Land Serwis

K2_BROWSING_IN Transgothica Maraton

I dzień AŚ4x4 Baja Challenge 2011 – sześć piekielnych kręgów

Kurzy się jak diabli! – to opinia wszystkich: zawodników, kibiców, sędziów, którzy uczestniczyli w I dniu AŚ4x4 Baja Challenge 2011. Premierowa impreza zorganizowana przez Andrzeja Derengowskiego i Grześka Wasilewskiego, czyli ekipy odpowiedzialnej za sukces Transghothiki oraz starszych edycji Magam Trophy – przywiodła na start ponad pół setki maszyn i już na półmetku można prognozować, że okrzyknięta zostanie jako sukces.

AŚ4x4 Baja Challenge to impreza w stylu niemieckiej Baja Saxonia, gdzie główną rolę odgrywa szybkość maszyny, jej wytrzymałość, ale również umiejętności techniczne i nawigacyjne załogi. Rajd w Czarnym przypomina swój niemiecki odpowiednik również ze względu na wszechobecny kurz, wzbudzany przez walczące maszyny. Zawodnicy wysiadający na koniec etapu z kabin przypominają górników po ośmiogodzinnej szychcie. Na tle czarnych, umorusanych twarz wesoło błyskają jedynie białe gałki oczu.

IMG_0430W pierwszym dniu rajdu zawodnicy sześciokrotnie pokonywali pętlę o długości 30 kilometrów wyznaczoną na poligonie. 180-kilometrowy oes robi już spore wrażenie! Tym bardziej gdy rywalizacja odbywa się w 30-stopniowym upale, który wysuszył trasę na popiół. Kto został wyprzedzony przez rywala, wpadał w tuman kurzu, gdzie całkowicie można było stracić orientację. A także wypaść z trasy, na której poboczach czaiły się spore wyrwy. W tych piekielnych warunkach niejedna z załóg musiała powiedzieć "pas".

Spora część trasy została wyznaczona na "patelni" - nazwa to nieprzypadkowa, bo na ogromnym płaskim jak stół czołgowisku nie ma ani grama cienia. celebrity gossip A letnie już słońce prażyło bez litości! Znaleziona pod nogami butelka, która wypadła z któregoś z samochodów, okazała się wypełniona wodą gazowaną w stanie wrzenia! Można było ugotować kawę!  

IMG_0498W tych piekielnych zaiste warunkach nie rudno było o awarie. Bodajże dwóch motocyklistów zaliczyło poważne upadki. Również spora liczba załóg nie dotarła z powodu awarii do mety lub nie zmieściła się w limicie czasu z pokonaniem 6 okrążeń pętli.

Po pierwszym dniu zawodów na prowadzeniu znajduje się Jeep V8 Macieja Bystrzyckiego i Zenka Potrawiaka, którzy na czwartej pętli wyprzedzili wcześniejszego lidera – holenderską załogę Tomcata: Alfreda van Gildera i Gydo Heimansa. Trzecią lokatę zajmują Hubert i Dominika Odejewscy, 4. Wojtek Tolak i Maciej Szurkowski, 5. Jurek Bodzioch i Grzesiek Musiał.

text i foto: Arek Kwiecień / Sigma Pro

IMG_0924Wojciech Tolak:

Trasa układana przez Andrzeja Derengowskiego jak zwykle była ciekawa i zróżnicowana: była i czołówka, i szutrowe proste, i kręte odcinki leśne…. Jednak niektóre jej elementy  były trochę monotonne (np. jazda na „patelni”), a w tym oceanie suszy brakowało mi błota. Pętla o długości 30 kilometrów jest jak dla mnie trochę za krótka, bo po kolejnych okrążeniach jeździ się już „na pamięć”. Polecałbym wydłużenie pętli, przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby okrążeń. Jechało się fajnie, gdyby nie kurz, który wszystkim dawał się bardzo we znaki – utrudniał orientację na trasie, zatykał oddech… Na dodatek trasa, choć miejscami była szeroka, nie dawała zbyt częstych okazji do wyprzedzania, bo po bokach kryły się dziury. Niemniej jednak wszystkie załogi zawsze kulturalnie ustępowały miejsca jadącym szybciej. W niedzielę walczymy! Kilka załóg już się wysypało, trasa jest trudna, kryje wiele „dziurawych” pułapek. Będziemy jechać swoim tempem, ale przede wszystkim naszym celem jest meta. Szybko, ale rozsądnie. Na niektórych prostych pędzimy z prędkością 140 km/h, ale gdzieniegdzie nie da się jechać szybciej niż 30 km/h. Chwila nieuwagi kończy się „lotem” – jeden już zaliczyłem, lądowałem na lewym przednim kołem. Postawiło mnie bokiem, ale na szczęście udało mi się  wyprowadzić auto.

