Wydrukuj tę stronę

Finał Baja Inter Cars 2017. Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik sięgają po tytuł mistrzowski

październik 23, 2017

Zwyciężając finałową rundę Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych – rajd Baja Inter Cars, Marcin Łukaszewski i Magdalena Duhanik zapewnili sobie triumf w końcowej klasyfikacji mistrzostw. Na poligonach w Żaganiu i Szprotawie załoga Forda Rangera skutecznie odparła ataki Miroslava Zapletala i Bartosza Momota, oraz Pawła Molgo i Rafała Martona.

Sobotni prolog rajdu wygrali Miroslav Zapletal i Bartosz Momot, którzy przed zawodami zachowali jeszcze szansę na tytuł mistrzowski. Tuż za ich plecami, z kilkusekundowymi stratami, uplasowali się liderujący w klasyfikacji generalnej sezonu Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik, oraz powracający na trasę po długiej przerwie Paweł Molgo i Rafał Marton. Od początku wiadomym więc było, że zacięta walka o końcowy triumf toczyć się będzie do samej mety. Drugi z sobotnich oesów o długości ponad 34 km padł łupem Marcina i Magdy, którzy objęli prowadzenie w rajdzie.

BIC2017 219W niedzielę rozegrano trzy oesy – na najdłuższym z nich, liczącym prawie 78 kilometrów długości odcinku „Karliki”, który zawodnicy pokonywali dwukrotnie, Marcin i Magda za każdym razem meldowali się na linii mety z najlepszym rezultatem, wyprzedzając konkurencyjne ekipy. Jedynie na krótszym oesie, który był powtórzeniem sobotniego prologu, Toyota NAC Rally Team była szybsza od rywali.

Zwycięstwo i tytuł Magda skomentowała z entuzjazmem: - Wciąż nie mogę uwierzyć – ostatnie lata, kiedy ocieraliśmy się o tytuł, nauczyły nas wiele pokory. Tym razem wszystko zagrało: samochód sprawował się znakomicie, trasa była trudna, ale świetnie oznaczona – nawet jak w pewnym momencie skleiły mi się wilgotne kartki roadbooka, łatwo było wychwycić błąd.

Świetna jazda Marcina i Magdy nie budzi wątpliwości, niestety Hummer Miroslava Zapletala i Bartosza Momota nie był całkowicie sprawny.

- Już od drugiego odcinka pojawiły się problemy z mocą, samochód jechał na góra 70 procent możliwości – mówi Momot. – Mechanicy sprawdzili, co mogli, wymieniliśmy świece, ale nie znaleźliśmy przyczyny problemu. Nie udało się obronić tytułów mistrzowskich, ale trudno – takie są rajdy. Gratulujemy Marcinowi i Magdzie!

 

Sumaryczny czas osiągnięty przez Pawła Molgo i Rafała Martona dawał im drugie miejsce w końcowej klasyfikacji zawodów, ale sędziowie dopisali do ich wyniku 30 minut kary za jazdę poza trasą, co zepchnęło ich tuż poza podium.

- Nie zgadzam się z karą i na pewno będziemy się od niej odwoływać – mówi ze spokojem Paweł Molgo. – Jechaliśmy po trasie, kierując się roadbookiem, więc interpretacja sędziów jest według mnie niesłuszna i zupełnie jej nie rozumiem. Sroga kara, którą niesłusznie otrzymaliśmy, wprowadzane w ostatniej chwili zmiany w programie rajdu, brak informacji sprawiają, że organizacji rajdu niestety nie oceniam zbyt pozytywnie. Podchodzę do tego jednak bez emocji, bo cel naszego występu – choć zawsze staram się walczyć o zwycięstwo – był inny. Przede wszystkim chcieliśmy przetestować auto i nowy silnik, sprawdzić siebie, przypomnieć sobie – po długiej przerwie – rajdowy fach. Przedrajdowe założenia spełniliśmy – auto zostało sprawdzone i ani razu nie zawiodło, z oesu na oes jechaliśmy coraz pewniej i szybciej. Z Toyotą natychmiast znalazłem nić porozumienia, finałowy odcinek pokonaliśmy niemal w tym samym czasie co zwycięzcy, poprawiając się o 2 minuty w porównaniu do pierwszego przejazdu. Niedużo brakowało, a moglibyśmy powalczyć o zwycięstwo.

Na 3. pozycji sklasyfikowani zostali zawodnicy jadący autem grupy TH: Krzysztof Antończak i Andrzej Mańkowski, zaś na 5. – zwycięzcy „seryjnej” grupy T2 Robert Kufel i Daniel Dymurski.

