Wydrukuj tę stronę

Liczby rządzą światem, czyli Dakarowy kalkulator

By grudzień 21, 2015 1742

Jak ogromnym przedsięwzięciem jest rajd Dakar, pokazuje zestawienie liczbowe, które tradycyjnie przed rozpoczęciem zawodów prezentują ich organizatorzy. 2 stycznia 2016 na starcie w Buenos Aires staną 354 pojazdy, w których miejsca zajmie 556 zawodników (w tym 10 kobiet) z 60 krajów świata.

W poszczególnych kategoriach wystartuje 110 samochodów, 143 motocykle, 46 quadów, 55 ciężarówek. Narodowości, które są najliczniej reprezentowane w rajdzie, to: Francja 15,5%, Holandia 14,4%, Argentyna 13,8%. Najmłodszym zawodnikiem 38. edycji rajdu Dakar będzie Sheldon Creed - pilot Robbiego Gordona! - który liczy tylko 18 lat, 3 miesiące, 3 dni (ur. 30 września 1997). Z kolei najstarszym uczestnikiem jest 74-letni Yoshimasa Sugawara. (ur. 31 maja 1941).

W edycji 2016 na zawodników czekają odcinki specjalne o długości: 4684 km (motocykle i quady), 4775 km (samochody) i 4305 km (ciężarówki). Największą szansę na poprawienie własnego rekordu w liczbie zwycięstw ma Stephane Peterhansel, który ma na swym koncie 5 wygranych w klasie samochodów. "Monsieur Dakar" dzierży w ręku również rekord zwycięstw (aż 6) w klasie motocykli - po odejściu Cyrila Despresa i Marka Comy zapewne wiele lat jeszcze upłynie, zanim ktoś zbliży się do tego osiągnięcia. W klasie quadów rekordzistami są bracia Marcos Patronelli i Alejandro Patronelli, którzy wygrywali po 2 razy. W klasie ciężarowej wciąż wspominany jest Wladimir Czagin (Rosja), który triumfował w rajdzie siedmiokrotnie.

P-20150104-00121 HiRes JPEG 24bit RGB NewsPeterhansel i Chagin są również rekordzistami w liczbie zwycięstw na odcinkach specjalnych. Peterhansel wygrał 32 oesy w klasie samochodów i dodatkowo 33 w klasie motocykli (na motocyklu 33 razy triumfował również Cyril Despres). Chagin aż 63 razy finiszował jako pierwszy za kierownicą ciężarówki.

Oto garść innych ciekawych statystyk:
Organizacja:
17 punktów tankowania dla motocykli i quadów
Pojazdy organizatora: 60 samochodów, 12 śmigłowców, 7 samolotów, 50 ciężarówek transportowych, 10 autobusów, 10 innych ciężarówek
70 zabezpieczonych stref dla kibiców
4,8 mln widzów na trasie w edycji 2015
2 800 osób na biwaku każdego dnia (zawodnicy, organizatorzy, partnerzy, media)
4 510 rozmów wychodzących i przychodzących pomiędzy zawodnikami i centrum zarządzania w Paryżu w 2015
4 500 mb – długość kolumny pojazdów przygotowanych do załadunku na statek w porcie w Le Havre w listopadzie 2015, z tego 2600 mb to ciężarówki
10000 m2 – średnia wielkość biwaku
7000 posiłków serwuje się każdego dnia na biwaku (80000 podczas całego rajdu)

7.7sBezpieczeństwo:
1 szpital polowy
1 ambulans powietrzny
3 – 5 śmigłowców dla zapewnienia bezpieczeństwa
60 lekarzy
10 pojazdów medycznych
22000 osób pracujących na rzecz bezpieczeństwa widzów i zawodników

Media:
20 nadawców telewizyjnych na trasie
70 kanałów telewizyjnych nadających relacje
147 akredytowanych redakcji
1200 godzin relacji telewizyjnych
190 – do tylu krajów dociera przekaz telewizyjny
332 dziennikarzy ze stałymi akredytacjami
1400 akredytowanych dziennikarzy (32 narodowości)
Facebook: 1,2 mln fanów (na dzień 1 grudnia 2015), 32 miliony kontaktów podczas edycji 2015
Twitter: 230 000 obserwujących (na dzień 1 grudnia 2015), 350  000 tweetów oznaczonych #Dakar 2015 w styczniu 2015
Instagram: 87 000 obserwujących, ponad 8 000 polubień najlepszego zdjęcia w 2015 roku
dakar.com: 77 mln wyświetleń, 3,7 mln unikalnych użytkowników podczas rajdu w 2015, 7,8 mln unikalnych użytkowników w roku 2015, 6,4 mln pobrań oficjalnych klipów wideo
3 śmigłowce TV
P201501081124036346 pojazdów  TV na odcinkach specjalnych
12 dziennikarzy telewizyjnych na trasie i 6 na biwakach
12 kamer pokładowych i 2 kamery typu super slow (1000 klatek na sekundę)
23 stanowiska do obróbki materiału filmowego
45 ton wyposażenia
7,5 godziny programu dziennie

Ekologia:
94 tony śmieci zebranych i poddanych recyklingowi na biwakach podczas Dakaru 2015
Dakar kompensuje w 100% bezpośrednią emisję dwutlenku węgla
1 237 000 dolarów przekazano na rzecz stowarzyszenia Un Techo w Chile

Efekty gospodarcze:
Bezpośredni i pośredni efekt gospodarczy w Argentynie i Boliwii szacuje się na 314,8 mln dolarów, z czego 214,8 mln w Argentynie i 100 mln w Boliwii. Spontaniczna znajomość marki Dakar w Chile, Argentynie, Boliwii i Brazylii wynosi 97% (wg badania Repucom)

Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Najnowsze od TERENOWO.PL