Land Serwis

Flagowy Audi Q8 concept – 1000 km zasięgu przy spalaniu 2,3 l / 100 km

Na międzynarodowej wystawie North American International Auto Show (NAIAS) 2017 w Detroit Audi zaprezentowało koncepcyjne Audi Q8 concept. Tym samym, producent z Ingolstadt wkracza w nowy segment samochodów klasy luksusowej – w świat eleganckiej alternatywy dla klasycznego, spalinowego SUV-a. Za napęd odpowiedzialny jest mocny i bardzo wydajny silnik hybrydowy typu plug-in, o mocy systemowej 330 kW i momencie obrotowym 700 Nm. Pojazd koncepcyjny będzie bazą dla modelu seryjnego, którego wprowadzenie na rynek Audi zaplanowało na rok 2018.

Mierzące 5,02 m Audi Q8 concept dołącza do segmentu luksusowych pojazdów klasy premium. Trzy metry rozstawu osi gwarantują dużo miejsca dla pasażerów i bagażu. Mimo opadającej ku tyłowi - jak w coupé - linii dachu, pasażerowie siedzący z tyłu mają wystarczająco dużo miejsca dla głowy i ramion. W kokpicie zastosowano nową koncepcję obsługi z dużymi ekranami dotykowymi, której integralnym elementem jest rozbudowana wersja Audi virtual cockpit i wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head-up display. Wyświetlacz ten wykorzystuje inteligentną technikę rozszerzonej rzeczywistości (ang. augmented reality), dzięki której świat rzeczywisty przenika się ze światem wirtualnym.

Wnętrze Audi Q8 concept oferuje dużo miejsca dla czterech osób i ich bagażu. Pojemność bagażnika wynosi 630 litrów. W kabinie panuje sportowa, a zarazem elegancka atmosfera. Nad tunelem środkowym zdaje się unosić konsola, w której umieszczono dźwignię zmiany biegów - shift-by-wire, przy pomocy której kierowca steruje pracą ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Sygnały biegnące z dźwigni do skrzyni, są sygnałami czysto elektronicznymi. Konsola swoim wyglądem przypomina rufę żaglowego jachtu.

Sportowe fotele przednie oraz oba pojedyncze fotele z tyłu, począ hottest celebrities wszy od wyraźnie zaakcentowanych bocznych profili, aż po zagłówki, składają się z segmentów sprawiających wrażenie osobnych brył geometrycznych. Umieszczone na tablicy rozdzielczej wskaźniki i wyświetlacze są zintegrowane w tzw. black panel – czarną powierzchnię o wysokim połysku, ujętą w aluminiową klamrę. Wyłączony wyświetlacz tak stapia się z powierzchnią, że jest niewidoczny, zapewniając w ten sposób harmonijny przebieg linii. Gdy wyświetlacz jest używany, doskonale wpisuje się w stylistykę wnętrza.

W napędzie, zawieszeniu i podwoziu Audi Q8 concept wykorzystuje rozwiązania techniczne stosowane już w produkcji seryjnej aut z Ingolstadt. Napęd hybrydowy typu plug-in łączy sportowe osiągi z wysoką wydajnością. Silnik spalinowy pojazdu to jednostka 3.0 TFSI, generująca moc 245 kW (333 KM) i maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Silnik elektryczny natomiast ma moc 100 kW i moment obrotowy 330 Nm. Agregat ten oraz jego sprzęgło, zintegrowano z automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Cały system generuje łączną moc 330 kW i moment obrotowy 700 Nm. Audi Q8 concept przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy i rozpędza się dalej do 250 km/h, co stanowi jego prędkość maksymalną. Zgodnie z normą obowiązującą dla pojazdów hybrydowych typu plug-in, samochód koncepcyjny Audi, według testów NEDC, potrzebuje tylko 2,3 litra paliwa na 100 kilometrów, emitując zaledwie 53 g CO2 na kilometr.

Montowany z tyłu akumulator litowo-jonowy zbudowany jest ze 104 ogniw pryzmatycznych. Jego pojemność - 17,9 kWh, umożliwia pokonanie maksymalnie 60 km w trybie jazdy elektrycznej, a łączny zasięg, z pracującym silnikiem TFSI, wynosi nawet 1000 km. Pełne ładowanie mocą wyjściową 7,2 kW, trwa około dwóch i pół godziny.

Podczas jazdy, sterownik napędu hybrydowego inteligentnie i elastycznie steruje napędem Audi Q8 concept. Zależnie od sytuacji, luksusowy SUV może przechodzić w tryb boostingu, żeglowania lub rekuperacji. Sterownik podejmuje decyzje na podstawie danych otrzymywanych od predyktywnego asystenta wydajności, który standardowo wspiera kierowcę w prowadzeniu. Przekazywane dane zawierają informacje odcinkowe systemu nawigacji oraz dane pozyskiwane z systemu usług car-to-X oferowanych przez Audi connect.

