Wydrukuj tę stronę

White Hills Baja Russia 2012 – na lodowej pustyni

luty 27, 2012

Vladimir_VasilievInauguracyjną imprezą Pucharu Świata FIA 2012 w rajdach cross-country baja będzie rajd Italian Baja, który odbędzie się w dniach 15-18 marca. Ale już w ten weekend mieliśmy przedsmak rajdowego ścigania na najwyższym poziomie – w Rosji odbył się rajd White Hills Baja Russia będący kandydacką rundą Pucharu FIA. Jak łatwo się domyśleć, o tej porze roku daleko na wschodzie mogło być tylko mroźno, śnieżnie i biało...

Surowy rosyjski klimat nie ma magnetycznych właściwości takich rajdów jak Baja Espana czy Baja Portalegre, które przyciągają kierowców z całej Europy swymi długimi, szutrowymi trasami, przyjemną temperaturą i tłumami kibiców. Mimo starań organizatorów na start w zawodach nie zdecydował się żaden kierowca z tzw. „ciepłych” krajów, do których w tym przypadku zaliczyć można nawet Polskę. Rajd, w którym wzięło udział 39 załóg, zdominowali więc niemal w stu procentach Rosjanie. Jednak nie ci, których znamy z międzynarodowych imprez, a szkoda, bo ciekawie mógłby wypaść pojedynek Leonida Novitskiy'ego w MINI All4 Racing z Borisem Gadasinem w G-Proto (swoją drogą obaj w swej karierze wygrywali już Puchar Świata).

Gadasin był wprawdzie obecny na White Hills 2012, ale nie startował w rajdzie, doglądając w zamian maszyn, które wyszły spod jego ręki. W kabinach dwóch G-Force Proto napędzanych 7-litrowymi silnikami V8 tym razem zasiedli dwaj inni doświadczeni kierowcy. Vladimir Vasiliev w trakcie swojej kariery był już liderem Rajdu Faraonów, a swego czasu udało mu się wygrać jeden z etapów silnie obsadzonego Silk Way Rally. B12_VasilievJego kolegą był Victor Volikov, dla którego był to jeden z pierwszych występów w aucie grupy T1 (wcześniej rywalizował w T2). Robb Pritchard, nasz rajdowy korespondent, miał okazję rozmawiać z Gadasinem, który zdradził mu, jakie nowe rozwiązania techniczne wprowadził w autach: - Zbudowaliśmy nowy układ kierowniczy i zamontowaliśmy amortyzatory Donnere, by poprawić prowadzenie – mówił. - Przeprojektowaliśmy również komorę silnika tak, aby nasi mechanicy mieli łatwiejszy dostęp do silnika.

Auta skonstruowane przez Gadasina to produkt najwyższej klasy, czego dowodem była ich dominacja w trakcie całego rajdu. Oba G-Force'y w cuglach zwyciężyły superoes, a później walczyły o zwycięstwo. Zawodnicy mieli do pokonania trzy 115-kilometrowe pętle (każda stanowiła odcinek specjalny) w bardzo wymagającym, zaśnieżonym terenie. Temperatura była zaskakująco wysoka – oscylowała w okolicach zera, co sprawiało, że śnieg stał się mokry i ciężki. W dodatku na niektórych fragmentach trasy zawodnicy mogli odnosić wrażenie, jakby jechali w śnieżnej rynnie przy prędkości – bagatela – 150 km/h!

Vladimir Vasiliev od początku odstawał od konkurentów. Wygrał pierwszy oes, a potem dwa kolejne i ostatecznie sięgnął po zwycięstwo w rajdzie. Miejsce drugie zajął zgodnie z oczekiwaniami Viktor Volikov, który jednak miał większe problemy po drodze. Ostatnie 30 kilometrów pierwszego oesu pokonał na zablokowanej na 4. biegu skrzyni biegów. Dlatego na półmetku rajdu 2. miejsce w „generalce” zajmował dość niespodziewanie Aleksandr Zheludov, jadący zupełnie nowym, ciekawym autem Yoh Mobile (brawa za White_Hills_24_2oryginalną nazwę). Samochód ten zbudowany jest według regulaminu FIA, ale ponieważ był to jego debiut, został zapisany do niższej klasy Narodowej. Do mety rajdu nie dojechał z powodu awarii, ale udowodnił, że w przyszłości może liczyć się w walce o trofea. Nic dziwnego – pod jego maską pracuje dokładnie taki sam 3-litrowy silnik jak w autach X-Raidu.

O wysoką lokatę końcową walczył również Artur Murashkin w Nissanie Frontier, który przed finałowym oesem był drugi w „generalce”, ale do mety również nie dotarł. Dwa pierwsze miejsca przypadły więc kierowcom G-Force Proto, a trzecie wywalczył ostatecznie Łotysz Aldis Vilcans, jadący Mitsubishi Pajero T1.

Na mecie Vasiliev nie posiadał się z radości: - Ciężko było przecierać trasę, na której leżało 10 cm śniegu, ale nasz samochód jechał jak buldożer. Następny rajd będzie we Włoszech i również zamierzamy go wygrać!

Text: Arek Kwiecień, współpraca i foto: Robb Pritchard

White Hills Baja Russia 2012 - wyniki końcowe
:

Miejsce Załoga Auto Grupa Czas Strata
1
Vladimir Vasiliev
Yevtyekhov Vitaliy
G-Force Proto
T1
4:01:37.0
00:00.0
2
Viktor Volikov
Anatoly Volikov
G-Force Proto
T1
4:17:48.2
16:11.2
3
Aldis Vilcans
Anton Pletenev
MITSUBISHI PAJERO
T1
4:23:15.0
21:38.0
4
Alexey Yaskov
Vladimir Chulkov
Toyota LC Prado
T2
4:43:30.0
41:53.0
5
Bogdan Vavrenyuk
Pavel Kostenko
UAZ
N
4:43:54.4
42:17.4