TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Głęboka woda wdzierająca się do kabin, następnie szybka jazda na wymagającej nawigacyjnie próbie – sobotni dzień obfitował w trudności i nie wszystkim zawodnikom udało się osiągnąć metę. Nazwisko Mistrza Polski 2015 poznamy jutro.
Sobotnia część rajdu rozpoczęła się na odcinku Karliki. To dość ciężka, długa próba na poligonie – liczyła ponad 70 km. Tradycyjnie w zagłębieniach czołgowisk było dużo wody, która nie tylko zalewała maski, ale też wdzierała się do kabin. Zaparowane szyby to niejedyny kłopot, z którym musieli mierzyć się zawodnicy. Zupełnie inaczej przebiegała rywalizacja na szybkiej, 20-kilometrowej próbie Szprotawa Lotnisko – początek pokrywał się z piątkowym prologiem, druga część była podobna, ale na licznych zakrętach z pewnością rosła rola nawigatorów.
Jako pierwsze na trasę wyruszyły samochody rywalizujące w cyklu RMPST. Na swoim terenie świetnie rozpoczął Piotr Białkowski, ale bardzo dobrze pojechał też Marcin Łukaszewski. Trzeci był Paweł Molgo, ale w Toyocie Hilux, po jednej z wodnych przeszkód zaczął przerywać silnik. Na szczęście usterka spowolniła auto tylko na chwilę. Na szybkich odcinkach Szprotawy Paweł Molgo zrobił dobry użytek z mocnego, benzynowego silnika swojego Hiluxa – wygrał wszystkie trzy przejazdy. W obliczu drobnych problemów Marcina Łukaszewskiego (na drugim przejeździe "Szprotawy" ukręciła się tylna półoś), Paweł wyszedł na drugie miejsce, a liderem na półmetu rajdu pozostał Piotr Białkowski. - Przewagę zbudowaliśmy przede wszystkim w Żaganiu - komentuje kierowca Hummera. - Jechaliśmy naprawdę szybko – na tyle, ile można było. Woda trochę przeszkadzała, bo parowały nam szyby, ale domyślam się, że podobne kłopoty mieli też inni. W Szprotawie, mimo że jestem u siebie, notowaliśmy nieco gorsze rezultaty – na trawiastej nawierzchni naszemu autu brakowało mocy. Straty nie były tu jednak duże. Auto spisywało się idealnie. Trasa przygotowana fajnie – trochę nierówności, błota. W niedzielę trzeba jechać szybko, ale rozważnie – nie ma serwisu, a trzeba ukończyć rajd. To fajna impreza dla mieszkańców Szprotawy.
Rozgrywki w mocniejszej grupie S1 Rajdowego Puchara Polski Samochodów Terenowych toczyły się pod dyktando rodzinnej ekipy Tomasz Gołka/Filip Gołka. - W tej okolicy ścigamy się już któryś raz, więc trasy są nam znane i mogliśmy się do nich przygotować - mówi kierowca. - Lubię ten rajd, bo ma bardzo zróżnicowaną charakterystykę. Są głębokie piachy, w których lepiej radzą sobie mocniejsze samochody, są czołgowiska, gdzie zawsze można liczyć na wodę. Nie brak też szybkich partii, a nasze auto rozpędza się do 160 km/h dając sporo przyjemności z jazdy. Rajdówka jest przygotowana do pokonywania ciężkich tras, ma duży skok zawieszenia.
Szybko pojechali też Paweł Liczycki oraz Mariusz Szałkowski, ale zanotowali też gorsze rezultaty. Po sobotniej części rajdu na drugim miejscu znajdują się równo i szybko jadący Jacek Soboń z Mariuszem Borowskim. W grupie S2 komfortową sytuację ma załoga Karol Zarycki/Marcin Michalski – główni konkurenci: Tomasz Stokłosa i Karol Trzebny wrócili do serwisu na lawecie z uszkodzonym silnikiem. Teraz Karol Zarycki "gra do jednej bramki" – wystarczy, że zdobędzie wystarczającą liczbę punktów, a puchar trafi w jego ręce.