IMG_0266Gosia Gongolewicz:

Polityka i obowiązki w parlamencie pokrzyżowały niestety plany mojej pilotki, Iwony Guzowskiej, która nie mogła wystartować w pierwszym dniu zawodów i również nie może pojechać ze mną na Yekaterinę. Jej zastępczynią została Magda Korytko, z którą startowałem w sobotę; Iwona mimo wszystko wystartuje ze mną w niedzielę. Dziś jechałyśmy trochę asekuracyjnie, żeby nie popsuć auta przed Yekateriną, która już za tydzień. Było bardzo dużo dziur, na których nasze zawieszenie nie pracowało zbyt dobrze, przez co musiałyśmy zwalniać. Nie będę oryginalna – oczywiście strasznie przeszkadzał mi kurz. Gdy ktoś nas wyprzedzał (a zdarzało nam się to często), nie raz z braku widoczności musiałyśmy zwalniać niemal do zera… Najbardziej podobały mi się proste w lesie, które pozwalały nam rozwinąć „ładną” prędkość.
Co jakiś czas zamieniałam się z Magdą za kierownicą. Sprawdziła się, jest zadowolona, ja też jestem dobrej myśli! Wcześniej się nie znałyśmy, ale szybko złapałyśmy nić porozumienia, więc wyjazd do Rosji zapowiada się bardzo fajnie!

IMG_0868Dominika Odejewska:

Trasa super! Jechało nam się rewelacyjnie. „Polon” przed rajdem ustawił nam amortyzatory, które świetnie wybierały nierówności. Były momenty, kiedy strasznie się kurzyło i trudno było wyprzedzić rywali, ale były to sporadyczne sytuacje. Wszyscy nam zawsze uprzejmie ustępowali drogę. Dużo dziur, straszny kurz, choć nie tak straszny jak na Saxonii, gdzie rywalizuje 200 samochodów! Na pierwszym okrążeniu, przy wyprzedzaniu Wilków, tylna oś naszego auta wyskoczyła w górę i jechaliśmy niemal na nosie. Modliłam się, żeby nie skończyło się to rolką przez przód.
Przez pierwsze cztery okrążenia „cięliśmy się” w ścisłej czołówce, rywalizując z Maćkiem Bystrzyckim i Alfredem van Gelderem. Ale potem dopadły nas kłopoty: przewód zwrotny, którym powraca paliwo do baku, z niewiadomych przyczyn, pod dużym ciśnieniem wyskakiwał z mocowania. Ropa wylewała się na maskę, wpadała do kabiny. Cali byliśmy nią oblepieni. Zatrzymywaliśmy się aż pięciokrotne, by opaskami, trytytkami ścisnąć wężyk i jakoś dojechać do mety. Przez to straciliśmy około 12 minut. Pokrzyżowało nam to plany, bo już przymierzaliśmy się do wyprzedzania holenderskiego Tomcata. Teraz siedzimy w garażu i zastanawiamy się, co jest przyczyną tej awarii. Niestety nie wygląda to na prostą sprawę. Mamy nadzieję, że problem zostanie usunięty i w niedzielę chcemy powalczymy o odrobienie strat .

IMG_1005Jurek Bodzioch:

Z auta wysiedliśmy bardzo zmęczeni. Kurzyło się mocniej niż na Baja Saxonia, gdzie na pewnych fragmentach nie ma kurzu, zaś tu był niemal przez cały czas. Można było jechać albo 200 metrów za rywalem, albo „siedzieć” mu na zderzaku, co mogło być niebezpieczne. Czasami kurz przypominał marokański fesz-fesz. Trasa miała dwa oblicza; najbardziej podobały nam się długie odcinki, na których mogliśmy się dobrze napędzić. Dużo fajnych prostych – na „patelni” oraz w lesie. To była prawdziwa „baja”! Ale były również fragmenty, gdzie trzeba było mocno walczyć – z autem, ze sobą – co było naprawdę wyczerpujące. Wyrypy, dziury – rzeźnia! Non stop fruwaliśmy niebo-ziemia. Raz po lądowaniu porysowaliśmy sobie przednią tablicę rejestracyjną, sunąc nią po ziemi.
Cieszymy się z rezultatu. To miłe. Nie spodziewaliśmy się tak dobrego wyniku. Jedziemy dalej, jutro powalczymy. Zamierzamy zmienić trochę ustawienie zawieszenia oraz skorygować ciśnienie w kołach. W niedzielę trasę pokonywać będziemy pod prąd i już włosy mi się jeżą na głowie… Organizacja rajdu mi się podoba. Co by powiedzieć – Andrzej ma skrupulatność „we krwi”. Naprawdę jest fajnie.

