Land Serwis

Kampery 4x4 - większy gabaryt

Wielokrotnie pisaliśmy o podróżach w świat różnymi pojazdami. Tymi przygotowanymi we własnym zakresie, jak i tymi oferowanymi przez światowych producentów. Tym razem w duchu patriotycznym  sięgamy do rodzimych produkcji, będących na równym, jak nie wyższym poziomie niż te z za zachodniej granicy.

Małopolska, rodzinna firma, która od 1994 roku z powodzeniem specjalizuje się w konstrukcjach drewnianych, przeszczepia swoje doświadczenie oraz precyzję wykonania do wnętrz kamperów 4x4. Jednak drewniane wykończenie ma swoją masę, co powoduje, że podwozia pojazdów muszą być wytrzymałe. Dlatego pojazdy ciężarowe i dostawcze stały się ich głównym produktem. Poza tym duże kampery dają większą swobodę i warunki bytowe z dala od domu, niż ciasne Toyoty.
 

Zaczęło się w 2006 roku od małego MAN 8.150 (kabina VW LT), na którym zamontowano jedną z pierwszych konstrukcji. Obecny właściciel pojazdu podróżuje nim po Chinach. Później pojawiały się kolejne. W tym nakładka na Nissana Navarę. W tym momencie zakres przeróbek i pomysłów jest o wiele szerszy, a co najważniejsze wzbogacony o pięcioletnie doświadczenie. Na drodze twórców stawały różne problemy, które z biegiem czasu udało się wyeliminować. Teraz powstają solidniejsze ściany, a wyposażenie wnętrz pochodzi z tej samej półki co te na łodziach – są po prostu bardziej wytrzymałe.

Duża uwaga przykładana jest do szczegółów wykonania i montażu. Jest to niezmiernie ważne. Bo co robić, kiedy zawiodą niezbędne elementy z dala od cywilizacji. Od samego początku wszystko musi być przemyślane i fachowo wykonane. Stąd też pojawił się w zespole konstruktor, na którego barkach spoczywają obliczenia konstrukcji nośnej nadwozia.

Sprinter_4x4_SLW16Jak powstaje pojazd? Pojawia się klient z pojazdem. Ciekawy egzemplarz właśnie czeka na zabudowę. Ciemnozielony Mercedes Actros pochodzący z Bundeswehry docelowo ma pokonywać kilometry bezdroży w rękach sąsiadów ze Wschodu. Gołe podwozie otrzyma ramę pośrednią, na którą ma trafić izolowana, kratownicowa, stalowa podłoga. Firma wyposażyła się w odpowiedni stół monterski, który służy do próżniowego klejenia ścian w systemie „sandwich”. Pozwala on na osiąganie najwyższej jakości montażu, gwarantującego trwałość i odporność na skręcanie oraz naprężenia ścian. Następnie elementy ścian, podłogi i dachu łączone są w całość. Wyposażenie wnętrza konsultowane jest indywidualnie z każdym klientem. Podobnie jest z wyglądem nadbudowy, jednak w tym wypadku niejednokrotnie warunki zabudowy wytyczają ograniczenia konstrukcyjne podwozia, czy przepisów drogowych. Możliwości zabudowy wnętrza są ogromne ze względu na powiększone przestrzenie w stosunku do szosowych kamperów. Zdjęcia poniżej oddają najlepiej, co można tam zamontować.

Ciekawym rozwiązaniem i co ważne niezbędnym w pojazdach ramowych jest mocowanie nadwozia mieszkalnego do ramy. Powstające naprężenia w ramie, wynikające z pokonywania bezdroży, bardzo negatywnie wpływają na sztywno zamocowane nadwozia. Dlatego w tym wypadku stosuje się system 3 lub 4 kołysek zespalających ze sobą te elementy. Daje to celebrity news swobodę pracy ramie i zawieszeniu, ograniczając jednocześnie naprężenia w nadbudowie przyśpieszające jej pękanie.

