trochę straciliśmy na asfaltowej partii, nie wiedzieliśmy jak nasze opony trzymają i zahamowaliśmy o wiele za wcześnie. Później nadrobiliśmy, przed samą metą dogoniliśmy poprzedzająca nas załogę i ona nas również lekko spowolniła, ale jest miejsce w dziesiątce, co oznacza dobra pozycję startową na jutro.

Kuba Przygoński: Jechaliśmy w deszczu i było bardzo ślisko. Nie spodziewałem się, że aż tak bardzo. Na betonie miałem przygodę bowiem zaliczyłem niegroźny upadek. Przed jutrem mamy zamiar jeszcze poprawić motocykl. Straty nie są duże, więc walka rozpocznie się od nowa.
Paweł Molgo: Już na trzecim lub czwartym zakręcie lewarek został w mojej dłoni! - opowiada Paweł Molgo, aktualny wicelider Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych. - Niestety złamał się, praktycznie uniemożliwiając nam zmianę biegów. Z podłogi wystawał tylko krótki kikut, którym z trudem wrzucaliśmy 2. i 3. bieg. Ale mimo to dojechaliśmy do mety. Jesteśmy na 14. miejscu w „generalce” - uważam, że ten wynik to prawdziwy cud w obliczu naszej awarii. Na szczęście straty są niewielkie, a rajd rozpoczyna się dopiero jutro. Lewarek wykonany z duraluminium już pospawaliśmy i jutro tuż po opuszczeniu parku zamkniętego zamocujemy go, bo to tylko kwestia przykręcenia 4 śrub. Nasz występ na prologu poprzedził przejazd kilku załóg, przez co my musieliśmy już zmagać się z koleinami - mówi Molgo. - Trzy godziny przed startem rozpadał się deszcz, więc trasa zrobiła się dość śliska. Nie byłoby żadnego problemu, gdybym dysponował wszystkimi biegami. Niestety nie tylko nie miałem pełnego zakresu przełożeń, ale na dodatek awaria mocno nas zdekoncentrowała. Nie było szans na redukowanie biegów przed zakrętem, więc na prostych nawet za bardzo się nie rozpędzałem. Jestem szczęśliwy, że prolog już za nami, a problem, który nas spotkał, wydaje się być rozwiązany.

Martin Kamczarski: Wymarzone otwarcie Rajdu Baja Poland. To na razie pierwsze kilometry, prawdziwa walka rozegra się dopiero jutro i w niedzielę, ale trzecia pozycja po Prologu daje mi możliwość wyboru dobrej pozycji startowej w sobotę.
Maciej Stańco: By się rozjeździć potrzebuję trochę więcej kilometrów, bo rajdy cross country to ciągle nowa dyscyplina dla mnie. Pojechaliśmy spokojnie, żeby niczego nie uszkodzić i nie wypaść z trasy. Rajd jest tak długi, że minuta straty nie ma większego znaczenia.
Katarzyna Jankowska: By się rozjeździć potrzebuję trochę więcej kilometrów, bo rajdy cross country to ciągle nowa dyscyplina dla mnie. Pojechaliśmy spokojnie, żeby niczego nie uszkodzić i nie wypaść z trasy. Rajd jest tak długi, że minuta straty nie ma większego znaczenia.
Tomasz Piec: Zaczęliśmy bardzo dobrze. Po zapoznaniu z próbą wiedzieliśmy jak jechać. Na dużej “hopie” nie chcieliśmy odpuścić (akurat tam można było pojechać szybko). Podczas lądowania jednak… odpięła się kierownica! Samochód pojechał w lewo, kiedy chciałem skręcić w prawo. Dobrze że udało nam się zatrzymać i wpiąć kierownicę.
Piotr Cierzniewski: Straciliśmy moc i samochód poruszał się żółwim tempem, osiągając prędkość 20 km/h. Efektem tego była… wizyta w rowie, gdzie ugrzęźliśmy na 20 minut. Naprawiamy auto do końca i liczymy, że jutro będzie sprawne.
Jarek Kazberuk: Trasa była bardzo wąska i nie przystosowana do rywalizacji ciężarówek. Kiedy na pierwszej prostej w szybę mocno uderzyło kilka gałęzi, od razu odjąłem gaz, bo rywalizacja będzie rozstrzygać się na odcinkach specjalnych, a nie na prologu. Przed jutrzejszym odcinkiem specjalnym wszystkie usterki zostaną naprawione. Jesteśmy tu po to, żeby testować, ale jutro zamierzamy też powalczyć o zwycięstwo.
