TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Rozegrany w ostatni weekend w Mucharzu Motomaraton 24H okazał się wyzwaniem, którego skala trudności przerosła wszelkie oczekiwania. Kapryśna pogoda sprawiła, że zawodnicy raz zmagali się z iście afrykańskim upałem i trasą twardą jak skała, a za chwilę tonęli w potokach wody i błota, które zesłała na nich gwałtowna burza. Jak w każdym maratonie zwycięzcami mogą czuć się wszyscy, którzy po morderczej walce dotarli do mety zawodów.
Na dnie powstającego zbiornika wodnego Świnna Poręba w gminie Mucharz wyznaczone zostały dwie niezależne trasy (jedna dla 12-godzinnej klasy moto i quad, a druga – 24-godzinna – dla załóg samochodowych), na starcie których stanęło blisko 80 zespołów. Zawodników nie odstraszyło ani trudne zadanie, ani premierowy status imprezy, który jest obecnie jednym w Polsce całodobowym wyścigiem terenowym. Przypadek sprawił, że rozgrywanym dokładnie w tym samym terminie co legendarne zawody 24h Le Mans...
We Francji kierowcy ścigają się jednak na torze asfaltowym, podczas gdy na Motomaratonie tylko fragmenty drogi były względnie płaskie. Motocykliści i quadowcy walczyli na trudnej technicznie, czasami wręcz trialowej trasie, która wymagała dużych umiejętności, a przede wszystkim była niezwykle wyczerpująca
fizycznie. Na dodatek burza, która zawitała nad Mucharzem po południu, przeistoczyła ją w śliski, błotnisty tor przeszkód. Ulegając licznym prośbom wyczerpanych zawodników, organizatorzy postanowili skrócić ich walkę z dwunastu do ośmiu godzin.
O skróceniu zmagań załóg samochodowych mowy nie było, ale wezbrana po burzy rzeka wymusiła z kolei na organizatorach obcięcie fragmentów trasy. Coraz głębsza, porywista woda sprawiała, że przekraczanie brodów zaczynało być zadaniem godnym rajdów przeprawowych. Inne przeszkody na trasie nie były wcale dużo łatwiejsze - rozryta ziemia miejscami zamieniała się w prawdziwe bagnisko, a pogłębiające się koleiny potrafiły zatrzymywać niżej zawieszone pojazdy. Po zapadnięciu zmroku kierowcom coraz trudniej było obierać właściwy tor jazdy.
Dodatkowymi trudnościami było narastające zmęczenie zawodników (na szczęście obyło się bez groźnych wypadków) i coraz liczniejsze awarie maszyn. Co ciekawe, choć regulamin dopuszczał możliwość zmiany kierowców (a tym samym wypoczynku), nie wszyscy z niej korzystali. Prawdziwym bohaterem był Wojciech Bodziony, prowadzący swego Tomcata, z racji swej niepełnosprawności, tylko przy pomocy rąk, który nie opuścił swego posterunku przez pełne 24 godziny i ostatecznie wywalczył czwarte miejsce w klasie sportowej. - „Zajechałem” dwóch pilotów, kilka amortyzatorów i hamulce, ale sam się nie poddałem! – mówił zadowolony na mecie.
Najwłaściwszą strategią, by odnieść sukces, była równa, spokojna jazda, czego dowodem sukces zespołu Suzuki-Serwis, który odniósł zwycięstwo w samochodowej klasie turystycznej. - Jechaliśmy seryjną Vitarą, w której wymienione były jedynie amortyzatory i koła – opowiada Tomasz Wójcik. - Dobrym patentem okazało się założenie agresywnych opon Simex i beadlocków, które pozwalały na jazdę z niskim ciśnieniem powietrza. I tak sobie „pyrkaliśmy” bez szaleństw, nabijając kolejne okrążenia i wyprzedzając na trasie dużo mocniejsze auta, które zakopywały się w błocie. Gdyby nie awaria przedniego napędu, której usunięcie zajęło nam cztery godziny, osiągnęlibyśmy najlepszy wynik spośród wszystkich załóg samochodowych! Ale zwycięstwo w klasie turystycznej również bardzo nas cieszy – to już nasza trzecia wygrana w tym sezonie. Bardzo nam się podobało, rajd był super! Ale długo jeszcze będę go czuł w kościach...
