Toyota Land Cruiser w erze elektryzacji - przyszłość ikony off-roadu

W erze surowych norm emisyjnych i dominujących samochodów elektrycznych, przyszłość kultowego SUV-a, Toyota Land Cruiser, stanowi temat gorących dyskusji wśród entuzjastów motoryzacji. Niedawno zaprezentowana amerykańska wersja Toyota Land Cruiser 250-Series, choć odświeżona o retro nutę, pozostaje wierna swojej atletycznej estetyce, zbierając pozytywne recenzje. Jednak jakie miejsce zajmie ten klasyczny terenowiec w przyszłości?

Na chwilę obecną Toyota nie ma konkretnych planów wprowadzenia wersji plug-in hybrid (PHEV) czy w pełni elektrycznej (BEV) tego retro SUV-a. Mimo to firma przygotowuje się na przyszłość, rozważając możliwość zastosowania w Land Cruiserze technologii PHEV, ogniwa paliwowego lub w pełni elektrycznej.

Z raportu Automotive News dowiadujemy się, że Toyota już rozpoczęła burzę mózgów nad przyszłymi elektryfikowanymi wariantami. Jednak zastosowanie alternatywnych systemów napędowych w platformie TNGA-F nie będzie pozbawione wyzwań. Jak zaznaczył główny inżynier pojazdu, Keita Moritsu, wersja oparta o ogniwo paliwowe byłaby idealna dla długodystansowej jazdy i holowania. Niestety, ograniczona infrastruktura stanowiłaby przeszkodę dla jej szerokiej adopcji, mimo iż Toyota była jednym z pionierów tej technologii.

Ciekawym aspektem jest fakt, że obecna platforma SUV-a nie została zaprojektowana z myślą o napędach PHEV i BEV. Oznacza to konieczność modyfikacji w przypadku "zielonej" transformacji Land Cruisera. Warto tu zwrócić uwagę na doświadczenia Toyoty z EV, takie jak bZ4X czy Lexus RZ, które bazują na modyfikacjach platformy TNGA.

CEO Toyoty, Koji Sato, podkreślał już wcześniej znaczenie dedykowanej platformy dla EV podczas skutecznego przejścia do elektryzacji w 2023 roku. Wyraźne jest, że Toyota jest zdeterminowana, aby sprostać rywalom w przestrzeni EV. Marka planuje wprowadzenie 10 nowych EV do 2026 roku, w tym pełnowymiarowego SUV-a elektrycznego z trzema rzędami siedzeń.

Dodatkowo, Toyota niedawno ogłosiła przełom w technologii baterii stałego stanu – bateria o zasięgu 1200 km jest już w fazie rozwoju.

Choć Toyota Land Cruiser przez dekady pozostawał synonimem niezawodności i wytrzymałości w terenie, przed nim wyzwanie adaptacji do potrzeb środowiskowych. Jedno jest pewne - Toyota jest zdeterminowana, aby Land Cruiser nadal był ikoną, nawet w elektryfikowanej przyszłości.
MM