TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Po pechowej awarii układu wtryskowego w Toyocie zespołu NAC Rally Team, która wykluczyła niestety Polaków z udziału w rajdzie Turkmen Desert Race, zacięta walka o końcowe zwycięstwo w rajdzie toczyła się jeszcze przez kolejne trzy dni. Na najwyższym miejscu podium stanął ostatecznie Nani Roma startujący MINI, który na mecie uzyskał ponad godzinę przewagi nad Mirkiem Zapletalem w Hummerze oraz najlepszym kierowcą klasy ciężarowej – Siarheiem Viazovichem w MAZ-ie.
Rywalizacja na trzecim etapie toczyła się na ogromnych wydmach, które zebrały krwawe żniwo. Wiele pojazdów ucierpiało z powodu awarii, a tylko nieliczni zawodnicy dotarli do mety, unikając poważnych błędów nawigacyjnych. Swój własny „odcinek specjalny” zaliczyli również serwisanci, którzy by dotrzeć do kolejnego obozu, musieli pokonać 150-kilometrową trasę po piasku.
Zawodnicy toczyli bój na 236-kilometrowym oesie wytyczonym przez starego wygę – Renégo Metge'a, który oprócz wydm znalazł dla nich takie wyzwania jak wyschnięte jeziora czy pustynne ergi. Z zadaniem najlepiej poradził sobie Nani Roma, który wygrał swój drugi odcinek w rajdzie. Katalończyk wyprzedził po drodze zwycięzcę poprzedniego etapu, Harry'ego Hunta, którego Peugeot zatrzymał się na 105. kilometrze z powodu awarii skrzyni biegów. Najszybsza obecnie dakarówka na świecie metę osiągnęła ostatecznie na pace rajdowej „śmieciarki”. Rewelacyjny drugi czas etapu wykręcił kierowca... ciężarowego Kamaza, Airat Mardeev, który wyprzedził Mirka Zapletala w Hummerze. Czech, który popełnił na trasie niewielki błąd nawigacyjny, był świadkiem koszmarnego wypadku faworyta gospodarzy - Hojaguly'ego Annamammedowa. Trzykrotna rolka MINIaka na szczęście nie spowodowała żadnych obrażeń zawodników, a samochód był w stanie osiągnąć metę o własnych siłach. W klasie SSV klasą samą dla siebie był Papi Ruffier, który mimo zaawansowanego wieku (79 lat!) nie miał sobie równych.
Kolejny dzień rajdu stał pod znakiem jazdy w kurzu skomplikowanej na dodatek przez niełatwą nawigację. Bohaterem etapu był Harry Hunt, którego Peugeot dotarł do obozu dopiero o 7 rano, a niecałe 2 godziny później po wymianie skrzyni biegów był już gotowy do startu. Anglik ruszył do walki z 11. pozycji i nie zważając na ograniczoną widoczność, przebijał się na czoło stawki, wyprzedzając auta i ciężarówki. Nie przeszkodziła mu nawet przebita opona – po 245 kilometrach jazdy, zameldował się na mecie z najlepszym rezultatem. Drugi rezultat uzyskał Nani Roma, który jechał w komfortowych warunkach, przecierając drogę. Na trzecim miejscu zameldował się Białorusin Siarhei Viazovich w ciężarowym MAZ-ie, który był wolniejszy od Peugeota tylko o 4 minuty.
Do finałowego etapu Roma przystąpił z komfortową przewagą ponad godziny nad Zapletalem i Mardeevem. 234-kilometrowy oes Hiszpan pokonał, w pełni kontrolując sytuację i bez zbędnego ryzyka. Uzyskał 2. rezultat, pozwalając wyprzedzić się tylko Huntowi. Fatalny w skutkach błąd popełnił natomiast Airat Mardeev, który dostał 26 minut kary za spóźnienie na dojazdówce i w efekcie stracił miejsce na podium rajdu.
Pierwszą edycję Turkmen Desert Race ukończyło ostatecznie 59 załóg spośród 83, które podniosły rękawicę rzuconą przez Jeana-Louisa Schlessera i Renégo Metge'a. Bardzo dobre opinie krążące wśród zawodników o rajdzie dają pewność, że większość z nich, w tym również ekipę NAC Rally Team, a także zachęconych pozytywnymi recenzjami nowych rajdowców ze światowej czołówki zobaczymy już za rok na starcie 2. edycji maratonu.