Wśród zawodników rywalizujących w Pucharze Polski w Rajdach Baja w sobotę najszybszy był Sebastian Kałużny, jadący motocyklem Husaberg. Wygrał też oczywiście kategorię Moto. W grupie Q2 najlepiej pojechał Maciej Albinowski. Paweł Samek zadowolił się trzecim miejscem: - Pogoda dała mi w kość - mówi. - Na jednej z kałuż zgubiłem gogle, potem trochę pobłądziłem, dlatego czas nie był rewelacyjny. Za to udało mi się wygrać drugą próbę i wskoczyłem na trzecią lokatę. Na tym rajdzie to mi w zupełności wystarcza. Wśród zawodników grupy Q4 zwyciężył Arkadiusz Lindner. Sporo działo się w gronie faworytów grupy UTV – Waldemar i Kaja Wojnarowie uszkodzili zawieszenie, zaś Robert Lamenta z Mateuszem Budziło zaliczyli dachowanie.
W niedzielę na zawodników czeka próba Karliki, którą wszyscy będą musieli pokonać dwukrotnie. Dodatkowym utrudnieniem jest brak serwisu – w sobotę wieczorem był czas na dokładne przejrzenie rajdówek, do końca imprezy zawodnicy muszą już radzić sobie sami.
text: Andrzej Jedynak
Baja Inter Cars 2015 - klasyfikacja na półmetku - RMPST | |||||
Poz. | Nr | Załoga Samochód |
Grupa Klasa |
Czas | Strata |
1 | 102 | Białkowski/Momot H3 EVO III |
T1 1 |
1h43:47.0 |
|
2 | 101 | Molgo/Jandrowicz Toyota Hilux Overdrive |
T1 1 |
1h47:30.0 |
3:43.0 3:43.0 |
3 | 103 | Łukaszewski/Duhanik-Persson BMW GPR Seria 1 |
T1 2 |
1h52:01.0 |
8:14.0 4:31.0 |
4 | 123 | Antończak/Mańkowski Mitsubishi Pajero |
TH |
1h55:32.0 |
11:45.0 3:31.0 |
5 | 122 | Gadomski/Widera Toyota Land Cruiser |
TH |
1h58:50.0 |
15:03.0 3:18.0 |
6 | 127 | Skoczeń/Ślęczka H3 EVO |
TH |
1h59:11.0 |
15:24.0 0:21.0 |
7 | 107 | Jasiewicz/Pitek SAM Rally Fighter |
T1 1 |
1h59:21.0 |
15:34.0 0:10.0 |
8 | 109 | Porizek/Sykora H3 EVO |
T1 1 |
2h04:05.0 |
20:18.0 4:44.0 |
9 | 105 | Jedliński/Oskwarek Mitsubishi Pajero |
T1 2 |
2h05:21.0 |
21:34.0 1:16.0 |
10 | 115 | Kufel/Dymurski Nissan Navara D40 |
T2 2 |
2h06:17.0 |
22:30.0 0:56.0 |
11 | 125 | Ciuła/Kołasiński Nissan Navara |
TH |
2h06:40.0 |
22:53.0 0:23.0 |
12 | 111 | Sobiech/Kieliba Mitsubishi Pajero V88 |
T2 2 |
2h09:05.0 |
25:18.0 2:25.0 |
13 | 114 | Podkalicka/Czekan Mitsubishi Pajero V88W |
T2 2 |
2h09:08.0 |
25:21.0 0:03.0 |
14 | 112 | Lechowicz/Solecki Nissan Navara D40 |
T2 2 |
2h13:22.0 |
29:35.0 4:14.0 |
15 | 120 | Czarnecki/Bojar Nissan Navara D40 |