Robin Szustkowski: Potraktowaliśmy ten prolog jako rozgrzewkę. Wiemy na co stać Tatrę Jamal i wykorzystamy to w sobotę na dwóch, niemal 200-kilometrowych odcinkach specjalnych. Dziś dodatkowo pojechaliśmy bez intercomu, co utrudniało komunikację między pilotem, a kierowcą.
Baja Poland 2014 - wyniki prologu (Puchar Świata FIA)
Poz. | Nr | Zespół Samochód | Grupa Klasa | Poz. gr./kl. | Czas | Str. lid./pop. |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 102 | Al-Attiyah/Baumel Toyota Hilux Overdrive |
T1 1 |
1 1 |
6:42.6 | |
2 | 107 | Hołowczyc/Panseri Mini All4Racing |
T1 2 |
2 1 |
6:59.6 | 0:17.0 0:17.0 |
3 | 106 | Kaczmarski/Suominen Mini All4Racing |
T1 2 |
3 2 |
7:03.4 | 0:20.8 0:03.8 |
4 | 103 | Dąbrowski/Czachor Toyota Hilux Overdrive |
T1 1 |
4 2 |
7:05.4 | 0:22.8 0:02.0 |
5 | 105 | Małysz/Marton Toyota Hilux Overdrive |
T1 2 |
5 3 |
7:05.5 | 0:22.9 0:00.1 |
6 | 101 | Vasilyev/Zhiltsow Mini All4Racing |
T1 2 |
6 4 |
7:12.1 | 0:29.5 0:06.6 |
7 | 112 | Beaupre/Lisicki BMW X3 CC |
T1 2 |
7 5 |
7:12.7 | 0:30.1 0:00.6 |
8 | 108 | Ten Brinke/Colsoul Toyota Hilux Overdrive |
T1 1 |
8 3 |
7:14.3 | 0:31.7 0:01.6 |
9 | 104 | Zapletal/Marton H3 EVO VII |
T1 2 |
9 6 |
7:18.4 | 0:35.8 0:04.1 |
10 | 119 | Błażusiak/Boulanger Toyota Hilux Overdrive |
T1 2 |
10 7 |
7:21.1 | 0:38.5 0:02.7 |
11 | 115 | Komornicki/Górecki G1 Racing Chevrolet S10 |
T1 1 |
11 4 |
7:24.1 | 0:41.5 0:03.0 |
12 | 118 | Łukaszewski/Duhanik-Persson BMW GPR Seria 1 |
T1 2 |
12 8 |
7:24.4 | 0:41.8 0:00.3 |
13 | 123 | Wasiak/Grydziuszko Mitsubishi Pajero |
T1 2 |
13 9 |
7:29.1 | 0:46.5 0:04.7 |
14 | 116 | Molgo/Jandrowicz Nissan Navara D22 |
T1 1 |
14 5 |
7:40.3 | 0:57.7 0:11.2 |
15 | 125 | Oleszczak/Chełmicki Land Rover Discovery 3 |
T1 1 |
15 6 |
7:42.9 | 1:00.3 0:02.6 |
16 | 117 | Stańco/Kołodziej G1 Racing Chevrolet S10 |
T1 1 |
16 7 |
7:43.3 | 1:00.7 0:00.4 |
17 | 126 | Ouředníček/Vaculik H3 EVO I |
T1 1 |
17 8 |
7:44.4 | 1:01.8 0:01.1 |
18 | 110 | Sazanóv/Sakhimov Hummer H3 EVO |
T1 1 |
18 9 |
7:47.0 | 1:04.4 0:02.6 |
19 | 114 | Novikov/Novikov Toyota H3 EVO |
T1 1 |
19 10 |
7:48.7 | 1:06.1 0:01.7 |
20 | 129 | Hagodi Klement Mosquito Yamaha |
7:55.6 | 1:13.0 0:06.9 |
||
21 | 109 | Fazekas/Horn BMW X6 RR |
T1 2 |
20 10 |
7:58.6 | 1:16.0 0:03.0 |
22 | 127 | Thijs/Brands Mitsubishi Mivec Pajero |
T1 2 |
21 11 |
8:01.6 | 1:19.0 0:03.0 |
23 | 136 | Ulrich/Ulrichova Ford F150 SVT Raptor |
T2 1 |
1 11 |
8:10.6 | 1:28.0 0:09.0 |
24 | 132 | Kufel/Samosiuk Nissan Navara D40 |
T2 2 |
2 12 |
8:17.8 | 1:35.2 0:07.2 |
25 | 111 | Schott/TBA Mini All4Racing |
T1 2 |
22 13 |
8:18.8 | 1:36.2 0:01.0 |