 

Różne samochody, różne pomysły – idea ta sama, móc wyrwać się z cywilizacji i bezpiecznie uciec w nieznane i niedostępne. Zapraszam do galerii.

text: Kamil "Kamel" Jabłoński, fot. "Kamel", camper4x4.pl

IVECO:

MERCEDES SPRINTER:

MAN:

MAN 8.150:

TOYOTA HILUX:

Inne zmoty:

  • Dzip Dagmary Kowalczyk, czyli zaciągnąć Jeepa do warsztatu
    Dzip Dagmary Kowalczyk, czyli zaciągnąć Jeepa do warsztatu
    Długo dzwoniłam, męczyłam, targowałam się jak fachowa przekupa. Wreszcie... jest! Trafiony – zakupiony Jeep, prawie Wrangler, trafił w moje ręce. Znaliśmy się już wcześniej, gdy w 2010 roku zadebiutowałam nim w kobiecym rajdzie pod Krakowem. Potem nasze drogi się rozeszły, aż do września ubiegłego roku. Zaprzyjaźniony właściciel sprzedał mi go praktycznie za cenę złomu. I się zaczęło.
  • Project WJ, czyli WyjątkowyJeep (Grand Cherokee WJ)
    Project WJ, czyli WyjątkowyJeep (Grand Cherokee WJ)
    Wszystko zaczęło się od seryjnego Jeepa Grand Cherokee WJ, który trafił do serwisu MetalPasja na kompleksową przebudowę off-road. Podczas prac tuningowych dżip zyskał zarówno na wyglądzie, jak i charakterze, stając się autem absolutnie wyjątkowym. Jak do tego doszło?
  • Ził 131 Rally (2006) - Sebastian Hornik - waga ciężka
    Ził 131 Rally (2006) - Sebastian Hornik - waga ciężka
    Rosyjska dusza i niemiecka precyzja – Ził 131 Rally Sebastiana Hornika stanowi mieszankę iście wybuchową.
  • I tak oto stał się Savage EVO.6 - narodziny Dzikusa
    I tak oto stał się Savage EVO.6 - narodziny Dzikusa

    Pięć lat pracy. Sześć wcieleń pojazdu, które na początku było zwykłą Toyotą Land Cruiser 2.4, by z czasem przeistoczyć się wyczynową zmotę klasy Adventure. Mnóstwo pomysłów, modyfikacji i testów. Poznajcie historię Savage'a EVO.6, czyli po polsku - Dzikusa, spisaną przez jego właściciela Marcina „SAWKĘ” Sawę.

  • Land Rover 110 (2003) - Piotr Kowal
    Land Rover 110 (2003) - Piotr Kowal
    Piaskowy Land Rover Pick-up - jeden z najlepszych obecnie samochodów terenowych w Polsce - jest konstrukcją powstałą na zasadzie połączenia kilku elementów, które zostały zaadaptowane z różnych modeli Land Rovera, tworząc samochód umiejący zwyciężać nie tylko w najtrudniejszych krajowych rajdach przeprawowych, ale i również potrafiący z powodzeniem rywalizować z najlepszymi autami zagranicznymi. Bezpośrednią przyczyną, dla której został on zbudowany, był start w jednym z najsłynniejszych i najtrudniejszych rajdów świata – rozgrywanym w Malezji Rainforest Challenge. Zamierzeniem właściciela a zarazem projektanta samochodu - Piotra Kowala było skonstruowanie pojazdu, który okazałby się niezawodny w malezyjskiej dżungli, a zarazem byłby konkurencyjny dla innych, świetnie przygotowanych samochodów należących do zawodników zagranicznych.
  • Non-Standard Tactical Truck - pickup do zadań specjalnych
    Non-Standard Tactical Truck - pickup do zadań specjalnych
    Jeśli oprócz off-roadu lubisz brać udział w odbijaniu zakładników, napadach na bankach lub obawiasz się ostrzelania z AK-47 oto samochód dla ciebie. Non-Standard Tactical Truck zbudowany przez Amerykanów z Indigen Amor ma nieprzeciętne możliwości terenowe, a zarazem niestraszny mu ostrzał z karabinu szturmowego.