T2 2 |
2h20:54.0 |
37:07.0 7:32.0 |
16 | 124 | Łyżwa/Krotiuk Range Rover |
TH |
2h21:42.0 |
37:55.0 0:48.0 |
17 | 117 | Sawicki/Binaś Toyota Land Cruise |
T2 2 |
2h21:45.0 |
37:58.0 0:03.0 |
18 | 116 | Piec/Prochacki Nissan Navara D40 |
T2 2 |
3h48:32.0 |
2h04:45.0 1h26:47.0 |
19 | 126 | Szandrowski/Płuciennik Nissan Patrol |
TH |
5h01:11.0 |
3h17:24.0 1h12:39.0 |
20 | 106 | Janaszkiewicz/Janaszkiewicz Land Rover Discovery 3 |
T1 1 |
6h05:38.0 |
4h21:51.0 1h04:27.0 |
Baja Inter Cars 2015 - klasyfikacja na półmetku - RPPST | |||||
Poz. | Nr | Załoga Samochód |
Grupa Klasa |
Czas | Strata |
1 | 201 | Gołka/Gołka Jeep Wrangler |
+3000 S1 |
1h20:19.0 |
|
2 | 205 | Soboń/Borowski Suzuki Vitara |
-3000 S1 |
1h25:53.0 |
5:34.0 5:34.0 |
3 | 215 | Liczycki/Komar Grat 2 |
+3000 S1 |
1h27:34.0 |
7:15.0 1:41.0 |
4 | 210 | Marciniak/Tomczuk Nissan Navara |
+3000 S1 |
1h31:50.0 |
11:31.0 4:16.0 |
5 | 223 | Goleniewski/Król Mitsubishi Pajero |
S2 |
1h32:55.0 |
12:36.0 1:05.0 |
6 | 204 | Andrzejewski/Radomski Sam Rumburak |
-3000 S1 |
1h33:13.0 |
12:54.0 0:18.0 |
7 | 212 | Jabłoński/Kozak Nissan Patrol |
+3000 S1 |
1h33:15.0 |
12:56.0 0:02.0 |
8 | 222 | Krzywkowski/Krzywkowski Mitsubishi Pajero |
S2 |
1h33:25.0 |
13:06.0 0:10.0 |
9 | 203 | Bugajski/Nowak Nissan Patrol |
-3000 S1 |
1h35:33.0 |
15:14.0 2:08.0 |
10 | 214 | Michrowski/Wiśniewski Jeep Wrangler |
+3000 S1 |
1h35:46.0 |
15:27.0 0:13.0 |
11 | 218 | Zarycki/Michalski Nissan Patrol |
S2 |
1h37:06.0 |
16:47.0 1:20.0 |
12 | 224 | Wiatr/Szczygieł Mitsubishi Pajero |
S2 |
1h39:04.0 |
18:45.0 1:58.0 |
13 | 219 | Łukasik/Szulowski Jeep Wrangler |
S2 |
1h40:49.0 |
20:30.0 1:45.0 |
14 | 230 | Burchacki/Janik Nissan Patrol |
+3000 S1 |
1h45:40.0 |
25:21.0 4:51.0 |
15 | 206 | Obroślak/Boguń Mitsubishi Pajero |
-3000 S1 |
1h46:41.0 |
26:22.0 1:01.0 |
16 | 227 | Gadaj/Gadaj Mitsubishi Pajero |
S2 |
1h48:43.0 |
28:24.0 2:02.0 |
17 | 229 | Stokłosa/Sidorowicz Mitsubishi Pajero |
S2 |
1h49:07.0 |
28:48.0 0:24.0 |
18 | 220 | Łytkowski/Jazic Nissan Patrol |
S2 |
2h04:08.0 |
43:49.0 15:01.0 |
19 | 211 | Szałkowski/Panek Nissan Patrol |
+3000 S1 |
2h06:49.0 |
46:30.0 2:41.0 |
20 | 208 | Grabowski/Błachnio Suzuki Vitara |
-3000 S1 |
2h15:46.0 |
55:27.0 8:57.0 |
21 | 228 | Marciniak/Błaszczak Mitsubishi Pajero |
S2 |
2h18:11.0 |
57:52.0 2:25.0 |
