TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
ZOBACZ TAKŻE: UŻYWANE: Kia Sportage I – jaka jest naprawdę? | UŻYWANE: Suzuki Vitara 1.6 (1988-2001)
Grand Vitara zadebiutowała na rynku w 1998 roku jako następca udanej Vitary (produkowanej od 1988 roku), która powstawała równolegle do 2003 roku w zakładach w Hiszpanii. Główne zmiany dotyczyły nadwozia i wnętrza, które zdążyło się już zestarzeć i przestało stanowić konkurencję dla rywali. Z założenia Grand Vitara miała być autem uniwersalnym, godzącym właściwości terenowe z atrakcyjnym wyglądem,

Kilka słów o szczegółach technicznych. Nadwozie oparte na ramie występowało w wersji 3- i 5-cio drzwiowej, dostępny był również 3-drzwiowy półkabriolet oraz przedłużona wersja 7-osobowa z dużym silnikiem benzynowym o nazwie XL-7. Rama oparta jest na sztywnym tylnym moście ze sprężynami i przednim niezależnym zawieszeniu z wahaczami współpracującymi ze sprężynami. Takie rozwiązanie przedniego zawieszenia odbiera trochę mobilności w terenie, oferując w zamian dobre prowadzenie na asfalcie, co jest korzystne przy dłuższych podróżach. Suzuki oferowała następujące silniki:
Rodzaj silnika |
Benzyna 3d |
Benzyna 5d |
Turbodiesel 5d |
Turbodiesel 5d |
Benzyna 5d |
|
Pojemność silnika (ccm) |
1590 |
1998 |
1998 |
1997 |
2480 |
|
Układ/liczba cylindrów |
Rzędowy / 4 |
Rzędowy / 4 |
Rzędowy / 4 |
Rzędowy / 4 |
Układ V / 6 |
|
Moc silnika |
kW |
69 |
94 |
64 |
80 |
106 |
KM |
94 |
128 |
87 |
109 |
144 |
|
Max moment obrotowy (Nm) |
138 |
174 |
216 |
250 |
208 |
|
Liczba zaworów na cylinder |
4 |
4 |
2 |
2 |
4 |
|
Prędkość maksymalna (km/h) |
150 |
160 |
142 |
150 |
165 |
|
Zużycie paliwa (cykl - l./100km)
|
miejski |
10.3 |
12.0 |
9.4 |
8.0 |
13,7 |
pozamiejski |
6.8 |
7.8 |
6.9 |
6.0 |
8.3 |
|
mieszany |
8.3 |
9.3 |
7.8 |
6.6 |
9,1 |

Nadwozie oferuje niezbyt szeroką kabinę (z przodu trochę ponad 140 cm) z wygodnymi fotelami przednimi zdolnymi zadowolić rosłe osoby i tylną kanapą oferującą godziwe warunki podróżowania w wersji 5-cio drzwiowej; wersja trzydrzwiowa oferuje znacznie mniej miejsca na tylnej kanapie.
Masy i wymiary |
Wersja 3d |
Wersja 5d |
długość (mm) |
3885 |
4195 |
szerokość (mm) |
1780 |
1780 |
wysokość (mm) |
1675 |
1740 |
rozstaw osi (mm) |
2200 |
2480 |
min przestrzeń bagażowa (l.) |
137 |
277 |
max przestrzeń bagażowa (l.) |
417 |
607 |
masa całkowita (kg) |
1750 |
1945 |
Pojemność bagażnika wersji 3d jest symboliczna, 275 l w wersji 5d też nie odpowiada standardom w tej klasie aut. Nie są to wielkie wartości, ponadto pojemność bagażnika skutecznie się zmniejsza po montażu instalacji LPG w wersjach benzynowych… Linia nadwozia nie zestarzała się specjalnie przez ostatnie lata. Egzemplarze bezwypadkowe przez długi czas nie straszą nas korozją.

Układ przeniesienia napędu jest trwały, skrzynia biegów, skrzynka rozdzielcza i reduktor służą bez zastrzeżeń, zdarzają się wycieki na łączeniach wałów ze skrzynią rozdzielczą. Zużyciu wielofrezów na wałach i krzyżaków wałów można skutecznie zapobiec, smarując częściej te elementy. Czasami pojawiają się awarie automatycznych sprzęgiełek przedniego napędu wynikające najczęściej z problemów z przewodami załączającymi w/w sprzęgiełka.
Opinie właścicieli - miałem przyjemność porozmawiać z leśnikami użytkującymi w pracy opisane powyżej auta. Oto ich opinie:


Reasumując, Suzuki Grand Vitara I generacji jest naprawdę dobrą propozycją dla leśnika. Mimo że przegrywa z wspomnianymi autami klasy SUV funkcjonalnością i pojemnością wnętrza, a także komfortem i precyzją jazdy po asfalcie, to należy docenić kompromis między cechami terenowymi i szosowymi. Możemy nią śmiało jeździć po lesie, wykonując swoje obowiązki służbowe, jak i udać się z rodziną w dłuższą podróż asfaltowymi szlakami. Prosty układ napędowy jest problematyczny na asfalcie, w zamian jednak oferuje nam spore możliwości terenowe i niską awaryjność. Dla leśnika kolejnym argumentem przemawiającym za zakupem jest również przystępna cena, stosunkowo duży wybór na rynku wtórnym, niewygórowane ceny części i materiałów eksploatacyjnych, spora podaż części używanych, no i oczywiście imponująca trwałość samochodu widoczna nawet w zestawieniach awaryjności aut. Wszystkie wymienione cechy są szczególnie ważne w wypadku, gdy decydujemy się na zakup jednego auta przeznaczonego zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych.
Text: Seba4x4, foto: Seba 4x4, Arek Kwiecień / Sigma Pro