TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Czy autem wartym 15 tysięcy złotych można w rajdach przeprawowych udanie rywalizować z potworami kosztującymi dziesięciokrotnie więcej? Okazuje się, że tak, czego dowodem jest Suzuki Samurai Rafała Ciepłego, który w ubiegłym roku zajął 2. miejsce na finałowej rundzie Pucharu Polski w Ekstremalnej Jeździe Samochodami Terenowymi.
Auto wyposażone jest w seryjny silnik gaźnikowy o pojemności 1,3 l. Samurai posiada także fabryczną skrzynię biegów, wały napędowe i mosty. Układ napędowy zmodyfikowano więc w stopniu minimalnym, wymieniając w nim reduktor (na charakteryzujący się krótszymi przełożeniami mechanizm ze starszego modelu Suzuki SJ 410) oraz przedni dyferencjał (z 2-satelitowego na 4-satelitowy).
Samurai porusza się na kołach wyposażonych w standardowe felgi oraz regenerowane (bo tańsze od oryginalnych) opony typu Mud Terrain firmy Wolf (215 R15). Układ hamulcowy to również „fabryka” – przednie koła posiadają tarcze, a tylne – bębny.
Niewielkie modyfikacje zastosowano w konstrukcji zawieszenia, które zbudowane jest z resorów piórowych. – Do każdego koła dołożyłem dodatkowe pióro, dzięki czemu zawieszenie się usztywniło, a resory mniej się wyginają i rzadziej się łamią. Ponadto zastosowałem tuleje poliuretanowe, co zminimalizowało luzy – wyjaśnia R. Ciepły.
Jedynym, rzucającym się w oczy „dodatkiem” w wyglądzie auta jest masywny zderzak, który przystosowano do montażu wyciągarki oraz dodatkowych reflektorów. W razie potrzeby kierowca może teraz skorzystać z wyciągarki Warn XD9000i, której maksymalna siła uciągu (ponad 4 tony) jest aż nadto wystarczająca dla ważącego około 800 kg autka. Elektryczny „winch”, którego kupno stanowiło najpoważniejszy wydatek podczas przebudowy auta, wymusił zastosowanie mocnego akumulatora Optima Yellow Top.
W nadwoziu Samuraia można zauważyć ubytek tylnego zderzaka, który został zastąpiony solidnym hakiem holowniczym (jego dodatkową funkcją jest ochrona zbiornika paliwa). Auto ponadto wyposażono w rury progowe, które ułatwiają jego podnoszenie, a także służą jako stopień dla pilota balansującego pojazdem podczas jazdy w przechyle.
Wnętrze samochodu „odchudzono” z tylnej kanapy, której miejsce zajęła skrzynka na taśmy, szekle oraz bloczki. Jedynym - niezbędnym na rajdach - dodatkiem w spartańsko wyposażonej kabinie jest metromierz Terratrip.
I... to już wszystko. Modyfikacje samochodu ograniczono do minimum, co jednak wystarczyło, aby ubiegłej jesieni niemal seryjny Samurai pokonał czołówkę rajdowych przeprawówek w kraju, ulegając jedynie angielskiemu profesjonaliście – Tomcatowi.
Orientacyjne koszty auta, części zamiennych oraz akcesoriów: | |
Suzuki Samurai 1.3 (rocznik 1988) | 5-10 tys. zł |
Reduktor Suzuki SJ 410 | 300-600 zł |
4-satelitowy mechanizm różnicowy | 200 zł |
Modyfikacja zawieszenia | 500 zł |
Wyciągarka Warn XD9000i | 5490 zł (Pol-Mot Trading S.A.) |
Przedni zderzak i progi rurowe | 500-1000 zł |
Opony Wolf Armstrong (5 szt.) | 1350 zł (Eskapada 4x4) |
Akumulator Optima Yellow Top | 1094 zł (Rajdy 4x4) |
Metromierz Terratrip 202 Plus | 1490 zł (Rajdy 4x4) |
Razem | 15924-21724 zł |
text: Arkadiusz Kwiecień, foto: Autor
Artykuł opublikowany w czasopiśmie "Giełda Samochodowa", nr 24/2005 (986) z dnia 29 marca 2005 roku.