Wydrukuj tę stronę

Finał Baja Szczecinek 2017. Hummer nie dał rady

wrzesień 24, 2017

Załogi chwaliły sobie różnorodność prób rajdu Baja Szczecinek, które mimo padającego deszczu nie sprawiły jednak większych problemów. Odcinki specjalne miały łącznie ponad 200 km, a rajd wprowadził nieco zmian w klasyfikacji mistrzostw Polski.

LukaszewskiWiększość rajdowców znała charakterystykę próby Czarne – w większości to trudny, piaszczysty teren. Duża część odcinka wytyczona jest na rozległym, otwartym terenie poligonowym i ułożona w tzw. kaloryfer. Pocieszeniem był zupełny brak kurzu, jednak szybka jazda z pewnością wymagała odpowiedniego operowania pedałem gazu i doboru właściwego toru jazdy. Na trasie przejazdu nie zabrakło słynnej „hopy Kufla”. Marcin Łukaszewski odrywając się od ziemi, miał na liczniku… 147 km/h!

Za to dużą niewiadomą był odcinek Okonek. Okazał się zupełnym przeciwieństwem Czarnego – trasa była bardzo kręta, na dodatek często prowadziła ciasno pomiędzy drzewami. To wymagało maksymalnego skupienia i niejedna załoga kończyła odcinek z plecami mokrymi od potu! Na trasie znalazło się też jedno newralgiczne miejsce – błotna pułapka. Okazało się, że warto słuchać wskazówek przekazywanych podczas odprawy, bo kto pojechał środkiem (tam woda wydawała się... najgłębsza), nie miał większych problemów.

Jedlinski

W klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych emocjonowaliśmy się pojedynkiem ekip walczących o tytuł mistrzowski: Marcin Łukaszewski wraz z Magdą Duhanik-Persson zaciekle rywalizowali z Miroslavem Zapletalem (to Czech, który jest aktualnym mistrzem Polski i przewodził w tabeli tegorocznych rozgrywek) pilotowanym przez Bartosza Momota. Zaczęło się od świetnego wyniku Polaków – pierwszą sobotnią próbę wygrali z wyraźną przewagą (18 s), odrabiając straty z prologu. Na drugiej jednak mieli problemy nawigacyjne i stracili do czesko-polskiej ekipy ponad 3 min, co wydawało się przekreślać ich szanse na zwycięstwo. Z pomocą przyszedł im jednak… wał napędowy Hummera. Zazwyczaj niezawodne auto uległo awarii, która go z dalszej walki, dzięki czemu polski duet bez problemów dowiózł zwycięstwo do mety. Zdobyte punkty okazały się bardzo cenne - dzięki nim wyszli na prowadzenie w klasyfikacji generalnej RMPST.

- Startowaliśmy w tej okolicy dwa razy, ale… nie znaliśmy nawet odcinka w Czarnem, bo do tej pory jazdę kończyliśmy niemal tuż po starcie (najdalej dojechaliśmy do „hopy” w okolicy 11 kilometra) – komentował Marcin Łukaszewski. – Odcinek Czarne okazał się bardzo fajny, szybki, zaś Okonek – kręty, techniczny, a ostatni przejazd - wymagający. Mieliśmy trochę trudności nawigacyjnych.

 

C88C8972W rozgrywkach RMPST za plecami czołówki toczyła się walka o dalsze pozycje. Konsekwentnie – równo i szybko – jechała ekipa Antończak/Mańkowski, co dało im drugą lokatę. Kibiców z pewnością cieszyła jazda teamu Odejewski/Odejewska, którzy niestety uderzyli w drzewo i nie dotarli do mety.

Ciekawie układała się rywalizacja w grupie T2 (auta zbliżone do seryjnych), które miały trochę kłopotów na przeprawie błotnej. Po zwycięstwo sięgnął stary „wyjadacz” - Grzegorz Szwagrzyk, tuż za nim na podium znalazł się Dariusz Kalisz, zaś na trzecim miejscu – Rebeka Jankowska. Robert Kufel zawody skończył z karą, podobnie jak Klaudia Podkalicka.

