Przewodnik po Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych 2014

Chcielibyście porównać swe siły z Zapletalem, Małyszem i Komornickim (mistrzami RMPST 2013), jednak nie macie licencji rajdowej, a Wasz samochód nie posiada homologacji? Nic straconego! Wystarczy wziąć udział w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych, by poczuć smak rywalizacji na mistrzowskim poziomie.

O co chodzi?
W sezonie 2014 odbędzie się 5 eliminacji RPPST, które stanowią propozycję dla kierowców i pilotów nieposiadających licencji PZM. By wziąć udział w zawodach, nie trzeba mieć auta z homologacją rajdową. Większość rund RPPST zostanie rozegrana równocześnie z eliminacjami Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych, co oznacza, że zawodnicy Pucharu będą mogli sprawdzić swoje siły dokładnie na tych samych trasach, na których ścigają się najlepsi polscy kierowcy. Uczestników RPPST będą obowiązywały te same zasady, harmonogramy i regulaminy co w RMPST. Dzięki temu zawodnicy pucharowi będą mogli porównać swoje czasy osiągane na odcinkach z profesjonalistami startującymi w wyczynowych rajdówkach. RPPST to znakomita szkoła, by nauczyć się ścigania w RMPST. Każda z eliminacji to ponad 200 kilometrów ostrego ścigania, długie i szybkie OSy, profesjonalnie przygotowana i zabezpieczona trasa. Tu 50 czy 70 kilometrów ma jeden OS, a nie cały rajd. Naprawdę można się wyszaleć.

Kiedy i gdzie?
04-06.04.2014 - 1 RMPST + 1 RPPST - Baja Drawsko – Drawsko
02-04.05.2014 - 2 RMPST + 2 RPPST + FIA-CEZ - Baja Carpathia - Stalowa Wola
19-21.09.2014 - 3 RPPST Master Race - Nowy Sącz
03-04.10.2014 - 4 RMPST + 4 RPPST - Baja Centrum – Bełchatów
24-26.10.2014 - 5 RMPST + 5 RPPST - Baja Żagań – Żagań

Kto może wystartować w ramach RPPST?
Każdy kierowca posiadający aktualne prawo jazdy. Puchar powstał z myślą o zawodnikach nieposiadających licencji sportu samochodowego. Jednak mogą wziąć w nim udział również zawodnicy z licencją (w klasie Gość).

Czym można wystartować w RPPST?
Każdym zarejestrowanym i ubezpieczonym samochodem terenowym lub buggy (z ważnym przeglądem) o napędzie 4x4 lub 4x2, który będzie przygotowany w odpowiedni sposób i będzie spełniał podstawowe parametry bezpieczeństwa określone w regulaminie.

Czy samochód musi mieć homologację?

NIE. Samochód nie musi posiadać homologacji rajdowej.

Czy samochód może być konstrukcją typu SAM?
TAK. Może być to konstrukcja własna, byleby była dopuszczona do ruchu, posiadała aktualny przegląd i ubezpieczenie.

Czy pojazd musi mieć klatkę bezpieczeństwa?
TAK. Pojazd musi być wyposażony w klatkę bezpieczeństwa. Klatka ta powinna być wykonana zgodnie z załącznikiem „J”. Klatka nie musi jednak posiadać homologacji.

Co jeszcze oprócz klatki musi posiadać samochód?

Wielopunktowe pasy bezpieczeństwa  (zalecane 3,5 cala), fotele kubełkowe, główny wyłącznik prądu dostępny zarówno z kabiny, jak i z zewnątrz z prawej i lewej strony podszybia, siatkę zabezpieczającą w oknach. Dopuszcza się stosowanie seryjnego zbiornika paliwa, koła muszą być osłonięte (nadkola 120 stopni) + chlapacze.

Czy wyposażenie bezpieczeństwa musi być homologowane?
NIE. Wyposażenie nie musi posiadać homologacji, choć zaleca się, by wielopunktowe pasy bezpieczeństwa, fotele, siatki w oknach, kaski, kombinezony posiadały homologację FIA. Jej brak jednak nie dyskwalifikuje.

Jakie jeszcze obowiązują wymagania?
Wymagania techniczne to naprawdę minimum, które ma zapewnić bezpieczeństwo zawodnikom. Na imprezach amatorskich pojawia się wiele samochodów, które bez przeszkód przejdą Badania Kontrolne przed RPPST. Wątpliwości, obawy i pytania można zawczasu wysłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Odpowiedź gwarantowana!

Czy kierowca i pilot muszą być ubrani w kombinezony?
TAK. Załoga musi mieć na sobie jednoczęściowy kombinezon, który powinien być wykonany z materiału trudnopalnego. Może być to np. kombinezon tzw. mechanika.  Kombinezon nie musi mieć homologacji FIA (choć jest ona zalecana).

Jakich kasków powinni używać zawodnicy?

Jak najlepszych. Kask to Wasze bezpieczeństwo i wygoda. Im lepszy kask, tym mniej słychać otoczenie, a lepiej to co dyktuje pilot.  Do udziału w rajdzie zostaniecie dopuszczeni z kaskiem przeznaczonym do używania w sporcie samochodowym. Zaleca się, by były to kaski z homologacją FIA, jednak wystarczy by kask posiadał dopuszczenie do użytkowania/homologację „ECE”.

Czy pilot musi mieć duże doświadczenie w czytaniu roadbooka?

OSy RPPST będą przygotowane tak, że nawet początkujący pilot będzie miał problem, by… ZGUBIĆ SIĘ na trasie. Opis w roadbooku, oznaczenia i otaśmowanie trasy poprowadzą  Was jak po sznurku do mety. W nawigacji nie będą wykorzystywane azymuty. Jedynym wymogiem jest posiadanie metromierza.

Ile to kosztuje?
Maksymalne wpisowe za rundę to 1500 PLN plus opłata za GPS 200 PLN. Może wydawać się, że to drogo w porównaniu do zwykłego rajdu amatorskiego. Trzeba jednak pamiętać, że na jednej rundzie RPPST pokonuje się czasem więcej kilometrów niż na kilku imprezach amatorskich razem wziętych. Wisienką na torcie jest możliwość rywalizacji przez cały sezon, u boku najlepszych polskich zawodników i walka o tytuł.

Macie więcej pytań?

Odpowiedzi szukajcie na stronach www.grupa4x4.pl i https://www.facebook.com/RPPST. W razie wątpliwości piszcie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Info: Michał Fiejka, AK, fot. AK