Land Serwis

SAM Mercedes 35 CC (2010) - dzikość natury

08 Pazdziernika 2010
Dopiero zadebiutował (przed tygodniem na rajdzie Hungarian Baja 2010), w dodatku niezbyt udanie (nie dotarł do mety), a jednak już wzbudza ogromne zainteresowanie, a fachowcy wróżą mu świetlaną przyszłość. SAM Mercedes 35 CC to profesjonalnie zaprojektowana i zbudowana na ramie przestrzennej rajdówka cross-country spełniające wymogi najnowszych przepisów FIA. Jej celem są zwycięstwa w najtrudniejszych i najszybszych rajdach na świecie. I czołowe miejsca w Dakarze.

Trzyliterowe określenie samochodu, swym wyglądem  przypominającego Mercedesa Klasy M, pochodzi od nazwy firmy, w której został wyprodukowany – to działające od roku, młode przedsiębiorstwo Sächsische Automobil Manufaktur z siedzibą w Plauen. Jej szefem jest 48-letni inżynier Sven Knorr, który jest ojcem projektu SAM 35CC. Do współpracy udało mu się namówić profesjonalistów z najwyższej półki, m.in. firmę HEGGEMANN Autosport GmbH, która wykonała przestrzenną ramę, a także Kunststoffverarbeitung Wimmer GmbH, która była odpowiedzialna za wykonanie ultralekkiej karoserii z karbonu. Pierwszym kierowcą SAM-a został znakomity Matthias Kahle, sześciokrotny rajdowy Mistrz Niemiec, który na swym koncie ma również 8 występów w eliminacjach Rajdowych Mistrzostw Świata WRC. W roku 2009 Kahle zajął 15. miejsce na rajdzie Dakar, wygrywając klasę buggy.

Profesjonalizm niemieckiego teamu widać na każdym kroku, począwszy od strony internetowej (www.sam-mercedes.com), poprzez wirtualny projekt rajdówki, a skończywszy na samym aucie. Jego powstanie poprzedziły długie prace nad projektem, który testowano w wirtualnym „terenie”, by opracować najbardziej optymalne rozwiązania. Auto spełnia najnowsze wymogi stawiane przez Międzynarodową Federację Samochodową FIA, określone w artykułach 286/2010 i  285/2010.

Konstrukcja SAM-a oparta jest na ramie przestrzennej, spełniającej przepisy FIA, której masa wynosi tylko 300 kg. Źródłem napędu jest stuningowany przez Breuer Technical Development, 6-cylindrowy silnik benzynowy Mercedesa o pojemności 3500 ccm i mocy 302 KM. Wybór ten został dokonany wbrew światowym trendom – obecnie większość topowych teamów (VW, BMW, Mitsubishi) decyduje się na bardziej ekonomiczne i dysponujące wyższym momentem obrotowym jednostki wysokoprężne. Potencjał silnika Mercedesa jest jednak duży – auto rozpędza się do 198 km/h i przyspiesza do „setki” w czasie poniżej 7 sek. Jego moment obrotowy też nie jest niski – sięga 350 Nm. Podobnie jak (nieokreślone) spalanie… Ale o to nie trzeba się martwić, gdy w baku mieści się 520 litrów paliwa.


Przekazaniem napędu steruje 6-biegowa, sekwencyjna skrzynia Sadev; również dyferencjały wykonane zostały przez francuskich inżynierów. Sprzęgło nosi logo AP Racing, podobnie jak 6-tłoczkowe hamulce. Amortyzatory (po dwa na każde koło) są produkcji Reiger Racing.

Długość samochodu wynosi 4620 mm, jego szerokość 2000 mm, a wysokość 1840 mm. Osie mają rozstaw 2910 mm. Prześwit szacowany jest na 312 mm. Auto porusza się na oponach BF Goodrich G1 o rozmiarze 235/85 R16. Za sprawą lekkiej ramy przestrzennej i nadwozia (o masie 100 kg) wykonanego w dużej części z karbonu wagę własną SAM-a zdołano ograniczyć do znakomitego rezultatu 1750 kg.

Z myślą o komforcie zawodników walczących na maratońskich etapach w ekstremalnie trudnych warunkach dużo uwagi poświęcono komfortowi jazdy. Wnętrze 35CC jest bardzo obszerne (podobno Sven Knorr jest znacznej postury i – startując niegdyś w rajdach – wiele wycierpiał celebrity news się w zbyt ciasnych kokpitach). Auto wyposażone jest w klimatyzację (!), regulowaną kierownicę, pedały i fotel, oferuje również doskonałą widoczność. W razie np. zmiany koła lub zakopania się w piasku z pomocą zawodnikom przychodzą podnośniki hydrauliczne.