Walkę w kategorii Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych zdominował zespół Jacek Soboń/Kacper Jeneralski, który wygrał trzy z czterech sobotnich prób.

Kufel- Uważam, że technika jazdy była szczególnie ważna podczas pokonywania odcinka Okonek – komentował Kacper Jeneralski. - Okazał się trudny: kręty, wyboisty. Mimo dobrego opisu i tak łatwo było się zgubić, parę razy musieliśmy cofać. Chwilowo mieliśmy problem z silnikiem, dokładniej z systemem VTEC – jechaliśmy praktycznie z połową mocy.

W klasyfikacji końcowej cyklu RPPST aż roi się od pucharowych Dacii. Ciekawostka: na pierwszym przejeździe trudnej próby Okonek załoga Sznajder/Mroczek zajęła… drugą lokatę w klasyfikacji generalnej RPPST! Świetnie układała się współpraca zespołowa – członkowie teamu podpowiadali, jaki tor jazdy wybrać, żeby nie stać w błocie. Podczas drugiego przejazdu Okonka żadna z Dacii nie miała kłopotów z pokonaniem błota! Nieco spokojniej jechali liderzy pucharu, czyli Krzysztof Wicentowicz i Bartłomiej Boba – nawet dalsze miejsce dawało im bowiem zwycięstwo w całym cyklu i tak właśnie się stało.

 

SobonPoza autami rajd Baja Szczecinek gościł też motocyklistów, kierowców quadów i załogi pojazdów UTV, czyli Puchar Polski w Rajdach Baja. W gronie motocyklistów najlepszy okazał się Tomasz Dąbrowski. W kategorii Q2 na pierwszym miejscu rajd ukończyła Agata Stefaniak – mimo „mokrej” przygody na błotnej przeszkodzie, którą postanowiła ominąć chyba w najgłębszym miejscu. W silnie obsadzonej kategorii Q4 (czyli quady z napędem 4x4) wygrał Remigiusz Kusy, zaś w gronie UTV po zwycięstwo sięgnęli Marek Petters i Tomasz Kromski.

Info: Andrzej Jedynak

Baja szczecinek 2017 - wyniki końcowe rmpst
POZ.NRZESPÓŁ
SAMOCHÓD
GRUPA
KLASA
ŁĄCZNY CZASSTR.
LID./POP
1. 102
Łukaszewski/Duhanik-Persson
Ford Ranger
2
T1
02:38:33  
2. 111
Antończak/Mańkowski
Nissan Navara D40

TH
02:49:33 +11:00
+11:00
3. 105
Szwagrzyk/Moliter
Mitsubishi Pajero
2
T2
03:06:32 +27:59
+16:59
4. 112
Biegun/Dołhan
Mitsubishi Pajero

TH
03:08:23 +29:50
+01:51
5. 108
Kalisz/Siarek
Toyota Land Cruiser
2
T2
03:09:46 +31:13
+01:23
6. 103
Jedliński/Oskwarek
BMW X3 NT-X6
1
T1
03:11:26 +32:53
+01:40
7. 110
Łyżwa/Krotiuk
Land Rover Range

TH
03:20:56 +42:23
+09:30
8. 109
Jankowska/Jankowski
Mitsubishi Pajero V88W
2
T2
03:23:55 +45:22
+02:59
9. 106
Kufel/Burzyński
Nissan Navara D40
2
T2
03:29:59 +51:26
+06:04
10. 115
Liczycki/Komar
Ford Ranger

OPEN
03:40:55 +01:02:22
+10:56
11. 116
Łukasik/Krencik
Toyota Hilux

OPEN
07:37:22 +04:58:49
+03:56:27
12. 114
Wiatr/Łaskawiec
SAM MRT

TH
19:30:52 +16:52:19
+11:53:30
13. 107
Podkalicka/Czekan
Mitsubishi Pajero V98W
2
T2
19:47:02 +17:08:29
+16:10

 

