TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Załogi chwaliły sobie różnorodność prób rajdu Baja Szczecinek, które mimo padającego deszczu nie sprawiły jednak większych problemów. Odcinki specjalne miały łącznie ponad 200 km, a rajd wprowadził nieco zmian w klasyfikacji mistrzostw Polski.
Większość rajdowców znała charakterystykę próby Czarne – w większości to trudny, piaszczysty teren. Duża część odcinka wytyczona jest na rozległym, otwartym terenie poligonowym i ułożona w tzw. kaloryfer. Pocieszeniem był zupełny brak kurzu, jednak szybka jazda z pewnością wymagała odpowiedniego operowania pedałem gazu i doboru właściwego toru jazdy. Na trasie przejazdu nie zabrakło słynnej „hopy Kufla”. Marcin Łukaszewski odrywając się od ziemi, miał na liczniku… 147 km/h!
Za to dużą niewiadomą był odcinek Okonek. Okazał się zupełnym przeciwieństwem Czarnego – trasa była bardzo kręta, na dodatek często prowadziła ciasno pomiędzy drzewami. To wymagało maksymalnego skupienia i niejedna załoga kończyła odcinek z plecami mokrymi od potu! Na trasie znalazło się też jedno newralgiczne miejsce – błotna pułapka. Okazało się, że warto słuchać wskazówek przekazywanych podczas odprawy, bo kto pojechał środkiem (tam woda wydawała się... najgłębsza), nie miał większych problemów.
W klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych emocjonowaliśmy się pojedynkiem ekip walczących o tytuł mistrzowski: Marcin Łukaszewski wraz z Magdą Duhanik-Persson zaciekle rywalizowali z Miroslavem Zapletalem (to Czech, który jest aktualnym mistrzem Polski i przewodził w tabeli tegorocznych rozgrywek) pilotowanym przez Bartosza Momota. Zaczęło się od świetnego wyniku Polaków – pierwszą sobotnią próbę wygrali z wyraźną przewagą (18 s), odrabiając straty z prologu. Na drugiej jednak mieli problemy nawigacyjne i stracili do czesko-polskiej ekipy ponad 3 min, co wydawało się przekreślać ich szanse na zwycięstwo. Z pomocą przyszedł im jednak… wał napędowy Hummera. Zazwyczaj niezawodne auto uległo awarii, która go z dalszej walki, dzięki czemu polski duet bez problemów dowiózł zwycięstwo do mety. Zdobyte punkty okazały się bardzo cenne - dzięki nim wyszli na prowadzenie w klasyfikacji generalnej RMPST.
- Startowaliśmy w tej okolicy dwa razy, ale… nie znaliśmy nawet odcinka w Czarnem, bo do tej pory jazdę kończyliśmy niemal tuż po starcie (najdalej dojechaliśmy do „hopy” w okolicy 11 kilometra) – komentował Marcin Łukaszewski. – Odcinek Czarne okazał się bardzo fajny, szybki, zaś Okonek – kręty, techniczny, a ostatni przejazd - wymagający. Mieliśmy trochę trudności nawigacyjnych.
W rozgrywkach RMPST za plecami czołówki toczyła się walka o dalsze pozycje. Konsekwentnie – równo i szybko – jechała ekipa Antończak/Mańkowski, co dało im drugą lokatę. Kibiców z pewnością cieszyła jazda teamu Odejewski/Odejewska, którzy niestety uderzyli w drzewo i nie dotarli do mety.
Ciekawie układała się rywalizacja w grupie T2 (auta zbliżone do seryjnych), które miały trochę kłopotów na przeprawie błotnej. Po zwycięstwo sięgnął stary „wyjadacz” - Grzegorz Szwagrzyk, tuż za nim na podium znalazł się Dariusz Kalisz, zaś na trzecim miejscu – Rebeka Jankowska. Robert Kufel zawody skończył z karą, podobnie jak Klaudia Podkalicka.
Walkę w kategorii Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych zdominował zespół Jacek Soboń/Kacper Jeneralski, który wygrał trzy z czterech sobotnich prób.
- Uważam, że technika jazdy była szczególnie ważna podczas pokonywania odcinka Okonek – komentował Kacper Jeneralski. - Okazał się trudny: kręty, wyboisty. Mimo dobrego opisu i tak łatwo było się zgubić, parę razy musieliśmy cofać. Chwilowo mieliśmy problem z silnikiem, dokładniej z systemem VTEC – jechaliśmy praktycznie z połową mocy.
W klasyfikacji końcowej cyklu RPPST aż roi się od pucharowych Dacii. Ciekawostka: na pierwszym przejeździe trudnej próby Okonek załoga Sznajder/Mroczek zajęła… drugą lokatę w klasyfikacji generalnej RPPST! Świetnie układała się współpraca zespołowa – członkowie teamu podpowiadali, jaki tor jazdy wybrać, żeby nie stać w błocie. Podczas drugiego przejazdu Okonka żadna z Dacii nie miała kłopotów z pokonaniem błota! Nieco spokojniej jechali liderzy pucharu, czyli Krzysztof Wicentowicz i Bartłomiej Boba – nawet dalsze miejsce dawało im bowiem zwycięstwo w całym cyklu i tak właśnie się stało.