W klasie samochodów sportowych „rzutem na taśmę” zwyciężyła załoga Wojciecha Zająca, który również preferował spokojną jazdę swoim Patrolem. Ogromny pech spotkał faworyta, byłego mistrza Polski, Patryka Łoszewskiego, który jeszcze na godzinę przed metą pewnie prowadził z zapasem kilku okrążeń. Awaria sprzęgła skutecznie unieruchomiła jednak jego Orkę, a w tym czasie jego rywal odrobił całą stratę i zwyciężył o... jedno okrążenie!
Do mety zawodów nie dotarł niestety Andi Mancin, który startował w parze z Jerzym Bodziochem jego „małym” Fiatem 500 4x4. - Ale przez trzy godziny, do momentu awarii napędu, bawiłem się znakomicie! -
mówi znany kierowca WRC. - Fiat był bardzo szybki, a jazda nim sprawiała mi ogromną przyjemność. Trasa była jednak bardzo trudna i wyeliminowała nas z walki. Jeśli będzie taka możliwość, za rok chętnie znów wystartuję w Motomaratonie!
W dodatkowej klasie 2 x 4H (dwie czterogodzinne rundy) zwyciężył zespół Wiktora Wagnera, którego Nissan był bez wątpienia najefektowniej jadącym autem, wykorzystującym każdą okazję do oddawania pięknych skoków. Najlepszym teamem motocyklowym został zespół Auner Polska, w którego składzie jechali wielokrotni mistrzowie Polski w enduro i motocrossie: Sebastian Krywułt, Tomasz Łazarz i Maciej Łoboz. Rywalizację w klasie ATV wygrali młodzi Czesi z teamu Stavebniny Stupka Team.
Motomaraton 24H choć nie odbył się bez problemów (burza i obfity deszcz spowodowały m.in. awarię systemu pomiarowego i konieczne było ręczne liczenie wyników) ma szansę i ambicję stać się ogólnopolską imprezą cykliczną. Podobno jeszcze dużo wody upłynie nim zbiornik w Mucharzu zostanie zalany aż po brzegi...
text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro
Na dnie powstającego zbiornika wodnego Świnna Poręba w gminie Mucharz wyznaczone zostały dwie niezależne trasy (jedna dla 12-godzinnej klasy moto i quad, a druga – 24-godzinna – dla załóg samochodowych), na starcie których stanęło blisko 80 zespołów. Zawodników nie odstraszyło ani trudne zadanie, ani premierowy status imprezy, który jest obecnie jednym w Polsce całodobowym wyścigiem terenowym. Przypadek sprawił, że rozgrywanym dokładnie w tym samym terminie co legendarne zawody 24h Le Mans...
We Francji kierowcy ścigają się jednak na torze asfaltowym, podczas gdy na Motomaratonie tylko fragmenty drogi były względnie płaskie. Motocykliści i quadowcy walczyli na trudnej technicznie, czasami wręcz trialowej trasie, która wymagała dużych umiejętności, a przede wszystkim była niezwykle wyczerpująca

O skróceniu zmagań załóg samochodowych mowy nie było, ale wezbrana po burzy rzeka wymusiła z kolei na organizatorach obcięcie fragmentów trasy. Coraz głębsza, porywista woda sprawiała, że przekraczanie brodów zaczynało być zadaniem godnym rajdów przeprawowych. Inne przeszkody na trasie nie były wcale dużo łatwiejsze - rozryta ziemia miejscami zamieniała się w prawdziwe bagnisko, a pogłębiające się koleiny potrafiły zatrzymywać niżej zawieszone pojazdy. Po zapadnięciu zmroku kierowcom coraz trudniej było obierać właściwy tor jazdy.
Dodatkowymi trudnościami było narastające zmęczenie zawodników (na szczęście obyło się bez groźnych wypadków) i coraz liczniejsze awarie maszyn. Co ciekawe, choć regulamin dopuszczał możliwość zmiany kierowców (a tym samym wypoczynku), nie wszyscy z niej korzystali. Prawdziwym bohaterem był Wojciech Bodziony, prowadzący swego Tomcata, z racji swej niepełnosprawności, tylko przy pomocy rąk, który nie opuścił swego posterunku przez pełne 24 godziny i ostatecznie wywalczył czwarte miejsce w klasie sportowej. - „Zajechałem” dwóch pilotów, kilka amortyzatorów i hamulce, ale sam się nie poddałem! – mówił zadowolony na mecie.

