Yamaha Kodiak 700 - pracy się nie boi

Yamaha podjęła odważną decyzję, rezygnując defintywnie od przyszłego roku modelowego z użytkowych quadów klasy 350, 450 i 550, i zastępując je modelem Kodiak, który wyposażony będzie w ten sam silnik co flagowy Grizzly 700.

Zmiany rozpoczęły się już w roku ubiegłym, kiedy to linia modelowa użytkowych quadów Yamahy skurczyła się do modelu Grizzly 700. Japoński producent zrezygnował wówczas z montowania mniejszych Gryzlaków: 350, 450 i 550. Prawdopodobną przyczyną takiej decyzji była trudna rywalizacja z konkurencyjnymi pojazdami Polarisa (Sportsman 570) i Can-Ama (Outlander 450 i 500), które wygrywały ze "średnimi" Grizzly niższą ceną. Yamaha postanowiła nie podejmować tej rękawicy i skupić się na opracowaniu nowych pojazdów na rok modelowy 2016, dla których przygotowała tylko jeden silnik o pojemności 708 ccm. Nowy Grizzly 700 ma być pojazdem predestynowanym do rekreacji i sportu, natomiast Kodiak 700 będzie pełnił rolę typowego "woła roboczego". Oba pojazdy różnią się wyposażeniem, wielkością i ceną.

Zanim przejdziemy do szczegółowego opisu Kodiaka 700, warto wskazać cechy, które różnią go od Grizzly 700. Oba pojazdy mają ten sam rozstaw osi, ale Grizzly jest szerszy, wyższy i nieco cięższy. Źródłem napędu jest ten sam silnik o dokładnie takich samych parametrach, podobnie skonstruowany jest również cały układ napędowy, jednak użytkownik Kodiaka w standardzie nie może skorzystać z dobrodziejstw blokad (są dla niego dostępne, ale tylko w droższej wersji Kodiak 700 EPS SE). Zwykły Kodiak podobnie jak Grizzly ma w pełni niezależne zawieszenie, jednak jego  amortyzatory nie są regulowane. Grizzly dysponuje hamulcami tarczowymi przy przednich i tylnych kołach, a standardowy Kodiak - tylko przednich. Polskich cen jeszcze nie znamy, ale Kodiak 700 ma być wyraźnie do tańszy modelu Grizzly 700. czas wreszcie, by poznać bliżej Kodiaka 700.

Yamaha Kodiak 700 2016 posiada nowe nadwozie, wskazujące na zdecydowanie surowy i funkcjonalny charakter pojazdu, zaprojektowanego do ciężkiej pracy. Przedni grill wraz z orurowaniem i płytą ozdobną ma prosty, solidny wygląd, akcentujący własności użytkowe tego roboczego ATV. Kompaktowe nadwozie i niskie siodło ułatwiają wsiadanie i zsiadanie z quada, z czego będą zadowoleni użytkownicy częściej opuszczający swoją maszynę w ramach wykonywanej pracy. Wygodna kanapa osadzona na wysokości 860 mm w połączeniu z wygiętą, niską kierownicą zapobiega naprężaniu ramion, pleców i nóg kierowcy, a więc zjawisk wpływających na szybsze zmęczenie i mniejszą wydajność pracy prowadzącego.

Kodiak 700 MY 2016 napędzany jest nowym, chłodzonym cieczą 4-zaworowym silnikiem DOHC o pojemności 708 cm3 i mocy zoptymalizowanej pod kątem przeznaczenia użytkowego. Czterozaworowa głowica DOHC i wysoki stopień sprężania 10:1 DOHC pozwala wytworzyć znaczny moment obrotowy dla „konia roboczego” wypełniającego rozliczne zadania. Wiodąca w klasie moc silnika pozwala przewozić do 140 kg ładunku na obu bagażnikach i ciągnąć dodatkowe 600 kg nawet w ekstremalnym terenie – stanowiąc ciekawą propozycję dla rolnictwa, leśnictwa czy zastosowań przemysłowych.

Kodiak wyposażony jest w bezstopniową przekładnię Yamaha Ultramatic, która pracuje w trybach biegu wysokiego (High), niskiego (Low), wstecznego (Reverse), luzu (Neutral) oraz postojowego (Park), wybieranych selektorem w stylu samochodowego, wykorzystując pas klinowy. Niezawodność i stabilność działania zapewnia jej zintegrowany wentylator chłodzenia. W przeciwieństwie do innych systemów CVT, w których występuje zjawisko „wolnego koła” po zwolnieniu pedału przyspieszenia, jednokierunkowe sprzęgło przekładni Ultramatic umożliwia naturalne hamowanie silnikiem w fazie zwalniania po odjęciu „gazu” lub podczas zjazdu ze stromych zboczy. Stały naciąg pasa napędowego regulowany jest samoczynnie, co sprzyja zwiększeniu jego trwałości i wydłużeniu okresów międzyobsługowych. Możliwość hamowania silnikiem czyni z quada Kodiak 700 pojazd wprost idealny do ciągania przyczepy.

