Land Serwis

Kampery 4x4 - większy gabaryt

Wielokrotnie pisaliśmy o podróżach w świat różnymi pojazdami. Tymi przygotowanymi we własnym zakresie, jak i tymi oferowanymi przez światowych producentów. Tym razem w duchu patriotycznym  sięgamy do rodzimych produkcji, będących na równym, jak nie wyższym poziomie niż te z za zachodniej granicy.

Małopolska, rodzinna firma, która od 1994 roku z powodzeniem specjalizuje się w konstrukcjach drewnianych, przeszczepia swoje doświadczenie oraz precyzję wykonania do wnętrz kamperów 4x4. Jednak drewniane wykończenie ma swoją masę, co powoduje, że podwozia pojazdów muszą być wytrzymałe. Dlatego pojazdy ciężarowe i dostawcze stały się ich głównym produktem. Poza tym duże kampery dają większą swobodę i warunki bytowe z dala od domu, niż ciasne Toyoty.
 

Zaczęło się w 2006 roku od małego MAN 8.150 (kabina VW LT), na którym zamontowano jedną z pierwszych konstrukcji. Obecny właściciel pojazdu podróżuje nim po Chinach. Później pojawiały się kolejne. W tym nakładka na Nissana Navarę. W tym momencie zakres przeróbek i pomysłów jest o wiele szerszy, a co najważniejsze wzbogacony o pięcioletnie doświadczenie. Na drodze twórców stawały różne problemy, które z biegiem czasu udało się wyeliminować. Teraz powstają solidniejsze ściany, a wyposażenie wnętrz pochodzi z tej samej półki co te na łodziach – są po prostu bardziej wytrzymałe.

Duża uwaga przykładana jest do szczegółów wykonania i montażu. Jest to niezmiernie ważne. Bo co robić, kiedy zawiodą niezbędne elementy z dala od cywilizacji. Od samego początku wszystko musi być przemyślane i fachowo wykonane. Stąd też pojawił się w zespole konstruktor, na którego barkach spoczywają obliczenia konstrukcji nośnej nadwozia.

Sprinter_4x4_SLW16Jak powstaje pojazd? Pojawia się klient z pojazdem. Ciekawy egzemplarz właśnie czeka na zabudowę. Ciemnozielony Mercedes Actros pochodzący z Bundeswehry docelowo ma pokonywać kilometry bezdroży w rękach sąsiadów ze Wschodu. Gołe podwozie otrzyma ramę pośrednią, na którą ma trafić izolowana, kratownicowa, stalowa podłoga. Firma wyposażyła się w odpowiedni stół monterski, który służy do próżniowego klejenia ścian w systemie „sandwich”. Pozwala on na osiąganie najwyższej jakości montażu, gwarantującego trwałość i odporność na skręcanie oraz naprężenia ścian. Następnie elementy ścian, podłogi i dachu łączone są w całość. Wyposażenie wnętrza konsultowane jest indywidualnie z każdym klientem. Podobnie jest z wyglądem nadbudowy, jednak w tym wypadku niejednokrotnie warunki zabudowy wytyczają ograniczenia konstrukcyjne podwozia, czy przepisów drogowych. Możliwości zabudowy wnętrza są ogromne ze względu na powiększone przestrzenie w stosunku do szosowych kamperów. Zdjęcia poniżej oddają najlepiej, co można tam zamontować.

Ciekawym rozwiązaniem i co ważne niezbędnym w pojazdach ramowych jest mocowanie nadwozia mieszkalnego do ramy. Powstające naprężenia w ramie, wynikające z pokonywania bezdroży, bardzo negatywnie wpływają na sztywno zamocowane nadwozia. Dlatego w tym wypadku stosuje się system 3 lub 4 kołysek zespalających ze sobą te elementy. Daje to celebrity news swobodę pracy ramie i zawieszeniu, ograniczając jednocześnie naprężenia w nadbudowie przyśpieszające jej pękanie.

