Land Serwis

Flagowy Audi Q8 concept – 1000 km zasięgu przy spalaniu 2,3 l / 100 km

Na międzynarodowej wystawie North American International Auto Show (NAIAS) 2017 w Detroit Audi zaprezentowało koncepcyjne Audi Q8 concept. Tym samym, producent z Ingolstadt wkracza w nowy segment samochodów klasy luksusowej – w świat eleganckiej alternatywy dla klasycznego, spalinowego SUV-a. Za napęd odpowiedzialny jest mocny i bardzo wydajny silnik hybrydowy typu plug-in, o mocy systemowej 330 kW i momencie obrotowym 700 Nm. Pojazd koncepcyjny będzie bazą dla modelu seryjnego, którego wprowadzenie na rynek Audi zaplanowało na rok 2018.

Mierzące 5,02 m Audi Q8 concept dołącza do segmentu luksusowych pojazdów klasy premium. Trzy metry rozstawu osi gwarantują dużo miejsca dla pasażerów i bagażu. Mimo opadającej ku tyłowi - jak w coupé - linii dachu, pasażerowie siedzący z tyłu mają wystarczająco dużo miejsca dla głowy i ramion. W kokpicie zastosowano nową koncepcję obsługi z dużymi ekranami dotykowymi, której integralnym elementem jest rozbudowana wersja Audi virtual cockpit i wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head-up display. Wyświetlacz ten wykorzystuje inteligentną technikę rozszerzonej rzeczywistości (ang. augmented reality), dzięki której świat rzeczywisty przenika się ze światem wirtualnym.

Wnętrze Audi Q8 concept oferuje dużo miejsca dla czterech osób i ich bagażu. Pojemność bagażnika wynosi 630 litrów. W kabinie panuje sportowa, a zarazem elegancka atmosfera. Nad tunelem środkowym zdaje się unosić konsola, w której umieszczono dźwignię zmiany biegów - shift-by-wire, przy pomocy której kierowca steruje pracą ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Sygnały biegnące z dźwigni do skrzyni, są sygnałami czysto elektronicznymi. Konsola swoim wyglądem przypomina rufę żaglowego jachtu.

Sportowe fotele przednie oraz oba pojedyncze fotele z tyłu, począ hottest celebrities wszy od wyraźnie zaakcentowanych bocznych profili, aż po zagłówki, składają się z segmentów sprawiających wrażenie osobnych brył geometrycznych. Umieszczone na tablicy rozdzielczej wskaźniki i wyświetlacze są zintegrowane w tzw. black panel – czarną powierzchnię o wysokim połysku, ujętą w aluminiową klamrę. Wyłączony wyświetlacz tak stapia się z powierzchnią, że jest niewidoczny, zapewniając w ten sposób harmonijny przebieg linii. Gdy wyświetlacz jest używany, doskonale wpisuje się w stylistykę wnętrza.

W napędzie, zawieszeniu i podwoziu Audi Q8 concept wykorzystuje rozwiązania techniczne stosowane już w produkcji seryjnej aut z Ingolstadt. Napęd hybrydowy typu plug-in łączy sportowe osiągi z wysoką wydajnością. Silnik spalinowy pojazdu to jednostka 3.0 TFSI, generująca moc 245 kW (333 KM) i maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Silnik elektryczny natomiast ma moc 100 kW i moment obrotowy 330 Nm. Agregat ten oraz jego sprzęgło, zintegrowano z automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Cały system generuje łączną moc 330 kW i moment obrotowy 700 Nm. Audi Q8 concept przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy i rozpędza się dalej do 250 km/h, co stanowi jego prędkość maksymalną. Zgodnie z normą obowiązującą dla pojazdów hybrydowych typu plug-in, samochód koncepcyjny Audi, według testów NEDC, potrzebuje tylko 2,3 litra paliwa na 100 kilometrów, emitując zaledwie 53 g CO2 na kilometr.

Montowany z tyłu akumulator litowo-jonowy zbudowany jest ze 104 ogniw pryzmatycznych. Jego pojemność - 17,9 kWh, umożliwia pokonanie maksymalnie 60 km w trybie jazdy elektrycznej, a łączny zasięg, z pracującym silnikiem TFSI, wynosi nawet 1000 km. Pełne ładowanie mocą wyjściową 7,2 kW, trwa około dwóch i pół godziny.

Podczas jazdy, sterownik napędu hybrydowego inteligentnie i elastycznie steruje napędem Audi Q8 concept. Zależnie od sytuacji, luksusowy SUV może przechodzić w tryb boostingu, żeglowania lub rekuperacji. Sterownik podejmuje decyzje na podstawie danych otrzymywanych od predyktywnego asystenta wydajności, który standardowo wspiera kierowcę w prowadzeniu. Przekazywane dane zawierają informacje odcinkowe systemu nawigacji oraz dane pozyskiwane z systemu usług car-to-X oferowanych przez Audi connect.