MM
TURKMEN DESERT RACE 2018 - KLASYFIKACJA KOŃCOWA | 59 concurrent(s) classé(s) |
Pos | pgr | N° | Nat. | Pilotes | Marque | Grp/Pos | Cl/Pos | Scratch | Diff 1er | Péna |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 0 | 200 | ROMA CARARACH Joan HARO BRAVO Alex |
T1 / 1 | 1.2 / 1 | 13:46:39 | ||||
2 | 0 | 201 | ZAPLETAL Miroslav SYKORA Marek |
T1 / 2 | 1.1 / 1 | 14:55:26 | 01:08:47 | |||
3 | 0 | 401 | VIAZOVICH Siarhei HARANIN Pavel ZHYHULIN Andrei |
T4 / 1 | 4.1 / 1 | 15:14:17 | 01:27:38 | |||
4 | +1 | 100 | ANNAMAMMEDOW Hojaguly AKMYRADOW Gaygysyz |
T1 / 3 | 1.2 / 1 | 15:30:33 | 01:43:54 | 00h15 | ||
5 | +1 | 400 | MARDEEV Airat SVISTUNOV Dmitrii GALIAUTDINOV Akhmet |
T4 / 2 | 4.1 / 2 | 15:34:56 | 01:48:17 | 00h26 | ||
6 | -2 | 402 | SOTNIKOV Dmitry AKHMADEEV Ruslan AKHMETZIANOV Ilgiz |
T4 / 3 | 4.1 / 3 | 15:34:56 | 01:48:17 | |||
7 | 0 | 202 | KROTOV Denis TSYRO Dmytro |
T1 / 4 | 1.2 / 2 | 15:49:26 | 02:02:47 | |||
8 | 0 | 403 | VISHNEUSKI Aliaksei NOVIKAU Maksim NEVIAROVICH Andrei |
T4 / 4 | 4.1 / 4 | 16:02:56 | 02:16:17 | |||
9 | 0 | 218 | THIJS Vincent DE LEEUW Tom |
T1 / 5 | 1.1 / 2 | 16:10:08 | 02:23:29 | |||
10 | +1 | 208 | SZALAY Balazs BUNKOCZI Laszlo |
T1 / 6 | 1.1 / 3 | 17:15:43 | 03:29:04 | 00h04 | ||
11 | -1 | 404 | VASILEVSKI Aleksandr VIKHRENKA Dzmitry NURYAGDYYEV Begnazar |
T4 / 5 | 4.1 / 5 | 17:17:24 | 03:30:45 | -00h04 | ||
12 | +1 | 204 | SERRADORI Mathieu LURQUIN Fabian |
T1 / 7 | 1.3 / 1 | 18:07:43 | 04:21:04 | 00h06 | ||
13 | +1 | 225 | RENAUD Jerome DELFINO Max |
T1 / 8 | 1.1 / 4 | 19:07:49 | 05:21:10 | |||
14 | +2 | 308 | PITAVY Thierry COLOMBET Gilles |
SSV / 1 | 3.3 / 1 | 19:21:06 | 05:34:27 | |||
15 | +2 | 232 | CHERNENKOV Kirill MUN Alexey |
T2 / 1 | 2.1 / 1 | 19:35:28 | 05:48:49 | |||
16 | -4 | 223 | HEYMANN Raz SEGAL Hillel |
T1 / 9 | 1.2 / 3 | 19:35:37 | 05:48:58 | 00h30 | ||
17 | +2 | 226 | BONNAFOUX Marc CHABORY Didier |
T1 / 10 | 1.1 / 5 | 19:43:51 | 05:57:12 | |||
18 | -3 | 247 | DARD Yvan-pierre DARD Veronique |
OP / 1 | / 1 | 20:04:12 | 06:17:33 | |||
19 | +2 | 303 | DIERS Herve BROUSSE Alain |
SSV / 2 | 3.3 / 2 | 20:09:37 | 06:22:58 | 00h06 | ||
20 | 0 | 220 | AL JAFFLA Khalid RUDNITSKI Andrei |
T1 / 11 | 1.1 / 6 | 20:37:49 | 06:51:10 | 00h30 |