W klasie samochodów sportowych „rzutem na taśmę” zwyciężyła załoga Wojciecha Zająca, który również preferował spokojną jazdę swoim Patrolem. Ogromny pech spotkał faworyta, byłego mistrza Polski, Patryka Łoszewskiego, który jeszcze na godzinę przed metą pewnie prowadził z zapasem kilku okrążeń. Awaria sprzęgła skutecznie unieruchomiła jednak jego Orkę, a w tym czasie jego rywal odrobił całą stratę i zwyciężył o... jedno okrążenie!
Do mety zawodów nie dotarł niestety Andi Mancin, który startował w parze z Jerzym Bodziochem jego „małym” Fiatem 500 4x4. - Ale przez trzy godziny, do momentu awarii napędu, bawiłem się znakomicie! -

W dodatkowej klasie 2 x 4H (dwie czterogodzinne rundy) zwyciężył zespół Wiktora Wagnera, którego Nissan był bez wątpienia najefektowniej jadącym autem, wykorzystującym każdą okazję do oddawania pięknych skoków. Najlepszym teamem motocyklowym został zespół Auner Polska, w którego składzie jechali wielokrotni mistrzowie Polski w enduro i motocrossie: Sebastian Krywułt, Tomasz Łazarz i Maciej Łoboz. Rywalizację w klasie ATV wygrali młodzi Czesi z teamu Stavebniny Stupka Team.
Motomaraton 24H choć nie odbył się bez problemów (burza i obfity deszcz spowodowały m.in. awarię systemu pomiarowego i konieczne było ręczne liczenie wyników) ma szansę i ambicję stać się ogólnopolską imprezą cykliczną. Podobno jeszcze dużo wody upłynie nim zbiornik w Mucharzu zostanie zalany aż po brzegi...
text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro
MOTOMARATON 2013 - OFICJALNE WYNIKI KOŃCOWE
(po ściągnięciu wszystkich danych i weryfikacji ręcznej)
Samochody 24H grupa – Sport |
MIEJSCE | NR | TEAM | IMIĘ, NAZWISKO | LICZBA OKRĄŻEŃ |
1 | 216 | Kaja Żywiec | Wojtek Zając, Maciek Komoniecki |
85 |
2 | 209 | Orca Team | Patryk Łoszewski, Tomasz Łoszewski |
84 |
3 | 215 | Caroline Team | Mirosław Kozioł, Marek Gorgoń(Pyton), Marlena Rozmus, Adam Piwowarczyk |
71 |
4 | 204 | Bodzio | Wojciech Bodziony, Piotr Kowal |
60 |
5 | 207 | Extrem Racing Team | Wacław Hanzel, Anna Hanzel, Sebastian Bick, Małgorzata Sadowska |
36 |
6 | 202 | Classic Garage | Marek Perek, Marcin Michalak |
13 |
7 | 214 | Rally Camp | Jurek Bodzioch, Andi Mancin, Grzegorz Musiał |
12 |
8 | 203 | Kowalczyk Team | Piotr Kowalczyk | 6 |
Samochody 24H grupa – Turystyk |
MIEJSCE | NR | TEAM | IMIĘ, NAZWISKO | LICZBA OKRĄŻEŃ |
1 | 228 | Suzuki Serwis Realy Team |
Tomasz Wójcik, Karol Matysek, Artur Janda, Paweł Krzykawski |
81 |
2 | 226 | 4RAID | Dominik Bugajski, Krzysztof Bugajski, Katarzyna Białowąs-Woś, Michał Woś |
68 |
3 | 224 | Kolorowy odlot nad Paragwaj |
Grzegorz Stęporek, Tomasz Karkowski, Michał Fyda, Marcin Kiełbasa |
