Wydrukuj tę stronę

Sobota na Baja Russia 2014: Saudyjczyk najszybszy w mroźnej Rosji

luty 15, 2014
MartinBajaRussiaday2bSobotnie dwa odcinki specjalne podczas rajdu Baja Russia pokazały, że pokonywanie dwukrotnie tej samej trasy, wcale nie ułatwia zadania ani kierowcom, ani pilotom. Co ciekawe najlepiej w ekstremalnych, zimowych warunkach wciąż spisuje się reprezentant… Arabii Saudyjskiej. Martin Kaczmarski i Marek Dąbrowski z Jackiem Czachorem jadą łeb w łeb, tocząc bratobójczy pojedynek o piąte miejsce.

ZOBACZ TAKŻE: Prolog Baja Russia 2014 – rozgrzewka na śniegu | Przed startem Baja Russia 2014. Rozmawiamy z Martinem Kaczmarskim


Sobota na trasie przywitała kierowców gęstą mgłą, która dodatkowo utrudniała jazdę w kopnym śniegu. Aż siedem załóg pożegnało się z rywalizacją. Zeszłoroczny zwycięzca Rosjanin Boris Gadasin wpadł na metę trzeciego odcinka specjalnego z rozbitą połową samochodu, tracąc szansę na powtórzenie zeszłorocznego sukcesu. Pech dopadł również Miroslava Zapletala i jego pilota Macieja Martona, którzy nie ukończyli rywalizacji z powodu problemów z silnikiem.

Świetnie na trasie radziły sobie oba samochody prowadzone przez Polaków. Martin Kaczmarski w pierwszej próbie zajął 7., a w drugiej 5. miejsce; z kolei Marek Dąbrowski i Jacek Czachor meldowali się na finiszu odpowiednio na 6. i 7. pozycji. W klasyfikacji generalnej naszych zawodników dzieli nieco ponad minuta. Kaczmarski jest 5., a duet byłych motocyklistów zajmują 6. lokatę. 

ORLENTeamBR2014_2_2W rajdzie prowadzi Yazeed al-Rajhi, który uzyskał najlepszy czas na drugim przejeździe. Kierowca z Sudanu wypracował 69 sekund przewagi nad Tapio Suominenem – jego wynik jest jednak wyłącznie klasyfikowany w mistrzostwach Rosji. W Pucharze Świata czołową trójkę uzupełniają Władymir Wasiliew i Reinaldo Varela.

Jak pokazały pierwsze dni Baja Russia w jeździe po śniegu liczy się nie tylko doświadczenie, ale również niezwykle istotne jest przygotowanie samochodu do rywalizacji w warunkach, w których większość kierowców ściga się tylko raz w roku. – Patrząc na koła rywali okazuje się, że nasze opony powinny mieć jeszcze głębszy bieżnik, żeby lepiej zachowywać się w kopnym śniegu – mówił Martin Kaczmarski. – Wiele fragmentów trasy prowadzi przez gęsty las i drzewa niemal wołają samochód do siebie… Nie jest lekko, ale adrenalina buzuje. Trzeba jechać spokojnie, bo są spore koleiny

- Przejechaliśmy dwa razy tą samą trasę poprowadzoną w różnych kierunkach – komentował na mecie Marek Dąbrowski. – Pierwsza próba to w zasadzie wjeżdżanie się w te zimowe warunki, które są dla nas nowością. Trasa jest bardzo nieprzewidywana, bo miejscami jest lód, a później jedziemy po rozmokłym śniegu, bądź szutrze, w którym zalega woda. Na drugiej próbie chcieliśmy atakować i cisnęliśmy ile się dało. Myślę, że gdyby nie ograniczenia wynikające z auta, które ma niższą specyfikację niż nasz dakarowy sprzęt, urwalibyśmy jeszcze kilkanaście sekund   

kaczmarski- Trasa jest bardzo rozjeżdżona i pojawiły się na niej olbrzymie koleiny – dodał Jacek Czachor. – Są miejsca, gdzie śnieg zupełnie stopniał. Jedziemy równym tempem wykorzystując maksymalnie moc auta. Ale trzeba przyznać, że startujący tu zawodnicy są naprawdę szybcy, a ich dodatkowym atutem jest znajomość specyfiki trasy, po której niejednokrotnie jeździli. Dajemy z siebie wszystko i składa się to na całkiem dobry wynik 

W niedzielę kierowcy po raz trzeci i ostatni pokonają 104-kilometrową pętlę w okolicach miejscowości Igora. Zdecydowanym faworytem jest Yazeed Alrajhi z Arabii Saudyjskiej, który w klasyfikacji generalnej o ponad minutę wyprzedza Fina Tapio Suominena. Kaczmarski do lidera traci siedem i pół minuty.

Ostatni odcinek specjalny rajdu rozegra się w niedzielę. Będzie to ta sama trasa, którą zawodnicy pokonywali w sobotę, jednak przejazd odbędzie się w przeciwnym niż dzień wcześniej kierunku. Ceremonia zakończenia rajdu zaplanowana jest na godz. 16. w narciarskim kurorcie Igora, 50 km na północ od Sankt Petersburga.
MM, fot. Orlen Team, Lotto Team

Baja Russia 2014 - klasyfikacja po OS3:

1. Yazeed al-Rajhi/Timo Gottschalk (SA/D) Toyota Hilux 2:26.12
2. Tapio Suominen/Jukka Tuomisto (FIN) Mitsubishi Pajero +1.09
3. Władimir Wasiliew/Konstantin Żilcow (RUS) Mini All4 Racing +4.02
4. Reinaldo Varela/Gustavo Gugelmin (BR) Toyota Hilux +5.11
5. Martin Kaczmarski/Filipe Palmeiro (PL/P) Mini All4 Racing +7.33
6. Marek Dąbrowski/Jacek Czachor (PL) Toyota Hilux +8.57
7. Rusłan Misikow/Witalij Jewtekow (RUS) BMW X3 CC +11.47
8. Dmitrij Jewliew/Aleksiej Szaposznikow (RUS) Nissan Frontier +12.18
9. Andriej Czerednikow/Dmytro Cyro (KZ/UA) Toyota X3 Evo +15.37
10. Jurij Sazonow/Arsłan Sachimow (KZ) H3 Evo 5 +16.12







MARTIN_BAJA_RUSSIA_DAY_2b

ORLENTeamBR2014_2_1