24h Cottbus GORM Open 2009 - doba na okrągło w terenie

sierpień 17, 2009
Wyścigi terenowe w Polsce trwały już 4 godziny (H4x4), 6 godzin (H-6, Mordęga), a kiedyś nawet 12 godzin (Harenda). Nikt jednak nie odważył się zorganizować zawodów całodobowych. Ryzyko to podjęli Niemcy z serii GORM Open. W ubiegły weekend w okolicach Cottbus odbył się wyścig 24h, który okazał się ciekawym eksperymentem, ale chyba nie do końca przemyślanym. Tak czy siak cieszy nas – jak zwykle – postawa Polaków. Pierwsze miejsce w klasie umownie zwanej T1 Professional Class (bo mającej niewiele wspólnego z przepisami FIA) zajął po wyśmienitej walce Tomcat pilotowany na zmianę przez Marcina "Dekora" Kruszewicza, Daniela „Highwaya” Darowickiego i Piotra „Pit Bulla” Karpiuka, tworzących zespół Marcin DEKOR Racing Team. Drugą lokatę w klasie quadów wywalczył „Shogun”.

Zawody rozpoczęły się o 14 w sobotę. Lista startowa obejmowała ponad 20 załóg samochodowych podzielonych na kilka klas (m.in. Open, T1, T2, T3). Każdy team tworzyło maksymalnie trzech kierowców, którzy – co ciekawe – mogli mieć do dyspozycji 2 auta. Zespoły z Polski nie miały jednak samochodów „na zmianę”, a w sumie nasz kraj reprezentowały dwa teamy. Oprócz Tomcata w klasie T1 ścigał się również Land Rover Discovery pilotowany przez Alberta Gryszczuka, Roberta Góreckiego i – swego właściciela – Marka Janaszkiewicza.

Licząca około 8 kilometrów trasa sprawiła, że stawka już wkrótce po starcie bardzo się rozciągnęła i na tłok nikt nie narzekał. Szemrano za to na temat szerokości trasy, ponieważ rzadko kiedy było na tyle miejsca, by móc wyprzedzić konkurenta. Aby znaleźć się przed nim, rywal musiał sam ustąpić pola. Tym bardziej że spora część drogi była wytyczona w lesie na szerokość auta (w pewnym momencie dwa zaklinowane Hummery zastopowały rajd na pół godziny, do czasu aż organizator wyznaczył objazd). Zawodnicy pokonywali również tor motocrossowy, kilka prostych (300-400 m) i fragmenty asfaltu.

- Najgorzej było jednak z nawierzchnią trasy – opowiada Albert Gryszczuk. – Koła samochodów z godziny na godzinę co raz bardziej ją niszczyły, aż w końcu została tylko dziura na dziurze. Dla zawieszeń maszyn była to dawka niemal zabójcza. Przez większość wyścigu jechaliśmy po straszliwych wybojach. Nie powiem – był to świetny test samochodu, ale sporo załóg przypłaciło to awariami. Gdybym zaaplikował taką trasę zawodnikom na naszym  H-6, spotkałbym się ze (słusznymi) pretensjami.

Jednym z pierwszych pechowców był Hummer utytułowanego rajdowca Miroslava Zapletala, który świetnie wystartował. Awaria zawieszenia szybko jednak zakończyła jego jazdę. Problemy z Discovery mieli również Polacy. Dziurawa nawierzchnia spowodowała, że złamał się lewarek zmiany biegów. Potem pojawiły się problemy z elektroniką. – Wstrząsy spowodowały, że padł moduł sterujący silnika – opowiada Albert. – Musieliśmy wymienić cały komputer. W sumie z powodu napraw jechaliśmy łącznie ok. 17 godzin i pokonaliśmy 33 okrążenia. Zwycięzca z klasy Open miał ich ponad 60. Ze startu w rajdzie jestem jednak zadowolony, bo był to doskonały test dla Land Rovera. Tu musiało wyjść wszystko, co było jeszcze do poprawienia. Prawda jest taka, że ważący regulaminowe 1920 kg auto nie mogło tu wiele powalczyć.

