TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Nie ustają prace nad wskrzeszeniem legendy Dakaru – Mitsubishi MPR13. Zadania tego podjęli się specjaliści z AGCars, którzy zbliżają się już do szczęśliwego finału. Oto jak obecnie wygląda ich samochód:
Swój projekt postanowiliśmy oprzeć na podzespołach napędowych od Mitsubishi Pajero III - dyfry, półosie, piasty - często i gęsto stosowanych w autach cross-country na całym świecie, gdzie dowiodły swojej wytrzymałości.
Jednakże nic nigdy nie jest idealne. Przyglądając się bliżej wybranym podzespołom, wyszły na jaw dwa mankamenty:
- najważniejszy: słaby przód (dyfer, półosie, piasty/łożyska) - który w warunkach ekstremalnych potrafi się posypać, przez co kierowca musi uważać, aby nie jechać na 100%, jeżeli chce dojechać do końca. Ten problem postanowiliśmy rozwiązać, stosując z przodu tylny dyfer - co poskutkowało również posiadaniem z przodu grubszych półosi i większych piast = wytrzymalszych = większa niezawodność układu;
- kinematyka zawieszenia.
Aby w pełni wykorzystać dobrodziejstwa "większych" podzespołów z przodu, niezbędne było wykonanie nowej zwrotnicy. W efekcie powstała profi zwrotnica przygotowana pod duże tylne łożyska od P3, która została zamocowania do wahaczy Ralliartu.
Tak przebudowane zostało przez nas zawieszenie wraz z układem napędowym w jednej z polskich rajdówek i konkretnie przetestowane w terenie na Baja Carpathia. Samochód w "nowej konfiguracji przodu" uplasował się tuż za "fabrycznymi" autami.
Mocny układ napędowy z przodu się sprawdził. Natomiast zwrotnica zniwelowała niektóre mankamenty "fabrycznego" zawiasu. Niestety, ale żeby w pełni ją wykorzystać w "geometrii" P3, niezbędne jest przebudowanie oryginalnych sanek od Pajero w celu zastosowania innych wahaczy. Po prostu "wydłużone" Ralliartowe wahacze są jednak za krótkie, przez co kinematyka zawieszenia nie do końca jest taka „super”, jakbyśmy tego chcieli.
W naszej konstrukcji nie byliśmy ograniczeni w żaden sposób, dlatego aby poprawić kinematykę zawieszenia, postanowiliśmy wykonać nowe dłuższe wahacze.
I tak właśnie powstaje zawieszenie do naszego kit-cara, które składa się z :
- 4 zwrotnic;
- 4 wahaczy górnych;
- 4 wahaczy dolnych.
Dodatkowym plusem, na który należy zwrócić uwagę, jest fakt ujednolicenia przedniego i tylnego zawieszenie oraz układu przeniesienia napędu - co skutkuje koniecznością zabrania na rajd mniejszej ilości części zamiennych. W końcu jedna półoś będzie pasować i z przodu i z tyłu.
CDN...
*****
październik 2012:Swój projekt postanowiliśmy oprzeć na podzespołach napędowych od Mitsubishi Pajero III - dyfry, półosie, piasty - często i gęsto stosowanych w autach cross-country na całym świecie, gdzie dowiodły swojej wytrzymałości.
Jednakże nic nigdy nie jest idealne. Przyglądając się bliżej wybranym podzespołom, wyszły na jaw dwa mankamenty:
- najważniejszy: słaby przód (dyfer, półosie, piasty/łożyska) - który w warunkach ekstremalnych potrafi się posypać, przez co kierowca musi uważać, aby nie jechać na 100%, jeżeli chce dojechać do końca. Ten problem postanowiliśmy rozwiązać, stosując z przodu tylny dyfer - co poskutkowało również posiadaniem z przodu grubszych półosi i większych piast = wytrzymalszych = większa niezawodność układu;
- kinematyka zawieszenia.
Aby w pełni wykorzystać dobrodziejstwa "większych" podzespołów z przodu, niezbędne było wykonanie nowej zwrotnicy. W efekcie powstała profi zwrotnica przygotowana pod duże tylne łożyska od P3, która została zamocowania do wahaczy Ralliartu.
Tak przebudowane zostało przez nas zawieszenie wraz z układem napędowym w jednej z polskich rajdówek i konkretnie przetestowane w terenie na Baja Carpathia. Samochód w "nowej konfiguracji przodu" uplasował się tuż za "fabrycznymi" autami.
Mocny układ napędowy z przodu się sprawdził. Natomiast zwrotnica zniwelowała niektóre mankamenty "fabrycznego" zawiasu. Niestety, ale żeby w pełni ją wykorzystać w "geometrii" P3, niezbędne jest przebudowanie oryginalnych sanek od Pajero w celu zastosowania innych wahaczy. Po prostu "wydłużone" Ralliartowe wahacze są jednak za krótkie, przez co kinematyka zawieszenia nie do końca jest taka „super”, jakbyśmy tego chcieli.
W naszej konstrukcji nie byliśmy ograniczeni w żaden sposób, dlatego aby poprawić kinematykę zawieszenia, postanowiliśmy wykonać nowe dłuższe wahacze.
I tak właśnie powstaje zawieszenie do naszego kit-cara, które składa się z :
- 4 zwrotnic;
- 4 wahaczy górnych;
- 4 wahaczy dolnych.
Dodatkowym plusem, na który należy zwrócić uwagę, jest fakt ujednolicenia przedniego i tylnego zawieszenie oraz układu przeniesienia napędu - co skutkuje koniecznością zabrania na rajd mniejszej ilości części zamiennych. W końcu jedna półoś będzie pasować i z przodu i z tyłu.
CDN...