Przełączanie między trybami napędu 2WD i 4WD umożliwia dźwignia przy kierownicy. W miarę potrzeby, tryb 4WD można ustawić bez zbędnej zwłoki, by zachować trakcję i przyczepność do podłoża, a integralne zabezpieczenie chroni przez przypadkową aktywacją blokady dyferencjału podczas jazdy z większą prędkością.

W celu sprawnego przełączania trybów napędu, Kodiak 700 EPS SE wyposażony jest w napęd 4x4 On Command® umożliwiający wybór napędu 2WD/4WD lub 4WD z blokadą mechanizmu różnicowego za pomocą przycisku na manetce kierownicy. Warto przy tej okazji wyjaśnić skrót EPS - to elektroniczne wspomaganie zębatkowej przekładni kierowniczej (Electronic Power Steering), dostępne w droższych modelach Kodiaka 700:  EPS i EPS SE.

Kodiak 700 ma nowe nadwozie o znacznej wytrzymałości, którego kompaktowe wymiary dostosowane zostały do kierowcy mającego, z racji zajęć zawodowych, wielokrotnie wsiadać i zsiadać z pojazdu. Z kolei pod kątem łatwości manewrowania w zróżnicowanych warunkach terenowych nowe podwozie zaopatrzono w kompaktowe, niezależne zawieszenie na podwójnych wahaczach poprzecznych w kształcie litery A oraz nowej generacji amortyzatory KYB – zapewniające skok 180 mm z przodu oraz 230 mm z tyłu.

Z myślą o znacznej trwałości oraz optymalnej trakcji, a także komforcie i precyzji prowadzenia, Kodiak 700 jeździ na ekskluzywnych, 25-calowych oponach Maxxis w rozmiarze 25x8z12 (przód) oraz 25x10x12 (tył). W wersjach Kodiak 700 i Kodiak 700 EPS standardem są felgi stalowe mocowane do piast z odlewu stalowego, napędzanych półosiami i przegubami równobieżnymi z podwójnymi osłonami, natomiast w wersji 700 EPS SE – 25-calowe felgi ze stopów lekkich.

Pełną ochronę podwozia zapewniają przednie i tylne płyty osłonowe z lekkiego tworzywa sztucznego, a ich „wpuszczone” punkty mocowania zmniejszają ryzyko zaczepienia o odłamki skalne i konary drzew.

Kodiak 700 jest wyposażony w hamulce tarczowe na przedniej osi, zapewniające dużą efektywność hamowania, które umożliwiają kierowcy precyzyjne panowanie nad pojazdem w dowolnych warunkach terenowych pod ładunkiem lub bez ładunku. Ten roboczy ATV Yamahy może pracować w ekstremalnym terenie i dowolnych warunkach pogodowych, a nad pewnością hamowania czuwa izolowany od wpływów zewnętrznych mokry hamulec tylny, aktywowany klamką na lewej kierownicy lub prawym pedałem nożnym. Dla topowej wersji Kodiak 700 EPS SE przewidziano hamulce tarczowe czterech kół z zaciskami dwutłoczkowymi.

Zabudowany z tyłu zbiornik o pojemności 18 litrów zapewnia znaczny zasięg operacyjny, a z myślą o łatwości rutynowych czynności obsługowych – akumulator i filtr powietrza dostępne są (odpowiednio) po zdjęciu środkowych sekcji błotników przednich oraz siodła kierowcy. Wymiana filtra powietrza nie wymaga żadnych narzędzi serwisowych, a okresową obsługę ułatwiają otwory spustowe oleju silnikowego i skrzyni przekładniowej w płytach osłonowych podwozia.

Zarówno bagażnik przedni, jak i tylny zintegrowano z kompaktowym nadwoziem pod kątem zdolności manewrowania w ciasnych miejscach. Bagażniki wykonane są z lakierowanych na czarno rur stalowych, a ich nośność wynosi 140 kg – 50 kg z przodu oraz 90 kg z tyłu.

Kodiak 700 EPS i EPS SE wyposażone są w 2-calowy hak przyczepy, a wersja bez EPS – w uchwyt montażowy dla zaczepu kulowego. Zdolność uciągu dla obu modeli wynosi po 600 kg, a więc łącznie nośność i uciąg sięgają 740 kg plus kierowca, co oznacza, że Kodiak 700 potrafi radzić sobie z większą ilością ładunku niż mały ciągnik lub samochód 4x4 i to pomimo wyraźnie niższych kosztów zakupu i eksploatacji.

Wszystkie wersje Kodiaka 700 przeznaczone na rynki europejskie są wyposażone w seryjną wyciągarkę WARN ProVantage 2500, zwiększającą ich przydatność w gospodarstwie rolnym, leśnictwie czy zakładzie przemysłowym. Dla poprawy bezpieczeństwa pracy w warunkach nocnych modele EPS i EPS SE otrzymały halogenową lampę roboczą, umieszczoną centralnie przed kierownicą.

Nowy Kodiak 700 trafi do sprzedaży w lipcu 2015.
MM