BIC2017 232Ciekawy pojedynek obserwowaliśmy również w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych. Walczący o zwycięstwo w tej kategorii Jacek Soboń i Kacper Jeneralski pokazali klasę, wygrywając drugi przejazd Karlików o blisko 11 minut! To jednak nie wystarczyło, żeby odrobić karę 12 minut, jaką zainkasowali za spóźnienie, i odrobić stratę do najszybszych w RPPST - Adama Bilińskiego i Artura Jandy.

– Mieliśmy dobre tempo i to jest najważniejsze – skomentował Soboń. – Warunki na trasie były naprawdę ciężkie – w otwartym samochodzie, w błocie szybko parują szyby i wszystko jest wilgotne, a to nie pomaga w szybkiej jeździe. Cieszę się, że udało się obronić tytuł. Mogę też zdradzić, że praktycznie wszystko jest już dograne i w przyszłym sezonie pojawię się w rajdówce z grupy TH w mistrzostwach Polski!

Wysoko sklasyfikowano też najlepszą załogę z grupy S2 (auta zbliżone do seryjnych) – duet Dariusz Krzywkowski i Bartłomiej Krzywkowski zajął czwartą lokatę w klasyfikacji generalnej pucharu.

Najtrudniej na poligonie w Żaganiu mieli chyba jednak zawodnicy rywalizujący w Pucharze Polski w Rajdach Baja. To motocykliści, kierowcy quadów i załogi UTV. Tylko trzech śmiałków zdobyło się na odwagę, by rywalizować z poligonem za kierownicą motocykla. Z tego grona najlepszy okazał się Jacek Bartoszek. Zacięta rywalizacja toczyła się wśród kierowców quadów. Na trasie dominowały Can-Amy Renegade, a czołową szóstkę na mecie dzieliło zaledwie kilka minut! Po zwycięstwo sięgnął Arkadiusz Lindner. W grupie pojazdów UTV trasę najszybciej pokonali Tomasz Białkowski i Dariusz Baśkiewicz (również Can-Am, ale Maverick).

MM



BAJA INTER CARS 2017 - WYNIKI KOŃCOWE RMPST
POZ.NRZESPÓŁ
SAMOCHÓD
GRUPA
KLASA
POZ.
GR.
CZAS
KARY
ŁĄCZNY CZASSTR.
LID./POP
1. 102
Łukaszewski/Duhanik-Persson
Ford Ranger
2
T1
1
1
02:26:07 02:26:07  
2. 101
Zapletal/Momot
H3 EVO VII
1
T1
1
2
02:33:06
+15:00
02:48:06 +21:59
+21:59
3. 115
Antończak/Mańkowski
Nissan Navara

TH

1
02:54:52 02:54:52 +28:45
+06:46
4. 103
Molgo/Marton
Toyota Hilux
1
T1
2
3
02:29:37
+30:00
02:59:37 +33:30
+04:45
5. 108
Kufel/Dymurski
Nissan Navara D40
2
T2
2
1
03:05:33 03:05:33 +39:26
+05:56
6. 117
Szandrowski/Płuciennik
Nissan Patrol

TH

2
03:10:01 03:10:01 +43:54
+04:28
7. 106
Jedliński/Oskwarek
BMW X3 NT-X6
1
T1
3
4
03:10:24 03:10:24 +44:17
+00:23
8. 107
Szwagrzyk/Moliter
Mitsubishi Pajero
2
T2
3
2
03:12:04 03:12:04 +45:57
+01:40
9. 114
Łyżwa/Krotiuk
Land Rover Range

TH

3
03:13:53 03:13:53 +47:46
+01:49
10. 109
Podkalicka/Czekan
Mitsubishi Pajero V88W
2
T2
4
3
03:23:40 03:23:40 +57:33
+09:47
11. 120
Łukasik/Krencik
Toyota Hilux

OPEN

1
03:25:34 03:25:34 +59:27
+01:54
12. 110
Kalisz/Siarek
Toyota Land Cruiser
2
T2
5
4
03:47:51 03:47:51 +01:21:44
+22:17
13. 112
Piec/Marczewski
Toyota Land Cruiser
2
T2
6
5
03:43:24
+21:00
04:04:24 +01:38:17
+16:33