BAJA SZCZECINEK 2017 - WYNIKI KOŃCOWE rppst
POZ.NRZESPÓŁ
SAMOCHÓD
GRUPA
KLASA
ŁĄCZNY CZASSTR.
LID./POP
1. 202
Soboń/Jeneralski
Suzuki Vitara
S1
-3000
02:49:25  
2. 208
Kobyłecki/Pawłowski
Mitsubishi Pajero
S2 03:03:35 +14:10
+14:10
3. 201
Bzdyl/Ślęczka
Mitsubishi Pajero V60
S1
+3000
03:04:21 +14:56
+00:46
4. 209
Krzywkowski/Krzywkowski
Mitsubishi Pajero V65
S2 03:10:11 +20:46
+05:50
5. 204
Burchacki/Janik
Nissan Patrol Y60A
S1
+3000
03:14:34 +25:09
+04:23
6. 218
Sznajder/Mroczek
Dacia Duster
S2 03:14:36 +25:11
+00:02
7. 210
Poręba/Jazic
Mitsubishi Pajero
S2 03:22:32 +33:07
+07:56
8. 217
Furman/Augustyniak
Dacia Duster
S2 03:26:35 +37:10
+04:03
9. 214
Wicentowicz/Boba
Dacia Duster
S2 03:32:22 +42:57
+05:47
10. 219
Baranowski/Konczak
Dacia Duster
S2 03:37:13 +47:48
+04:51
11. 206
Danne/Bomba
Toyota FJ Cruiser
S1
+3000
03:38:27 +49:02
+01:14
12. 215
Kozioł/Greguła
Dacia Duster
S2 03:50:18 +01:00:53
+11:51
13. 216
Zając/Ruszel
Dacia Duster
S2 03:54:01 +01:04:36
+03:43
14. 211
Soroczyńska/Tomaszewszki
Mitsubishi Pajero
S2 04:22:25 +01:33:00
+28:24
15. 205
Biliński/Janda
Mitsubishi Pajero
S1
+3000
18:19:54 +15:30:29
+13:57:29

 

BAJA SZCZECINEK 2017 - WYNIKI KOŃCOWE pprb
POZ.NRZESPÓŁ
SAMOCHÓD
GRUPA
KLASA
ŁĄCZNY CZASSTR.
LID./POP
1. 3
Dąbrowski Tomasz
KTM EXC EFI
M 02:49:58  
2. 19
Petters/Kromski
Can-Am Maverick X3
UTV 02:54:47 +04:49
+04:49
3. 4
Bartoszek Jacek
KTM EXC-F 350
M 02:56:21 +06:23
+01:34
4. 16
Kusy Remigiusz
Can-Am Renegade 1000
Q4 02:57:06 +07:08
+00:45
5. 2
Zawiliński Piotr
KTM EXC 450
M 02:58:30 +08:32
+01:24
6. 22
Stocerz/Kubis
Can-Am Maverick X3
UTV 03:00:26 +10:28
+01:56
7. 12
Ceklarz Piotr
Can-Am Renegade 1000
Q4 03:09:19 +19:21
+08:53
8. 15
Talaga Marcin
Can-Am Renegade 1000
Q4 03:14:09 +24:11
+04:50
9. 17
Białkowski/Baśkiewicz
Can-Am Maverick 900
UTV 03:14:45 +24:47
+00:36
10. 8
Lindner Arkadiusz
Can-Am Renegade
Q4 03:14:52 +24:54
+00:07
11. 18
Budziło/Waloch
Polaris RZR 1000
UTV 03:15:23 +25:25
+00:31
12. 14
Lindner Radosław
Can-Am Renegade
Q4 03:19:22 +29:24
+03:59
13. 21
Mikuła/Szczygieł
Can-Am Maverick X3
UTV 03:22:20 +32:22
+02:58
14. 1
Jarmuż Krzysztof
Honda CRF 450X
M 03:23:15 +33:17
+00:55
15. 7
Stefaniak Agata
KTM XC 525
Q2 03:32:31 +42:33
+09:16
16. 6
Serbista Piotr
Yamaha Raptor 750
Q2 03:35:04 +45:06
+02:33
17. 5
Tomczak Sławomir
KTM EXC-F 350
M 04:25:33 +01:35:35
+50:29
18. 10
Bożałek Marcin
Can-Am Renegade
Q4 04:54:11 +02:04:13
+28:38