NAC Rally Team na starcie East African Safari Classic Rally 2015

Obaj są specjalistami od off-roadu, a jednak najbliższy tydzień spędzą w kabinie tylnonapędowego Mercedesa 450 SLC. Paweł Molgo i Piotr Domownik, czyli aktualny oraz były mistrz Polski w rajdach terenowych, połączyli siły, by zmierzyć się z legendą Rajdu Safari. 19 listopada rozpoczęli walkę w East African Safari Classic Rally 2015 - tygodniowym maratonie, którego trasa wiedzie po drogach (i bezdrożach) Kenii i Tanzanii.

IMG 3051Rajd Safari, który organizowany był w latach w latach 1953-2008 na wschodzie Afryki, przyciągał na start najlepszych kierowców świata – jego zwycięzcami byli m.in. Ari Vatanen, Carlos Sainz, Tommi Mäkinen, Richard Burns i Colin McRae. Zawody przez wiele lat (aż do 2003 roku) umieszczone były w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata, a potem Rajdowych Mistrzostw Afryki. Po raz ostatni Rajd Safari został rozegrany w roku 2008; odtąd jego tradycję kontynuują organizatorzy East African Safari Classic Rally, który odbywa się cyklicznie co dwa lata.

- Niepewni, czy otrzymamy zgodę na start, skierowaliśmy oficjalne zapytanie do dyrektora zawodów – opowiada Paweł Molgo, lider NAC Rally Team, dwukrotny zwycięzca Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych. – Impreza jest bardzo elitarna; zawodnicy z reguły otrzymują zaproszenia, a z Polski nikt jak dotąd w niej nie startował. Bardzo się ucieszyliśmy, gdy dostaliśmy pozytywną odpowiedź, która dała nam zielone światło do rozpoczęcia przygotowań. O starcie w klasycznym Rajdzie IMG 3066Safari marzyłem od dawna, bo są to zawody, które idealnie łączą  moje pasje. Teoretycznie jest to bowiem rajd płaski dla samochodów zabytkowych z napędem na jedną oś, ale specyfika terenu wskazuje, że tak naprawdę jest to prawdziwy maraton cross-country, który nierzadko zamienia się w soczystą przeprawówkę.

W „klasycznym” Safari do startu dopuszczone są samochody wyprodukowane przed 1978 rokiem lub nieco młodsze, ale których konstrukcja nie zmieniła się od daty granicznej. W zawodach dominują więc Porsche 911, Datsuny 260 i Fordy Escorty. Wymogi te spełnia jednak również Mercedes 450 SLC 5.0 z roku 1979, dumnie noszący tabliczkę z trzysetnym numerem produkcji, który z USA sprowadzony został do warszawskiego serwisu NAC Rally Team. Podczas trwającej wiele miesięcy przebudowy auto z wersji cywilnej przekształciło się w rajdową, gotową, by stawić czoła Afryce.

IMG 3067Do Kenii samochód wysłany został już we wrześniu. Po blisko miesięcznej podróży dotarł bez przeszkód do portu w Mombasie, gdzie kilka dni temu wylądował również samolot z członkami NAC Rally Team. Ostatnie dni Polacy spędzili na testach i przygotowaniach do startu. - Jestem lekko przerażony! - komentuje Paweł Molgo. - Tu potrzebna jest raczej Toyota Land Cruiser, a nie Mercedes. Jazda po kenijskich drogach to stuprocentowy off-road: z hopami, kamieniami, błotem i przejazdami przez rzeki. Trasa niczym nie różni się od tych, z którymi mierzymy się w rajdach terenowych. Poznaliśmy już naszych konkurentów, którzy sprawiają wrażenie bardzo mocnych. Auta tylko z pozoru wyglądają na historyczne, ale pod ultralekkimi karoseriami kryją silniki Cosworth i amortyzatory Reiger. Niełatwo będzie nawiązać z nimi rywalizację.

East African Safari Classic Rally 2015 wystartował w czwartkowy poranek (19 listopada) w Mombasie. Przed zawodnikami osiem dni zmagań, w czasie których pokonają trasę o długości aż 4100 kilometrów. - Rajd zapowiada się fascynująco. Oby nasz samochód w biało-czerwonych barwach dojechał do mety, bo taki jest nasz cel! - mówi Paweł Molgo. Zawodnicy NAC Rally Team walczyć będą nie tylko o wynik sportowy, ale zdeklarowali również, że za każdy przejechany kilometr przekażą 10 zł na świąteczne prezenty dla podopiecznych Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce.
MM