59 |
4 | 225 | Terenwizja | Bartłomiej Sawaryn, Adam Kwiatek, Grzegorz Gos, Filip Różański |
37 |
5 | 227 | Cabała Team | Józef Cabała | 16 |
6 | 221 | MGR Mutt Gliwice | Piotr Gadomski, Krzysztof Zakrzewski, Tomasz Widera |
15 |
7 | 223 | Delta Motor | Wojciech Stala, Rafał Mostowy, Bogdan Ostrycharz, Krzysztof Jednoróg |
10 |
8 | 222 | 3KD SQUAD | Kamil Kołek, Maciej Kołek, Radosław Kołek, Jakub Dzida |
9 |
Samochody 24H grupa – 2x4H |
MIEJSCE | NR | TEAM | IMIĘ, NAZWISKO | LICZBA OKRĄŻEŃ |
1 | 311 | All Terrain | Wiktor Wagner , Jakub Chucki | 44 |
2 | 302 | Paweł Żmudka | Paweł Żmudka , Łukasz Bołdys | 40 |
3 | 301 | Bendiks | Janusz Rusek , Sławomir Janosz | 38 |
4 | 303 | Bendiks Piekiełko | Mateusz Piekiełko , Maciej Kozłowski | 28 |
5 | 308 | Big Team 4x4 | Maciej Pelc , Beata Pelc | 25 |
6 | 310 | Górski | Jarosław Górski , Łukasz Górski | 15 |
7 | 307 | Wranglery.pl | Dawid Sadlik , Adrianna Sadlik | 9 |
8 | 309 | Józef Bodziony | Józef Bodziony | 5 |
ATV |
MIEJSCE | NR | TEAM | IMIĘ, NAZWISKO | LICZBA OKRĄŻEŃ | CZAS ZAKOŃCZENIA OSTATNIEGO OKRĄŻENIA |
CZAS NAJSZYBSZEGO OKRĄŻENIA |
1 | 113 | STAVEBNINY STUPKA TEAM | Roman Holub, Stanislaw Gruber, Miroslaw Stupka |
47 | 13-06-22 17:31 | 00:08:53 |
2 | 110 | Raptor | Dawid Kulaszka, Piotr Jakubiec |
40 | 13-06-22 17:30 | 00:10:02 |
3 | 109 | Jenczos Team | Wojciech Jencz, Filip Jencz |
40 | 13-06-22 17:36 | 00:09:05 |
4 | 112 | Extreme Beskid Team | Mikołaj Patryas, Kamil Wydra, Krzysztof Adamczyk |
39 | 13-06-22 17:37 | 00:09:40 |
5 | 111 | ATV ROW | Piotr Wojciechowski, Grzegorz Nosal, Marcin Tasarz |
37 | 13-06-22 17:37 | 00:10:10 |
6 | 102 | Eko Myjnia Andrychów | Szymon Potempa, Tomasz Dziedzic, Dawid Filipowocz |
35 | 13-06-22 17:35 | 00:10:35 |
7 | 104 | Adoptuj Psiaka.pl | Arkadiusz Golański | 32 | 13-06-22 17:14 | 00:09:41 |
8 | 106 | Grizzly | Konrad Koźmiński, Szymon Banaszak, Michał Zieliński |
32 |
13-06-22 17:40 | 00:11:04 |
9 | 107 | Drink Team | Marcin Nikiel, Arkadiusz Baranowski |
25 | 13-06-22 16:57 | 00:11:03 |
10 | 105 | Krzysztof Rek | Krzysztof Rek | 15 | 13-06-22 16:01 | 00:11:52 |
Motocykle |
MIEJSCE | NR | TEAM | IMIĘ, NAZWISKO | LICZBA OKRĄŻEŃ | CZAS ZAKOŃCZENIA OSTATNIEGO OKRĄŻENIA |
CZAS NAJSZYBSZEGO OKRĄŻENIA |
1 | 15 | Auner Polska | Sebastian Krywult, Maciek Łoboz, Tomasz Łazarz |
56 | 13-06-22 17:38 | 00:07:44 |
2 | 5 | Ostry Team | Łukasz Wysocki, Maciek Kuś, Seweryn Mrzychód |
51 | 13-06-22 17:31 | 00:07:44 |
3 | 30 | MXE Cieszyn | Rafał Troszok, Piotr Andrzejewski, Jarosław Michalec |
51 | 13-06-22 17:32 | 00:08:12 |
4 | 28 | TKM Zakopane 1 | Maciek Chyc, Michał Durczewski, Łukasz Ryś |