26 | 131 | Saeidan/Lichtleuchter Toyota Land Cruiser 155 |
T2 2 |
3 14 |
8:20.4 | 1:37.8 0:01.6 |
27 | 130 | Rudskoy/Zagrodnyuk Toyota Land Cruiser 200 |
T2 2 |
4 15 |
8:20.8 | 1:38.2 0:00.4 |
28 | 121 | Juknevicius/Duoba Toyota Hilux |
T1 1 |
23 12 |
8:21.1 | 1:38.5 0:00.3 |
29 | 138 | Podkalicka/Binaś Mitsubishi Pajero |
T2 2 |
5 16 |
8:26.8 | 1:44.2 0:05.7 |
30 | 137 | Jankowska/Jankowski Nissan Navara D40 |
T2 2 |
6 17 |
8:39.0 | 1:56.4 0:12.2 |
31 | 133 | Sebestyen/Bognar Toyota Land Cruiser 200 |
T2 2 |
7 18 |
8:42.4 | 1:59.8 0:03.4 |
32 | 134 | Lechowicz/Solecki Nissan Navara D40 |
T2 2 |
8 19 |
8:54.1 | 2:11.5 0:11.7 |
33 | 122 | Aundzijonis/Paskevicius Toyota FJ Cruiser |
T1 1 |
24 13 |
8:54.4 | 2:11.8 0:00.3 |
34 | 135 | Piec/Prochacki Nissan Navara D40 |
T2 2 |
9 20 |
8:57.7 | 2:15.1 0:03.3 |
35 | 128 | Gharib/Mauer Land Rover Defender |
T3 2 |
1 21 |
11:43.4 | 5:00.8 2:45.7 |
Baja Poland 2014 - wyniki prologu (RMPST/FIA CEZ)
Poz. | Nr | Zespół Samochód | Grupa Klasa | Poz. gr./kl. | Czas | Str. lid./pop. |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 107 | Hołowczyc/Panseri Mini All4Racing |
T1 2 |
1 1 |
6:59.6 | |
2 | 106 | Kaczmarski/Suominen Mini All4Racing |
T1 2 |
2 2 |
7:03.4 | 0:03.8 0:03.8 |
3 | 104 | Zapletal/Marton H3 EVO VII |
T1 2 |
3 3 |
7:18.4 | 0:18.8 0:15.0 |
4 | 115 | Komornicki/Górecki G1 Racing Chevrolet S10 |
T1 1 |
4 1 |
7:24.1 | 0:24.5 0:05.7 |
5 | 118 | Łukaszewski/Duhanik-Persson BMW GPR Seria 1 |
T1 2 |
5 4 |
7:24.4 | 0:24.8 0:00.3 |
6 | 123 | Wasiak/Grydziuszko Mitsubishi Pajero |
T1 2 |
6 5 |
7:29.1 | 0:29.5 0:04.7 |
7 | 116 | Molgo/Jandrowicz Nissan Navara D22 |
T1 1 |
7 2 |
7:40.3 | 0:40.7 0:11.2 |
8 | 125 | Oleszczak/Chełmicki Land Rover Discovery 3 |
T1 1 |
8 3 |
7:42.9 | 0:43.3 0:02.6 |
9 | 117 | Stańco/Kołodziej G1 Racing Chevrolet S10 |
T1 1 |
9 4 |
7:43.3 | 0:43.7 0:00.4 |
10 | 126 | Ouředníček/Vaculik H3 EVO I |
T1 1 |
10 5 |
7:44.4 | 0:44.8 0:01.1 |
11 | 110 | Sazanóv/Sakhimov Hummer H3 EVO |
T1 1 |
11 6 |
7:47.0 | 0:47.4 0:02.6 |
12 | 129 | Hagodi Klement Mosquito Yamaha |
T3 2 |
1 6 |
7:55.6 | 0:56.0 0:08.6 |
13 | 209 | Białkowski/Momot H3 EVO III |
TH |
1 |
8:00.0 | 1:00.4 0:04.4 |
14 | 217 | Brzeziński/Dymurski Nissan GRAT 3 |
Open |
1 |
8:06.9 | 1:07.3 0:06.9 |
15 | 207 | Skoczeń/Ślęczka Mitsubishi Pajero |
TH |
2 |
8:07.4 | 1:07.8 0:00.5 |
16 | 136 | Ulrich/Ulrichova Ford F150 SVT Raptor |
T2 1 |
1 7 |
8:10.6 | 1:11.0 0:03.2 |
17 | 132 | Kufel/Samosiuk Nissan Navara D40 |
T2 2 |
2 7 |
8:17.8 | 1:18.2 0:07.2 |
18 | 111 | Schott/TBA Mini All4Racing |
8:18.8 | 1:19.2 0:01.0 |
||
19 | 214 | Kozakiewicz/Jucewicz SAM MRT |