 

Różne samochody, różne pomysły – idea ta sama, móc wyrwać się z cywilizacji i bezpiecznie uciec w nieznane i niedostępne. Zapraszam do galerii.

text: Kamil "Kamel" Jabłoński, fot. "Kamel", camper4x4.pl

IVECO:

MERCEDES SPRINTER:

MAN:

MAN 8.150:

TOYOTA HILUX:

Inne zmoty:

  • Ford Transit County 4x4 - tranzytem przez świat
    Ford Transit County 4x4 - tranzytem przez świat
    Wiosna przyszła, a tak naprawdę już dawno zadomowiła się na naszych szerokościach geograficznych. W związku z takową aurą przychodzi ochota na dalekie podróże, o których myśleliśmy od wielu miesięcy. Nie napiszę, że w zimowe wieczory, bo ta zima nijaka była – to każdy zauważył. Do rzeczy. Czym pojechać w świat?
  • Nissan Patrol K160 Pawła Oleszczaka i Maćka Chełmickiego – sprawdzona receptura
    Nissan Patrol K160 Pawła Oleszczaka i Maćka Chełmickiego – sprawdzona receptura
    Zwycięzcą zakończonego niedawno rajdu Drezno-Wrocław 2011 po raz trzeci z rzędu została polska załoga. Takiego finału spodziewać się mogliśmy jeszcze przed rozpoczęciem zawodów, gdyż faworytów żądnych wygranej mieliśmy tak wielu, że zupełnie nieprawdopodobne wydawało się, aby którykolwiek z zagranicznych zawodników był w stanie zagrozić naszym off-roadowym asom. Jednym z głównych pretendentów do zajęcia najwyższego miejsca na podium był duet Paweł Oleszczak-Maciej Chełmicki, który wygrał przed dwoma laty, zapoczątkowując niezwykłą „polską” serię. Później przyszło zwycięstwo Roberta Kufla i Dominika Samosiuka, a w tym roku sukces powtórzyli Marcin Łukaszewski i Magda Duhanik (obie załogi startowały Gratami). Nissan Pawła i Maćka, z nowym silnikiem i lepszym zawieszeniem, w wyniku pechowych awarii nie dotarł niestety do mety tegorocznej edycji rajdu, choć długo plasował się w ścisłej czołówce. Swoje już jednak udowodnił – wygrywając Drezno-Wrocław 2009 czy MT Rally 2011. Z odpowiednią załogą w kabinie to jeden z najlepszych maratończyków Europy.
  • SAM MRT08 (2008) - Michał Małuszyński i Włodzimierz Grajek
    SAM MRT08 (2008) - Michał Małuszyński i Włodzimierz Grajek
    Małuszyński i Grajek to nazwiska budzące respekt wśród polskich off-roaderów. Teraz powalczą o uznanie i szacunek za granicą. Pomoże im w tym SAM MRT08.
  • Atleta z Brodnicy, czyli jak dłubnąć Patrola
    Atleta z Brodnicy, czyli jak dłubnąć Patrola
    Startująca niebieskim Patrolem „ekipa z Brodnicy” to jedna z najlepszych załóg Polskiej Ligi Przeprawowej, mająca na swym koncie również wiele innych sukcesów. Dotychczasowy samochód nigdy ich nie zawiódł, ale w tym roku zapadła decyzja o budowie jego następcy. W nowym projekcie dominującym elementem stały się mosty Unimoga, na które założone potężne, rolnicze „jodły”.
  • Drugie życie Samuraia. Uratowany od złomowania
    Drugie życie Samuraia. Uratowany od złomowania

    Czy Suzuki Samurai warty 3 tysiące złotych ma szansę wyjechać jeszcze w teren? Wiele osób wysłałoby go z miejsca na złomowisko, ale nie Piotr Kapała, który postanowił za wszelką cenę tchnąć w niego drugie życie. Wiele godzin spędzonych w warsztacie przyniosło efekt, z którego ma prawo być dzisiaj dumny.

  • Biała Dama, czyli 5-miejscowy (!) Nissan Patrol „White Power” by Matysz-drew
    Biała Dama, czyli 5-miejscowy (!) Nissan Patrol „White Power” by Matysz-drew
    99 procent profesjonalnie zbudowanych rajdówek przeprawowych to pojazdy dwuosobowe. Za fotelami kierowcy oraz pilota miejsca „pasażerskie” zajmują zwykle różnoraki szpej, czasem chłodnica, wyciągarka czy koła zapasowe. Ten samochód jest inny...