50 | 13-06-22 17:32 | 00:07:52 |
5 | 18 | Partizano Penetrator | Konrad Kamiński, Marcin Tymowski, Rafał Tomaszewski |
50 | 13-06-22 17:34 | 00:08:20 |
6 | 13 | Torek Team | Łukasz Giżycki, Grzegorz Giżycki, Marek Pałka |
49 | 13-06-22 17:36 | 00:08:24 |
7 | 2 | Mami Synki | Dominik Drąg, Tomasz Trąba, Wojciech Pocztowski |
49 | 13-06-22 17:38 | 00:08:29 |
8 | 31 | MKM | Jacek Kaczmarek, Paweł Hobot |
48 | 13-06-22 17:32 | 00:08:47 |
9 | 20 | Endurosport.pl | Andrzej Szweda, Robert Krzak, Sławomir Biegun |
47 | 13-06-22 17:37 | 00:08:52 |
10 | 35 | Rzyki | Marcin Rokowski, Józef Pytel, Damian Mikołajek |
47 | 13-06-22 17:40 | 00:08:50 |
11 | 8 | ATV Bielsko-Biała | Marek Brzykowski, Wojciech Loranc, Tomasz Smułka |
46 | 13-06-22 17:34 | 00:08:45 |
12 | 21 | Extreme Beskid Team | Marcin Zaremba, Paweł Zaremba, Dariusz Gębala |
46 | 13-06-22 17:35 | 00:08:44 |
13 | 11 | Fudyś&Zabawa Team | Bartłomiej Białoń, Piotr Maślanka, Kamil Żyrek |
46 | 13-06-22 17:39 | 00:09:06 |
14 | 27 | GMJ | Marek Żółty, Jarosław Gardas, Grzegorz Świdziński |
46 | 13-06-22 17:40 | 00:08:36 |
15 | 19 | MotoPcim | Patryk Hobot, Artur Sraga, Kamil Pajka |
46 | 13-06-22 17:44 | 00:08:51 |
16 | 6 | Jan Kop Team/HXT | Tomasz Pardel, Kamil Pardel, Michał Pardel |
46 | 13-06-22 17:44 | 00:09:13 |
17 | 36 | Extreme Beskid Team | Mirosław Żabnicki, Marcel Żabnicki, Przemysław Grygny |
45 | 13-06-22 17:35 | 00:09:07 |
18 | 25 | Ogień na tłoki | Janusz Biel, Marcin Borowski, Łukasz Bicz |
44 | 13-06-22 17:30 | 00:08:45 |
19 | 26 | Highlanders Team | Rafał Galica, Piotr Skowroński, Krystian Siwy |
44 | 13-06-22 17:33 | 00:08:55 |
20 | 3 | Work Shop 44 | Olek Gwóźdź, Marcin Kołaczek, Michał Gajewski |
44 | 13-06-22 17:35 | 00:08:43 |
21 | 12 | MotoIdea.com.pl | Maciek Szczepkowski, Andrzej Goleń, Krzysztof Wiciak |
44 | 13-06-22 17:41 | 00:08:53 |
22 | 1 | Dominik Bartelak | Dominik Bartelak, Wojciech Zambrzycki |
41 | 13-06-22 17:40 | 00:09:32 |
23 | 7 | KCH 1 | Piotr Wojtyła, Andrzej Ochowicz, Łukasz Franus |
34 | 13-06-22 17:36 | 00:10:42 |
24 | 16 | Kozaczka Team | Damian Kozaczka | 32 | 13-06-22 16:59 | 00:08:54 |
25 | 9 | KCH 2 | Michał Kilka, Mariusz Głowacz |
31 | 13-06-22 17:10 | 00:10:10 |
26 | 32 | KTM RT | Maciek Gąsior, Jakub Łukaszewski |
23 | 13-06-22 16:36 | 00:10:27 |
27 | 24 | KCH - frakcja rolnicza | Krzysztof Kopeć, Marek Orzeł |
14 | 13-06-22 16:33 | 00:12:26 |
28 | 14 | Eat My Dirt | Piotr Ganczarski, Andrzej Pieprzyk, Grzegorz Szczygieł |
12 | 13-06-22 14:07 | 00:12:27 |
29 | 10 | MUTT Gliwice | Dominik Sylwestrzak, Daniel Kuryś, Paweł Kolon |
5 | 13-06-22 12:13 | 00:13:51 |