 

AŚ4x4 Baja Challenge - wyniki I dnia (klasa samochodów)
Miejsce Nr Kierowca/
Pilot
PS 1 PS 2 PS 3 PS 4 PS 5 PS 6 Wynik
1 63 Maciej Bystrzycki/
Zenek Potrawiak
37:50'57 31:26'84 31:22'22 29:30'66 31:28'57 31:40'33 3:13:19
2 49 Alfred van Gelder/
Gydo Heimans
37:09'89 31:54'27 31:22'69 31:08'40 34:10'54 31:13'13 3:16:58
3 53 Hubert Odejewski/
Dominika Odejewska
38:03'01 32:28'29 31:13'24 30:45'47 33:35'18 42:54'60 3:28:59
4 51 Wojciech Tolak/
Maciej Szurkowski
37:44'34 34:47'64 34:18'45 34:39'01 34:40'27 34:41'42 3:30:51
5 48 Jurek Bodzioch/
Grzegorz Musiał
37:58'10 35:45'30 35:47'58 35:18'32 34:07'76 33:26'60 3:32:23
6 45 Marek Perek/
Marcin Michalak
37:59'80 35:48'23 36:00'24 35:16'08 34:08'24 33:27'87 3:32:40
7 55 Marek Siarek/
Piotr Serafin
38:32'64 35:11'76 36:01'03 35:48'07 36:13'79 35:43'39 3:37:30
8 41 Janusz Ellert/
Tomasz Kwaśniewski
37:12'56 34:42'43 41:37'05 35:27'92 35:54'67 36:02'08 3:40:56
9 58 Wojciech Bodziony/
Piotr Kowal
42:15'56 36:10'68 35:33'20 35:33'60 36:07'47 35:58'36 3:41:38
10 54 Dariusz Kalisz/
Mariusz Chojnacki
39:16'12 35:11'66 36:07'30 39:21'61 35:47'34 38:10'96 3:43:54
11 60 Piotr Krawczyk/
Andrzej Krawczyk
39:45'43 36:54'50 41:48'52 35:17'79 36:18'62 35:44'62 3:45:49
12 59 Jarek Fijołek/
Paweł Wdowczyk
42:43'14 37:30'84 36:57'23 36:27'42 37:02'51 35:27'18 3:46:08
13 65 Janusz Jankowiak/
Radosław Radziwon
42:52'48 39:10'30 35:52'70 37:03'54 36:06'36 35:50'30 3:46:55
14 72 Juliusz Sochoń/
Jacek Buczko
45:20'85 41:07'09 39:36'14 36:20'09 36:39'90 37:15'34 3:56:19
15 73 Paweł Matkowski/
Ewa Matkowska
38:12'19 34:50'89 34:04'12 34:48'84 34:54'45 1:00:00 3:56:50
16 69 Rafał Szada Borzyszkowski/
Zbigniew Reszka
44:23'15 38:51'85 38:07'70 37:56'45 41:14'73 36:48'70 3:57:22
17 70 Dariusz Szada Borzyszkowski/
Michał Kolinski
35:44'38 33:35'16 35:29'34 38:36'57 36:15'98 1:00:00 3:59:41
18 43 Katarzyna Niemyjska/
Artur Wałach
44:00'28 41:58'80 38:53'12 39:24'69 39:56'11 1:00:00 4:24:13
19 44 Niels Hatzmann/
Sasja Ligtenbarg
44:22'73 42:15'22 42:33'90 47:49'87 43:40'25 1:00:00 4:40:41
20 57 Remigiusz Klonowski/
Andrzej Leciejewski
41:23'59 39:33'65 42:59'60 37:42'68 1:00:00 1:00:00 4:41:39
21 56 Paweł Grot/
Robert Sienkiewicz
45:44'95 49:16'98 44:55'41 45:06'75 46:32'03 1:00:00 4:51:36
22 42 Tomasz Choszczewski/
Michał Fabisiak
1:18:01 48:53'90 35:35'75 39:05'56 36:32'31 1:00:00 4:58:08
23 67 Adam Sas/
Sylwester Rogalski
39:38'95 38:29'06 1:00:00 1:00:00 1:00:00 1:00:00 5:18:08
24 71 Małgorzata Gongolewicz/
Iwona Guzowska
54:50'20 51:37'14 53:06'34 49:54'36 1:00:00 1:00:00 5:29:28
25 52 Marcin Giżyński/
Paweł Chudziński
41:53'61 36:37'18 1:32:19 38:39'15 1:00:00 1:00:00 5:29:29
26 50 Grzegorz Półbrat/ 45:09'79 48:12'10 1:13:31 48:06'84 1:00:00 1:00:00 5:35:00
27 66 Sławomir Karpiński/
Zbigniew Peczyński
40:40'66 1:00:00 1:00:00 1:00:00 1:00:00 1:00:00 5:40:40
28 47 Tomasz Sieniawski/ 1:08:34 1:00:00 1:00:00 1:00:00 1:00:00 1:00:00 6:08:34
29 46 Grzegorz Turowski/
Piotr Czajkowski
1:08:45 1:00:00 1:00:00 1:00:00 1:00:00 1:00:00 6:08:45
30 68 Piotr Cierzniewski/ 38:47'78 35:17'31 2:13:05 1:00:00 1:00:00 1:00:00 6:27:10