Poza autami rajd Baja Szczecinek gościł też motocyklistów, kierowców quadów i załogi pojazdów UTV, czyli Puchar Polski w Rajdach Baja. W gronie motocyklistów najlepszy okazał się Tomasz Dąbrowski. W kategorii Q2 na pierwszym miejscu rajd ukończyła Agata Stefaniak – mimo „mokrej” przygody na błotnej przeszkodzie, którą postanowiła ominąć chyba w najgłębszym miejscu. W silnie obsadzonej kategorii Q4 (czyli quady z napędem 4x4) wygrał Remigiusz Kusy, zaś w gronie UTV po zwycięstwo sięgnęli Marek Petters i Tomasz Kromski.
Info: Andrzej Jedynak
Baja szczecinek 2017 - wyniki końcowe rmpst | |||||
---|---|---|---|---|---|
POZ. | NR | ZESPÓŁ SAMOCHÓD | GRUPA KLASA | ŁĄCZNY CZAS | STR. LID./POP |
1. | 102 | 2 T1 |
02:38:33 | ||
2. | 111 | TH |
02:49:33 | +11:00 +11:00 |
|
3. | 105 | 2 T2 |
03:06:32 | +27:59 +16:59 |
|
4. | 112 | TH |
03:08:23 | +29:50 +01:51 |
|
5. | 108 | 2 T2 |
03:09:46 | +31:13 +01:23 |
|
6. | 103 | 1 T1 |
03:11:26 | +32:53 +01:40 |
|
7. | 110 | TH |
03:20:56 | +42:23 +09:30 |
|
8. | 109 | 2 T2 |
03:23:55 | +45:22 +02:59 |
|
9. | 106 | 2 T2 |
03:29:59 | +51:26 +06:04 |
|
10. | 115 | OPEN |
03:40:55 | +01:02:22 +10:56 |
|
11. | 116 | OPEN |
07:37:22 | +04:58:49 +03:56:27 |
|
12. | 114 | TH |
19:30:52 | +16:52:19 +11:53:30 |
|
13. | 107 | 2 T2 |
19:47:02 | +17:08:29 +16:10 |
BAJA SZCZECINEK 2017 - WYNIKI KOŃCOWE rppst | |||||
---|---|---|---|---|---|
POZ. | NR | ZESPÓŁ SAMOCHÓD | GRUPA KLASA | ŁĄCZNY CZAS | STR. LID./POP |
1. | 202 | S1 -3000 |
02:49:25 | ||
2. | 208 | S2 | 03:03:35 | +14:10 +14:10 |
|
3. | 201 | S1 +3000 |
03:04:21 | +14:56 +00:46 |
|
4. | 209 | S2 | 03:10:11 | +20:46 +05:50 |
|
5. | 204 | S1 +3000 |
03:14:34 | +25:09 +04:23 |
|
6. | 218 | S2 | 03:14:36 | +25:11 +00:02 |
|
7. | 210 | S2 | 03:22:32 | +33:07 +07:56 |
|
8. | 217 | S2 | 03:26:35 | +37:10 +04:03 |
|
9. | 214 | S2 | 03:32:22 | +42:57 +05:47 |
|
10. | 219 | S2 | 03:37:13 | +47:48 +04:51 |
|
11. | 206 | S1 +3000 |
03:38:27 | +49:02 +01:14 |
|
12. | 215 | S2 | 03:50:18 | +01:00:53 +11:51 |
|
13. | 216 | S2 | 03:54:01 | +01:04:36 +03:43 |
|
14. | 211 | S2 | 04:22:25 | +01:33:00 +28:24 |
|
15. | 205 | S1 +3000 |
18:19:54 | +15:30:29 +13:57:29 |
BAJA SZCZECINEK 2017 - WYNIKI KOŃCOWE pprb | |||||
---|---|---|---|---|---|
POZ. | NR | ZESPÓŁ SAMOCHÓD | GRUPA KLASA | ŁĄCZNY CZAS | STR. LID./POP |
1. | 3 | M | 02:49:58 | ||
2. | 19 | UTV | 02:54:47 | +04:49 +04:49 |
|
3. | 4 | M | 02:56:21 | +06:23 +01:34 |
|
4. | 16 | Q4 | 02:57:06 | +07:08 +00:45 |
|
5. | 2 | M | 02:58:30 | +08:32 +01:24 |
|
6. | 22 | UTV | 03:00:26 | +10:28 +01:56 |
|
7. | 12 | Q4 | 03:09:19 | +19:21 +08:53 |
|
8. | 15 | Q4 | 03:14:09 | +24:11 +04:50 |
|
9. | 17 | UTV | 03:14:45 | +24:47 +00:36 |
|
10. | 8 | Q4 | 03:14:52 | +24:54 +00:07 |
|
11. | 18 | UTV | 03:15:23 | +25:25 +00:31 |
|
12. | 14 | Q4 | 03:19:22 | +29:24 +03:59 |
|
13. | 21 | UTV | 03:22:20 | +32:22 +02:58 |
|
14. | 1 | M | 03:23:15 | +33:17 +00:55 |
|
15. | 7 | Q2 | 03:32:31 | +42:33 +09:16 |
|
16. | 6 | Q2 | 03:35:04 | +45:06 +02:33 |
|
17. | 5 | M | 04:25:33 | +01:35:35 +50:29 |
|
18. | 10 | Q4 | 04:54:11 | +02:04:13 +28:38 |