22 | 225 | Piluch/Pawłowski Mitsubishi Pajero |
S2 |
2h29:41.0 |
1h09:22.0 11:30.0 |
23 | 226 | Kucharczyk/Stachurski Mitsubishi Pajero |
S2 |
9h33:41.0 |
8h13:22.0 7h04:00.0 |
Baja Inter Cars 2015 - klasyfikacja na półmetku - PPRB | |||||
Poz. | Nr | Zawodnik Pojazd |
Grupa | Czas | Strata |
1 | 2 | Kałużny Sebastian Husaberg FE 03 |
M |
1h22:19.0 |
|
2 | 19 | Lindner Arkadiusz Can Am Renegade 1000 |
Q4 |
1h24:27.0 |
2:08.0 2:08.0 |
3 | 10 | Albinowski Maciej Yamaha Raptor 700 |
Q2 |
1h26:21.0 |
4:02.0 1:54.0 |
4 | 1 | Żukowski Michał KTM EXC 500 |
M |
1h26:55.0 |
4:36.0 0:34.0 |
5 | 20 | Lindner Radosław Can Am Renegade 1000 |
Q4 |
1h27:34.0 |
5:15.0 0:39.0 |
6 | 15 | Wojtasik Mariusz Suzuki LTR 450 |
Q2 |
1h27:44.0 |
5:25.0 0:10.0 |
7 | 18 | Pieron Andrzej Cam Am Renegade 1000 |
Q4 |
1h28:02.0 |
5:43.0 0:18.0 |
8 | 21 | Guzy Józef Cam Am Renegade 1000 |
Q4 |
1h28:05.0 |
5:46.0 0:03.0 |
=8 | 24 | Bodziony Grzegorz Cam Am Renegade 1000 |
Q4 |
1h28:05.0 |
5:46.0 0:00.0 |
10 | 16 | Ceklarz Piotr Can-Am Renegade 800 |
Q4 |
1h28:16.0 |
5:57.0 0:11.0 |
11 | 17 | Kusy Remigiusz Polaris Scrambler xp850 |
Q4 |
1h28:34.0 |
6:15.0 0:18.0 |
12 | 22 | Ćwiertniewski Michał Can Am Renegade 1000 |
Q4 |
1h28:46.0 |
6:27.0 0:12.0 |
=12 | 29 | Piela/Sirocki Cam Am Maverick |
UTV |
1h28:46.0 |
6:27.0 0:00.0 |
14 | 7 | Samek Paweł Suzuki LTR 450 |
Q2 |
1h29:22.0 |
7:03.0 0:36.0 |
15 | 28 | Suzin/Pielużek Polaris RZR 1000 |
UTV |
1h29:28.0 |
7:09.0 0:06.0 |
16 | 8 | Serbista Piotr Yamaha Raptor |
Q2 |
1h30:25.0 |
8:06.0 0:57.0 |
17 | 30 | Furman/Augustyniak Polaris RZR 1000 |
UTV |
1h30:48.0 |
8:29.0 0:23.0 |
18 | 11 | Bernat Adrian Can Am DS450 |
Q2 |
1h31:59.0 |
9:40.0 1:11.0 |
19 | 9 | Bernat Adrian Can Am DS450 |
Q2 |
1h33:25.0 |
11:06.0 1:26.0 |
20 | 12 | Stefaniak Agata KTM XC 252 |
Q2 |
1h37:27.0 |
15:08.0 4:02.0 |
21 | 4 | Zoll Michał KTM EXC 450 |
M |
1h38:13.0 |
15:54.0 0:46.0 |
22 | 23 | Brzeziński Grzegorz Can Am Outlander 800 |
Q4 |
1h39:49.0 |
17:30.0 1:36.0 |
23 | 31 | Kozioł Polaris RZR |
UTV |
1h42:52.0 |
20:33.0 3:03.0 |
24 | 25 | Szymczak/Janowski Cam Am Maverick |
UTV |
6h45:13.0 |
5h22:54.0 5h02:21.0 |
25 | 27 | Wojnar/Wojnar Polaris RZR 1000 |
UTV |
6h45:17.0 |
5h22:58.0 0:04.0 |
26 | 3 | Zambrzycki Wojciech KTM EXC 525 EXC |
M |
10h45:45.0 |
9h23:26.0 4h00:28.0 |