Na ciężkiej trasie świetnie natomiast radził sobie polski Tomcat. – Byłem pod ogromnym wrażeniem jazdy zwłaszcza Marcina i „Highwaya” – mówi Albert. – Jechali po mistrzowsku. Widać, że doskonale „rozumieją” Tomcata. Ich samochód – trwały, prosty konstrukcyjnie – świetnie zniósł wszelkie niedogodności, a na koniec stoczył pasjonującą walkę z konkurencyjną rajdówką z Austrii, której kierowca nie wytrzymał ciśnienia i dachował.

W klasie ATV drugą lokatę wywalczył „Shogun”. Quady nie jechały w nocy, bowiem organizator zauważył, że byłoby to dla nich niebezpieczne. Ich kierowcy byli uczestnikami wielu wypadków. Po jednym z nich służba porządkowa nie uprzątnęła z toru leżącego Bombardiera, na który wpadł inny kierowca ze Szczecina. Złamana noga wykluczyła go z dalszej jazdy.

- Mimo wszystko dziwię się tak niskiej frekwencji na tym rajdzie – podsumowuje Albert. Myślałem, że wystartuje znacznie więcej aut. Uważam, rajd 24h powinien jednak odbywać się na ternie płaskim – trasa nie byłaby tak zniszczona, a rajd byłby szybszy i bardziej widowiskowy. Cieszę się jednak z tego doświadczenia. Zaznaliśmy czegoś nowego, a auto przeszło znakomity test.

Text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro

Class

Pos

No.

Name

Laps

Best time

Fahrzeuge

Q3 Team

1

92

ASS Polaris Racing

78

14:18.156

2x Polars RZR

Q3 Team

2

93

RZR Girls

75

14:59.037

2x Polars RZR

Q3 Team

3

94

Racing Team Richter

71

15:08.203

2x Polars RZR

 

T1 Team

1

103

Daktec

72

13:48.717

3XMercedes 1x Nissan

T1 Team

2

102

M 4x4-haltlos.de1

69

14:59.227

2x Mercedes

T1 Team

3

106

ORC 2

68

15:55.403

2x Mercedes

T1 Team

4

112

ST Lada Racing /Schütte+Schacht

64

15:05.466

2X Lada, 1X Mercedes

T1 Team

5

109

M 4x4-haltlos.de2

39

14:45.033

2x Mercedes

 

T1 Profi

1

111

Marcin DEKOR Racing

67

15:04.426

Land Rover TomCat

T1 Profi

2

113

Taubenreuther

64

14:39.007

Hekla Toyota

T1 Profi

3

110

Eisenmann

64

14:53.910

Toyota

T1 Profi

4

114

Team Werner

59

15:32.461

BMW

T1 Profi

5

107

ORC 1

53

15:57.956

Isuzu

T1 Profi

6

104

Americanos

41

15:50.870

Mercedes

T1 Profi

7

108

Team Poland 1

33

14:59.796

Land Rover

T1 Profi

8

101

Offroadsport CZ

16

14:26.887

Hummer

 

T2 Team

1

121

Mad Bakery

65

15:29.183

Mercedes, Toyota, Mitsubishi

T2 Team

2

126

Chaosteam

61

17:46.058

Mercedes, Toyota , Suzuki

T2 Team

3

129

da"G"eht noch was

54

17:03.495

2X Mercedes

 

Q1

1

90

Team Blatt

58

13:20.371

Kawasaki

 

Q2

1

91

ASS  Tough Racing

56

14:16.208

Polaris

Q2

2

95

Wajdzik Slawomir/ Marek Gluszek

55

14:24.017

Polaris

Q2

28

96

ATV&QUAD

30

15:13.208

Cectec

Q2

3

97

W-Trans 2

13

15:21.713

Can Am

 

T2 Profi

1

124

NTV Motor

54

19:31.006

Suzuki

T2 Profi

2

123

Walcher Bike

49

17:19.931

Porsche

T2 Profi

3

128

Off Road

44

16:44.352

Mercedes

 

T4 Team

1

151

Eble4x4

60

15:51.780

4X Hummer

T4 Team

2

153

Hummer Racingteam 2

26

22:58.590

2X Hummer

 

T4 Profi

1

154

Libya Rally Raid

41

23:47.121

Mercedes

T4 Profi

2

152

Hummer Racingteam 1

37

17:00.918

Hummer

 

Ostatnio zmieniany środa, 28 listopad 2018 01:29