Dakar 2017. MINI John Cooper Works Rally – nowa broń zespołu X-Raid

Wszystkie dakarowe zespoły się zbroją, więc również X-Raid Team nie spoczywa na laurach i przygotowuje do startu w przyszłorocznej edycji rajdu „nową” rajdówkę MINI John Cooper Works Rally. Nie jest to nowe buggy, które kiedyś było zapowiadane przez Svena Quandta, ani nowe MINI. Podobnie jak Peugeot 2008 DKR „cudownie” przemienił się w model 3008 DKR, tak i MINI All4Racing za sprawą kilku poprawek stał się nowym samochodem.

ZOBACZ TAKŻE: X-Raid Team odsłania karty. 8 załóg na starcie Dakaru 2017


Oczywiście nie można dyskutować z faktem, że auto zmieniło nieco wygląd, a przy tym rozmiary (teraz bardziej przypomina sprzedawanego w salonach Countrymana w wersji John Cooper Works), a w jego konstrukcji wprowadzono kilka ważnych poprawek. Nie jest to jednak nowa rajdówka, ale raczej udoskonalona wersja poprzedniego All4 Racing.    

Inżynierowie z Treburu zmienili kształt ramy kratownicowej, wygospodarowując miejsce na trzecie koło zapasowe umieszczone w dolnej sekcji konstrukcji. Dzięki temu mogli przesunąć chłodnicę (znajdującą się za kabiną zawodników) w dół. Oba te zabiegi pozwoliły uzyskać niżej położony środek ciężkości.

Kolejnym atutem samochodu ma być poprawiona aerodynamika. Rajdówka spędziła wiele godzin w laboratoryjnym tunelu grupy BMW, dzięki czemu stawia obecnie mniejszy opór powietrza. Zmiana mapy silnika zaowocowała lepszymi osiągami. Inżynierom BMW udało się z 3-litrowego silnika wycisnąć 344 KM, czyli o 24 KM więcej niż w All4Racing.

- Nasze  MINI John Cooper Works Rally jest po prostu wspaniałe! - zachwyca się szef X-Raidu, Sven Quandt. -  Lepsza aerodynamika i wprowadzone przez nas zmiany znacząco zwiększyły możliwości rajdówki. Uzyskaliśmy wyższą prędkość maksymalną (184 km/h w porównaniu do 180 km/h – przyp. red.) i lepsze przyspieszenie przy prędkości powyżej 140 km/h. Środek ciężkości wyraźnie się obniżył – blisko 50 kilogramów znajduje się pół metra niżej niż poprzednio, co wpływa znacząco na prowadzenie auta.
MM

MINI John Cooper Works Rally – dane techniczne:
• Silnik: BMW Group TwinPower Turbo, 6-cylindrowy, Diesel
• Moc: 344 KM / 3250 rpm
• Maks. moment obrotowy: 800 Nm / 1850 rpm
• Pojemność: 2993 cc
• Zwężka: 38 mm
• V max: 184 km/h
• Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna
• Hamulce: 4 x 6-tłoczkowe zaciski, chłodzone powietrzem (przód),  chłodzone powietrzem i wodą (tył), tarcze: 320 x 32 mm
• Długość/ szerokość/ wysokość: 4350 / 1999 / 2000 mm
• Rozstaw osi: 2900 mm
• Rozstaw kół: 1736 mm
• Waga: 1952.5 kg
• Zapas palia: 385 l
• Opony: BF Goodrich 245/80R 16