AŚ4x4 Baja Challenge - wyniki I dnia
(motocykle i quady)

Miejsce Nr Kierowca/
Pilot
PS 1 PS 2 PS 3 PS 4 PS 5 PS 6 Wynik
1 14 TOMASZ SZERSZENOWICZ/ 46:16'85 37:06'06 34:03'31 31:04'08 31:17'95 30:46'31 3:30:34
2 15 Kamil Woropaj/ 48:12'99 40:48'30 31:17'26 34:15'57 29:20'37 29:08'42 3:33:02
3 5 Krzysztof Widziewicz/ 47:31'65 41:06'84 34:29'49 30:23'42 30:34'51 30:05'57 3:34:11
4 21 Bartek Białobrzeski/ 48:27'99 41:18'62 35:37'65 32:38'83 29:01'85 31:08'87 3:38:13
5 7 Marek Głuszek/ 36:40'30 42:40'02 38:30'12 35:34'72 34:35'76 33:52'89 3:41:53
6 16 Przemysław Silski/ 52:30'17 35:24'55 36:10'93 33:54'84 31:56'56 38:31'29 3:48:28
7 3 Daniel Drogosz/ 48:18'27 40:56'57 36:04'23 36:25'32 35:15'16 35:11'27 3:52:10
8 6 Sławomir Wajdzik/ 47:58'43 40:28'09 36:43'45 37:22'72 34:14'14 36:21'35 3:53:08
9 4 Marcin Macała/ 48:15'88 41:03'16 36:07'25 36:22'55 37:39'42 35:39'44 3:55:07
10 1 Gerard Jenczyk/ 46:26'85 41:17'95 44:13'89 35:16'60 34:59'13 33:28'16 3:55:42
11 10 Grzegorz Stępień/ 49:41'14 40:20'83 37:09'10 39:22'06 37:19'93 1:00:00 4:23:53
12 2 Arkadiusz Boronowski/ 48:02'29 40:31'64 44:51'33 36:39'55 38:00'71 1:00:00 4:28:05
13 9 Tomasz Kurdziel/ 49:43'27 42:45'52 41:38'73 37:35'78 36:34'06 1:00:00 4:28:17
14 18 Mariusz Sipa/ 47:37'34 30:41'74 43:00'03 28:16'37 1:00:00 1:00:00 4:29:35
15 20 Tomasz Kaszczyński/ 49:37'76 40:33'25 45:15'19 36:54'57 37:37'73 1:00:00 4:29:58
16 8 Joanna Modrzewska/ 49:35'85 40:49'88 43:47'92 37:32'20 38:20'68 1:00:00 4:30:06
17 12 Edward Świdziński/
Jarosław Małkus
1:11:01 43:29'60 35:30'75 31:00'83 30:26'00 1:00:00 4:31:28
18 23 Marcin Kruger/ 1:28:17 35:07'25 33:24'77 29:34'92 29:53'25 1:00:00 4:36:17
19 11 Michał/
Turski
47:54'99 52:29'20 46:34'25 36:49'69 34:19'84 1:00:00 4:38:07
20 22 Sławek Białobrzeski/ 48:31'36 40:34'85 1:00:00 1:00:00 1:00:00 1:00:00 5:29:06
21 13 Przemysław/
Kuczyński
48:25'27 1:00:00 1:00:00 1:00:00 1:00:00 1:00:00 5:48:25
22 17 Renata Kraszewska/ 54:27'45 1:02:45 1:01:16 1:00:00 1:00:00 1:00:00 5:58:29
23 19 Magdalena Łapińska/ 1:05:58 1:41:02 1:00:00 1:00:00 1:00:00 1:00:00 6:47:01