SAM Mercedes 35 CC dopiero rozpoczyna zawodniczą karierę i wszelkie splendory jeszcze przed nim. Na Hungarian Baja 2010 Kahle nie dojechał do mety, borykając się z tym samym problemem co Hołowczyc – jako kierowca z listy priorytetowej FIA nie mógł zmienić opon, które na błotnistej trasie ledwo trzymały się trasy. Jeśli SAM 35 CC pójdzie (a raczej pojedzie) drogą BMW X-Raid, może w przyszłości stanowić znaczącą siłę w rajdach cross-country. Co ciekawe, Sven Knorr i Sächsische Automobil Manufaktur przygotowuje już kolejny projekt samochodu – SAM 63 CC ma być profesjonalną rajdówką, a zarazem w pełni użytecznym i komfortowym pojazdem do jazdy po zwykłych drogach.

Text: Arek Kwiecień, fot. Arek Kwiecień / Sigma Pro, SAM

Więcej o Mercedesach przeczytacie na portalu Mercedes4x4.pl Merc_logo

Inne zmoty:

  • Pomysły głupie, głupsze i ...  Jeep CJ7 military
    Pomysły głupie, głupsze i ... Jeep CJ7 military
    Pomysł na samochód powstał właściwie przypadkiem, w trakcie wymiany silnika w osobówce znajomego. Miałem komplet mostów od Patrola 260, skrzynię biegów z reduktorem od Patrola 160 i trochę innych gratów, a Michał - mój kolega, z którym tę wymianę silnika robiłem, zaproponował, że odda mi jednego ze swoich czterech (!) Jeepów CJ7 wraz z dokumentami jako bazę i jeszcze zrobi mi w nim remont blacharki. Skoro mosty i skrzynię mam, silnik to nie problem, a elektrykę zrobię samodzielnie, to w ciągu roku, na spokojnie, wybuduję auto mające kształt klasyka, ale na ulubionej przeze mnie, Nissanowej mechanice.
  • SAM Mercedes 35 CC (2010) - dzikość natury
    SAM Mercedes 35 CC (2010) - dzikość natury
    Dopiero zadebiutował (przed tygodniem na rajdzie Hungarian Baja 2010), w dodatku niezbyt udanie (nie dotarł do mety), a jednak już wzbudza ogromne zainteresowanie, a fachowcy wróżą mu świetlaną przyszłość. SAM Mercedes 35 CC to profesjonalnie zaprojektowana i zbudowana na ramie przestrzennej rajdówka cross-country spełniające wymogi najnowszych przepisów FIA. Jej celem są zwycięstwa w najtrudniejszych i najszybszych rajdach na świecie. I czołowe miejsca w Dakarze.
  • Łotewski OSCar eO - pierwsza elektryczna terenówka w historii Dakaru
    Łotewski OSCar eO - pierwsza elektryczna terenówka w historii Dakaru
    Zespół Latvian Rally Raid z siedzibą w Rydze jeszcze zanim rozpoczął się Dakar 2012, już może świętować zwycięstwo – ich rajdówka OSCar eO będzie pierwszym autem napędzanym silnikiem elektrycznym w historii, który stanie na jego starcie. Łotewski zespół okazał się lepszy od teamu McRae, który również przygotowywał do startu elektryczne buggy McRae ProDakar 4x2 z Timem Coronelem za kierownicą. Ekologiczny projekt McRae został jednak odłożony na przyszły rok.
  • Peugeot 2008DKR16 - walka o tron
    Peugeot 2008DKR16 - walka o tron

    Sukces odniesiony przez zespół Peugeota w niedawnym China Silk Road Rally dowodzi, że przebudowa rajdówki 2008 DKR zmierza we właściwym kierunku. Tylnonapędowa bestia już niebawem będzie gotowa do startu w rajdzie Dakar 2016.

  • Wilk 4x4 Wojtka Tolaka, czyli... ciągnie wilka do lasu
    Wilk 4x4 Wojtka Tolaka, czyli... ciągnie wilka do lasu
    Rajdówka cross-country zbudowana na bazie Mercedesa G to pomysł niezbyt popularny, ale oni od lat są mu wierni i czerpią z tego liczne profity. Biały Wilk Wojtka Tolaka i Macieja Szurkowskiego jest stałym gościem rajdów maratońskich, a jego zawodnicy... niemal stale goszczą na podium klasy cc. Czas najwyższy przybliżyć sylwetkę krwiożerczego Wilka, który już niebawem będzie musiał ustąpić miejsca swemu następcy.
  • Toyota Tacohil - amerykański sen zespołu RaceCars
    Toyota Tacohil - amerykański sen zespołu RaceCars

    Janusz Ellert i Tomek Kwaśniewski po dwóch latach nieobecności na rajdowej scenie wracają na trasy w nowym aucie. Toyota Tacohil zbudowana w warsztacie ProXcars to prototypowa rajdówka wykorzystująca elementy m.in. Tacomy, Hiluxa, Land Cruisera 120 oraz licznych podzespołów stosowanych na co dzień przez amerykańskich off-roaderów. Premierowy start już za tydzień na Baja Drawsko, a dla rozbudzenia apetytu posłuchajcie opowieści Janusza o niepowtarzalnej Toyocie Tacohil.