Dakar 2018: Peugeot, MINI czy Toyota? Kto wygra w klasie samochodów?

Na starcie 40. edycji Dakaru stanie ponad 100 załóg w samochodach. Od dawna wiadomo już, że dla zespołu Peugeota będzie to ostatni występ w rajdzie, co zdaniem Sébastiena Loeba oznacza również jego ostatnią szansę na zwycięstwo. Przeszkodzić mu mogą... jego koledzy z zespołu, w tym Stéphane Peterhansel, który celuje w swoją czternastą wiktorię. Również zespół Toyoty z Nasserem Al-Attiyahem i Ginielem De Villiersem na czele oraz X-Raidu z Nanim Romą i Mikko Hivonenem zrobią wszystko, aby pokonać francuski „dream team”.

JF168376 1656x1104Powrót Peugeota w 2015 roku otworzył nowy rozdział w historii Dakaru. Lwy zaryczały po raz pierwszy na trasach Dakaru w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia, gdy kierowcami francuskiej marki byli legendarni latający Finowie – Ari Vatanen i Juha Kankkunen. Kilka dekad później lwy znów są królami pustyni. Po trudnym debiucie Stéphane Peterhansel poprowadził do zwycięstwa model 2008 w roku 2016, a przed rokiem powtórzył sukces modelem 3008, pokonując swych kolegów z zespołu – Sébastiena Loeba i Cyrila Despres, którzy zajęli dwa pozostałe miejsca na podium.

Po decyzji marki Peugeot o wycofaniu z kolejnych edycji Dakaru, zespół używający teraz zmodyfikowanego modelu 3008 Maxi chce zakończyć karierę mocnym akcentem. Tę determinację umacniają plotki o rychłym zakończeniu kariery przez "Petera" po 30 latach startów. Doświadczenie dakarowe jego kolegi z zespołu Sébastiena Loeba jest znacznie mniejsze, ale dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata wielokrotnie błysnął talentem, wygrywając dziewięć odcinków specjalnych podczas dwóch edycji i kończąc ubiegłoroczny Dakar na drugim miejscu. Cyril Despres, po pięciu zwycięstwach w kategorii motocykli szybko przystosował się do nowego pojazdu i finiszował na trzeciej pozycji w 2017 roku, w swoim zaledwie trzecim starcie na czterech kołach. Wreszcie Carlos Sainz, który dni największej chwały ma już za sobą, nie ukończył pięciu ostatnich edycji, ale także zapowiada walkę o zwycięstwo. „Dream Team” ma się naprawdę dobrze!

P 20171009 01192 news

Jednak rywale nie oddadzą tegorocznego Dakaru bez walki. Nasser Al-Attiyah nie ukrywa, że interesuje go tylko zwycięstwo. Katarczyk był liderem ubiegłorocznego Dakaru, ale wykluczył go z walki defekt samochodu podczas trzeciego etapu. Później wygrał siedmiokrotnie w ośmiu rajdach w sezonie 2017 i zapewnił sobie trzeci w karierze Puchar Świata FIA. W Rajdzie Maroka odniósł ważne psychologicznie zwycięstwo nad Loebem. Za Nasserem Al-Attiyahem przemawia wielkie doświadczenie, jak również ostatnie bardzo obiecujące poprawki wprowadzone przez zespół Toyota Gazoo Racing w modelu Hilux, które będzie chciał wykorzystać także zwycięzca Dakaru z 2009 roku Giniel De Villiers.

Zespół X-Raid wystawi dwa różne modele MINI. Nowe buggy z napędem na jedną oś poprowadzą Mikko Hirvonen, nowicjusz Bryce Menzies oraz Yazeed Al-Rajhi. Dobrze znanymi samochodami z napędem 4x4 pojadą Joan "Nani" Roma, Orly Terranova, a także wielka nadzieja polskich kibiców – Kuba Przygoński z Orlen Teamu. Celem zespołu X-Raid jest miejsce na podium. Niekoniecznie na najniższym stopniu...

Obok Kuby Przygońskiego w klasie samochodów ścigać się będą również inni Polacy, którzy pełnić będą jednak rolę pilotów. Sebastian Rozwadowski wystartuje w parze z Litwinem Benediktasem Vanagasem, a Maciek Marton z Holendrem Peterem Van hottest celebrities Merksteijnem.

Ponadto na starcie Dakaru stanie 13 pojazdów UTV, zwanych też "Side by Side" lub w skrócie SxS. Pojazdy typu buggy ścigały się w Dakarze od dłuższego czasu, ale dopiero w 2017 roku stworzono dla nich osobną kategorię, a na starcie stanęło ośmiu zawodników. To bardzo atrakcyjna propozycja dla motocyklistów szukających nowych możliwości, a także dla kierowców samochodów o ograniczonym budżecie. To również okazja dla amatorów, marzących o starcie w Dakarze. W tym roku na starcie w Limie stanie 13 pojazdów SxS. O zwycięstwo będą walczyć pojazdy Polaris RZR Xtrem+ (takim jechał ubiegłoroczny zwycięzca Brazylijczyk Leandro Torres), CAN-AM Mavrick X3, który zaliczy dakarowy debiut oraz Yamaha 1000 YXZ. Camelia Liparoti, która może pochwalić się dziewięcioma kolejnymi startami i dziewięcioma finiszami w Dakarze, podejmie nowe wyzwanie za kierownicą Yamahy. Francuzka o włoskich korzeniach ukończyła w swoim debiucie Merzouga Rally na świetnym drugim miejscu w stawce 33 załóg. Wśród jej najgroźniejszych rywali będzie załoga z Peru Juan Carlos Uribe / Javier Uribe, dwukrotni zwycięzcy rajdu Baja Inca, którzy w ten sposób zdobyli przepustkę do Dakaru. Polskim akcentem w klasie SxS będzie pilot Szymon Gospodarczyk, który zasiądzie na prawy fotelu Polarisa RZR prowadzonego przez Claude'a Fourniera.
MM