Przy pomocy pryzmatycznego przycisku satelitarnego na spłaszczonej u dołu kierownicy, osoba prowadząca pojazd steruje systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select oraz systemem start-stop. Może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: Tryb „EV“ inicjuje jazdę na napędzie elektrycznym, a w trybie „hybrid“ sterownik napędu hybrydowego w znacznym stopniu samodzielnie decyduje o rodzaju napędu. W trybie „battery hold“, zarządzanie oszczędza dostępną energię elektryczną na później.

Moc hybrydowego napędu przesyłana jest na jezdnię za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła quattro. W obszarach granicznych podczas pokonywania zakrętów, napęd współpracuje z selektywnym rozkładem momentu obrotowego pomiędzy kołami. System przyhamowuje minimalnie koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu, zwiększając w ten sposób dynamikę i stabilność samochodu.

Adaptacyjne zawieszenie sportowe - adaptive air suspension sport, czyli system regulowanej amortyzacji – oferuje szeroki zakres tłumienia, począwszy od bardzo miękkiego, aż po sztywne. Ponadto pozwala wybrać idealną wielkość prześwitu – w dwóch stopniach, różniących się o 90 mm. Oś przednia i tylna, to lekkie konstrukcje pięciowahaczowe.

Standardowo, duże koła o wymiarach 11 na 23 cale, wyposażone są przez Audi w opony o rozmiarze 305/35. Felgi o pięciu ramionach, z których każde ma kształt skręconej litery Y, są z jednej strony bardzo delikatne, ale z drugiej trójwymiarowe i mocne. Ceramiczne tarcze hamulcowe mają średnicę 20 cali.

Wersja produkcyjna Audi Q8 bazująca na modelu koncepcyjnym pojawi się na rynku w roku 2018.
MM

Poczytaj:

  • NAC Rally Team na walizkach. 90 dni do Africa Race 2015
    NAC Rally Team na walizkach. 90 dni do Africa Race 2015
    Wyjazd, nawet turystyczny, do Afryki wymaga z reguły Wielkiego Pakowania i przygotowań zakrojonych na szeroką skalę. A co dopiero gdy w niedużym odstępie czasu planowane są dwie wyprawy, których celem nie jest zwykła wycieczka, lecz udział w długich, morderczych rajdach terenowych? W zespole NAC Rally Team, który na przełomie roku wystartuje w maratonie Africa Race, a 10 miesięcy później w East African Safari Classic Rally, nie czuć jednak śladu gorączkowości czy pośpiechu...
  • Off-road Show Poland 2015 – już po raz czwarty. Termin: 7-8 listopada
    Off-road Show Poland 2015 – już po raz czwarty. Termin: 7-8 listopada

    Jesienne targi off-roadowe organizowane w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska w Warszawie (ul. Marsa 56C) na stałe już wpisały się do naszego kalendarza imprez. To znakomita okazja, by już po sezonie rajdowym podsumować swoje tegoroczne dokonania (wystawiając terenówkę obstawioną pucharami) i... rozpocząć planowanie kolejnego (okupując się w akcesoria i poznając rynkowe nowości). 

  • Krzysztof Hołowczyc na półmetku Dakar 2016 rajdu specjalnie dla TERENOWO.PL: Buggy stały się szybsze nie tylko w teorii
    Krzysztof Hołowczyc na półmetku Dakar 2016 rajdu specjalnie dla TERENOWO.PL: Buggy stały się szybsze nie tylko w teorii

    Na półmetku Dakaru rozmawialiśmy z Krzysztofem Hołowczycem o dominacji Peugeota i bezradności MINI. Dowiedzieliśmy się również, że być może Dakar wróci do Afryki (RPA), a rękawicę Peugeotowi rzuci... Volkswagen!

  • Frankfurt 2015. Renault Alaskan - Leon zawodowiec
    Frankfurt 2015. Renault Alaskan - Leon zawodowiec

    Na rozpoczynającym się niebawem salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie zobaczymy koncepcyjny model Renault Alaskan - jednotonowego pickupa, który - jak łatwo się domyślić - będzie miał wiele wspólnego z blisko spokrewnionym Nissanem Navarą. Jego projektanci zadbali, by był to samochód nie tylko praktyczny, ale i ładny dla oka.

  • BMW Propulsion jak nowe. NeoRaid Team gotowy do startu w trzech rajdach 24h
    BMW Propulsion jak nowe. NeoRaid Team gotowy do startu w trzech rajdach 24h

    Po trwających blisko pół roku pracach warsztatowych Buggy BMW Propulsion zespołu NeoRaid narodziło się na nowo. Bodaj jedyne w Polsce auto zbudowane specjalnie z myślą o rajdach całodobowych pomyślnie zaliczyło testy terenowe i już za tydzień stanie na starcie 24-godzinnej rundy GORM, która zostanie rozegrana na torze w Olszynie.

  • 5. generacja Mitsubishi L200 – atleta na starcie
    5. generacja Mitsubishi L200 – atleta na starcie

    Po 9 latach (i po 1.300.000 wyprodukowanych samochodach) 4. generacja pickupa Mitsubishi L200 opuszcza taśmy produkcyjne, na których pojawił się następca - całkowicie nowy model 5. generacji - czekający na swoją europejską premierę na 85. Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie.