Mitsubishi Outlander PHEV – hybrydowy rajdowiec na Asia Cross Country Rally 2014

Hybrydowy SUV Mitsubishi Outlander PHEV ze stałym, elektrycznym napędem na cztery koła - przygotowany przez zespół Two & Four Motor Sports przy wsparciu Mitsubishi Motors Corporation (MMC) - z powodzeniem ukończył certyfikowany przez FIA rajd Asia Cross Country Rally (AXCR), startując w klasie T1E (pojazdy elektryczne). Zespół pokonał 1986 kilometrów morderczej trasy w 19 godzin, 17 minut i 12 sekund, zdobywając 1. miejsce w klasie i 14. pozycję w klasyfikacji generalnej (na 19 sklasyfikowanych zespołów). Outlander PHEV już po raz drugi z rzędu dotarł do mety rajdu, udowadniając, że układ napędowy PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) radzi sbie na terenowych trasach.

ZOBACZ TAKŻE: Green Power! Hybrydowy Mitsubishi Outlander PHEV na mecie „azjatyckiego Dakaru”

Model Outlander PHEV, który wziął udział w rajdzie, został wyposażony w zmodyfikowane zawieszenie pochodzące z auta wykorzystanego w zeszłorocznym Asia Cross Country Rally. Samochód wyróżniał się lepszymi właściwościami terenowymi i zwiększonym prześwitem uzyskanym dzięki zmianie położenia akumulatora. System kontroli stabilności jazdy S-AWC (Super All-Wheel Control) został zestrojony pod kątem pracy w surowych warunkach, aby zapewnić lepszą przyczepność podczas jazdy. Pozostałe przeróbki konieczne do pokonania trasy cross-country to klatka bezpieczeństwa, panele ochronne podwozia, lżejsza maska silnika, lekki tylny panel nadwozia, lekkie elementy wnętrza oraz dodatkowe uszczelnienia i snorkel wydechu. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że układ napędowy PHEV oraz podzespoły mechaniczne wykorzystane w wersji rajdowej były niemal identyczne, jak w modelu seryjnym.

0939-1

Outlander PHEV już drugi rok z rzędu triumfował w swojej klasie. Na poszczególnych etapach plasował się zwykle na początku pierwszej dziesiątki „generalki”. Poradził sobie m.in. z głębokimi koleinami i błotnistymi, grząskimi szlakami w Tajlandii. Tylko raz musiał zrezygnować z przejazdu części odcinka ze zwględu na zbyt niski prześwit. Straty nadrabiał w bardziej płaskim terenie, gdzie mógł wykorzystać wysoki moment obrotowy silników elektrycznych oraz zalety systemu S-AWC.

- W zeszłym roku napotkaliśmy podczas rajdu bardzo surowe warunki drogowe, dlatego podczas tegorocznego Asia Cross Country Rally zwiększyliśmy prześwit w naszym aucie, aby uzyskać lepszą wydajność terenową – mówi Yasuo Tanaka, dyrektor ds. technicznych. - Cieszę się, że Outlander PHEV już drugi rok z rzędu z powodzeniem dojechał do mety tego morderczego rajdu, zajmując lepszą lokatę, niż w ubiegłym roku. Outlander PHEV potwierdził wydajność i niezawodność opracowanego przez MMC systemu hybrydowego typu plug-in, elektrycznego napędu na cztery koła Twin Motor 4WD oraz systemu S-AWC. W tym roku zebraliśmy też więcej cennych danych, które wykorzystamy w przyszłych pracach nas pojazdami elektrycznymi.
MM

0939-3

0939-4

Asia Cross Country Rally 2014 - klasyikacja końcowa:

0939-5_wyniki