Przy pomocy pryzmatycznego przycisku satelitarnego na spłaszczonej u dołu kierownicy, osoba prowadząca pojazd steruje systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select oraz systemem start-stop. Może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: Tryb „EV“ inicjuje jazdę na napędzie elektrycznym, a w trybie „hybrid“ sterownik napędu hybrydowego w znacznym stopniu samodzielnie decyduje o rodzaju napędu. W trybie „battery hold“, zarządzanie oszczędza dostępną energię elektryczną na później.

Moc hybrydowego napędu przesyłana jest na jezdnię za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła quattro. W obszarach granicznych podczas pokonywania zakrętów, napęd współpracuje z selektywnym rozkładem momentu obrotowego pomiędzy kołami. System przyhamowuje minimalnie koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu, zwiększając w ten sposób dynamikę i stabilność samochodu.

Adaptacyjne zawieszenie sportowe - adaptive air suspension sport, czyli system regulowanej amortyzacji – oferuje szeroki zakres tłumienia, począwszy od bardzo miękkiego, aż po sztywne. Ponadto pozwala wybrać idealną wielkość prześwitu – w dwóch stopniach, różniących się o 90 mm. Oś przednia i tylna, to lekkie konstrukcje pięciowahaczowe.

Standardowo, duże koła o wymiarach 11 na 23 cale, wyposażone są przez Audi w opony o rozmiarze 305/35. Felgi o pięciu ramionach, z których każde ma kształt skręconej litery Y, są z jednej strony bardzo delikatne, ale z drugiej trójwymiarowe i mocne. Ceramiczne tarcze hamulcowe mają średnicę 20 cali.

Wersja produkcyjna Audi Q8 bazująca na modelu koncepcyjnym pojawi się na rynku w roku 2018.
MM

Poczytaj:

  • Odroczona premiera nowego Land Rovera Defendera
    Odroczona premiera nowego Land Rovera Defendera

    Niedawno ze łzami w oczach pożegnaliśmy klasycznego Defendera, którego produkcję Land Rover postanowił definitywnie zakończyć po 68 latach, ale jego odejście osładzała nam myśl o rychłym pojawieniu się Nowego Defendera. Niestety będziemy musieli uzbroić się w cierpliwość, bowiem nowa terenówka Land Rovera pojawi się najwcześniej w 2019 roku.

  • Nowy Peugeot 3008. Francuski pocałunek
    Nowy Peugeot 3008. Francuski pocałunek

    Peugeot zaprezentował dziś drugą generację crossovera 3008, którego zadaniem będzie wygranie rywalizacji z licznymi autami konkurencji – m.in. Kią Sportage, Nissanem Qashqai, VW Tiguanem czy Renault Kadjar. Samochód niestety nie może pochwalić się napędem na cztery koła, ale poza tą jedną, oczywistą wadą skrywa całe mnóstwo zalet.

  • NeoRaid Team na starcie 24 Horas TT Vila de Fronteira. Maraton na okrągło
    NeoRaid Team na starcie 24 Horas TT Vila de Fronteira. Maraton na okrągło

    Zespół NeoRaid Team po raz kolejny stanie na starcie zawodów 24-godzinnych, które ostatnio stały się jego specjalnością. 28 listopada polskie BMW Propulsion weźmie udział w portugalskim wyścigu 24 Horas TT Vila de Fronteira.

  • Mercedes GLE – nowy ML w wersji coupe będzie rywalem BMW X6
    Mercedes GLE – nowy ML w wersji coupe będzie rywalem BMW X6
    12 stycznia 2015 na salonie motoryzacyjnym North American International Auto Show w Detroit zadebiutuje nowy Mercedes GLE, którego zadaniem będzie nawiązywanie rywalizacji z BMW X6. Dziś Mercedes pochwalił się oficjalnymi zdjęciami nowego SUV-a.
  • Powrót królowej. Jutta Kleinschmidt dołącza do X-Raid Team, by ścigać się Zebra Buggy
    Powrót królowej. Jutta Kleinschmidt dołącza do X-Raid Team, by ścigać się Zebra Buggy

    Po zwycięstwie Peugeota DKR2008 w rajdzie Dakar 2016 stało się jasne, że terenówki w wersji buggy znów zaczęły górować nad czteronapędówkami. Auta tego typu nie tylko świetnie radzą sobie na wydmach i bezdrożach, ale stały się również piekielnie szybkie na trasach w stylu WRC. Nawet MINI All4 Racing w rękach Nassera Al-Attiyaha nie było w stanie nawiązać rywalizacji z "Francuzami", co stało się impulsem dla kierownictwa teamu X-Raid do przyspieszenia prac nad własnym buggy.

  • NAC Rally Team na walizkach. 90 dni do Africa Race 2015
    NAC Rally Team na walizkach. 90 dni do Africa Race 2015
    Wyjazd, nawet turystyczny, do Afryki wymaga z reguły Wielkiego Pakowania i przygotowań zakrojonych na szeroką skalę. A co dopiero gdy w niedużym odstępie czasu planowane są dwie wyprawy, których celem nie jest zwykła wycieczka, lecz udział w długich, morderczych rajdach terenowych? W zespole NAC Rally Team, który na przełomie roku wystartuje w maratonie Africa Race, a 10 miesięcy później w East African Safari Classic Rally, nie czuć jednak śladu gorączkowości czy pośpiechu...