Land Serwis

Kampery 4x4 - większy gabaryt

Wielokrotnie pisaliśmy o podróżach w świat różnymi pojazdami. Tymi przygotowanymi we własnym zakresie, jak i tymi oferowanymi przez światowych producentów. Tym razem w duchu patriotycznym  sięgamy do rodzimych produkcji, będących na równym, jak nie wyższym poziomie niż te z za zachodniej granicy.

Małopolska, rodzinna firma, która od 1994 roku z powodzeniem specjalizuje się w konstrukcjach drewnianych, przeszczepia swoje doświadczenie oraz precyzję wykonania do wnętrz kamperów 4x4. Jednak drewniane wykończenie ma swoją masę, co powoduje, że podwozia pojazdów muszą być wytrzymałe. Dlatego pojazdy ciężarowe i dostawcze stały się ich głównym produktem. Poza tym duże kampery dają większą swobodę i warunki bytowe z dala od domu, niż ciasne Toyoty.
 

Zaczęło się w 2006 roku od małego MAN 8.150 (kabina VW LT), na którym zamontowano jedną z pierwszych konstrukcji. Obecny właściciel pojazdu podróżuje nim po Chinach. Później pojawiały się kolejne. W tym nakładka na Nissana Navarę. W tym momencie zakres przeróbek i pomysłów jest o wiele szerszy, a co najważniejsze wzbogacony o pięcioletnie doświadczenie. Na drodze twórców stawały różne problemy, które z biegiem czasu udało się wyeliminować. Teraz powstają solidniejsze ściany, a wyposażenie wnętrz pochodzi z tej samej półki co te na łodziach – są po prostu bardziej wytrzymałe.

Duża uwaga przykładana jest do szczegółów wykonania i montażu. Jest to niezmiernie ważne. Bo co robić, kiedy zawiodą niezbędne elementy z dala od cywilizacji. Od samego początku wszystko musi być przemyślane i fachowo wykonane. Stąd też pojawił się w zespole konstruktor, na którego barkach spoczywają obliczenia konstrukcji nośnej nadwozia.

Sprinter_4x4_SLW16Jak powstaje pojazd? Pojawia się klient z pojazdem. Ciekawy egzemplarz właśnie czeka na zabudowę. Ciemnozielony Mercedes Actros pochodzący z Bundeswehry docelowo ma pokonywać kilometry bezdroży w rękach sąsiadów ze Wschodu. Gołe podwozie otrzyma ramę pośrednią, na którą ma trafić izolowana, kratownicowa, stalowa podłoga. Firma wyposażyła się w odpowiedni stół monterski, który służy do próżniowego klejenia ścian w systemie „sandwich”. Pozwala on na osiąganie najwyższej jakości montażu, gwarantującego trwałość i odporność na skręcanie oraz naprężenia ścian. Następnie elementy ścian, podłogi i dachu łączone są w całość. Wyposażenie wnętrza konsultowane jest indywidualnie z każdym klientem. Podobnie jest z wyglądem nadbudowy, jednak w tym wypadku niejednokrotnie warunki zabudowy wytyczają ograniczenia konstrukcyjne podwozia, czy przepisów drogowych. Możliwości zabudowy wnętrza są ogromne ze względu na powiększone przestrzenie w stosunku do szosowych kamperów. Zdjęcia poniżej oddają najlepiej, co można tam zamontować.

Ciekawym rozwiązaniem i co ważne niezbędnym w pojazdach ramowych jest mocowanie nadwozia mieszkalnego do ramy. Powstające naprężenia w ramie, wynikające z pokonywania bezdroży, bardzo negatywnie wpływają na sztywno zamocowane nadwozia. Dlatego w tym wypadku stosuje się system 3 lub 4 kołysek zespalających ze sobą te elementy. Daje to celebrity news swobodę pracy ramie i zawieszeniu, ograniczając jednocześnie naprężenia w nadbudowie przyśpieszające jej pękanie.

