TERENOWO.PL to założony w 2007 roku portal motoryzacyjny poświęcony pojazdom i sportom off-roadowym. Popieramy wyłącznie legalną jazdę w terenie, sprzeciwiając się bezmyślnemu niszczeniu przyrody, rozjeżdżaniu szlaków turystycznych i płoszeniu zwierząt. Chcesz pokazać, jakim jesteś off-roaderem? Zapisz się na rajd i stań do rywalizacji z innymi zawodnikami.
Po okresie dłubania w szczepowym GAZ-ie 69 i długim rozbracie z off-roadem, w 2005 roku stałem się posiadaczem własnego samochodu terenowego - Nissana Patrola K160/260.
Jest to model przejściowy, początek produkcji Patroli w Hiszpanii. Bardzo krótka seria pojazdów z 1989-1991 roku. W zasadzie od klasycznej japońskiej 160-ki różni się tylko VIN-em i kilkoma kosmetycznymi zmianami wewnątrz kabiny. Auto kupiłem po oglądnięciu wielu 160-ek. W tamtym okresie nie stać mnie było na zakup GR-a. Wszystkie pojazdy, jakie oglądałem, zazwyczaj prezentowały się „słabo”. Styrane, mocno okaleczone wnętrza przez domorosłych innowatorów - rolników itd, itp.
W zasadzie już zrezygnowany pojechałem oglądnąć ten egzemplarz. Wystawiony był za 16 tysięcy. Jadąc pomyślałem: „OK, jak będzie w miarę ładny i gość spuści do 13-stu, to biorę...".
Gdy stanąłem przed autem, od razu wiedziałem, że będzie mój. Pojazd był przywieziony z Holandii i na tle tych kilkunastu 160-ek, które oglądałem, wyglądał jak z salonu. Kompletne, mało zniszczone wnętrze (brakowało tylko tylnej kanapy, wiadomo Holandia...) oraz ogólnie świetna kondycja mechaniczna przeważyły szalę. I tak jest u mnie do dzisiaj i pewnie zostanie do śmierci technicznej.
Uterenowianie pojazdu następowało stopniowo i wszystkim „świerzakom” polecam taki system. Wiele mnie to nauczyło i pozwoliło poznać wóz na wylot. Najpierw pojeździłem na AT-eku 31", jednak szybko znudziło mi się ciąganie 2-tonowego pudła z lagru... Kolejnym etapem był więc 31" MT - przeskok w kosmos. Wóz zaczął działać jak na terenówkę przystało.Ale wszystko to mało. Padło na modyfikację zawieszenia i kolejny rozmiar MT. Długo rozważałem, jak zmodyfikować resoraka. Przedłużanie wieszaków z miejsca odrzuciłem jako najgłupszy pomysł. Lift budy mnie nie satysfakcjonował. Nie zależało mi na upchnięciu większego koła, ale na zwiększeniu prześwitu. Z racji, że pojazd był wykorzystywany również na co dzień, SPOA budziło moje wątpliwości. Zdecydowałem się ostatecznie na mocno pionierską w tym okresie metodę stosowaną w tych modelach: obniżenie mocowań resorów. Wszystkie mocowania poszły niżej o 5 cm od oryginału z zachowaniem geometrii zawieszenia. Jak się później okazało, był to strzał w „dychę”. Pojazd prowadził się świetnie, w terenie na kołach 33" radził sobie bardzo dobrze i niewiele w sumie odbiegał od GR-ów. Z perspektywy czasu uważam, że w takiej konfiguracji pojazd był najsprawniejszy terenowo w całej historii użytkowania, pomimo iż w późniejszym czasie dostał jeszcze koła 35".
Oczywiście oprócz zawieszenia Patrol uległ ogólnemu przystosowaniu do użytkowania w terenie. Zderzaki z zaczepami, wyciągarka.... No właśnie, wyciągarka. A no leży sobie nasmarowana od 4 lat na półce, bo nie ma czasu ani komu zamontować;P
W planach na przyszłość jest doprowadzenie pojazdu do stanu może nie zabytkowego, ale będzie to już raczej pojazd czysto zlotowy, a nie pompa do gnoju...
W terenie planowana jest zaś przesiadka na GR-a. Co z tego wyjdzie? Czas pokaże…:)
Text i foto: Peepuck! (zobacz oryginalny opis Nissana w Garażu na forum.terenowo.pl)
Nissan Patrol K160/260 (1989) - dane techniczne
- Paliwo: diesel
- Typ silnika: 6 cylindrów w rzędzie, rozrząd na kołach zębatych
- Pojemność silnika: 3,3 l
- Moc: 98 KM
- Typ napędu 4x4: dołączany przód 50/50
- Skrzynia biegów: 5 biegowa, manualna
- Skrzynia rozdzielcza: koła zębate
- Mosty napędowe: przód C-200, tył H233B+ lsd, 1:4,375
- Zawieszenie przednie: sztywny most+resor piórowy
- Zawieszenie tylne: sztywny most+resor piórowy
- Hamulce przednie: tarczowe
- Hamulce tylne: bębny
- Opony: BFG 35" MT
- Felgi: 15
Chcesz zaprezentować swoją firmę, zespół lub samochód na portalu TERENOWO.PL? Wejdź na forum.terenowo.pl - załóż bloga i/lub dodaj swoją terenówkę do garażu. To nic nie kosztuje, a zapewnia rozgłos w off-roadowym świecie. Najciekawsze wpisy oraz prezentacje samochodów będą prezentowane na głównej stronie TERENOWO.PL.
Pochwal się swoją terenówką!