BAJA INTER CARS 2017 - WYNIKI KOŃCOWE RPPST
POZ.NRZESPÓŁ
SAMOCHÓD
GRUPA
KLASA
POZ.
GR.
CZAS
KARY
ŁĄCZNY CZASSTR.
LID./POP
1. 205
Biliński/Janda
Mitsubishi Pajero
S1
+3000
1
1
02:30:44 02:30:44  
2. 202
Soboń/Jeneralski
Suzuki Vitara
S1
-3000
2
1
02:20:46
+12:00
02:32:46 +02:02
+02:02
3. 204
Burchacki/Janik
Nissan Patrol Y60A
S1
+3000
3
2
02:40:04 02:40:04 +09:20
+07:18
4. 215
Krzywkowski/Krzywkowski
Mitsubishi Pajero V65
S2 1 02:44:07 02:44:07 +13:23
+04:03
5. 214
Kobyłecki/Pawłowski
Mitsubishi Pajero
S2 2 02:54:14
+01:00
02:55:14 +24:30
+11:07
6. 221
Poręba/Jazic
Mitsubishi Pajero
S2 3 02:56:08 02:56:08 +25:24
+00:54
7. 217
Łytkowski/Filipczuk
Nissan Patrol
S2 4 02:56:51 02:56:51 +26:07
+00:43
8. 206
Maks/Maks
Nissan Patrol Y60A
S1
+3000
4
3
02:58:50 02:58:50 +28:06
+01:59
9. 203
Jęch/Kujbida
Mitsubishi Pajero V60
S1
+3000
5
4
03:01:17 03:01:17 +30:33
+02:27
10. 224
Gadaj/Gadaj
Mitsubishi Pajero
S2 5 03:02:23
+02:00
03:04:23 +33:39
+03:06
11. 222
Baranowski/Konczak
Dacia Duster
S2 6 03:07:43
+06:00
03:13:43 +42:59
+09:20
12. 207
Danne/Sicinski
Toyota FJ Cruiser
S1
+3000
6
5
03:11:47
+06:00
03:17:47 +47:03
+04:04
13. 208
Pelc/Pelc
Nissan Patrol
S1
+3000
7
6
03:37:08 03:37:08 +01:06:24
+19:21


BAJA INTER CARS 2017 - WYNIKI KOŃCOWE PPRB
POZ.NRZESPÓŁ
SAMOCHÓD
GRUPA
KLASA
POZ.
GR.
CZAS
KARY
ŁĄCZNY CZASSTR.
LID./POP
1. 14
Białkowski/Baśkiewicz
Can-Am Maverick 900
UTV 1 02:18:38 02:18:38  
2. 20
Mikuła/Szczygieł
Can-Am Maverick X3
UTV 2 02:22:21 02:22:21 +03:43
+03:43
3. 4
Lindner Arkadiusz
Can-Am Renegade
Q4 1 02:20:39
+02:00
02:22:39 +04:01
+00:18
4. 7
Ceklarz Piotr
Can-Am Renegade 1000
Q4 2 02:25:46 02:25:46 +07:08
+03:07
5. 9
Talaga Marcin
Can-Am Renegade 1000
Q4 3 02:27:03 02:27:03 +08:25
+01:17
6. 3
Bartoszek Jacek
KTM EXC-F 350
M 1 02:28:06 02:28:06 +09:28
+01:03
7. 8
Lindner Radosław
Can-Am Renegade
Q4 4 02:28:32 02:28:32 +09:54
+00:26
8. 5
Pieron Andrzej
Can-Am Renegade 1000
Q4 5 02:27:21
+02:00
02:29:21 +10:43
+00:49
9. 10
Kusy Remigiusz
Can-Am Renegade 1000
Q4 6 02:29:31 02:29:31 +10:53
+00:10
10. 16
Kalemba/Marchut
Polaris RZR 1000XP
UTV 3 02:30:43 02:30:43 +12:05
+01:12
11. 2
Dąbrowski Tomasz
KTM EXC EFI
M 2 02:41:42 02:41:42 +23:04
+10:59
12. 11
Radzio Daniel
Polaris Scrambler 1000XP
Q4 7 02:40:46
+01:00
02:41:46 +23:08
+00:04
13. 15
Budziło/Waloch
Polaris RZR 1000
UTV 4 02:38:23
+05:00
02:43:23 +24:45
+01:37
14. 12
Jasiukajć Robert
Polaris Sporstsmen xp 1000
Q4 8 02:44:52
+01:00
02:45:52 +27:14
+02:29
15. 1
Zawiliński Piotr
KTM EXC 450
M 3 02:48:04
+05:00
02:53:04 +34:26
+07:12