 

Różne samochody, różne pomysły – idea ta sama, móc wyrwać się z cywilizacji i bezpiecznie uciec w nieznane i niedostępne. Zapraszam do galerii.

text: Kamil "Kamel" Jabłoński, fot. "Kamel", camper4x4.pl

IVECO:

MERCEDES SPRINTER:

MAN:

MAN 8.150:

TOYOTA HILUX:

Inne zmoty:

  • Hendrick Commando, czyli Wrangler w kamaszach
    Hendrick Commando, czyli Wrangler w kamaszach

    Jeep Wrangler, podobnie jak jego pradziad Willys MB, ma szansę zostać wcielony w szeregi US Army, która szuka obecnie pojazdu terenowego charakteryzującego się niską ceną, skromną wagą i wysoką uniwersalnością. Wrangler spełnia wszystkie te oczekiwania i na dodatek jego wersje militarne są już gotowe. Skonstruował je... zespół wyścigowy (specjalizujący się w serii NASCAR) - Hendrick Motorsports, nadając im nazwę Hendrick Commando.

  • Grat 3 zespołu 4xDrive - przedpremiera tylko na TERENOWO.PL!
    Grat 3 zespołu 4xDrive - przedpremiera tylko na TERENOWO.PL!
    Grat 2 – auto polskiego zespołu 4xDrive skonstruowane przez Dominika Samosiuka, który wraz z Robertem Kuflem wygrał w ostatnich latach wszystko, co było w naszym kraju do wygrania – doczekał się wreszcie następcy! Przed Gratem 3 postawiono jednak inne zadania – jest to samochód stworzony do rajdów cross-country, który w przyszłości, gdy pomyślnie zaliczy wszystkie testy, ma przeistoczyć się w profesjonalną T-jedynkę. Pierwszy sprawdzian rozpocznie już w ten weekend – na rajdzie Breslau Poland 2014.
  • Beetle Buggy (2004) - Maciej Majchrzak
    Beetle Buggy (2004) - Maciej Majchrzak

    Buggy to według słownikowej definicji mały samochód o uproszczonej sylwetce i prymitywnych kształtach, ale zbudowany przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii i wyposażony w silnik najnowszej generacji. W Polsce takie auta można policzyć na palcach jednej ręki, ale na Zachodzie cieszą się one duże popularnością, szczególnie wśród kierowców startujących w rajdach typu „baja”. Jednym z nich jest Francuz Jacky Lechleiter – wielokrotny uczestnik eliminacji Pucharu Świata FIA oraz rajdu „Dakar”.

  • Sentymentalny comeback – dakarowy Nissan Patrol powraca na Saharę
    Sentymentalny comeback – dakarowy Nissan Patrol powraca na Saharę

    Dokładnie po 30 latach spędzonych w ukryciu powraca do życia jeden z najbardziej znanych Nissanów rywalizujących w sporcie samochodowym. Nissan Patrol Fanta Limon zwyciężył rajd Paris-Dakar 1987  w kategorii pojazdów z silnikami wysokoprężnymi i był pierwszym samochodem z takim silnikiem, który ukończył zawody w pierwszej dziesiątce (na 9. miejscu). Teraz został w pełni odrestaurowany i przywrócony do dawnej świetności, a niedawno odbył jazdy testowe w swej duchowej macierzy – na piaszczystych wydmach Sahary.

  • Fiat Ducato 4x4 Expedition - obieżyświat w wersji de luxe
    Fiat Ducato 4x4 Expedition - obieżyświat w wersji de luxe

    Gwiazdą targów caravaningowych w Düsseldorfie w Niemczech, które odbyły się w dniach 28 sierpnia - 6 września był off-roadowy kamper - Fiat Ducato 4x4 Expedition zbudowany został na bazie Ducato w wersji z długim rozstawem osi oraz wysokim dachem. Auto powstało we współpracy z prawdziwymi profesjonalistami w swojej branży: firmą Tecnoform zajmującą się wyposażeniem wnętrza, firmą Olmedo, która odpowiadała za personalizację nadwozia, oraz firmą Dangel, która była odpowiedzialna za opracowanie napędu 4x4.

  • Land Rover Discovery
    Land Rover Discovery "Camel Trophy" by krakowski Land Serwis - poprawianie legendy

    Mówi się, że nie należy poprawiać dobrego. Ale skoro można stworzyć coś lepszego, to czemu wierzyć w przysłowia? W krakowskim Land Serwisie na warsztat - dosłownie i w przenośni - wzięto legendę Camel Trophy, czyli Land Rovera Discovery I, którego postanowiono udoskonalić w stopniu najwyższym. Osoba, która zdecyduje się go zakupić, będzie miała wręcz obowiązek, by zwiedzić co najmniej pół świata.