Polskie Safari 2015. Powrót do przeszłości

Już w najbliższy piątek najszybsi polscy off-roaderzy staną na starcie reaktywowanego rajdu Polskie Safari, który pełni rolę IV rundy Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych. Kto wygra w stolicy Polski?

Listę startową RMPST otwierają Mirek Zapletal i Maciek Marton, którzy do walki staną w Hummerze H3 Evo. Kolejny numery przyznano liderom tegorocznego rankingu - Pawłowi Molgo i Januszowi Jandrowiczowi (Toyota Hilux), którzy bronią tytułu mistrzowskiego, oraz wiceliderom - Piotrowi Białkowskiemu i Bartoszowi Momotowi (Hummer H3 Evo). O zwycięstwo w rajdzie powalczą również rajdówki prowadzone między innymi przez Marcina Łukaszewskiego, Darka Jedlińskiego, Włodziemierza Grajka i innych.

W grupie T2 na liście nie mogło zabraknąć lidera - Marcina Sobiecha oraz wiceliderów: Łukasza Lechowicza i Roberta Kufla. Bardzo ciekawa rywalizacja zapowiada się (jak zawsze) w TH: Sebastian Ciuła czuje na plecach oddech Krzysztofa Antończaka; swój wóz dopracował Piotr Gadomski, a Robert Łyżwa i Aleksander Szandrowski zawsze celują w zwycięstwo. W Open walkę stoczą m.in. czeski mistrz - Josef Machacek, rodzeństwo Odejewskich w Toyocie Tacoma, Jacek Kozakiewicz w Gracie 3, Marcin Kruszewicz w Bowlerze Wildcat i Krzysztof Biegun w Patrolu.

Bardzo liczną grupę – 29 aut to tegoroczny rekord – stanowią w Warszawie załogi z Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych. To zawodnicy nie posiadający licencji rajdowych. Mamy nadzieję na kolejną ciekawą odsłonę pojedynku pomiędzy liderującym w grupie T1 Tomaszem Gołką a bardzo ambitnie go goniącym Maciejem Manejkowskim. Na "swoim" terenie szyki z pewnością będzie chciał im popsuć Jacek Soboń, który jeździ bardzo szybko, ale na razie brakuje mu skuteczności.

Najwięcej załóg zgłosiło się do rywalizacji w ramach Pucharu Polski w Rajdach Baja (do walki staną m.in. zawodnicy, którzy niedawno zakończyli zmagania w Breslau Poland 2015). W tej grupie jest aż 17 quadów, 10 motocykli i 6 pojazdów UTV. Udział w 4. eliminacji cyklu zapowiedzieli m.in. liderzy poszczególnych kategorii – Michał Żukowski (motocykle), Arkadiusz Bernat (quady Q2), Piotr Ceklarz (quady Q4) i Waldemar i Kaja Wojnarowie (UTV).

Start rajdu wyznaczono na godzinę 18 w piątek; po niej zawodnicy będą rywalizować na superoesie wytyczonym na błoniach przed Centrum Olimpijskim PKOL. Plan na sobotę (11 lipca) to trzykrotny przejazd odcinka Park Militarny Rembertów, który dla zawodników z rozgrywek RMPST ma 43,03 km, zaś dla rywalizujących w PPRB i RPPST – 34,91 km. Na kibiców czeka tu specjalnie przygotowana strefa, z której bezpiecznie mogą obserwować przejazdy zawodników. Start do rywalizacji o 8.50. Mocny akcent czeka również na koniec rajdu – meta zlokalizowana jest przy Pałacu Kultury i Nauki. W centrum Warszawy załogi pojawią się o godzinie 18.00.

Tegoroczny rajd Polskie Safari odbywa się już po raz 36. To najstarszy rajd terenowy rozgrywany naszym kraju, mający swój początek na długo przed oficjalnym ustanowieniem Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych. Pierwsza edycja imprezy odbyła się w 1973 roku, a jej pomysłodawcą był Paweł Teter. W swojej bogatej historii rajd rozgrywany był m.in. w Kotlinie Kłodzkiej, w Wielkopolsce, w Mrągowie. Edycja z 1987 r. w całości została rozegrana w Warszawie. Przez długie lata rajd gościł w okolicy Sulejówka (gdzie teraz powraca) oraz w Górze Kalwarii. Jednak imprezy odbywające się około 10 lat temu były znacznie krótsze – przykładowo długość odcinków specjalnych rozegranych w 2004 r. to jedynie 32 km. Po rewolucji  z 2009 r. (kiedy rajdy stały się znacznie dłuższe a od samochodów zaczęto wymagać zgodności z grupami T1 lub T2) znacznie spadła frekwencja a rajdówki w ogóle zniknęły ze stolicy. W 2015 r. powracają po kilkuletniej przerwie, a od poprzedniego organizatora, którym przez wiele lat był Automobilklub Polski pałeczkę przejęło Stowarzyszenie Grupa 4x4.
MM, fot. Marek Kaczmarek

4-RMPST-page-001
4-RPPST-page-001
4-PPRB-page-001
Polskie Safari 1984 i 1989:
PolskieSafari1989 fot.Marek.Kaczmarek.Z10611-org

PolskieSafari1984 fot.Marek.Kaczmarek.Z4937-org

PolskieSafari1984 fot.Marek.Kaczmarek.Z4938-org

Artykuły powiązane

  • Baja Europe 2019 – czas rozstrzygnięć
  • Teatr dwóch aktorów. Pasjonujący pojedynek Zapletala i Molgo w Szczecinku
  • Cała naprzód! NAC Rally Team prezentuje dwie nowe rajdówki i wypełniony po brzegi kalendarz startów

Skomentuj

Upewnij się, że wymagane pola oznaczone gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.