TH |
3 |
8:25.4 | 1:25.8 0:06.6 |
20 | 138 | Podkalicka/Binaś Mitsubishi Pajero |
T2 2 |
3 8 |
8:26.8 | 1:27.2 0:01.4 |
21 | 205 | Sobiech/Czosnyka Mitsubishi Pajero |
T2 2 |
4 9 |
8:28.8 | 1:29.2 0:02.0 |
22 | 137 | Jankowska/Jankowski Nissan Navara D40 |
T2 2 |
5 10 |
8:39.0 | 1:39.4 0:10.2 |
23 | 133 | Sebestyen/Bognar Toyota Land Cruiser 200 |
T2 2 |
6 11 |
8:42.4 | 1:42.8 0:03.4 |
24 | 218 | Antończak/Mańkowski Jeep Wrangler |
Open |
2 |
8:49.3 | 1:49.7 0:06.9 |
25 | 208 | Łyżwa/Kołasiński Range Rover |
TH |
4 |
8:52.0 | 1:52.4 0:02.7 |
26 | 134 | Lechowicz/Solecki Nissan Navara D40 |
T2 2 |
7 12 |
8:54.1 | 1:54.5 0:02.1 |
27 | 135 | Piec/Prochacki Nissan Navara D40 |
T2 1 |
8 8 |
8:57.7 | 1:58.1 0:03.6 |
28 | 204 | Więcławek/Więcławek Mitsubishi Pajero Turbo |
T2 2 |
9 13 |
9:01.6 | 2:02.0 0:03.9 |
29 | 202 | Andrych/Trzciński Toytoa Land Cruiser 120 |
T2 2 |
10 14 |
9:05.1 | 2:05.5 0:03.5 |
30 | 201 | Szwagrzyk/Wikowicz Mitsubishi Pajero |
T2 2 |
11 15 |
9:05.7 | 2:06.1 0:00.6 |
31 | 206 | Sawicki/Kostołowski Toyota Land Cruiser 120 |
T2 2 |
12 16 |
9:08.6 | 2:09.0 0:02.9 |
32 | 212 | Mazur/Włoch Mitsubishi Pajero |
TH |
5 |
9:19.2 | 2:19.6 0:10.6 |
33 | 219 | Biegun/Kujawa Nissan Patrol |
Open |
3 |
9:38.5 | 2:38.9 0:19.3 |
34 | 216 | Kosińska/Derengowski Nissan Patrol |
Open |
4 |
10:21.8 | 3:22.2 0:43.3 |
35 | 303 | Gryszczuk/Białowąs Mercedes Unimog |
Gość |
1 |
11:00.9 | 4:01.3 0:39.1 |
36 | 301 | Szustkowski/Kazberuk/Skrobanek Tatra Jamal T163 |
Gość |
2 |
11:32.6 | 4:33.0 0:31.7 |
37 | 304 | Gryszczuk/Białowąs Mercedes Unimog |
Gość |
3 |
12:38.6 | 5:39.0 1:06.0 |
38 | 302 | Ardavicus/Nikhizev/Kozlovsky Tatra T815 |
Gość |
4 |
14:40.5 | 7:40.9 2:01.9 |
39 | 210 | Szandrowski/Płuciennik NISSAN PATROL |
TH |
6 |
16:56.6 | 9:57.0 2:16.1 |
40 | 211 | Cierzniewski/Moenert SAM MRT |
TH |
7 |
1h00:00.0 | 53:00.4 43:03.4 |
Baja Poland 2014 - wyniki prologu (RMPST/FIA CEZ):
Poz. | Nr | Zespół Samochód | Grupa Klasa | Poz. gr./kl. | Czas | Str. lid./pop. |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 4 | Przygoński Jakub |
1 |
1 |
6:41.4 | |
2 | 1 | Rusou Alessandro Yamaha YZ 450 |
1 |
2 |
6:57.7 | 0:16.3 0:16.3 |
3 | 2 | Mare Adrien Yamaha YZ 450 |
1 |
3 |
6:59.6 | 0:18.2 0:01.9 |
4 | 3 | Zanotti Alex KTM DKR 450 |
1 |
4 |
7:16.8 | 0:35.4 0:17.2 |
5 | 7 | Wiśniewski Kamil Yamaha Raptor |
2 |
1 |
7:30.9 | 0:49.5 0:14.1 |
6 | 6 | Giroud Alexandre Yamaha 450 R |
2 |
2 |
7:31.1 | 0:49.7 0:00.2 |
7 | 5 | Krasuski Piotr KTM EXC |
1 |
5 |
7:38.0 | 0:56.6 0:06.9 |
8 | 8 | Zych Zbigniew Yamaha Raptor 700 |
2 |
3 |
7:38.8 | 0:57.4 0:00.8 |
Wyniki dostarcza Autoguard.pl