Niedźwiadek z charakterem - używana Yamaha 660 Grizzly (2002-2007)

Yamaha Grizzly 660 zadebiutowała w roku 2002, zastępując na rynku swoją imienniczkę – Grizzly 600. Jej pojawienie się zmieniło stereotypowe myślenie o quadach. Wcześniej porównywano je z... ciągnikami rolniczymi, teraz – z nowoczesnymi terenówkami.

Wyróżnikiem nowej Yamahy było przede wszystkim całkowicie niezależne zawieszenie (do tej pory quady użytkowe miały zazwyczaj z tyłu sztywną oś napędową), które miało znaczący wpływ na wzrost komfortu jazdy. Grizzly wyposażono ponadto w dużą jednostkę (ale wciąż zasilaną poprzez gaźnik) o niezwykłej jak na tamte czasy pojemności 660 ccm, której moc pozwalała rozpędzić pojazd do prędkości ponad 120 km/h. Kolejną ważną cechą czterokołowca była fabryczna blokada przedniego mechanizmu różnicowego, dzięki której „660-tka” stała się już stuprocentowym off-roaderem (jej kierowca ma ponadto do dyspozycji rozłączany napęd 4x4 i dwustopniowy reduktor).

Na przestrzeni lat Yamaha Grizzly 660 zdobyła opinię jednego z najwszechstronniejszych i najbardziej niezawodnych czterokołowców na świecie. Oczywiście niepozbawionym jednak pewnych słabostek. Obciążenia wywoływane przez przednią blokadę sprawiały, że w modelach z pierwszych lat produkcji pękały elementy przegubów w osiach napędowych. W używanych modelach Grizzly czasem zauważyć można wyciek oleju z rejonu przedniego dyfra, którego przyczyną jest zwykle zbyt słaba tuleja łącząca wał napędowy z wałkiem atakującym dyferencjału.

Podczas zabaw (lub pracy) w terenie zagrożeniem dla Grizzly 660 jest możliwość dostania się wody lub innych zanieczyszczeń do – stanowiącej element układu napędowego – przekładni pasowej, w wyniku czego pasek zaczyna się ślizgać, a quad traci ochotę do dalszej jazdy. Przyczyną jest zbyt nisko umieszczony wylot powietrza z przekładni, co przestaje być problemem, gdy zamontuje się na nim snorkel.
Rzadziej zdarzające się awarie to m.in. przegrzewający się tylny hamulec, zanieczyszczone (o co nietrudno w terenie) elementy układu elektrycznego, luzy w łożyskach tylnych kół i odkształcone (gumowe) mocowania stabilizatora.

Mimo dużej popularności Grizzly 660 rzadko można spotkać na rynku wtórnym, co wynika z faktu, że zadowoleni z niej właściciele niechętnie myślą o jej pozbyciu się. Sytuacja ta wkrótce zacznie ulegać zmianie, bo od roku Yamaha Grizzly 660 ma groźną konkurentkę – swą następczynię Grizzly 700, która kusi klientów m.in. większym i nowocześniejszym silnikiem z elektronicznym wtryskiem paliwa oraz elektrycznym wspomaganiem kierownicy.

Zdaniem eksperta - Jacek Bujański, trzykrotny zwycięzca ekstremalnego rajdu Croatia Trophy:
Szczególnie godne polecania są Grizzly produkowane od roku 2004 (dwulatek może kosztować ok. 20 tys. zł). Wcześniejsze modele mają pewne „choroby wieku dziecięcego”, które później już wyeliminowano. „660-tka” cieszy się bardzo dobrą opinią, co potwierdziła wieloma sukcesami sportowymi (m.in. zwyciężyła ubiegłoroczny rajd Berlin-Wrocław). Kupując ja od osoby, która aktywnie jeździła w terenie, warto zwłaszcza obejrzeć jej spód – ślady uderzeń na osłonach czy ramie poświadczą nam, jak quad był traktowany. Polecam również zbadać – nawet przy pomocy zwykłego sznurka – symetrię pojazdu, która może być zaburzona w wyniku mocnego uderzenia.
Text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro

Yamahy YFM660 Grizzly dane fabryczne
Silnik 1-cyl., 4-suw., poj. 660 cm³
Rozrusznik: elektryczny / ręczny
Skrzynia biegów: automat CVT, 2-stop. reduktor, 2WD/4WD
Przeniesienie napędu: przód i tył: wałki, blokada przedniego dyfra
Hamulce przednie podwójny, hydrauliczny, tarczowy
Hamulce tylne hydrauliczny, tarczowy
Dł. / szer. / wys./rozstaw osi: 2085 / 1150 / 1210 / 1275 mm
Masa własna: 272 kg
Poj. zbiornika paliwa: 20 l

Przykładowe oferty na rynku wtórnym (sierpień 2007 r.):

Rocznik    Cena
2003 18 tys. zł   
2004 19,5 tys. zł    
2005 23 tys. zł
2006 27 tys. zł
2007 30 tys. zł

Ceny oryginalnych części zamiennych:

Wał napędowy (przód)  1735 zł 
Klocki hamulcowe (komplet na przód) 248 zł
Świeca zapłonowa 28 zł 
Filtr powietrza 106 zł
Filtr oleju 61 zł
 

Artykuł opublikowany w czasopiśmie "Giełda Samochodowa" , nr 67/2007 (1233)  z dnia: 24.08.2007